Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 24 marca 2020, 17:33

autor: Marcin Strzyżewski

Gracz od czasów pierwszego Prince of Persia. Niemal zawalił szkołę przez Settlersy II.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.

Rewolucję w grach wideo zapoczątkowało z pewnością The Walking Dead, pokazując, że gracz, który musi zająć określoną postawę wobec zachodzących w grze wydarzeń, nie potrzebuje już ani strzelania, ani skakania po platformach, ani nawet symulacji jazdy samochodem. Tak naprawdę historia dokonywania trudnych wyborów w grach jest jednak znacznie dłuższa. Wystarczy wspomnieć chociażby King of Dragon Pass z 1999 roku. Swoją drogą – polecam.

Nic dziwnego. W grach cenimy przede wszystkim poczucie kontroli. Tym różnią się one od każdej innej formy sztuki, że tutaj to my decydujemy, co się dzieje. Robimy to w zasadzie w każdej grze, nawet jeśli jest to Duke Nukem 3D i nasz wybór sprowadza się do tego, czy użyjemy zamrażacza, czy pomniejszacza. Choć nie znaczy to, że każda decyzja w grze może być nazwana wyborem moralnym.

Trudne decyzje w grach wideo musieliśmy podejmować już dawno temu. - Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą - dokument - 2020-05-04
Trudne decyzje w grach wideo musieliśmy podejmować już dawno temu.

Dziś chciałbym opowiedzieć o nich więcej, ale żebyś mógł lepiej wczuć się w temat, pozwolę Ci teraz samemu podjąć decyzję.

  1. Chcesz się dowiedzieć, czym różni się dobry wybór moralny od złego? Przejdź do części 1A na stronie 2.
  2. A może wolisz przeczytać, jakie autor tekstu ma doświadczenie z tworzeniem fabuł? Przejdź do części 1B na stronie 2.
TWOIM ZDANIEM

Wagonik wyrwał się spod kontroli i pędzi po torach. Do szyn przed nim przywiązano pięciu ludzi. Ale możesz przestawić zwrotnicę i skierować wagonik na drugi tor, gdzie leży jeden człowiek. Co robisz?

63,5%
Przestawiam zwrotnicę
36,5%
Nie przestawiam zwrotnicy
Zobacz inne ankiety
Metro Exodus

Metro Exodus

Far Cry 3

Far Cry 3

Mass Effect

Mass Effect

Fallout 2

Fallout 2

This War of Mine

This War of Mine

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

We. the Revolution

We. the Revolution

Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?
Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?

Wiele z najlepszych historii opowiadanych przez gry jako filmy czy seriale potraktowane zostałyby jak produkcje klasy B. My jednak traktujemy kalki Indiany Jonesa czy sztampowych książek fantasy jak największe fabularne objawienia naszych czasów.

Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę
Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę

Lubimy podejmować trudne wybory moralne, od których zależą losy naszych towarzyszy, protagonisty, a czasem całego świata. Szkoda tylko, że decyzje te niemal nigdy nie wpływają na element, na który powinny mieć największy wpływ – na rozgrywkę.