3A - jak można utrudnić graczowi podjęcie decyzji?. Wybory moralne w grach pod lupą

Marcin Strzyżewski

3A - jak można utrudnić graczowi podjęcie decyzji?

Oczywiście twórcy gier zdają sobie sprawę, że prosta decyzja nikogo nie zachwyci, nie będziemy trzy tygodnie później wracać myślami do gry, która dała nam wybór: okraść staruszkę czy zostawić ją w spokoju. Rzecz jasna, że zostawimy ją w spokoju, tak samo jak wszystkie inne staruszki, które spotykamy codziennie w tramwaju. Nikim to nie wstrząśnie.

Każdy wybór robi się trudniejszy, kiedy sytuacja jest trudna. - Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą - dokument - 2020-05-04
Każdy wybór robi się trudniejszy, kiedy sytuacja jest trudna.

A jeśli staruszka ma jedzenie? A jeśli w domu czeka na nas głodny chory towarzysz? A jeśli wokół trwa wojna i nigdzie nie da się niczego kupić? Tą drogą poszło cyfrowe This War of Mine (a w ślad za nim jego planszowa wersja; czytaliście już o niej, o ile podjęliście właściwą decyzję).

Dodatkowym utrudnieniem zawsze może być licznik czasu. Jeśli na dokonanie istotnego wyboru mamy tylko, powiedzmy, 15 sekund, presja uczyni ten wybór jeszcze cięższym.

W Vampyrze picie krwi ludzi dawało spore premie w punktach doświadczenia, co czyniło bohatera silniejszym, a rozgrywkę łatwiejszą. Z kolei w jednej ze scen w Wiedźminie 3 próbujemy zdobyć cenną dla nas informację. Jak się wydaje, osiągnięcie tego będzie łatwiejsze, jeśli pozwolimy nieprzyjemnym ludziom torturować Triss Merrigold. Tak, tę samą, z którą romansowało wielu graczy, tę samą, którą znamy od lat z poprzednich gier i z książek.

Wszystkie te trzy przykłady pokazują, że wybory z jednej strony wpływają na mechanikę zabawy, ułatwiając lub utrudniając grę, a z drugiej odwołują się do przedstawionej w danym tytule rzeczywistości i każą się zastanowić, co byśmy zrobili, gdyby taka sytuacja miała miejsce naprawdę. Możemy to nazwać aspektem moralnym.

Przy założeniu, że aspekt moralny nie istnieje albo nie ma dla nas znaczenia, każda z tych trzech decyzji byłaby banalna. Oczywiście, że wezmę sobie jedzenie, jeśli bez niego przegram; napiję się krwi, jeśli dzięki temu dalsza rozgrywka pójdzie mi łatwiej; i zgodzę się na tortury, bo to mi pomoże ukończyć quest. Dlatego dla gier z wyborami kluczowa jest immersja, ale to już osobny temat.

  1. Chcesz przeczytać, jak autor tego tekstu próbował tworzyć trudne wybory w grach? Przejdź do części 4A na stronie 5.
  2. Chcesz przeanalizować więcej przykładów wyborów moralnych z dużych i znanych gier? Przejdź do części 4B na stronie 5.
Metro Exodus

Metro Exodus

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 15 lutego 2019

Informacje o Grze
8.2

GRYOnline

7.7

Gracze

9.0

Steam

8.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

50

Marcin Strzyżewski

Autor: Marcin Strzyżewski

W GRYOnline.pl zaczynał w dziale publicystyki, później był kierownikiem działu technologii, co obejmowało zarówno newsy oraz publicystykę, jak i kanał tvtech. Wcześniej pracował w wielu miejscach, m.in. w redakcji portalu Onet. Z wykształcenia rusycysta. Od lat planuje, żeby wrócić do nurkowania, ale na razie jest zajęty głównie psem, królikiem i kanałem youtube’owym, na którym opowiada o krajach byłego ZSRR.

Wagonik wyrwał się spod kontroli i pędzi po torach. Do szyn przed nim przywiązano pięciu ludzi. Ale możesz przestawić zwrotnicę i skierować wagonik na drugi tor, gdzie leży jeden człowiek. Co robisz?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl