
Data wydania: 16 sierpnia 1999
Osadzona w mrocznym świecie przygodowa gra akcji z widokiem TPP, w której wygnany wampir Raziel realizuje plan zemsty na swoim dawnym władcy. Produkcja udanie łączy sekwencje akcji z wyzwaniami logicznymi.
GRYOnline
Gracze
Steam
Przygotowana przez Crystal Dynamics druga odsłona serii Legacy of Kain. Tytuł prezentuje wydarzenia mające miejsce 1500 lat po tych z Blood Omen i należy do gatunku gier akcji z widokiem TPP.
Fantastyczna kraina Nosgoth, będąca od wieków pod rządami wampirów, pogrąża się w chaosie. Pewnego dnia jeden z oddanych dowódców potężnego Kaina, Raziel, naraża się na jego gniew. W efekcie traci swoje piękne skrzydła i zostaje strącony do jeziora umarłych. Niespodziewanie przywrócony do życia przez potężnego Starszego Boga, który widzi w nim szansę na przywrócenie ładu w krainie, wyrusza z misją zemszczenia się na Kainie.
Soul Reaver to przygodowa gra akcji, w której kamera prezentuje akcję zza pleców postaci. Szukający zemsty Raziel eksploruje kolejne obszary upadłej krainy, mierząc się z hordami wrogów i rozwiązują kolejne zagadki. Mechanika walki została zaczerpnięta z gatunku hack’n’slash, stawiając na zręcznościowy charakter starć i brutalne eksterminacje. Główny bohater może wykorzystywać w walce swoje szpony, ale też znalezione bronie, jak chociażby długie włócznie, pochodnie czy tytułowy miecz Soul Reaver. Ten ostatni funkcjonuje dzięki duszom, które wojownik może zbierać z poległych wrogów, uzupełniając jednocześnie swoje życie.
Autorzy przygotowali szeroki bestiariusz, na który składają się ludzie o różnych profesjach i wampiry wyposażone w odpowiednie do swojego klanu zdolności specjalne. Pewne urozmaicenie stanowią pojedynki z bossami, w trakcie których gracz musi opracować konkretną taktykę, by odnieść sukces. Kolejne zwycięstwa poszerzają zakres umiejętności herosa, otwierając przed nim wcześniej niedostępne ścieżki.
Produkcja Crystal Dynamics aktywnie korzysta z konceptu podróży pomiędzy wymiarami, budując na jej podstawie sporą część zagadek. W zależności od świata, w którym akurat się znajduje, Raziel może korzystać ze swojej cielesnej lub duchowej formy, co wpływa na zakres jego możliwości – np. tylko w materialnej postaci może przełączać dźwignie i przesuwać przedmioty, z kolei jako zjawa potrafi przenikać przez kraty.
Ta trójwymiarowa gra osadzona jest w bardzo mrocznej, gotyckiej atmosferze, gdzie sfera materialna przeplata się z innymi wymiarami. Tytuł cechuje dość duża brutalność, co sprawia, że nie jest on odpowiedni dla młodych graczy. Głosu głównemu bohaterowi użyczył aktor Michael Bell, wielokrotnie uczestniczący w dubbingu postaci z gier. Na swoim koncie ma m.in. udział w takich projektach, jak Icewind Dale, Ninja Gaiden czy Doom 3.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 9 września 1999Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 1 16 sierpnia 1999Angielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: 16+



8GIER
Cykl przygodowych gier akcji, osadzonych w mrocznym uniwersum fantasy. Pomimo że pierwsza część serii została przygotowana przez studio Silicon Knights, kolejne produkcje spod tego szyldu opracował przede wszystkim zespół Crystal Dynamics. Pieczę nad marką najpierw sprawowała firma Eidos Interactive, jednak w 2009 roku trafiła ona pod skrzydła Square Enix.
6 września 2021
Seria Legacy of Kain to jedna z najlepszych opowieści w historii gier. Wywołała rewolucję, wstrząsnęła branżą w czasach pierwszego PlayStation, a dziś leży odłogiem, niedokończona, zapomniana. I ledwie grywalna. Tak nie powinno być.
31 października 2012
Są bohaterowie, którzy tętnią życiem, są też tacy, których pulsu nie wyczujecie. Niby zimni i sztywni, ale rozgrzewają nas do czerwoności. Oto zestawienie najbardziej kultowych umarlaków!
Legacy of Kain wybija się nie tylko szekspirowską narracją, ale też odważną oprawą artystyczną. Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że baśniowo-gotyckie, spotworniałe wampiry, takie jak Kain i Raziel, w obecnym środowisku AAA zwyczajnie by nie przeszły.
opinie
Hubert Sosnowski
9 grudnia 2024 18:23
Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 Remastered zostało potwierdzone na State of Play. Odświeżone wydania mają zadebiutować 10 grudnia tego roku. Znamy cenę i wymagania sprzętowe na PC.
gry
Marcin Bukowski
25 września 2024 10:17
Dzięki wystawie na konwencie San Diego Comic-Con dowiedzieliśmy się, że w planach jest Soul Reaver I & II Remastered, czyli odświeżona wersja dwóch kultowych produkcji studia Crystal Dynamics.
gry
Adrian Werner
26 lipca 2024 10:02
To, że Legacy of Kain wylądowało zagrzebane gdzieś na tylnej półce katalogu z klasyką, to prawdziwa zbrodnia. Nie ja jeden chciałbym powrotu sagi o wampirach, ale ta seria potrzebuje remontu generalnego.
opinie
Hubert Sosnowski
3 lutego 2024 12:00
Square Enix tymczasowo wycofało ze sprzedaży grę Legacy of Kain: Soul Reaver z 1999 roku. Powodem takiej decyzji są prace nad aktualizacją do tytułu.
gry
Agnieszka Adamus
26 marca 2021 18:17
Koncern Square Enix potwierdził redakcji serwisu VG247, że Nosgoth faktycznie istnieje i jest w produkcji. Za grę jednak nie odpowiada studio Crystal Dynamics, a jedyne, co łączy serię Legacy of Kain z nowym tytułem, to uniwersum.
gry
Bartosz Woldański
7 czerwca 2013 14:20
Powrót serii Legacy of Kain wydaje się coraz pewniejszy. Mamy kolejne pole do spekulacji, gdyż przypuszczalną odsłonę, zatytułowaną Nosgoth lub War for Nosgoth, odnotowano w bazie danych platformy Steam oraz na liście poprawek najnowszych sterowników AMD. Przypadek?
gry
Bartosz Woldański
27 maja 2013 10:44
Najprawdopodobniej już niedługo dojdzie do zapowiedzi nowej gry studia Crystal Dynamics, autorów takich serii jak Tomb Raider i Legacy of Kain. Sugeruje to wpis w CV na stronie Linkedln Matta McCullocha, jednego z głównych artystów pracujących w zespole. Czyżbyśmy mieli powrócić do nieco zapomnianej krainy Nosgoth?
gry
Bartosz Woldański
2 maja 2013 14:59
Mamy doskonałe wieści dla fanów serii Legacy of Kain. Firma Square-Enix zarejestrowała właśnie domenę, która sugeruje, że wydawca szykuje się do wskrzeszenia tego cyklu.
gry
Adrian Werner
10 lutego 2013 09:38
Dziś piszemy m.in. o dodatkach DLC do gier Trials Evolution oraz The Elder Scrolls V: Skyrim, terminie premiery platformówki Giana Sisters: Twisted Dreams w usłudze Xbox Live, a także opóźnieniu wydania Pikmin 3. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Marcin Skierski
6 grudnia 2012 13:05
Popularne pliki do pobrania do gry Legacy of Kain: Soul Reaver.
Wymagania sprzętowe gry Legacy of Kain: Soul Reaver:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 266 MHz, 32 MB RAM, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1007 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 1574 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Seba01
Ekspert
2022.12.13
Grze potrzeba remake'u. Bardzo mocno się zestarzała, ale to nadal jeden z najważniejszych gier w historii. Posiada świetną fabułę, dużo możliwości wykorzystania słabości przeciwników, stopniowy rozwój postaci po pokonaniu każdego bossa, podczas walk z nimi trzeba się nagłówkować, jak takiego bossa pokonać, skoro broń i pięści nie wystarczą. Ponoć muzyka w PS1 jest o wiele lepsza niż w PC, bo każdy kawałek jest odrębniony w danej sytuacji, a tamta wersja jest bardzo okrojona, posiada tę samą muzykę w kilku miejscach, zagadki też bardzo dobrze wykonane. Polecam gorąco, nawet dzisiaj!
Orzech
Ekspert
2022.08.13
Nie zestarzała się najlepiej głównie przez sporo backtrackingu i możliwość zbłądzenia, ale to wciąż dobra gra opierająca się w dużej mierze na elementach platformowych i zagadkach.
n0rbji
Ekspert
2015.04.16
Pamiętam bardzo dobrze tą gre. Mega klimat. Byłem pod wrażeniem możliwością walki z użyciem przedmiotów i np. nabicie na dzidę przeciwnika i podniesienie go. Szkoda że nie udało mi się jej ukończyć bo utknałem w takim miejscu że nie wiedziałem co dalej zrobić. Brakuje teraz mi takich gier bo im kolorowsza i doskonalsza grafika tym gra ma mniej kimatu a stare gry z teoretycznie "brzydką" grafiką są bardziej klimatyczne i wciągające.
Fokcuf
Gracz
2020.11.24
Do pierwszej części Blood Omen nie było się trudno zabrać mimo podstarzałej grafiki 2D. Ale do tej części miałem opory, bo gry z PSX nie starzeją się z gracją. Jakiś remake by się tego przydał.
Pitplayer Senator
Swoją drogą w sierpniu wyszedł całkiem fajny fanowski remaster bazujący na wersji z Dreamcasta.
https://www.youtube.com/watch?v=3_VljwNYgig&t=3889s&ab_channel=RainaAudron
Wiedźmin Legend
Legacy of Kain: Soul Reaver to druga część cyklu po Blood Omen z 1996 roku, ale pierwsza w trójwymiarowym środowisku i z widokiem TPP. Soul Reaver świetnie równoważy eksplorację świata z rozwiązywaniem zagadek, akcją i przygodą.
Fabuła. Seria Legacy of Kain to historia dynastii wampirów opowiedziana z niesamowitą wizją i wyobraźnią w języku szekspirowskim. Każdy aspekt jest przesiąknięty złym przeczuciem, mrocznym gniewem, inteligencją i mozolnymi szczegółami. To kompletny świat oraz niemal doskonała realizacja koncepcji, która nigdy nie została osiągnięta z taką przejrzystością. Bohaterem opowieści jest wampir Raziel, jeden z generałów Kaina, który wraz z swym panem i braćmi ewoluował. W momencie, gdy Raziel zdobył skrzydła i tym samym prześcignął w ewolucji Kaina ten w złości niszczy mu skrzydła po czym rzucił go w otchłań na wieczne potępienie. Minęło tysiąclecie, gdy wampir Raziel odrodza się, bo zostaje wskrzeszony przez Starszego Boga, aby stać się jego łupicielem dusz i dokonać zemsty. W miarę postępów w grze wszechobecne poczucie zła pogłębia się dzięki wspaniałemu użyciu złowrogiego języka oraz poczuciu miażdżącej zagłady i rozkładu, które ożywiają ponure otoczenie, gdy zwiedzamy walące się miasta, mrożące krew w żyłach jaskinie i głębokie, podwodne tunele.
Świat. Cała akcja ma miejsce w kranie Nosgoth, a raczej w jej dwóch wymiarach materialnym i duchowym. W momencie gdy siły witalne Raziela skończą się zostaje on przeniesiony do świata duchowego. Jest on koszmarną wersją tego pierwszego więc cała sceneria ulega zmianie. Struktury skalne wyginają się w przerażające, osuwające się skały. Bloki wystają z miejsc o których można by pomyśleć, że są ruchome. Budowle przypominające grecką świątynię zamieniają się w rozpadające się, krzywe jaskinie śmierci. Oglądanie tego sprawia przyjemność. Aby powrócić do świata materialnego trzeba zgromadzić wystarczającą ilość energii. Łamigłówki środowiskowe mieszczą się na średnim poziomie trudności z kilkoma twardzielami tu i ówdzie, gdzie trzeba delikatnie wysilić szare komóreczki. Kraina Nosgoth jest ogromna i niezbadana. Nie musimy iść po wyznaczonej ścieżce i rozwiązywać wszystkich zagadek w obawie, że później nie będziemy już tego mogli zrobić. W dowolnym momencie możemy wrócić w miejsca jakie odwiedziliśmy. Mamy ogromną swobodę poruszania się po świecie wraz z przeskakiwaniem między dwoma wymiarami co jest największą zaletą. Zadziwiającą kwestią techniczną w tej grze są tak płynne przejścia między światami bez loadingów, a było tak już na premierę.
Bohater. Raziel nie jest zwykłym wampirem. Już nie pragnie krwi, bo teraz konsumuje dusze. Natomiast jego skrzydła mimo, że zniszczone umożliwiają mu szybowanie oraz latanie na krótkie odleglości. Potrafi także skradać się. Jego pazury stanowią groźną broń w walce ze sługusami Kaina. Jednak bardziej przydatne są włócznie znajdowane podczas wędrówki. Dodatkowo może uzywać magii. Jednak by rzucić czar wcześniej musi nauczyć się zaklęcia rozwiązując rozmaite zagadki w świątyniach. Używanie magii ma też cenę, bo powoduje utratę energii życiowej. W miarę postępów Raziel staje się co raz silniejszy oraz uczy się nowych umiejętności wchłaniając dusze pokonanych bossów jak przykładowo umiejętność przechodzenia przez ściany, wspinanie się, zwężanie, pływanie itp. Dzięki nowym umiejętnościom można dostać się do wcześniej niedostępnych miejsc na podobnej zasadzie jak w innej grze z tego samego roku Shadow man.
Grafika. Wszechobecna zielona mgła stwarza wręcz niesamowity klimat. Dobre wrażenie sprawiają też wrogowie, których jest ponad 20 rodzajów, a każdy z nich zachowuje się w unikalny dla siebie sposób. Sam Raziel zbudowany jest z przyzwoitej liczby poligonów i odziany w dobrej jakości teksturki, ale największe wrażenie wizualne robią animacje poruszania się postaci podczas walki, które wyglądają rewelacyjnie jak na standarty 1999 roku.
Muzyka. Wielkie brawa należą się twórcom muzyki, bo utworki są znakomite. Mroczne i niepokojące oraz w idealny sposób oddające klimat zniszczonego przez zło świata. Klimatyczna ścieżka dźwiękowa zmieszana z plemiennymi rytmami jest idealna do tak mrocznej, ponurej opowieści.
Podsumowanie. Gra opowiada historię tak elegancko z taką surowością, że jest oszałamiająca. To poczucie klasy i powagi z jaką traktuje się opowieść. Przejście obu części to fascynujące przeżycie. Bardzo oryginalne i klimatyczne. Polecam mocno Soul Reaver oraz także Soul Reaver 2, gdzie Raziel poznaje lepiej swoje przeznaczenie.
https://www.youtube.com/watch?v=3_VljwNYgig&ab_channel=RainaAudron
zanonimizowany1395350 Centurion
Jest najgorzej, grafika żal, walka jakby gorsza niż w 2, opowieść ok, jak dla mnie ciutke powyżej średniak żal
szpen Pretorianin
Powiem tak. Zapamiętałem inaczej:) Ogólnie, układanie klocków, przestawianie wajch itp. - nudy, że mała głowa. Jak bym wiedział, to bym nie wracał do tego.