Seria gier Divinity
Seria osadzonych w świecie fantasy gier RPG. Cykl stanowi najważniejszą autorską markę w portfolio belgijskiego Larian Studios. Niemniej, w jego rozwoju wzięły udział również inne zespoły, na czele z Logic Artists, które współtworzyło jego niewydany spin-off.
Krótka historia serii Divinity
Skromne początki marki Divinity
Pierwsza odsłona serii, czyli Divine Divinity, została wydana w 2002 roku. Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem wśród miłośników klasycznych RPG-ów, co zachęciło ekipę Larian Studios do rozwinięcia stojącej za nim koncepcji. Efektem tego była gra Beyond Divinity, wypuszczona w 2004 roku.
Pełnoprawna kontynuacja, zatytułowana Divinity II: Ego Draconis, ujrzała światło dzienne w 2009 roku. Na tle poprzedniczek wyróżniała się ona przede wszystkim za sprawą gruntownie odmienionej oprawy graficznej. Gra doczekała się dodatku – Divinity II: Flames of Vengeance (2010), a także edycji rozszerzonej – Divinity II: The Dragon Knight Saga (2011). W 2013 roku twórcy pokusili się o kolejny spin-off pod tytułem Divinity: Dragon Commander, wzbogacający rozgrywkę o elementy strategiczne.
Od Original Sin na szczyt
Piątą grą spod tego szyldu było sfinansowane m.in. poprzez Kickstartera Divinity: Original Sin. Produkcja zadebiutowała w 2014 roku, podbijając serca fanów cyklu i gatunku. W 2015 roku pojawiło się Divinity: Original Sin – Enhanced Edition, czyli udoskonalona wersja dzieła z 2014 roku, wzbogacona o nową zawartość i ulepszenia graficzne, a także przystosowana do rozgrywki na padzie; pozycja ta ukazała się bowiem zarówno na komputerach osobistych, jak i na PlayStation 4 oraz Xboksie One.
W 2017 roku pojawiła się kolejna odsłona serii, będąca kontynuacją Grzechu Pierworodnego, czyli Divinity: Original Sin II. Tytuł zadebiutował najpierw na komputerach osobistych, a z czasem doczekał się wydania Definitive Edition, które trafiło również na PlayStation 4, Xboksa One, Nintendo Switch oraz urządzenia mobilne firmy Apple. Pozycja ta powtórzyła sukces artystyczny i komercyjny poprzedniczki.
W 2019 roku zapowiedziano jeszcze jeden spin-off cyklu, pod tytułem Divinity: Fallen Heroes, przygotowywany we współpracy ze studiem Logic Artists. Produkcja mająca przywodzić na myśl taktyczną serię XCOM, ostatecznie nie doczekała się wydania – prace nad nią zostały wstrzymane nieco ponad pół roku po jej oficjalnej zapowiedzi.
Świat i fabuła cyklu Divinity
Akcja gier z serii Divinity toczy się w Rivellonie – uniwersum high fantasy, zamieszkiwanym m.in. przez ludzi, smoki, gobliny, zjawy i demony. Fabuła poszczególnych części przedzielona jest cezurą czasu, co pozwoliło twórcom na przedstawienie całkowicie odrębnych historii. W poszczególnych produkcjach nie brakuje jednak odwołań do ich poprzedniczek, a także easter eggów. Na przykład w Divinity: Original Sin mamy okazję spotkać popularnego wśród fanów maga Arhu jeszcze sprzed przemiany w kota, czy podróżującego w czasie impa Zixzaxa.
Gameplay w grach z serii Divinity
Rozgrywka w większości gier z cyklu Divinity bazuje na rozwiązaniach charakterystycznych dla klasycznych, izometrycznych RPG-ów. Gracze wcielają się w postacie, które wykonują zadania zlecane przez bohaterów niezależnych, eksplorują lokacje, walczą z przeciwnikami i rozwijają posiadane umiejętności.
Podczas gdy w Divine Divinity sterujemy tylko jedną postacią, w Beyond Divinity otrzymujemy do dyspozycji dwójkę głównych bohaterów, z kolei Divinity: Original Sin i jego następca wprowadziło możliwość skomponowania pełnoprawnej drużyny. Co zaś tyczy się systemu walki – dwie pierwsze części serii stawiały na potyczki w czasie rzeczywistym i aktywną pauzę, natomiast pierwszy i drugi Grzech Pierworodny wprowadziły do serii turowe starcia.
Wyjątek stanowi Divinity II: Ego Draconis, któremu za sprawą trzecioosobowej perspektywy (TPP) oraz dynamicznej walki w czasie rzeczywistym, bliżej było chociażby do serii Gothic czy The Elder Scrolls. Ponadto tytuł ten umożliwiał transformację w smoka, co wyróżniało go na tle wyżej wymienionych marek.
Coop i inne tryby gry
Pierwsze części serii Divinity oferowały wyłącznie kampanie fabularne dla pojedynczego gracza. Począwszy od Grzechu Pierworodnego do cyklu zawitały moduły multiplayerowe, pozwalające na rozgrywkę z innymi osobami przez Internet lub na podzielonym ekranie.
Grafika w serii Divinity
Warstwa techniczna cyklu zmieniała się na przestrzeni lat. Pierwsze odsłony serii posiadały dwuwymiarową grafikę z rzutem izometrycznym. W Divinity II: Ego Draconis zastosowano jednak trójwymiarową oprawę wizualną, generowaną przez silnik Gamebryo. Divinity: Original Sin, wracając do rozwiązania znanego z pierwszej części, sięgnęło po rzut izometryczny, ale pozostało przy grafice 3D z możliwością przybliżania i obracania kamery.
Sukces marki Divinity
Seria Divinity stanowi przykład cyklu, któremu po skromnych początkach udało się wedrzeć na szczyt popularności. Przełom przyszedł wraz z pojawieniem się Divinity: Original Sin – zgodnie z szacunkami, do października 2018 roku produkcja ta miała znaleźć do 2 milionów odbiorców. Prawdziwy rekord natomiast przyniosło Divinity: Original Sin II, w ciągu trzech pierwszych tygodni znajdujące ponad 1,2 miliona nabywców.
Ewolucja serii Divinity
2017
Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
2015
Divinity: Original Sin - Enhanced Edition
2014
Divinity: Grzech Pierworodny
2013
Divinity: Dragon Commander
2010
Divinity II: The Dragon Knight Saga
2009
Divinity II: Ego Draconis
2004
Beyond Divinity
2002
Divine Divinity

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
14 września 2017
RPG, Crowdfunding, Fantasy, Indie, Internet, Klasyczne RPG, Kooperacja, LAN, Multiplayer, Na 2 osoby, Podzielony/wspólny ekran, Romanse, Singleplayer, Turowe, Widok izometryczny.
Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Divinity: Original Sin - Enhanced Edition
27 października 2015
RPG, Fantasy, Internet, Klasyczne RPG, Kooperacja, Multiplayer, Na 2 osoby, Podzielony/wspólny ekran, Remaster/remake, Singleplayer, Turowe, Widok izometryczny.
Ulepszona edycja gry RPG studia Larian z 2014 roku, skierowana – w przeciwieństwie do oryginału – także do graczy konsolowych. Pod względem fabularnym tytuł stanowi prequel całej serii Divinity, a gracze wcielają się w dwoje młodych Łowców Źródła, którzy muszą rozwikłać zagadkę tajemniczej śmierci w jednym z miast Rivellonu i zgłębić arkana zakazanej magii, aby skutecznie przeciwdziałać ich skutkom. Pod względem mechaniki tytuł stanowi powrót do widoku izometrycznego, typowego dla pierwszych odsłon cyklu. Podczas rozgrywki kierujemy max. 4-osobową drużyną, a rozgrywkę urozmaica system konwersacji między członkami ekipy oraz możliwość wykorzystywania elementów otoczenia. W porównaniu do pierwotnej wersji gry, Enhanced Edition zawiera nowe wątki fabularne, a co za tym idzie niedostępne wcześniej zadania i nowe, alternatywne zakończenie. W grze dodano też lokalny tryb współpracy i zatroszczono się o podrasowaną oprawę audiowizualną oraz możliwość sterowania za pomocą pada.
GRYOnline
Steam
Gracze

Divinity: Grzech Pierworodny
30 czerwca 2014
RPG, Fantasy, Turowe, Widok izometryczny, Na 2 osoby, Crowdfunding, Kooperacja, Klasyczne RPG, Singleplayer, Multiplayer, Internet, LAN.
Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Divinity: Dragon Commander
6 sierpnia 2013
Strategiczne, Elementy zręcznościowe, Fantasy, Internet, LAN, Multiplayer, RTS, Singleplayer, Turowe.
Osadzona w realiach fantasy strategia z elementami gry akcji oraz cRPG, stanowiąca spin-offową odsłonę cyklu Divinity. Fabuła Divinity: Dragon Commander przedstawia losy młodego spadkobiercy tronu, który jako smoczy rycerz walczy o przetrwanie królestwa Rivellon po śmierci swego ojca. Zabawa skupia się na trzech elementach: zarządzaniu krajem, wydawaniu rozkazów strategicznych (np. przesuwanie podległych oddziałów na mapie) oraz dowodzeniu w trakcie bitew. Te ostatnie toczone są w czasie rzeczywistym, a gracz może zająć się kierowaniem poszczególnymi jednostkami lub, wcielając się w głównego bohatera, ruszyć do walki jako ziejący ogniem smok. Poza kampanią trybu jednoosobowego gra studia Larian posiada również tryb wieloosobowy, przeznaczony dla maksymalnie czterech osób.
GRYOnline
Steam
Gracze

Divinity II: The Dragon Knight Saga
29 października 2010
RPG, Fantasy, RPG akcji, Singleplayer, TPP.
Dynamiczny RPG akcji osadzony w realiach fantasy, autorstwa Larian Studios. W grze wcielamy się w Smoczego Rycerza, który wyrusza na daleką wyprawę po krainie Rivellion, pełnej magicznych postaci, stworów, zadań i przedmiotów. Specjalna edycja składa się z głównej gry jak i dodatku Flames of Vengeance, w którym otrzymujemy poprawioną grafikę, a także wielogodzinny epilog wypełniony nowymi zadaniami, postaciami i skarbami.
GRYOnline
Gracze

Divinity II: Ego Draconis
24 lipca 2009
RPG, Fantasy, RPG akcji, Singleplayer, TPP.
Kolejna odsłona cyklu gier cRPG zespołu Larian Studios, stanowiąca kontynuację powstałych w latach 2002-2004 Divine Divinity oraz Beyond Divinity. Akcja Divinity II: Ego Draconis rozgrywa się w fantastycznej krainie Rivellon, ok. 50-100 lat po wydarzeniach znanych z poprzedniczki. W grze wcielamy się w postać pogromcy smoków, który wraz z biegiem wydarzeń sam jest w stanie przemienić się w smoka, a dzięki temu latać i wykorzystywać całą gamę smoczych umiejętności. W przeciwieństwie do swoich poprzedniczek opisywany tytuł zrealizowany został w formie trzecioosobowego RPG-a akcji, w którym kluczem do postępów w grze jest walka za pomocą szerokiej gamy broni białej oraz zaklęć. Jak na RPG przystało, spora część rozgrywki opiera się jednak na dialogach z napotkanymi postaciami oraz wykonywaniu kolejnych misji głównych i pobocznych. Dokonywane przez gracza wybory wpływają zaś na kształt fabuły i definiują sposób, w jaki postrzegają nas inni mieszkańcy świata Rivellon.
GRYOnline
Gracze
Dodatki:
- Divinity II: Flames of Vengeance 12 listopada 2010

Beyond Divinity
2 kwietnia 2004
RPG, Fantasy, Hack'and'slash, RPG akcji, Singleplayer, Widok izometryczny.
Kolejne, po Divine Divinity, dzieło belgijsko-niemieckiego studia developerskiergo - Larian Studios. Jest to gra z gatunku cRPG osadzona w tych samych realiach fantasy, co Divine Divinity i stanowiąca swego rodzaju łącznik pomiędzy pierwszą, a drugą częścią tejże serii.
GRYOnline
Steam
Gracze

Divine Divinity
2 sierpnia 2002
RPG, 2D, Fantasy, Hack'and'slash, RPG akcji, Singleplayer, Widok izometryczny.
Divine Divinity to gra z gatunku cRPG osadzona w pełnym intryg i czarnej magii świecie fantasy. W świecie tym panuje chaos, dlatego też zadaniem gracza będzie podążanie ścieżką która doprowadzi do przywrócenia ładu i porządku.
GRYOnline
Steam
Gracze

Divinity: Fallen Heroes
Anulowana
RPG, Elementy strategiczne, Fantasy, Hot seat, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Singleplayer, Taktyczne, Turowe, Widok izometryczny.
Taktyczny spin-off serii Divinity, będący owocem współpracy Larian Studios z zespołem Logic Artists (twórcami cyklu Expeditions). Fabuła Divinity: Fallen Heroes toczy się po wydarzeniach z Original Sin 2 i zabiera nas do nieznanych zakątków Rivellonu u boku starych znajomych.
Newsy o grach z serii Divinity

Zanim twórcy Baldur's Gate 3 zatrzęśli światem, wydali koślawą grę, która była zalążkiem ich wielkości
Nieudane eksperymenty to część procesu. Po udanym Divine Divinity Larian musiało się dużo nauczyć, nim wypracowało styl, który dziś miłośnicy RPG rozpoznają na całym świecie. Pierwszym krokiem do zmian było zaś koślawe Beyond Divinity.
opinie
Hubert Sosnowski
11 października 2025

Larian Studios komentuje plotki o powrocie do popularnej serii po Baldur's Gate 3. „Jest za wcześnie, by o tym mówić”
Czy kolejną grą RPG twórców Baldur’s Gate 3 będzie następna odsłona serii Divinity? Deweloper Larian Studios twierdzi, że jest „za wcześnie, by to potwierdzić”.
gry
Kamil Kleszyk
23 maja 2025

Larian życzy graczom BG3 Wesołych Świąt i zaprasza na testy Patcha 8
Studio Larian złożyło graczom życzenia świąteczne i zaprasza ich na testy Patcha 8 do Baldur's Gate 3. Ponadto twórcy zachęcają do zakupu Divinity: Original Sin – Enhanced Edition w wyjątkowo niskiej cenie.
gry
Adrian Werner
23 grudnia 2024

Poprzednia gra twórców Baldur's Gate 3 ma otrzymać wersję na PS5 i Xbox Series X/S. Natywne Divinity: Original Sin 2 zadebiutuje jeszcze dziś
Larian Studios mogło szykować niespodziankę dla fanów RPG, ale PEGI wcześniej zdradziła niespodziewany debiut Divity: Original Sin 2 na PS5 i XSX/S.
gry
Jakub Błażewicz
6 listopada 2024

Przed Baldur’s Gate 3 Larian Studios próbowało stworzyć własnego XCOM-a. Divinity: Fallen Heroes miało być „kompaktowym” tytułem
Po premierze Divinity: Original Sin II, a przed debiutem Baldur’s Gate III, ekipa Larian Studios pracowała nad innymi projektami. Jednym z nich było Divinity: Fallen Heroes, tworzone z zespołem Logic Artists. Bliżej byłoby mu do serii XCOM niż do klasycznego RPG-a.
gry
Krystian Pieniążek
6 października 2024

Ceny Baldur’s Gate 3 i Divinity Original Sin 2 zostały zaniżone. Dobre gry za 60-80 dolarów są lepsze niż „przepakowane gów******* skórkami zepsute śmieci za 120 dolarów”
Divinity: Original Sin 2 oraz Baldur’s Gate 3 zostały wycenione poniżej ich wartości. Larian Studios zdecydowało się na taki krok, ponieważ „wierzyło w zysk”.
gry
Marcin Bukowski
30 sierpnia 2024

Przywódcy Lariana zebrali się, by kreślić przyszłość studia. Dwa lata temu na tej samej sali prowadzono ważne rozmowy o Baldur's Gate 3
Szampan z okazji tryumfu Baldur’s Gate 3 już wypity. Szef Larian Studios, Swen Vincke, ogłasza więc obrady o przymiarkach do nowych projektów. Odbywają się w miejscu dla twórców szczególnym.
gry
Hubert Sosnowski
8 lipca 2024

Wywiad, z którego jestem dumny, choć to nie ja go przeprowadziłem
Za nami Digital Dragons, impreza, którą odwiedzamy co roku. Tym razem w czasie jej trwania udało nam poznać i porozmawiać ze Swenem Vincke, co przypomniało nam, dlaczego w ogóle robimy to, co robimy.
opinie
Maciej Pawlikowski
26 maja 2024

Pierwsze RPG twórców Baldur's Gate 3 wciąż daje radę. Bez Divine Divinity nie byłoby dzisiejszego Larian
Larian przebyło długą drogę, nim wypuściło trzy behemoty gatunku RPG. Droga, która zaowocowała Divinity: Original Sin 2 oraz Baldur’s Gate 3, zaczęła się od bardzo udanej hybrydy hack’n’slasha i gry fabularnej – oto niedoskonałe, ale świetne Divine Divinity.
gry
Hubert Sosnowski
23 marca 2024

Twórczyni Baldur's Gate 3 odniosła się do krytyki 3. aktu i zarzutów o „mało Baldura w Baldurze”
Anna Guxens, starsza projektantka gier w Larian Studios, tłumaczy, że poprzednie odsłony Baldur’s Gate oraz seria Divinity mają swój wspólny mianownik. Deweloperka poruszyła również temat 3. aktu w BG3.
gry
Kamil Kleszyk
11 stycznia 2024