Seria WarCraft - seria gier
Cieszący się olbrzymią popularnością cykl strategii czasu rzeczywistego, których akcja została osadzona w świecie high fantasy – Azeroth, zamieszkałym m.in. przez ludzi, orków, elfy, krasnoludy i nieumarłych. Markę stworzyła i rozwija firma Blizzard Entertainment, znana m.in. z serii Diablo oraz StarCraft.
Pierwsza gra z cyklu: WarCraft: Orcs & Humans ujrzała światło dzienne w 1994 roku na PC i komputery Macintosh. Możemy w niej stanąć po jednej z dwóch stron konfliktu: ludzi, broniących królestwa Azeroth, lub orków, którzy próbują je podbić. Produkcja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem wśród graczy i recenzentów, zachęcając ekipę deweloperską Blizzard Entertainment do stworzenia kontynuacji. Ta pojawiła się na półkach sklepów rok później w wersji na PC, Macintosh, PlayStation oraz Sega Saturn, a opatrzono ją tytułem WarCraft II: Tides of Darkness. Opowiada o kolejnej próbie podbicia Azeroth przez orków, podjętej sześć lat po wydarzeniach z pierwowzoru. Mimo skromnego budżetu, okazała się wielkim hitem, co zaowocowało m.in. wydanym rok później dodatkiem WarCraft II: Beyond the Dark Portal. Pełen potencjał gra ujawniła dopiero w 1999 roku, wraz z premierą edycji Battle.net, dostosowanej do gry wieloosobowej za pośrednictwem sieciowej usługi zaprojektowanej przez Blizzard. Na kontynuację gracze musieli poczekać do 2002 roku. Wydana wówczas tylko na PC trzecia część cyklu, Warcraft III: Reign of Chaos (wzbogacona w kolejnym roku o dodatek Warcraft III: The Frozen Throne), określana mianem Role Play Strategy, czyli mieszanki RTS-a z elementami RPG, do dzisiaj bywa uznawana za jedną z najlepszych strategii czasu rzeczywistego w historii gatunku. Jej fabuła opowiada o sojuszu orków, ludzi i Nocnych Elfów, zawiązanym w celu odparcia inwazji nieumarłych zwanych Nocnym Legionem. W 2020 doczekaliśmy się jej odnowionej wersji, zatytułowanej Warcraft III: Reforged, oferującej podstawową wersję gry oraz dodatek w odświeżonej oprawie graficznej i z usprawnieniami w rozgrywce.
Na fali sukcesu marki w 2004 roku firma Blizzard Entertainment zdecydowała się wydać sieciową grę MMORPG – World of WarCraft, która mimo upływu lat pozostaje niekwestionowanym numerem jeden w swojej kategorii (w szczytowym okresie popularności liczba kont abonentów przekraczała 12 milionów). Gracze poznają w niej historię konfliktu Sojuszu (ludzie, krasnoludy, Nocne Elfy i gnomy) oraz Hordy (orkowie, Taureni, nieumarli oraz trolle), a do dyspozycji otrzymali ogromny i różnorodny świat. Na przestrzeni następnych kilkunastu lat tytuł doczekał się aż siedmiu dużych dodatków: The Burning Crusade, Wrath of the Lich King, Cataclysm, Mists of Pandaria, Warlords of Draenor, Legion oraz Battle for Azeroth. W roku 2014 swoją premierę miała udostępniana na zasadzie free-to-play karcianka Hearthstone: Heroes of WarCraft (później pozbawiona podtytułu) korzystająca z uniwersum WarCraft. Ona również doczekała się licznych dodatków, a jej popularność (100 mln graczy w 2018) zaowocowała powstaniem nowej dyscypliny e-sportowej.
Ze względu na gigantyczną popularność, cykl WarCraft na stałe wpisał się w kulturę masową, wykraczając daleko poza sferę gier wideo. Marka doczekała się m.in. adaptacji w postaci gier planszowych, karcianych i RPG (pan & paper), serii ponad 20 powieści i zbiorów opowiadań, a także wydawnictw komiksowych. W 2016 roku ukazał się wyprodukowany przez Legendary Pictures film o tytule WarCraft: Początek, w reżyserii Duncana Jonesa i z Travisem Fimmelem w roli głównej. Budżet wyniósł 160 mln dolarów, a zyski w box office przekroczyły 400 mln.