Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Klasyczne RPG - Gry PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry o tematyce klasyczne RPG na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Akcji
Zręcznościowe
Bijatyki
RPG359
Strategiczne
Przygodowe
Sportowe
Wyścigi
Symulacje
Logiczne
Towarzyskie
Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II

RPG 14 września 2017

Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.

Baldur's Gate III
Baldur's Gate III

RPG 2021 (wczesny dostęp od 6 października 2020)

Trzecia część kultowej serii gier RPG, opracowana przez zespół Larian Studios. Akcja gry Baldur’s Gate 3 toczy się około sto lat po wydarzeniach z Baldur’s Gate II: Thron Bhaala. Wśród najważniejszych zmian znalazł się turowy system walki. Poza tym autorzy zmodyfikowali między innymi system dialogów i zasady rozwoju drużyny.

Pillars of Eternity
Pillars of Eternity

RPG 26 marca 2015

Izometryczna gra RPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment. Akcja Pillars of Eternity osadzona została w tradycyjnym świecie fantasy, którego centralnym elementem jest reinkarnacja dusz.

Wasteland 3
Wasteland 3

RPG 28 sierpnia 2020

Trzecia odsłona klasycznego cyklu postapokaliptycznych gier RPG, opracowana przez studio inXile Entertainment. Akcja Wasteland 3 przenosi nas z piaszczystych terenów Arizony do skutego lodem Kolorado. Wcielamy się w rolę członka oddziału Strażników Pustkowi, którego partnerzy zostali zamordowani, a na jego barki spada obowiązek zbudowania swej pozycji praktycznie od zera.

Darkest Dungeon
Darkest Dungeon

RPG 19 stycznia 2016

Opracowana przez debiutujące studio Red Hook gra cRPG utrzymana w stylistyce dark fantasy. Jej akcja przenosi nas do mrocznego świata wzorowanego na epoce średniowiecza. Eksplorując ruiny starego zamku oraz ukryty pod nim system lochów, stawimy czoła siłom ciemności, które opanowały te ziemie w wyniku lekkomyślności ich ostatniego władcy. Zagłębiając się w przygodzie, odkryjemy ponurą przeszłość całego rodu, który sprowadził na ten świat zło. Rozgrywka sprowadza się do eksploracji wypełnionych pułapkami i potworami podziemi, zaś sama walka zrealizowana została w systemie turowym. Oryginalnym rozwiązaniem twórców jest specjalny system odpowiadający za stan psychiczny bohaterów. Każdy z członków drużyny posiada odmienną osobowość, a płynące z rozgrywki doświadczenia, wpływają na niego w nieco inny sposób. Podczas zabawy musimy więc cały czas monitorować samopoczucie, poziom strachu i stresu bohaterów, aby w razie potrzeby rozładowywać napięcie poprzez picie alkoholu bądź udział w bójkach.

Dragon Age: Inkwizycja
Dragon Age: Inkwizycja

RPG 18 listopada 2014

Dragon Age: Inquisition jest trzecią częścią cyklu cRPG, zapoczątkowanego w 2009 roku grą Dragon Age: Origins. Dewelopingu tytułu kolejny raz podjęło się studio BioWare we współpracy z koncernem Electronic Arts. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Thedas, a głównym motywem fabuły jest inwazja demonów. Gracz staje na czele Inkwizycji z zadaniem powstrzymania bestii z Pustki oraz odkrycia, kto stoi za ich sprowadzeniem do świata śmiertelników. Rozgrywka opiera się na klasycznych rozwiązaniach cRPG z naciskiem na eksplorowanie lokacji, taktyczną walkę, tworzenie i rozwój drużyny, a także podejmowanie wyborów moralnych wpływających na dalszy bieg fabuły. Od strony technicznej Dragon Age: Inquisition bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3 (znanego chociażby z Battlefield 4), zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną.

Dragon Age IV
Dragon Age IV

RPG 2022

Czwarta odsłona popularnego cyklu gier RPG, nad którym pieczę sprawuje studio BioWare Corporation. Dragon Age 4 po raz kolejny zabiera nas w podróż do fantastycznego świata Thedas – w toku przygody zajmujemy się m.in. eksploracją, wykonywaniem zadań oraz walką z przeciwnikami.

Tyranny
Tyranny

RPG 10 listopada 2016

Klasyczna gra RPG stworzona przez weteranów gatunku, studio Obsidian Entertainment (twórców m.in. Pillars of Eternity). Tyranny osadzone jest w fantastycznym świecie Tiers, w którym odwieczna walka dobra ze złem zakończyła się zwycięstwem tego drugiego. Władzę totalną przejmuje potężny tyran o imieniu Kyros, a my wcielamy się w jednego z jego oficerów. Dla zwykłych ludzi jesteśmy sędzią i katem, pilnującym, aby realizowana była wola despoty. Gracz może jednak zdecydować, w jaki sposób będzie się odnosić do mieszkańców podbitej krainy – bezdusznie czy sprawiedliwie. Jak przystało na klasycznego RPG-a, Tyranny umożliwia stworzenie i rozwijanie własnej postaci, reprezentującej jedną z kilku dostępnych klas, a także skompletowanie towarzyszącej nam drużyny. Właściwa rozgrywka polega na eksploracji świata, wykonywaniu misji oraz walce z przeciwnikami. Starcia toczone są w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą, przy czym ciekawą innowację stanowią grupowe kombinacje ataków. Pod względem stylu wizualnego, Tyranny nawiązuje do starej szkoły roleplayów, przy czym sama grafika jest szczegółowa i efektowna.

Dragon Age: Początek
Dragon Age: Początek

RPG 3 listopada 2009

Klasyczna produkcja cRPG, opracowana przez legendarne kanadyjskie studio BioWare – twórców tak ikonicznych serii fabularnych, jak Baldur’s Gate, Neverwinter Nights czy Mass Effect. Akcja gry toczy się w typowym uniwersum fantasy, zamieszkałym przez charakterystyczne dla gatunku rasy. W odpowiedzi na atak dowodzonej przez potężnego demona Plagi, powołane zostaje specjalne bractwo Szarych Strażników, których zadaniem jest walka z szerzącym się złem. Podczas gry kontrolujemy drużynę złożoną z maksymalnie 4 postaci, zaś rozgrywka skupia się na wykonywaniu kolejnych questów fabularnych oraz walce, toczonej w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem aktywnej pauzy. Istotnym elementem rozgrywki są liczne dialogi oraz konieczność częstego dokonywania rozmaitych wyborów moralnych, mających swe konsekwencje w dalszej części gry. Gra oferuje nam wybór pomiędzy klasycznym rzutem izometrycznym – typowym dla wcześniejszych produkcji BioWare - oraz nowoczesnym widokiem z perspektywy trzecioosobowej.

Pillars of Eternity II: Deadfire
Pillars of Eternity II: Deadfire

RPG 8 maja 2018

Kontynuacja klasycznej, izometrycznej gry RPG opracowanej przez zespół Obsidian Entertainment w 2015 roku. Opowiedziana w grze historia kontynuuje wątki rozpoczęte w pierwszej odsłonie cyklu – Eothas, czyli bóg światła i odrodzenia, powraca do życia, wcielając się w posąg pogrzebany pod należącą do protagonisty warownią. Pomimo że twierdza zostaje zniszczona, bohater uchodzi z życiem. Od tej pory ma jednak do wykonania kolejne zadanie polegające nie tylko na odszukaniu Eothasa, lecz także na uzyskaniu odpowiedzi na pytania, jakie mogą wprowadzić chaos do świata bóstw i śmiertelników. Jak sugeruje tytuł, produkcja zabiera nas w podróż na położony daleko na wschodzie archipelag Deadfire, po którym poruszamy się zarówno na piechotę, jak i drogą wodną. Akcja prezentowana jest w rzucie izometrycznym, a rozgrywka po raz kolejny została oparta na eksploracji, wykonywaniu rozmaitych, mniej lub bardziej ważnych misji oraz na walce z napotkanymi przeciwnikami. Warto nadmienić, że świat Pillars of Eternity II: Deadfire żyje własnym życiem, a wybory dokonane przez nas w pierwszej części serii nie pozostają tutaj bez znaczenia. Zmian i usprawnień doczekały się interfejs i system dialogów, a także sama oprawa graficzna, wzbogacona choćby o dynamicznie zmieniającą się pogodę.

Pillars of Eternity: The White March Part I
Pillars of Eternity: The White March Part I

RPG 25 sierpnia 2015

Pierwszy dodatek do bestsellerowej gry RPG Pillars of Eternity, opracowanej przez doświadczone studio Obsidian Entertainment. Akcja rozszerzenia przenosi nas do opuszczonej krasnoludzkiej twierdzy Durgan, w której, jak wieść niesie, ukrytych została cała masa niezwykle cennych artefaktów. Miejsce to zostało jednak opanowane przez potwory, a większość śmiałków, którzy ośmielili się wejść do środka – nigdy nie wracała. Wyzwanie podjęła także drużyna kontrolowana przez gracza, która zapuszcza się do wnętrza twierdzy z misją odkrycia sekretu legendarnej durgańskiej stali. Fundamenty rozgrywki pozostały niezmienione, a oprócz głównego wątku fabularnego w grze czeka na nas oczywiście szereg zróżnicowanych zadań pobocznych. Dodatek wprowadza ponadto nowe przedmioty, umiejętności oraz dodatkowych towarzyszy, których możemy zwerbować do naszej drużyny. Podwyższony został również maksymalny poziom doświadczenia.

Star Wars: Knights of the Old Republic
Star Wars: Knights of the Old Republic

RPG 18 listopada 2003

Zrealizowana w perspektywie trzecioosobowej gra RPG, osadzona w kultowym uniwersum Gwiezdnych Wojen. Za jej powstanie odpowiada studio BioWare, znane głównie za sprawą legendarnego cyklu Baldur’s Gate. Akcja tytułu rozgrywa się 4000 lat przed wydarzeniami znanymi z filmowej sagi, w czasach tytułowej Starej Republiki. Stając na czele drużyny bohaterów należących do 3 różnych ras oraz 6 odmiennych klas, uczestniczymy w odwiecznym konflikcie pomiędzy rycerzami Jedi a siłami Sithów. W grze czeka na nas 8 zróżnicowanych światów – zarówno tych znanych z filmu, jak i zupełnie nowych. Rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym z systemem aktywnej pauzy, podczas której możemy np. zmodyfikować taktykę walki. Jak na produkcję RPG przystało, do naszej dyspozycji oddano spory arsenał broni i magicznych artefaktów, zaś umiejętności bohaterów mogą być rozwijane w kilku kierunkach. Podczas zabawy musimy nieustannie wybierać między jasną a ciemną stroną Mocy, a dokonane wybory mają wpływ na rozwój fabuły.

Divinity: Grzech Pierworodny
Divinity: Grzech Pierworodny

RPG 30 czerwca 2014

Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

Fallout 2
Fallout 2

RPG 31 października 1998

Utrzymana w klimacie postapo gra cRPG, stanowiąca kontynuację przeboju wydanego w 1997 roku. Dewelopingiem Fallout 2 ponownie zajęło się studio Black Isle we współpracy z firmą Interplay. Akcja gry osadzona została w roku 2241 (80 lat po wydarzeniach przedstawionych w Fallout). Gracz wciela się w rolę wybrańca, któremu starszyzna wioski zleciła zadanie odnalezienia G.E.C.K. – urządzenia do naprawy świata po zagładzie nuklearnej. Twórcy sięgnęli po wiele rozwiązań z pierwowzoru, w tym system kreacji postaci SPECIAL oraz taktyczną, turową mechanikę walki. Zwiększono liczbę umiejętności i perków oraz rozbudowano asortyment broni i dodatkowego wyposażenia. Warstwa wizualna gry cechuje się typową dla produkcji cRPG z końca lat 90. grafiką 2D z rzutem izometrycznym.

Pathfinder: Kingmaker
Pathfinder: Kingmaker

RPG 25 września 2018

Pathfinder: Kingmaker to osadzona w realiach fantasy klasyczna gra RPG, powstała we współpracy debiutującego studia Owlcat Games z legendą branży, Chrisem Avellonem. Oparta na popularnym systemie RPG gra zabiera nas do typowego świata fantasy, gdzie ich zadaniem jest zbudowanie królestwa i obronienie go przed atakami ze strony nieprzyjaciół. Akcja prezentowana jest w klasycznym rzucie izometrycznym, a podczas zabawy kontrolujemy drużynę bohaterów o zróżnicowanych umiejętnościach. W toku rozgrywki eksplorujemy rozległą krainę, wykonujemy rozmaite zadania główne oraz poboczne i walczymy z napotkanymi przeciwnikami, czyniąc użytek zarówno z klasycznego oręża, jak i sporego wachlarza zaklęć ofensywnych oraz defensywnych. Istotnym elementem rozgrywki jest zarządzanie naszym królestwem, które koncentruje się nie tylko na budowie osad, miast oraz twierdz, ale także na podejmowaniu rozmaitych decyzji odzwierciedlających charakter naszego bohatera.

Pillars of Eternity: The White March Part II
Pillars of Eternity: The White March Part II

RPG 16 lutego 2016

Drugi fabularny dodatek do gry RPG Pillars of Eternity studia Obsidian Entertainment. Rozszerzenie o nazwie The White March Part II kontynuuje historię fabularną, zapoczątkowaną w pierwszej części dodatku i przenosi graczy ponownie na ośnieżone tereny tytułowej Białej Marchii. Całość rozszerza grę podstawową o nowe lokacje oraz misje fabularne, oferując jednocześnie zwiększony maksymalny poziom postaci oraz niedostępne wcześniej zdolności specjalne bohaterów. Oprócz typowej zawartości dodatkowej, w DLC pojawia się także nowa grywalna postać barbarzyńcy o imieniu Meneha. Twórcy wprowadzili też nieobecny wcześniej tryb rozgrywki o nazwie Story Time, pozwalający przebrnąć przez niezwykle rozbudowaną fabułę gry w mocno przyspieszonym tempie.

Baldur's Gate II: Cienie Amn
Baldur's Gate II: Cienie Amn

RPG 22 września 2000

Kontynuacja bestsellerowej gry RPG studia BioWare z 1998 roku. Fabuła Baldur’s Gate II: Shadows of Amn stanowi kontynuację opowieści z części pierwszej, w której protagonista stawiał czoła samemu synowi Bhaala i swemu rodzonemu bratu Sarevokowi. Tym razem losy rzuciły bohatera do nieznanej krainy Amn, znajdującej się w południowej części Wybrzeża Mieczy, gdzie wraz z całą drużyną zostaje on porwany przez potężnego maga Irenicusa. Zadaniem gracza jest zaś odszukanie Imoen – przyjaciółki bohatera z dzieciństwa - i stawienie czoła złemu czarnoksiężnikowi. Pod względem mechaniki tytuł nie odbiega w zasadzie od swojego pierwowzoru, oferując rozległe, nieznane dotąd tereny do eksploracji oraz całą masę nowych zadań i przeciwników. W grze pojawiły się jednak również nowe klasy postaci oraz niedostępne wcześniej umiejętności, czary i przedmioty. Wyraźnej poprawie uległa też oprawa graficzna, która wyświetlana jest w rozdzielczości 800x600 z wykorzystaniem akceleratorów 3D.

Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords

RPG 10 lutego 2005

Druga odsłona bestsellerowej gry RPG w uniwersum Star Wars. Za powstaniem KotOR 2 stoi studio Obsidian Entertainment. Fabuła rozpoczyna się 5 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwszej części gry i opowiada zupełnie odrębną historię. Tym razem wcielamy się w rolę ostatniego z rycerzy Jedi, którego zadaniem jest odbudowanie rozwiązanego Zakonu i przywrócenie dawnego porządku w galaktyce. Do zabawy przystępujemy, nie dysponując praktycznie żadnymi zdolnościami, zaś podczas gry stopniowo odzyskujemy moce i zapomniane Umiejętności. Mechanika rozgrywki pozostała praktycznie niezmieniona, zaś twórcy dokonali jedynie kilku drobnych usprawnień. Prócz nowych mocy i klas postaci, w grze wprowadzono opcję korzystania z dwóch odmiennych konfiguracji broni oraz znacznie większe możliwości konstruowania i modyfikowania ekwipunku.

Wasteland 2
Wasteland 2

RPG 19 września 2014

Utrzymana w postapokaliptycznej konwencji gra cRPG, stanowiąca kontynuację przeboju z 1988 roku. Produkcji Wasteland 2 podjęło się założone przez Briana Fargo (twórcę oryginalnego Wasteland) studio InXile Entertainment przy wsparciu finansowym ze strony użytkowników platformy crowdfundingowej Kickstarter. Akcja gry toczy się 15 lat po wydarzeniach przedstawionych w „jedynce”. Gracz wciela się w rolę członka oddziału Desert Rangers i przemierza tytułowe pustkowia Stanów Zjednoczonych po wojnie nuklearnej. Rozgrywka opiera się na klasycznych elementach cRPG, w tym turowej mechanice walki, możliwości wielokierunkowego rozwoju głównego bohatera, a także podejmowaniu decyzji wpływających na dalszy bieg fabuły. Gra korzysta z popularnego silnika Unity, zapewniającego trójwymiarową oprawę wizualną, która prezentowana jest w rzucie izometrycznym.

Neverwinter Nights 2
Neverwinter Nights 2

RPG 31 października 2006

Kontynuacja przebojowej gry cRPG studia BioWare z 2002 roku, przygotowana tym razem przez ekipę Obsidian Entertainment, mającą na swym koncie drugą odsłonę serii Star Wars: Knight of the Old Republic. Fabuła Neverwinter Nights 2 rozpoczyna się kilka lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze, kiedy światu Forgotten Realms zagraża tajemniczy Król Cieni. Jedynym sposobem na jego pokonanie jest odnalezienie wszystkich fragmentów roztrzaskanego miecza, znanego jako Srebrne Ostrze Gith. W stosunku do pierwszej części cyklu, w mechanice rozgrywki wprowadzono sporo innowacji, z których najważniejsza to możliwość dołączenia do drużyny aż trzech postaci niezależnych, nad którymi w toku zabawy mamy tym razem pełną kontrolę. Prócz tego w grze znalazły się nowe klasy postaci oraz niedostępne wcześniej czary i umiejętności. Rozbudowano także edytor, pozwalający np. na zaprojektowanie własnej przygody, a następnie zaproszenie do wspólnej zabawy innych graczy.

Dragon Age II
Dragon Age II

RPG 8 marca 2011

Zrealizowana w perspektywie trzecioosobowej gra RPG, będąca kontynuacją znakomicie przyjętej poprzedniczki z 2009 roku. Kolejna odsłona cyklu, postrzeganego jako duchowy następca Baldur’s Gate, została stworzona ponownie przez autorów obu serii - studio BioWare. Fabuła przenosi nas do znanego już, mrocznego świata fantasy i koncentruje się na postaci zupełnie nowego bohatera – uchodźcy imieniem Hawke, który przechodzi do legendy i staje się bohaterem Kirkwall. Co ciekawe, cała historia ukazana jest w czasie przeszłym jako zlepek opowieści, przytaczanych przez różnych ludowych bajarzy. W przeciwieństwie do pierwowzoru, w Dragon Age II możemy wcielić się jedynie w postać człowieka. Brak możliwości wyboru rekompensuje nam jednak bardziej rozbudowany system rozwoju postaci. W grze usprawniono też system walki i znacznie przemodelowano sposób prowadzenia dialogów. Oprawa graficzna tytułu, reprezentuje nie tylko znacznie wyższą jakość niż w poprzedniej odsłonie serii, lecz także nieco inną, bardziej komiksową stylistykę.

Neverwinter Nights
Neverwinter Nights

RPG 18 czerwca 2002

Opracowana przez znane z sagi Baldur’s Gate studio BioWare gra cRPG, oparta na trzeciej edycji systemu Dungeons & Dragons. Fabuła Neverwinter Nights przenosi nas do fikcyjnego świata Forgotten Realms i osnuta jest wokół tajemniczej zarazy, panującej w tytułowym mieście Neverwinter. Zadaniem bohatera, w którego wciela się gracz, jest ustalenie, kto i w jakim celu wywołał śmiertelną chorobę. Historia składa się z prologu oraz czterech rozdziałów, z których każdy rozgrywa się na innym terenie (nie można wrócić do odwiedzanych wcześniej lokacji). Podczas zabawy zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, gromadzeniem złota i przedmiotów, rozwijaniem naszej postaci oraz, oczywiście, walką. Ta rozgrywana jest w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, a wynik większości akcji - w myśl zasad D&D - generowany jest losowo na podstawie rzutu kośćmi. Mocną stroną gry są rozbudowane opcje rozgrywki wieloosobowej.

Fallout
Fallout

RPG 30 września 1997

Klasyczna gra cRPG, stworzona przez ekipę deweloperską Black Isle Studios. Akcja Fallout osadzona została w postapokaliptycznym świecie przyszłości. W roku 2077 rywalizacja o złoża ropy pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami doprowadza do wybuchu wojny i użycia broni nuklearnej. Nielicznym mieszkańcom Ameryki udaje się przeżyć w schronach przeciwatomowych zwanych kryptami. 84 lata później w Krypcie 13 dochodzi do awarii. Kontrolowany przez gracza bohater zostaje wysłany na zewnątrz, by zdobyć nowy hydroprocesor potrzebny do naprawy systemu. Mechanika rozgrywki wzorowana jest na systemie fabularnym GURPS z rozbudowanymi opcjami rozwoju postaci oraz taktyczną, turową walką. Stylistyka oprawy wizualnej Fallout stanowi nawiązanie do czasopism science-fiction z lat 50. ubiegłego wieku.

Baldur's Gate: Enhanced Edition
Baldur's Gate: Enhanced Edition

RPG 28 listopada 2012

Zremasterowana edycja legendarnej gry cRPG, opracowanej przez studio BioWare w 1998 roku. Za odświeżenie gry odpowiada studio Overhaul Games, zaś przygotowany przez nie pakiet zawiera grę podstawową wraz z oficjalnym dodatkiem Opowieści z Wybrzeża Mieczy. Fabuła przenosi nas do popularnego uniwersum Forgotten Realms, gdzie śledzimy przygody sześcioosobowej drużyny na czele z głównym bohaterem – sierotą wychowaną przez przybranego ojca. Nasz protoplasta wyrusza w niebezpieczną podróż, aby stawić czoła złu i poznać przerażającą prawdę o swoim pochodzeniu. Rozgrywka toczy się wg zasad systemu Dungeons & Dragons. Odświeżona wersja gry niesie ze sobą przede wszystkim podrasowaną oprawę graficzną oraz zupełnie nową zawartość w postaci questów i przedmiotów opracowanych specjalnie na potrzeby tej edycji we współpracy z twórcami oryginału.