3A - jak można utrudnić graczowi podjęcie decyzji?. Wybory moralne w grach pod lupą
- Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą
- 1A - czym się różni dobry wybór od złego
- 2A - przykład słabego wyboru moralnego
- 3A - jak można utrudnić graczowi podjęcie decyzji?
- 4A - jak wymyślałem wybory moralne
- 5A - dlaczego nasze wybory mają tak mały wpływ na grę?
- 6A - podsumowanie bezosobowe
3A - jak można utrudnić graczowi podjęcie decyzji?
Oczywiście twórcy gier zdają sobie sprawę, że prosta decyzja nikogo nie zachwyci, nie będziemy trzy tygodnie później wracać myślami do gry, która dała nam wybór: okraść staruszkę czy zostawić ją w spokoju. Rzecz jasna, że zostawimy ją w spokoju, tak samo jak wszystkie inne staruszki, które spotykamy codziennie w tramwaju. Nikim to nie wstrząśnie.

A jeśli staruszka ma jedzenie? A jeśli w domu czeka na nas głodny chory towarzysz? A jeśli wokół trwa wojna i nigdzie nie da się niczego kupić? Tą drogą poszło cyfrowe This War of Mine (a w ślad za nim jego planszowa wersja; czytaliście już o niej, o ile podjęliście właściwą decyzję).
Dodatkowym utrudnieniem zawsze może być licznik czasu. Jeśli na dokonanie istotnego wyboru mamy tylko, powiedzmy, 15 sekund, presja uczyni ten wybór jeszcze cięższym.
W Vampyrze picie krwi ludzi dawało spore premie w punktach doświadczenia, co czyniło bohatera silniejszym, a rozgrywkę łatwiejszą. Z kolei w jednej ze scen w Wiedźminie 3 próbujemy zdobyć cenną dla nas informację. Jak się wydaje, osiągnięcie tego będzie łatwiejsze, jeśli pozwolimy nieprzyjemnym ludziom torturować Triss Merrigold. Tak, tę samą, z którą romansowało wielu graczy, tę samą, którą znamy od lat z poprzednich gier i z książek.

Wszystkie te trzy przykłady pokazują, że wybory z jednej strony wpływają na mechanikę zabawy, ułatwiając lub utrudniając grę, a z drugiej odwołują się do przedstawionej w danym tytule rzeczywistości i każą się zastanowić, co byśmy zrobili, gdyby taka sytuacja miała miejsce naprawdę. Możemy to nazwać aspektem moralnym.
Przy założeniu, że aspekt moralny nie istnieje albo nie ma dla nas znaczenia, każda z tych trzech decyzji byłaby banalna. Oczywiście, że wezmę sobie jedzenie, jeśli bez niego przegram; napiję się krwi, jeśli dzięki temu dalsza rozgrywka pójdzie mi łatwiej; i zgodzę się na tortury, bo to mi pomoże ukończyć quest. Dlatego dla gier z wyborami kluczowa jest immersja, ale to już osobny temat.
- Chcesz przeczytać, jak autor tego tekstu próbował tworzyć trudne wybory w grach? Przejdź do części 4A na stronie 5.
- Chcesz przeanalizować więcej przykładów wyborów moralnych z dużych i znanych gier? Przejdź do części 4B na stronie 5.
