12 listopada 2019
Logiczne, Eksperymentalne/artystyczne, FPP, Indie, Manipulacja perspektywą, PC Game Pass, Singleplayer, Xbox Game Pass Premium, Xbox Game Pass Ultimate, Xbox Game Pass Essential, singleplayer.
Pierwszoosobowa gra logiczna oferująca szereg zagadek opierających się na manipulowaniu perspektywą, głębią i tworzeniu lub odkrywaniu iluzji optycznych. Za stworzenie i wydanie Superliminal odpowiada studio Pillow Castle Games.
GRYOnline
Gracze
18 lipca 2023
Logiczne, Elementy przygodowe, Fotografia, FPP, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer, Surrealizm, Xbox Play Anywhere, singleplayer.
Viewfinder to gra logiczna FPP od Sad Owl Studios, w której kluczową mechaniką jest manipulacja perspektywą np. poprzez przemieszczanie fragmentów otoczenia utrwalonych na zdjęciach. Całość odznacza się surrealistyczną stylistyką.
Gracze
Steam
OpenCritic
19 września 2025
Przygodowe, FPP, Horror, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer, singleplayer.
Gra przygodowa FPP w konwencji horroru psychologicznego. W Eclipsium trafiamy do piekielnej, onirycznej krainy, a zmierzając do górującej nad nią wieży, rozwiązujemy zagadki wymagające manipulowania rzeczywistością i percepcją.
Steam
13 kwietnia 2012
Zręcznościowe, 2.5D, Elementy logiczne, Indie, Manipulacja perspektywą, Platformówki, Side-scroll, Singleplayer.
Zręcznościowa gra platformowa w stylu retro, autorstwa teamu developerskiego Polytron. Wcielamy się w Gomeza, który żyjąc dotychczas w świecie 2D uświadamia sobie istnienie jeszcze jednego wymiaru. Tytuł przedstawia rozgrywkę w dość innowacyjny sposób, realizując rozmaite łamigłówki za pomocą dwuwymiarowych plansz w trójwymiarowym świecie. Wszystko to odbywa się w pikselowej, kolorowej stylistyce. Gra warta uwagi ze względu na swoją unikalną prezentację.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
15 listopada 2013
Logiczne, 2.5D, Indie, Manipulacja perspektywą, Platformówki, Singleplayer, Xbox Game Pass Ultimate, Xbox Game Pass Premium, singleplayer.
Opracowana przez zespół Compulsion Games oryginalna produkcja niezależna, łącząca elementy gier platformowych z licznymi zagadkami logicznymi. W grze splatają się losy dwóch kobiet: starszej o imieniu Dawn oraz młodszej Didi, która po śmierci matki skazana jest na życie z okrutnym ojcem. Przejęta losem dziewczynki Dawn przyrzeka odmienić jej przeszłość dzięki swym unikalnym zdolnościom. Nasza bohaterka potrafi przeobrażać się z trójwymiarowej osoby w płaski cień, zaś umiejętne wykorzystanie tej cechy staje się kluczem do przejścia fabuły. Rozgrywka polega w znacznej mierze na rozwiązywaniu zagadek logicznych i manipulacji światłem. Dzięki stworzonym w ten sposób cieniom o różnych kształtach, Dawn będzie mogła przemykać bezszelestnie, znajdując drogę do kolejnych etapów gry. Oprawa graficzna tytułu nawiązuje do rzadko wykorzystywanej w grach estetyki wodewilowej.
GRYOnline
Gracze
Steam
18 maja 2017
Przygodowe, 2D, Eksperymentalne/artystyczne, Elementy logiczne, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer.
Niecodzienna gra przygodowa, opracowana przez niezależne studio Broken Rules. Głównym bohaterem gry jest brodaty starzec, który udaje się w tytułową podróż celem spotkania z najbliższymi. Opowieść jest snuta wyłącznie za pośrednictwem obrazów, a w trakcie zabawy gracz poznaje najważniejsze momenty z życia protagonisty. W Old Man's Journey eksplorujemy zróżnicowane krainy – nasz podopieczny trafia zarówno do niewielkich miasteczek, jak i w doliny rzek, czy choćby na szczyty gór. Pomimo że całość zrealizowano w dwóch wymiarach, lokacje mają element trzeciego wymiaru – bohater może dostać się w głąb odwiedzanych miejsc, jednak wcześniej należy rozwiązać jedną z nietypowych, mniej lub bardziej skomplikowanych zagadek opartych na zmianie topografii terenu. Przykładowo, stworzenie wzniesienia może zaowocować powstaniem mostu, z kolei wykonanie doliny może odsłonić niedostępny w inny sposób fragment danej lokacji. To właśnie w ten sposób pozbywamy się rozmaitych przeszkód i pułapek czyhających na prowadzonego staruszka. Wszystko to charakteryzuje się przyjemną dla oka oprawą graficzną, przywodzącą na myśl ilustracje z książek dla dzieci. Całości dopełnia melancholijna, instrumentalna muzyka.
GRYOnline
Gracze
Steam
14 grudnia 2017
Logiczne, 2D, Eksperymentalne/artystyczne, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer.
Oryginalna gra logiczna, za której opracowaniem stoi studio Buried Signal. Autorem tej produkcji jest Jason Roberts, który odpowiadał zarówno za kod gry, jak i za jej oprawę wizualną. Głównym bohaterem Gorogoa jest chłopiec kolekcjonujący tajemnicze przedmioty o znaczeniu religijnym. Pełna symboliki opowieść odwołuje się do wierzeń z całego świata i ma przy tym wyjątkowo abstrakcyjny charakter. Filarem zabawy jest rozwiązywanie zagadek funkcjonujących na zasadach układanek (tak zwanych „przesuwanek”), składających się z maksymalnie czterech scen. Sprawę komplikuje fakt, że nie dopasowujemy do siebie poszczególnych części jednego obrazka, a raczej motywy poukrywane na każdej scence – ułożone odpowiednio obrazki „ożyją”, tworząc scenę o kluczowym znaczeniu i tym samym popychając akcję do przodu. Gorogoa zwraca uwagę tak za sprawą oryginalnej mechaniki, jak zapadającej w pamięć oprawy graficznej, która sprawia wrażenie pokolorowanego szkicu wprawionego w ruch.
GRYOnline
Gracze
Steam
12 lipca 2022
Logiczne, Eksperymentalne/artystyczne, Indie, Manipulacja perspektywą, Pakiet, Singleplayer, Widok izometryczny.
Pakiet dwóch kultowych gier logicznych spod szyldu Monument Valley, opracowanych przez studio ustwo. W Monument Valley: Panoramic Collection wcielamy się w postacie, które przemierzają tytułową dolinę i rozwiązują zagadki oparte na manipulacji perspektywą.
2 marca 2021
Logiczne, Eksperymentalne/artystyczne, Elementy przygodowe, FPP, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer.
Pierwszoosobowa gra logiczna, która opowiada historię miłosną młodej pary. Maquette wyróżnia się specyficznym światem, nawiązującym do stylu malarza M.C. Eschera, w którym każdy obiekt jest jednocześnie miniaturowy i ogromny.
Gracze
Steam
30 maja 2017
Logiczne, Eksperymentalne/artystyczne, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer, Widok izometryczny.
Druga część serii popularnych gier logicznych, nad którą pieczę sprawuje niezależny zespół ustwo. Produkcja opowiada zupełnie nową historię, w której gracz poznaje losy matki podróżującej ze swoim dzieckiem po fantastycznym świecie. Rozgrywka zasadza się na schemacie wypracowanym na potrzeby pierwszej odsłony cyklu – naszym zadaniem jest przeprowadzenie obu postaci z jednego miejsca w drugie, czego dokonujemy poprzez manipulowanie otoczeniem, zabawę perspektywą czy choćby tworzenie iluzji optycznych torujących im dalszą drogę. Warto nadmienić, że dzięki obecności dwóch postaci zagadki w Monument Valley 2 rozwiązuje się nieco inaczej niż poprzednio – niemniej, osoby, które grały we wcześniejszą produkcję, poczują się tutaj niczym ryba w wodzie. Całość ponownie charakteryzuje się wysokiej jakości oprawą graficzną – źródłem inspiracji dla jej oryginalnego stylu były grafiki Mauritsa Cornelisa Eschera.
Gracze
Steam
3 kwietnia 2014
Logiczne, Eksperymentalne/artystyczne, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer, Surrealizm, Widok izometryczny.
Gra logiczna, w której prowadzimy niemą księżniczkę Idę przez surrealistyczny śwat tytułowych monumentów, pomagając jej poprzez manipulowanie otoczeniem i tworzenie iluzji optycznych. Monument Valley wyróżnia się artystyczną, minimalistyczną oprawą graficzną, inspirowaną japońskim malarstwem i malowidłami Mauritsa Cornelisa Eschera.
GRYOnline
Gracze
Steam
1 maja 2008
Logiczne, Manipulacja perspektywą, PS Plus Premium, Singleplayer, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Echochrome to gra logiczna oparta na oryginalnym pomyśle zabawy z perspektywą. Produkcja została opracowana przez japońskie studio Sony Computer Entertainment.
GRYOnline
Gracze
22 grudnia 2010
Logiczne, Manipulacja perspektywą, PlayStation Move, Singleplayer, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Sequel gry logicznej kontynuujący założenia poprzedniczki. Po raz kolejny musimy wykazać się orientacją przestrzenną, choć tym razem głównej roli nie odgrywają trójwymiarowe bryły, a raczej ich cienie.
Gracze
4 stycznia 2011
Logiczne, Manipulacja perspektywą, Singleplayer, Tytuły ekskluzywne Nintendo.
Gra łącząca elementy platformowe z zagadkami logicznymi. Wcielamy się w cień chłopa przemierzający komnaty potężnej wieży. Bohater z racji swojego stanu nie musi przejmować się grawitacją, ale już poważnym problemem są dla niego zbyt słoneczne miejsca. Brak powłoki cielesnej sprawia, że tylko rzucane przez otaczający świat cienie różnych budowli czy platform mogą być dla nad użyteczne.
Gracze
31 stycznia 2013
Logiczne, Eksperymentalne/artystyczne, FPP, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer.
Wymykająca się próbom ścisłej klasyfikacji gatunkowej gra logiczna z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Antichamber jest dziełem Alexandra Bruce'a i stanowi komercyjne rozwinięcie popularnego moda Hazard: Journey of Life do gry Unreal Tournament 3. Zabawa polega na eksplorowaniu abstrakcyjnych lokacji i rozwiązywaniu łamigłówek. Te ostatnie zaprojektowane zostały w oparciu o współczesną wiedzę na temat funkcjonowania ludzkiego umysłu. Poszczególne zagadki stanowią nie tylko wyzwanie intelektualne, ale również wpływają na emocje i sposób postrzegania gry. Gracz zmuszony jest do zerwania z utartymi schematami i niekonwencjonalnego myślenia. Od strony wizualnej Antichamber wyróżnia się prostą, estetycznie wykonaną grafiką 3D i przykuwającą uwagę grą kolorów.
GRYOnline
Gracze
Steam
16 listopada 2021
Logiczne, Eksperymentalne/artystyczne, Elementy przygodowe, Indie, Manipulacja perspektywą, Singleplayer.
Gra logiczna, w której istotną rolę pełni perspektywa. Podczas zabawy gracz rozwiązuje łamigłówki, które umieszczone są w sześciennej kostce, gdzie każda ściana stanowi osobną przestrzeń. Za powstanie Moncage odpowiada studio Optillusion.
2026
Zręcznościowe, Eksperymentalne/artystyczne, FPP, Indie, Manipulacja perspektywą, Platformówki, Platformówki 3D, Side-scroll, Singleplayer, singleplayer.
Unikalna hybryda platformówki 2D i 3D. W Screenbound jednocześnie poruszamy się po trójwymiarowych poziomach w widoku FPP oraz po ich dwuwymiarowych odpowiednikach, które oglądamy na ekranie przypominającego Game Boya gadżetu w rękach protagonisty.