Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria WarCraft - seria gier

Cieszący się olbrzymią popularnością cykl strategii czasu rzeczywistego, których akcja osadzona została w świecie high fantasy – Azeroth, zamieszkałym m.in. przez ludzi, orki, elfy, krasnoludy i nieumarłych. Markę stworzyła i rozwija firma Blizzard Entertainment, znana m.in. z serii Diablo oraz StarCraft.

Pierwsza gra z cyklu - Warcraft: Orcs & Humans ujrzała światło dzienne w 1994 roku. Tytuł spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem wśród graczy i recenzentów i zachęcił ekipę deweloperską Blizzard Entertainment do stworzenia kontynuacji. Zaledwie rok później na półkach sklepów pojawiła się druga odsłona serii, czyli Warcraft II: Tides of Darkness. Mimo skromnego budżetu produkcji, okazała się ona hitem, co zaowocowało m.in. wydanym rok później dodatkiem Warcraft II: Beyond the Dark Portal. Pełen potencjał gra ujawniła jednak dopiero w 1999 roku wraz z premierą edycji Battle.net, dostosowanej do gry wieloosobowej za pośrednictwem sieciowej usługi zaprojektowanej przez Blizzard. Na kontynuację gracze musieli poczekać do 2002 roku. Wydana wówczas trzecia część cyklu - Warcraft III: Reign of Chaos (wzbogacona w kolejnym roku o dodatek Warcraft III: The Frozen Throne) do dzisiaj uznawana bywa za jedną z najlepszych strategii czasu rzeczywistego w historii gatunku.

Na fali sukcesu marki w 2004 roku firma Blizzard Entertainment zdecydowała się wydać sieciową grę MMORPG – World of Warcraft, która mimo upływu lat pozostaje niekwestionowanym numerem jeden w swojej kategorii (w szczytowym okresie popularności liczba kont abonentów przekraczała 12 milionów). Na przestrzeni dekady doczekała się ona czterech dużych dodatków: The Burning Crusade, Wrath of the Lich King, Cataclysm i Mists of Pandaria. W przygotowaniu jest również kolekcjonerska gra karciana - Hearthstone: Heroes of Warcraft, która udostępniana ma być na zasadzie free-to-play.

Ze względu na gigantyczną popularność, cykl Warcraft na stałe wpisał się w kulturę masową, wykraczając daleko poza sferę gier wideo. Marka doczekała się m.in. adaptacji w postaci gier planszowych, karcianych i RPG (pan & paper), serii ponad 20 powieści i zbiorów opowiadań, a także wydawnictw komiksowych. W planach wytwórni filmowej Legendary Pictures znajduje się ekranizacja gry World of Warcraft. Budżet produkcji, którą wyreżyseruje Sam Raimi (trylogia Spider-Man), wynosi ponad 220 milionów dolarów.

Warcraft III: Reforged
Warcraft III: Reforged

Strategiczne 2019

Zremasterowana wersja Warcrafta III z 2002 roku, będącej jedną z najpopularniejszych gier RTS w historii. W skład gry wchodzi nie tylko podstawowa wersja oryginału, ale także jej legendarny dodatek The Frozen Throne. Remaster oferuje odświeżoną oprawę graficzną, nagrane na nowo dialogi postaci oraz szereg poprawek w rozgrywce.

PC

Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos

Strategiczne 3 lipca 2002

Warcraft III: Reign of Chaos to trzecia odsłona kultowej serii osadzonych w realiach fantasy RTS-ów, zapoczątkowanej w 1994 roku przez studio Blizzard. W krainie Azeroth siły ludzi, orków i nocnych elfów stawiają czoła inwazji nieumarłych, zwanych Plagą albo Nocnym Legionem. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych rozwiązań cyklu, ale nie obyło się bez kilku nowości. Najważniejszą z nich jest wprowadzenie właściwych dla każdej rasy bohaterów, którzy w trakcie gry zyskują doświadczenie, a ich umiejętności specjalne są przydatnym wsparciem podczas walki. W trzeciej części gry szczególny nacisk położono na fabułę, której szczegóły poznajemy z licznych animowanych przerywników. Warcraft III posiada także zaawansowany tryb multiplayer, pozwalający na zabawę w kilku trybach rozgrywki poprzez sieć Battle.net. Dodatkową atrakcję stanowi rozbudowany edytor, pozwalający na zmianę niemal każdego elementu gry.

PC

WarCraft II: Battle.net Edition
WarCraft II: Battle.net Edition

Strategiczne 30 marca 1999

Ostateczne wydanie jednej z najsłynniejszych strategii czasu rzeczywistego w dziejach elektronicznej rozrywki, która pojawiła się pierwotnie w marcu 1995 roku. Warcraft II: Battle.net Edition oferuje pełną zawartość gry podstawowej Warcraft II: Tides of Darkness oraz wydanego rok później dodatku Beyond the Dark Portal (choć w planach twórców znajdowały się też dwa dodatkowe pakiety misji). W niniejszej edycji znalazły się wszystkie poprawki i usprawnienia, wprowadzone już po premierze gry macierzystej, takie jak możliwość zapisywania grup jednostek do pamięci, usprawniona mgła wojny w rozgrywce wieloosobowej, możliwość obejrzenia baz sprzymierzonych graczy czy informacja na temat liczby możliwych do wyprodukowania jednostek. Najważniejszą nowością tej edycji jest jednak udostępnienie opcji rozgrywki wieloosobowej przez Internet za pośrednictwem serwerów Battle.net, na wzór rozwiązań zastosowanych w późniejszych produkcjach Blizzarda pokroju StarCrafta oraz Diablo.

PC

Warcraft II: The Dark Saga
Warcraft II: The Dark Saga

Strategiczne 31 sierpnia 1997

Konsolowa wersja strategii czasu rzeczywistego Warcraft II: Tides of Darkness, zawierająca w sobie także zadania z dodatku Beyond the Dark Portal. Produkcja pozwala graczowi na poprowadzenie sił ludzi bądź orków w krwawej wojnie o dominację nad krainą Azeroth. Do zadań użytkownika należy budowanie bazy, zbieranie surowców, rozwój armii oraz niszczenie sił wroga. Edycja konsolowa zawiera wiele usprawnień w stosunku do wersji wydanej na komputery osobiste.

PS1

Warcraft II: Tides of Darkness
Warcraft II: Tides of Darkness

Strategiczne 14 marca 1995

Kontynuacja przebojowej strategii RTS studia Blizzard Entertainment z 1994 roku. Akcja Warcraft II: Tides od Darkness przenosi nas do znanego z pierwowzoru świata Azeroth. Choć od pamiętnej klęski orków minęło aż sześć lat, określani mianem "zielonej zarazy" najeźdźcy nie zrezygnowali ze swoich planów i skorzystawszy z pomocy armady potężnie uzbrojonych statków, docierają do granic królestwa ludzi, marząc o zemście. Pod względem mechaniki, tytuł nie odbiega w sposób znaczący od rozwiązań poprzedniczki, a zadaniem graczy jest opowiedzenie się po jednej ze stron konfliktu i pokonanie przeciwnika poprzez rozbudowę bazy i stworzenie silnej armii. Rozgrywka każdą ze stron przebiega w dość podobny sposób, a główną różnicę stanowią odmienne typy zaklęć, rzucanych przez plemiennych kapłanów i czarodziei. W odróżnieniu od pierwowzoru, twórcy zrezygnowali też ze scenariuszy rozgrywanych w lochach, oferując w zamian mocno zróżnicowane klimatycznie typy terenu.

PC

WarCraft: Orcs and Humans
WarCraft: Orcs and Humans

Strategiczne 11 marca 1994

Osadzona w realiach fantasy strategia czasu rzeczywistego, będąca debiutanckim dziełem amerykańskiego studia Blizzard Entertainment (działającego wcześniej pod nazwą Silicon & Synapse). Akcja gry WarCraft: Orcs and Humans osadzona została w fantastycznym świecie Azeroth, będącym areną konfliktu ludzi oraz orków, zaś gracze opowiadają się po jednej ze stron i próbują podbić lub obronić krainę. Pod względem mechaniki gra przypomina nieco przebojową strategię Dune II firmy Westwood Studios, choć w porównaniu do niej rozgrywka wzbogacona została szeregiem nowych rozwiązań. Podczas zabawy zajmujemy się głównie zbieraniem surowców, rozbudową bazy o nowe budynki oraz produkcją jednostek niezbędnych do walki z przeciwnikami. Dla każdej ze stron gra oferuje po 12 misji o lekko przygodowym charakterze, w których oprócz obrony bazy i niszczenia struktur wroga otrzymujemy np. zadania zrównania z ziemią miasta przeciwnika lub zejścia do podziemi, by wyprowadzić stamtąd rannych bohaterów.

PC