

Najciekawsze materiały do: Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance - kompendium wiedzy / FAQ
kompendium13 grudnia 2016
W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy poświęcone grze Kingdom Come: Deliverance, stale wzbogacane kolejnymi nowinkami o tym RPG studia Warhorse.

Kingdom Come: Deliverance - A Fistful of Groschen v.2.1
modrozmiar pliku: 108,1 KB
A Fistful of Groschen to modyfikacja do Kingdom Come: Deliverance, której autorem jest AJStoner.
- Kingdom Come: Deliverance - mod Low end optimized config v.6 - 0,8 KB
- Kingdom Come: Deliverance - mod Performance friendly textures v.14112020 - 297 B
- Kingdom Come: Deliverance - mod Exact money display v.1.9.6 - 207,7 KB
- Kingdom Come: Deliverance - mod Increased Herb Gathering Radius v.1.3 - 27,1 KB
- Kingdom Come: Deliverance - mod Save Perfecto v.1.9 - 5,3 MB

Kingdom Come Deliverance - poradnik do gry
poradnik do gry25 lutego 2020
Poradnik i solucja do Kingdom Come to porady, które pomogą w walce. Nasz opis przejścia przeprowadzi Was przez wszystkie zadania główne, questy poboczne i pomoże odkryć sekrety i easter eggi. Walka w Kingdom Come, umiejętności i romanse również tu są.

Recenzja gry Kingdom Come: Deliverance - między Gothikiem a Wiedźminem
recenzja gry13 lutego 2018
Światowa premiera 13 lutego 2018. Realistyczne RPG dziejące się w dodatku w średniowiecznej Europie? Twórcy z czeskiego Warhorse zmierzyli się z tematem i z tej próby wyszli prawie zwycięsko.

Modderzy przenoszą mapę Kingdom Come Deliverance do Minecrafta
wiadomość3 stycznia 2021
Grupa fanów pracuje nad odtworzeniem całej mapy znanej z gry Kingdom Come: Deliverance w Minecrafcie. Ich dzieło doczekało się zwiastuna, który zostawia pozytywne wrażenia.

Cyberpunk 2077 w lepszym stanie niż Skyrim; twórca Kingdom Come chwali grę
wiadomość30 grudnia 2020
Daniel Vavra z Warhorse Studios, które dostarczyło grę Kingdom Come: Deliverance, postanowił wypowiedzieć się na temat Cyberpunka 2077. Jak stwierdził, nie napotkał żadnych poważnych problemów, a sama produkcja jest w lepszym stanie technicznym, niż „kiedykolwiek był Skyrim”.

Kingdom Come: Deliverance otrzyma aktorską ekranizację
wiadomość9 października 2020
Zapowiedziano aktorską adaptację historycznego RPG-a Kingdom Come: Deliverance. Za projekt odpowiada firma, która zajmuje się również ekranizacją serii Yakuza.
- Kingdom Come: Deliverance bije kolejny rekord sprzedaży 2020.06.16
- Twórcy Kingdom Come: Deliverance pokazują zdjęcia z mocapu kolejnej gry 2020.04.07
- Kingdom Come: Deliverance od dziś za darmo w Epic Games Store [Aktualizacja] 2020.02.13
- Kingdom Come Deliverance następną darmową grą w Epic Games Store 2020.02.06
- Kingdom Come: Deliverance otrzymało oficjalne narzędzia moderskie 2019.10.29
- Andrzej Sapkowski i CD Projekt RED - źródła inspiracji autorów Kingdom Come Deliverance 2019.08.25
- Kingdom Come Deliverance otrzyma zestaw narzędzi dla modderów 2019.08.24

Najlepsze gry RPG wszech czasów - lista top 100 erpegów. Edycja 2021
artykuł18 stycznia 2021
Przyszedł czas na kolejną aktualizację naszego rankingu gier RPG – aktualizację bodaj ważniejszą niż którakolwiek przed nią, bo publikowaną po premierze Cyberpunka 2077. Owszem, ta gra wskoczyła do top 100. Jak wysoko się znalazła? Przekonajcie się sami.
- Najlepsze gry dekady - ranking redakcji GRYOnline.pl. Część 2. (50-11)
- Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze
- W co grają Polacy? Te gry na PS4 lubimy bardziej niż inni
- Kingdom Come: Deliverance 2 - jak będzie wyglądał sequel czeskiego RPG
- 95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy
Porady dotyczące wydajności oraz optymalizacji
Jak rozwiązać problem z doczytywaniem się textur w locie?
Gra działa wyraźnie lepiej po zainstalowaniu na dysku SSD więc jeśli masz taką możliwość zrób to.
Co zrobić jeśli nie mam dysku SSD a chciałbym zniwelować ten problem ?
Alternatywną metodą jest instalacja moda Texture streaming improvements - No more texture pop in https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/27
Znane sposoby na zwiększenie wydajności gry
Co zrobić by zwiększyć wydajność gry?
Jednym ze znanych sposobów na zwiększenie wydajności w gry jest wyłączenie efektu Global Illumination - SVOTI. Zabieg ten wiąże się z zauważalnym pogorszeniem grafiki ale zyskujemy do 30% wydajności.
Niestety nie da się tego wyłączyć w samych opcjach gry więc będziecie musieli zrobić to ręcznie za pomocą wpisania komendy e_svoti_apply 0 w konsoli poleceń dostępnej w grze po naciśnięciu klawisza ~
Możliwa jest też zmiana jakości okluzji otoczenia lub całkowitego jej wyłączania r_ssdo 0,1,2 do wyboru do koloru, 0 to wyłączenie.
Czynność trzeba powtarzać jednorazowo po każdym ponownym włączeniu gry.
Kolejnym znanym sposobem na poprawę wydajności jest wyłączenie V-Sync https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/25
Istnieje też modyfikacja zwiększająca ilość klatek od 15 do 20 dla silnika CryEngine 3 którym jest napędzany Kingdom Come: Deliverance
FPS Tweaks https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/77
Jakie opcje graficzne mają największy wpływ na wydajność?
Najbardziej zasobożernymi ustawieniami dla sprzętu są - oświetlenie, fizyka, jakość zaćmienia (shader) oraz cienie. Zmniejszenie tych ustawień gwarantuje wzrost wydajności. UWAGA! - Należy pamiętać o ponownym uruchomieniu gry po ich zmianie.
Czy mój procesor da radę i jakie ustawienia odpowiadają za moc CPU?
Ustawieniami które obciążają głownie procesor są tak zwane suwaki z zakresem rysowania obiektów itp.
[img]https://i.imgur.com/UTqBXpW.jpg[/img]
Im mocniej zmniejszacie dystans widoczności obiektów tym bardziej spada obciążenie procesora. Dodatkowym ustawieniem mającym wpływ na wydajność CPU jest fizyka
Pozostałe porady dotyczące gry
Mam mało czasu na grę i chciałbym ją zapisywać w dowolnym momencie jak to zrobić?
Istnieje modyfikacja która umożliwia zapisywanie gry w dowolnym miejscu i czasie https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/1
Nie podoba mi się otwieranie zamków w skrzyniach czy można temu jakoś zaradzić?
Istnieje modyfikacja która pomija mini-grę z otwieraniem zamków (nie zastępuje mechaniki gry) https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/3
Nie mam wprawy w celowaniu z łuku bez celownika jak go włączyć w grze?
Istnieje modyfikacja która pozwala na wyświetlanie celownika podczas celowania https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/13
Lubię grać immersywnie jak uzyskać lepszą kontrolę nad wyświetlaniem HUD?
Istnieje modyfikacja którą możecie znać z Skyrima lub Wiedźmina 3 https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/50
Nie lubię limitu udźwigu wole grac jak w Gothic i zbierać wszystko co może się przydać czy można temu jakoś zaradzić?
Istnieje modyfikacja która pozwala zwiększyć udźwig lub całkowicie go wył. https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/12
Konsola poleceń
lista komend:
wh_pl_showfirecursor 1 - wprowadza znacznik na środku ekranu pomagający przy celowaniu z łuku. Domyślnie gra nie wyświetla żadnego celownika i to na graczu ciąży odpowiedzialność wymierzenia trafienia. Aby z powrotem wyłączyć wspomaganie, należy wprowadzić komendę z „0” zamiast „1”. Aby zaszły zmiany w przypadku tego polecenia, należy jeszcze schować i ponownie wyciągnąć łuk.
wh_ui_showCompass 0 - chowa kompas umiejscowiony na górze ekranu i pokazujący aktualne cele. Gracz będzie musiał w takim przypadku polegać tylko na mapie aktywowanej konkretnym przyciskiem. Aby przywrócić kompas, należy zamienić „0” na „1”.
g_showHUD 0 - sprawia, że znika cały interfejs w grze. Może się przydać do robienia zdjęć lub do klimatycznych spacerów w lesie. Zmiana z „0” na „1” przywraca HUD.
r_vsync 0 - wyłącza synchronizację pionową. Wprowadzenie tej komendy może poprawić wydajność gry, kosztem jakości obrazu wyświetlanego na monitorze.
e_ViewDistRatio X - zmienia odległość pojawiania się obiektów w świecie gry. W miejsce „X” należy wprowadzić wartość. Domyślna wynosi 500.
e_ViewDistRatioVegetation X - podobna komenda, która zmienia odległość rysowania drzew i krzewów. Domyślną wartością ponownie jest 500.
e_MergedMeshesInstanceDist X - Zmienia promień widzenia animowanej trawy. Twórcy ustalili ją na 20.
e_VolumetricFog 1 - umożliwia włączenie dodatkowego efektu graficznego wolumetrycznej mgły.
e_svoti_apply 0 - pozwala na wyłączenie SVOTI.
r_ssdo 0,1,2 pozwala na wyłączenie lub zmianę jakości okluzji otoczenia (0 to wyłączenie).
sys_MaxFps = komenda do odblokowania ilości klatek wpisywać najlepiej wielokrotność odświeżania inne mogą nie działać.
Dodatkowe:
r_BatchType
0 - CPU friendly.
1 - GPU friendly.
2 - Automatic.
Ustawienie 1 podobno pomaga jeżeli mamy wąskie gardło ze strony CPU.
Upiększanie grafiki
Istnieje sposób na znaczne poprawienie zasięgu rysowania obiektów (LOD) wykraczający poza standardowe ustawiania Ultra.
Domyślne wartości dla ustawień Ultra wynoszą 500 limit ten można zwiększyć do 100000 powodują to jednak spadek k/s maksymalnie o 10.
Wciskamy ~ w czasie gry i wpisujemy
e_ViewDistRatio 100000
e_ViewDistRatioVegetation 100000
e_MergedMeshesInstanceDist 100000
Czy istnieją już jakieś modyfikacje poprawiające wygląd gry np. wyostrzające obraz, zmieniające oświetlenie, kolorystykę oraz dodające nowe efekty?
Tak. Jest już kilka takich modyfikacji
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/61
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/59
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/52
Więcej cieni
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/65
Modyfikacje dla słabszych PC'tów
Mam słaby komputer a chciałby w to zagrać czy da się temu jakoś zaradzić?
Tak. Powoli zaczynają się też pojawiać modyfikacje umożliwiające grę i poprawę klatek na słabszych maszynach.
Lepsza płynność i wygląd cieni na niskich ustawieniach https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/41
Wyszedłem z domu, sprzedałem luja wieśniakowi, spłonąłem w więzieniu. Polecam, 10/10 ale troche krótka jak na grę za 200zł.
Gra jest fenomenalna. Jeżeli ktoś lubi trudniejsze gry, to proszę nie sugerować się oceną 7.5. Obstawiam że została zaniżona przez casuali którzy by chcieli mieć wszystko i na już.
Jej główną zaletą jest kwestia RPG i odgrywania postaci. Dawno, naprawdę dawno, nie grałem w grę w której mógłbym wcielić się w postać i mieć wrażenie że to ja przemierzam tę krainę. Jak nie lubię zapychaczy w stylu minigierek, tak tutaj są cudowne. Przygotowanie mikstur, gra w kości czy rozmowa z npc czy dbanie o jadło i spanie, to wszystko urozmaica grę, a nie przeszkadza. Piękne cut-scenki pozwalają na czerpanie fabuły garściami. Bardzo podoba mi się też motyw gry. Nie zaczynamy jako heros i ostatnia nadzieja ludzkości, tylko wieśniak który na wszystko musi zapracować. Cały czas otaczasz się ludźmi o większym statusie od siebie i przez to nie ma wrażenia overpowerd.
Drugą najważniejszą zaletą jest mapa. Tak dobrze zrobionego terenu nie widziałem chyba nigdy. Na początku nie było zachwytu, bo myślałem że są to małe, dokładnie wymodelowane mapy, ale gdy okazało się że to świat otwarty to nie mogłem pozbierać szczęki z podłogi. W żadnym miejscu nie ma wrażenia że jest to wytwór poprawiony z generatora, tak jak w przypadku skyrim czy innych super otwartych gier. Miasta są dobrze rozplanowane, tak powstałyby gdyby ludzie się naprawdę osiedlali. Drogi to samo, główne pomiędzy miastami z niewielkimi wydeptanymi skrótami gdzie ludzie chodzili pieszo. Tam gdzie były główne szlaki, widać było zniszczone od wozów nawierzchnie. Góry, lasy wszystko przypomina to co możemy zobaczyć naprawdę w naszym klimacie, a nie jakieś wygenerowane badziewia.
Na początku wspomniałem że gra jest trudna. Tak naprawdę to trochę nadużycie. To nie jest dark souls w którym będziemy ginąć co kilka minut, a przy bosie co chwilę. Ginie się rzadko, bo nie każda przegrana kończy się śmiercią. Walki są skomplikowane, ale to jest smaczek, bo naprawdę da się nauczyć tego systemu, a daje to fajną imersję bo zaczynając nie znamy się na fechtunku, a gdy kończymy, to już coś tam powojowaliśmy. Do najlepszych nadal nam jednak trochę brakuje. Więc generalnie nie tyle gra jest trudna, co nie da się pokonać każdego kogo spotkamy. Tutaj ucieczka przed bandytami to po prostu rozsądne wyjście. Gry przyzwyczaiły nas jednak do tego że każde starcie trzeba wygrać. Co ciekawe, tryb hardcore jest w moim odczuciu łatwiejszy. On nie tyle utrudnia rozgrywkę (nie odnosimy więcej ran, czy zadajemy mniej), co ją spowalnia. A jeżeli gramy wolniej, to więcej uczymy się o grze i gdy dochodzi do obowiązkowych walk, umiemy już wcześniej. Jeżeli chcecie wyciągnąć z gry więcej, polecam ten tryb nawet na początku.
Gra ma jednak trochę minusów:
- Widać że kończył się czas i budżet. Początek gry jest mega dopracowany. W końcowej fazie pojawiają się kwiatki w stylu biedna babinka za pomoc daje nam ogromną sumę pieniędzy, czy bandyci mają sprzęt lepszy niż niejeden woj. To drugie jest właściwie wymagane żeby było jakieś wyzwanie, ale jednak jest to zbyt łatwy zarobek. Podobno gra miała też dużo błędów po wydaniu, ale teraz się tego nie doświadczy.
- Brak języka czeskiego! Eh, jak ja bym chciał posłuchać dialogów w ich języku. Naprawdę, ta gra ma takim poziom imersji, że gdyby był do wyboru czeski i polski, to wybrał bym ten pierwszy.

Ta gra to idealny przykład, że same wielkie ambicje nie wystarczą. Bo co z tego, że zrobisz grę pod względem realizmu kojarzoną na równi z RDR2 i to za kilkanaście razy mniej pieniędzy, skoro zawalisz sprawy techniczne. To do dzisiaj potrafi być widoczne.
Na szczęście reszta jest genialna. Świat przedstawiony, nieschematyczne zadania, niefałszowanie historii...
No właśnie, historia. Dzięki tej grze dowiedziałem się o średniowieczu więcej niż przez całą naukę szkolną. Dzięki tej grze dowiedziałem się trochę o czeskiej historii, która okazuje się być nie mniej ciekawa od polskiej. Może Polacy dzięki temu to przemyślą i zamiast kolejnych filmów historycznych z Borysem Szycem w roli głównej postawimy na jakąś gierkę, ale taką jedną i porządną tak jak zrobili to Czesi (promowanie historii- zaliczone).
A już na łopatki rzuciła mnie informacja o tym, że te miejscowości, całe wydarzenia opowiedziane w grze i te postacie istniały naprawdę! Niektóre z tych miejscowości, takie jak Skalica, w tym sławetny klasztor istnieją do dziś (promowanie turystyki- zaliczone)
Minusy? No trochę ich jest. Sprawy techniczne to wiadomo, model walki no jest realistyczny, ale często wkurzał. Dodatkowo pewien twist fabularny w stylu
spoiler start
"Henryk, I'm your father" (choć to by wyjaśniało dlaczego tak szybko stał się szanowany przez całą szlachtę)
spoiler stop
Na szczęście końcówka mnie bardzo zadowoliła
spoiler start
Żadnego bossa i ostatecznej walki we finale (trochę żenująco by to wtedy wyglądało, tu koleś ucieka, a my jako jedyni mamy w dupie honor, i z nim walczymy, bo miecz dla ojca jest najważniejszy), dodatkowo Pan Ptaszek przechodzi metamorfozę i dużo niedomkniętych wątków dzięki czemu druga część musi powstać
spoiler stop
Dwójeczkę kupuję obowiązkowo, bo historia postaci w grze historycznie wygląda bardzo ciekawie. Tylko niech zainwestują trochę w optymalizację, bo drugi raz wybaczyć tego samego nie można.
Moim subiektywnym zdaniem. Zalety:
- całe historyczne tło fabuły, jest takie poczucie, że to co nas otacza to element jakiegoś wielkiego świata, rozgrywek między możnymi itp.
- bardzo fajnie oddane relacje pomędzy szlachtą a pospólstwem, tego chyba jeszcze nie było nigdzie :D
- gra bardzo dobrze stwarza pozory realnego świata pełnego mieszkańców zajmujących się swoimi sprawami
- wizualnie robi wrażenie, pomimo że grafika nie jest spektakularna
- gra ma swoje "momenty", które śledzi się z zapartym tchem i które zapadają w pamięć
Wady:
spoiler start
- fabuła częściowo idzie na skróty, przykładowo Henryk tak bardzo kochał rodziców, że ryzykował życie by ich odnaleźć w zniszczonej Skalicy i pochować, a potem dowiaduje się, że jest bękartem Radzika Kobyły i przechodzi nad tym do porządku dziennego, bez żadnego problemu
spoiler stop
- optymalizacja leży i kwiczy, komputer męczył się bardziej niż przy Wiedźminie 3
- szkoda, że nie ma czeskiego dubbingu! bo węgierskie teksty Kumanów naprawdę robią klimat
- system sejwowania ze Zbawiennymi Sznapsami - moim zdaniem trochę to niefajne rozwiązanie, byłoby ok, gdyby gra sama się zapisywała po każdym etapie wykonywanych zadań, a nie zawsze tak jest i czasem trzeba się cofać o kilkanaście/kilkadziesiąt minut
- w niektórych zadaniach można popełnić błąd uniemożliwiający przejście gry, trzeba wczytywać grę
Ogólnie jednak uważam, że to jedna z lepszych i fajniejszych gier w jakie grałem. Wciągnęła mnie i smutno mi było gdy fabuła się zakończyła.
Gra absolutnie wybitne i niesamowicie immersywna. Wysoki poziom trudności tylko bardziej wciąga nas w ten świat. Minus za sporo bugów. Proszę nie sugerować się osobami dającymi niskie oceny. Są przyzwyczajeni do gier prowadzącymi za rączkę. Tutaj trzeba się samodzielnie wykazać, postarać i wysilić

Gra z modem na zapisywanie znośna. Na początku fajnie się rozkręca, ale z czasem misje zaczynają być strasznie powtarzalne: przynieś, podaj, pozamiataj. Przyjemnie morduje się z ukrycia, ale wieśniacy zawsze i tak domyślą się że to Ty.
Podobało mi się strzelanie z łuku.
Przeszedłem z 90% gry... Pod sam koniec się poddałem, widząc misje typu idź do niego, niego i niego i zapytaj co potrzebuje.
Słaba gra, a optymalizacja to tragedia,w dniu premiery gra kompletnie niegrywalna, a do tego dochodzą celowe dłużyzny takie jak sen/czekanie/czy szybka podróż, która trwa wieki zaś ekrany wczytywania to rzeźnia. Walka bronią jest od czapy, kompletnie nie intuicyjna, a celowanie z łuku bez celownika to chyba tylko dla masochistów. Jedynie główny wątek ratuje tą grę.
Pamiętam jak w 2001 roku mając 15 lat, ogrywałem Gothica. Wszystkie części ukończone od a do z. Pochłonęła mnie ta gra totalnie. Kilka tytułów innego gatunku przez następne lata kończyłem lub nie, zazwyczaj bez pełnego wchłonięcia w grę.
Po 2010 roku Skyrim, w którym też masę godzin spędzonych, lecz nie ukończony. Wszystko na najwyższym poziomie, ale czegoś mi tam brakowało. W 2018 Ograłem wszystkie części batmana, to druga gra po gothicu, która mnie tak wciągała.
No i teraz w wieku 33 lat, KDC. Klimat średniowiecza, który uwielbiam. Kończę ostatnia linie fabularna z Teresą, aktualnie mam 154 h rozgrywki. Powiem, krótko (pomijając kwestie techniczne, choć grając na obecnej wersji, raczej błędów jest nie wiele) jest to druga po gothic gra, która wyszarpała mi masę czasu z życia. Coś fantastycznego i 9/10. A fanom, dla których walka to klikanie na przemian LPM lub PPM do oporu, proponuje trzymanie łap z dala od KDC. Co do fabuły to ludzie, którzy mówią, że nie była mocną stroną produkcji to chyba przeklikiwali dialogi lub mają problem z interpretacja i zrozumieniem, bo inaczej tego nazwać nie można. Gdybając co będzie dalej, namalował mi się taki obrazek, że nasz protagonista w trzeciej części KDC zasiądzie na tronie lub będzie miał taki wybór. Dlaczego tak uważam ? nie chce robić spoilerów. Również jak się dobrze wsłuchamy w dialogi z dodatku A women Lot's to można wywnioskować, że historia naszego bohatera będzie kontynuowana. :)
Jeśli poprawią i rozwiną dotychczasową mechanikę oraz uporają się z tym TOPOREM jakim jest CryEngine to smiem twierdzić, że dostaniemy kawał dobrego RPG na setki godzin. Boje się, że CryEngine da im popalić i znów ich ograniczy.

Dobra gra naprawdę ładna grafika, sam świat jest bardzo realistyczny a największym plusem tej gry jest noc która jest naprawdę ciemna i w lesie naprawdę ciężko się odnaleźć. W grze ciężko jest z save'ami dzięki czemu musimy mieć świadomość swoich wyborów. Największy minus gry to słaba optymalizacja.

50h
+ niesamowicie autentyczny świat gry, wolny od wszelkich kretynizmów
+ fabuła, postacie, główny bohater
+ ciekawe zadania, dziesiątki godzin dobrych dialogów
+ nasze decyzje mają znaczenie
+ kilka ścieżek rozwoju postaci
+ oprawa graficzna i muzyka
+ oryginalnie rozwiązane walki wręcz
+ tona dobrych i bardzo dobrych minigierek
- różnego rodzaju niedoróbki techniczne
- twarze NPC powtarzają się za często
- walka z ekwipunkiem nieco nuży
Jak teraz z optymalizacją ?
Słuchajcie mam problem z zadaniem miecz królowej Saby mam 4 fragmenty miecza nie mogę zdobyć 5 brakuje mi fragmentu pickmana (czekana) misję nieświadomie zacząłem wykonywać po zadaniu nosiwody. Próbowałem kradzieży kieszonkowej na nim, niestety nie posiadał tego fragmentu, śledziłem go pod koniec dnia, jak odstawiał rzeczy do skrytki, w skrytce również tego fragmentu nie było. Czy ktoś spotkał się już z takim problemem, gdzie trafia ten fragment miecza później, gdzie go można znaleźć?
Jak dla mnie bardzo dobra. Napisałbym rewelacja, ale niestety gra zawiera na tyle dużo błędów technicznych i niedopracowań skryptów, że psuje to niestety klimat. Nie chcę podawać przykładów i spojlować - kto grał, ten zna. Jestem też niestety jednym z graczy, których dotknął bug uniemożliwiający zakończenie głównego wątku fabularnego na który nie ma rozwiązania, więc nawet na tak potężny kaliber bugów trzeba być przygotowanym i to 2 lata po premierze!
W pewnym sensie mam ochotę porównać tę grę w ogólnym zarysie do RDR2, bo obie są osadzone w pewnych realiach historycznych i nie-fantastycznych. O ile RDR2 w pewnym momencie mnie zniesmaczyło i znudziło tak KCD raczej tego nie zrobi. Dlaczego?
Po pierwsze inny poziom realizmu. Oczywiście nie jest idealnie ( np. kary za kradzież powinny być wyższe, szczególnie recydywa ), ale dużo lepiej IMHO niż w RDR2. Na czym polega "lepiej? Ano na tym, że np. rozpoczęcie otwartej bijatyki solo z pięcioma zbójcami to głupota w formie czystej - będziemy potrzebować poza umiejętnościami ( i naszymi i bohatera ) bardzo dużo szczęścia, aby z tej walki w ogóle wyjść z życiem, nie marząc nawet o zwycięstwie. Dla malkontentów narzekającym, że trudno strzelić z łuku mam złą wiadomość - z łuku w rzeczywistości jeszcze dużo trudniej celnie strzelić niż wycelować w KCD. Po prostu trzeba przyjąć, że gra ma pewien element zręcznościowy i albo się z tą trudnością godzimy, albo grę wymieniamy np. na "legendarnie trudne Soulsy", w których to celownik łuku "lockujemy" jednym przyciskiem na przeciwniku i wciskamy strzał wg. uznania wiedząc, że jeśli nie będzie uniku to siądzie. Żarcie się psuje, łachmany na grzbiecie, ew. pobrudzone ubranie będą powodować, że ludzie nas będą traktować lekceważąco a gdy będziemy głodni i niewyspani to siądą nam parametry. Wiem, że RPGi przyzwyczaiły nas do tego, że wchodzimy do miasta choćby w samych gaciach i wychodzi komitet powitalny złożony z najwyższych notabli i kłaniają się nam w pas, bo przyjechał bohater - w KCD tak po prostu nie ma.
Po drugie kwestia wyborów etycznych. Wiemy jakie są i bierzemy je na klatę. Chcemy być złodziejem, to jesteśmy - nie chcemy, to nie ma obowiązku
spoiler start
choć chyba przynajmniej raz trzeba coś ukraść - gwizdnąć zbroję, aby posunąć fabułę
spoiler stop
.
Po trzecie poczucie humoru. Są sceny, dialogi, drobne smaczki, które powodują, że gra jest żywa i autentyczna i to się czuje. Zakradając się do skrzyni albo przy kradzieży kieszonkowej czuje się strach przed byciem złapanym ( save jest dosyć kosztowny, więc ryzyko jest realne ).
Po czwarte staranność historycznego odwzorowania. Nawet przechodząc obok głupiego wychodka widać, że nie ma w nim drzwi. Dlaczego? Bo na początku XV wieku w wychodkach drzwi po prostu nie było.
Życzę Warhorse Studios jeszcze lepszej II części. Ten pomysł ma potencjał, choć w KCD widać, że technika klęczała a niektóre mechaniki są zepsute i (przy rozwiniętej postaci) zdecydowanie brakuje właściwego zbalansowania - o ile na początku rozgrywka jest naprawdę trudna, tak później pewne czynności są nudne i banalne i pojawiają się questy typu "przeleć na drugi koniec mapy i zanieś / przynieś coś".
Ps. Czy tylko ja widząc Szarlatana słyszę wewnętrznym uchem głos Henryka Talara? Ta postać jest zaiste "miodna".
Ps2. Ocenę dałem po "zakończeniu", czy raczej przykrym przerwaniu gry.
Próbowałem w nią grać z rok temu i bugi mnie pokonały. Czy wyszły już patche umożliwiające normalne granie? Bo sama mechanika i sposób gry nie da idiotów był zachęcający.

Zacznę może od stwierdzenia, że to naprawdę olbrzymia, gigantyczna gra - znacznie większa niż się spodziewałem, i przez to być może ociupinkę zbyt długa. Co się zaś tyczy immersyjnych, hardcorowych mechanik, o których tyle się mówiło, to prawda jest taka, że idzie się do nich szybko przyzwyczaić, ale ich wpływ na zanurzenie się w świecie średniowiecznych Czech pozostaje z nami na długo. Jedynym wyjątkiem jest walka, ale o tym horrendalnym wynaturzeniu i skazie na honorze wspaniałej gry mówić nawet nie wypada. Jeśli jednak walki unika się jak ognia, można z Henrykiem miło spędzić te 80+h...
Cudowna gra, jedyna w swoim rodzaju. Czuje sie tam jak w średniowieczu, ide se w nocy drogą wyskakuje zza krzaka i dusze wędrowca i w ten sposób go okradam :p jednak nie opłaca sie tego robić bo oni mają mało kasy ale wygląda to tak realistycznie że szok. Dla osób którym nie psują pewne elementy gry to można sobie wgrać moda, ja nie mogłem pokonać pierwszego bossa bo miałem słabe eq i biłem go 20 razy i miał prawie całe hp a on mnie 3 razy uderzył i dedałem więc odpaliłem moda na nieśmiertelność i po 15 minutach bicia go wreszcie się udało mu zjechać hp XD ogólnie polecam i czekam na drugą odsłone gry, brakuje jakiegoś słowiańskiego języka wtedy dopiero byłby klimat, polecam sobie odpalać moda na nieśmiertelność na turniejach bo tam ten sołtys fajne nagrody daje, kasa + itemek specjalny pro kolczuge czy coś :D
Przyzwoita grafika, ładny otwarty świat, znajomo wyglądające pejzaże, dobry angielski voice acting... I cała reszta gówniana. Można się podniecać, że gra ma być symulatorem średniowiecza. Można udawać, że ten drewniany, uproszczony i zbugowany system walki wymaga jakiegokolwiek skilla i że w ogóle jest interesujący. Można przymknąć oko na naszego konia zatrzymującego się na najmniejszym kamieniu lub krzaku. Można się kłócić, że wielka żółta kropka robiąca za celownik podczas zwiedzania świata i wyłączająca się akurat w jednym momencie kiedy jest tak naprawdę potrzebna - strzelaniu z łuku - jest nowatorskim rozwiązaniem, które śmiało można implementować w najnowszych fpsach. Można też dalej wymieniać, a można po prostu iść pograć w coś, co nas nie wkurza

Spędziłem przy tej grze 78 godzin i postanowiłem zakończyć tą nierówną walkę. Szkoda czasu marnować. Ta gra jest żałosna i infantylna jak 18latek w piaskownicy. Jeszcze jak się włączy kody na nieśmiertelność i niezużywanie broni i zbroi to jako tako można pograć dla umilenia czasu wolnego. Ale to ciągłe "jestem głodny" wyprowadziło mnie z równowagi dokumentnie. Ostatnie zadanie nad którym "pracowałem" dobiło gwóźdź do trumny. Mianowicie szukanie informacji o Luboszu w Użycach. Nie znoszę takich zadań szukania nie wiadomo czego nie wiadomo gdzie, bo to marnowanie czasu. Ma być sprecyzowane z kim i gdzie rozmawiać. Ja gram dla przyjemności i relaksu po pracy. Rozrywka ma być łatwa i przyjemna. Fabuła denna i nijaka. System walki - nie skomentuję. Od Wiedźmina 3 ciężko było się oderwać. Grałem już 3 razy i nawet nie usuwa, żeby nie marnować czasu na ponowną instalację. Ta gra to chyba jakaś nieudolna próba naśladowania Wiedźmina? Jeszcze gdyby była pełna polska wersja językowa, a nie napisy, no to MOŻE jeszcze przymknąłbym jeszcze oko na kilka niedogodności.

Jestem zainteresowany tym tytułem. Trailer jest mega. Polecacie????? Niewiem bo interesuje mnie to i Assassyn Valhalla. Widzę że oceny wyżej słabe. To dobra gra rpg z dobrym klimatem??? Wydaję się to mocne, sredniowiecze, zemsta za śmierć rodziny i fajny bohater.

Dzięki to kupie te gre jednak. Uwielbiam powolne tempo rozgrywki. Delektowanie się światem i klimatem jak w Red Dead 2.

Aha przed zamówieniem gry mam ostatnie pytanie, może dziwne ale spytam. Patrze na screnny i moje pytanie- czy ta gra z rozgrywki przypomina Morrowinda??? Menu postaci identyczne.

Kubix88 - w mojej opinii gra jest zupełnie unikalna. Ma swoje grzeszki, ale wszystko inne ocieka (niesamowicie swojskim trzeba rzec) miodem. Klimat średniowiecza to najlepszy klimat średniowiecza jaki odtworzono w grach komputerowych. Godzinami można się włóczyć po tych czeskich rewirach nawet nie ruszając głównych zadań, bo gra jest naprawdę duża. Zupełnie inny poziom doznań niż w większości produkcji, ale żeby być fair powiem, że system walki jest dość specyficzny, nie każdemu podejdzie, i trzeba czasu by grę ujarzmić, bo w ogólnej obsłudze jest dość kanciasta. Nie kosztuje jednak kroci jak przez długi czas po premierze, więc jeśli lubisz powolne tempo i napawanie się światem i rozgrywką - bierz!

No to dostałem profesionalną opinie :). Zamawiam w poniedziałek i napisze wrażenia z gry. Dzięki kotonikk:).

Czy w grze da się grać padem od Xbox One, czy tylko myszą i klawiaturą. Chodzi mi oczywiście o wersję PC.
Bo na GOGu dostałem kod promocyjny, że mogę całość kupić za 63 zł, ze wszystkimi dodatkami.
W grę zagrałem na premierę teraz chciałem odswierzyć tylko na modach a mianowicie mod na zwiekszenie uidzwigu , mod na sznapsy oraz na widok bez prztysłony oczu w zależnosci jaki hełm nosimy.Mody pobrałem z nexusa tylko one nie działają pod najnowszą wersję gry,Po premierze nie było problemów z tymi modami teraz jest.Ktoś cos poradzi a może da linki do tych modów???
Problem rozwiązany-w głównym katalogu gry tworzymy folder" mods" i tam wypakowujemy mody.Po odpaleniu gry wyskoczyl mi komunikat ze mody zostały przeniesione do folderu mods old i mi nke działały, więc stworzyłem nowy folder Mods i wypakowałem tam mody ponownie i wszystko działa,moze komuś sie przyda.