Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogicznePC
Okładka Antichamber (PC)

Antichamber PC

Wymykająca się próbom ścisłej klasyfikacji gatunkowej gra logiczna z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Antichamber jest dziełem Alexandra Bruce'a i stanowi komercyjne rozwinięcie popularnego moda Hazard: Journey of Life do gry Unreal Tournament 3.

Logiczne | FPP | indie | eksperymentalne/artystyczne

PC Windows
Okładka Antichamber (PC)

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

31stycznia2013

Antichamber to niezależna psychologiczna gra logiczna, którą praktycznie w całości opracował samotnie Alexander Bruce. Projekt rozpoczął życie jako mod do Unreal Tournament 3 nazwany Hazard: Journey of Life. Po premierze zestawu narzędzi UDK (Unreal Development Ki) autor mógł rozwinąć całość do poziomu pełnowymiarowej komercyjnej produkcji. Gotowy produkt jest znacznie dłuższy, bardziej złożony i lepiej dopracowany niż prototypowa modyfikacja.

Antichamber to projekt, który wymyka się prostym klasyfikacjom. Gra rozgrywana jest z perspektywy pierwszej osoby i polega głównie na eksplorowaniu abstrakcyjnych lokacji oraz rozwiązywaniu zagadek. Całość skonstruowano w oparciu o współczesną wiedzę odnośnie mechanizmów działania ludzkiego umysłu, tak aby kolejne łamigłówki wpływały na emocje gracza oraz jego postrzeganie gry. Autor wykorzystał teorie Iwana Pawłowa dotyczące odruchów warunkowych, jak również reguły kształtowania psychologicznego, a wirtualny świat zapełnił efektami odkształcającymi rzeczywistość oraz niemożliwymi fizycznie obiektami inspirowanymi malarstwem Mauritsa Cornelisa Eschera.

Wszystko to tworzy grę, która na każdym kroku manipuluje graczem, ale jednocześnie regularnie uczy go nowych rzeczy. Dlatego w samouczku komputer może nas zwyczajnie okłamać i doprowadzić do śmierci, a skręcenie cztery razy w prawo wcale nie wróci nas do oryginalnej lokacji. Natomiast fakt, że nie da się przeskoczyć przez rozpadlinę nie oznacza, że nie można jej pokonać idąc tyłem. Antichamber regularnie łamie i wypacza wszystkie konwencje, do jakich przyzwyczaiły nas inne gry. Odruchy jakie wyrobiliśmy sobie przez lata interaktywnej zabawy są tutaj wykorzystywane przeciwko nam samym. Jednocześnie zachęcani jesteśmy do krytycznego myślenia i ciągłych eksperymentów, gdyż odkryta metoda na obejście konkretnej przeszkody rzadko kiedy jest skuteczna w innych wyzwaniach.

Akcję obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, a sterowanie przypomina typowe FPS-y. W późniejszych fragmentach kampanii dostajemy specjalne urządzenie, które potrafi zmieniać otaczającą nas materię. Co pewien czas natykamy się też na symbole zawierające podpowiedzi pomocne w rozwiązywaniu łamigłówek oraz odkrywaniu reguł działania napotykanych mechanizmów. Jednocześnie nigdy nie warto im w pełni ufać. Cały świat ukazany jest w bardzo abstrakcyjnej formie pełnej białych korytarzy pozbawionych tekstur, które często atakowane są przez pulsujące kolory.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.8 / 10 na podstawie 843 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.0 / 10 na podstawie 25 głosów czytelników.

Gry podobne do Antichamber

Wymagania wiekowe Antichamber

odpowiednia dla każdego wieku

Wymagania sprzętowe Antichamber

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.0 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 1 GB HDD, Windows XP(SP2)/Vista/7, łącze internetowe

Recenzja gry Antichamber - logicznej przygody w stylu Portala

Recenzja 3 lutego 2013, 11:00

Siłą Antichambra jest to, co zrozumieli twórcy gatunku już wiele lat temu. Gra logiczna niekoniecznie musi składać się tylko z zagadek w wąskim rozumieniu tego słowa – prostych systemów z jedną dobrą odpowiedzią. Produkcja Bruce’a umiejętnie zestawia różne formy rozgrywki, bawiąc się z graczem na wielu poziomach. Wspomniany świat z zapętlonymi sekwencjami to element eksploracji – odkrywania kolejnych korytarzy i miejsc oraz próba zrozumienia tego, jak działają. Na tej bazie autor buduje proste w założeniach, ale często niezwykle błyskotliwe sytuacje. Przykład? Dochodzisz do klatki schodowej – schody prowadzą w górę lub w dół. Udajesz się w dół, mijasz zakręt i... znowu jesteś na tej samej klatce schodowej. Tym razem idziesz w górę, by za kolejnym rogiem trafić w... dokładnie to samo miejsce. Jak wyplątać się z tego koszmaru? Odpowiedź jest znacznie prostsza, niż mogłoby się wydawać – wymaga tylko odrobiny wyobraźni i spróbowania czegoś nietypowego. I tak w zasadzie wygląda niemal cała przeprawa z Antichambrem.