Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 sierpnia 2018, 15:40

Gdzie jest BioShock 4 czy Victoria 3? Oceniamy szanse na powrót lubianych serii

Gdzie jest nowy Deus Ex czy BioShock – pytają gracze. Serie, które dopiero co wydawały się „na topie” potrafią zniknąć zupełnie bez śladu. Dziś oceniamy szanse na ich powrót.

Spis treści

Jakie są szanse na nowego Duke Nukem?

Gdy zapowiadano grę Duke Nukem: Forever był to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów. Nic dziwnego, Duke Nukem 3D odniósł wielki sukces. Później jednak pozycja ta stała się branżowym pośmiewiskiem, a na koniec, gdy wszyscy o niej zapomnieli... trafiła na sklepowe półki, co ostatecznie zniszczyło legendę serii.

Duke Nukem Forever zaczął powstawać, gdy sukcesy odnosiło pierwsze Diablo. Debiutował niemal równocześnie z Wiedźminem 2. - 2018-08-08
Duke Nukem Forever zaczął powstawać, gdy sukcesy odnosiło pierwsze Diablo. Debiutował niemal równocześnie z Wiedźminem 2.

Po kilkunastu latach produkcji, w trakcie której wielokrotnie wyrzucano do śmieci efekty miesięcy pracy zespołu, George Broussard w końcu musiał ustąpić i przekazać projekt ludziom ze studia Gearbox, znanemu ze świetnego Borderlands i równie udanego cyklu Brother in Arms. Wybór wydawał się idealny, ale niestety firma zupełnie nie poradziła sobie z tematem. Ludzie z Gearboxu poskładali grę z niedokończonych materiałów, z czego wyszedł archaiczny shooter, który dawał tylko ułamek tej radochy, jaką sprawiał Duke Nukem 3D 15 lat wcześniej.

GRA DO ŚMIECI

Jak twierdził Frederik Schreiber z 3D Realms Duke Nukem Forever był w 2001 roku gotowy w 90%. Tamta wersja gry bazowała na silniku Unreal i wzbogacała strzelankę o elementy horroru oraz RPG. Podjęto jednak decyzję, by wyrzucić to, co udało się stworzyć, i zacząć prace znowu od fazy koncepcyjnej. Niedawno Randy Pitchford skomentował jednak informacje Schreibera, mówiąc, że wersja z 2001 roku nie była aż tak zaawansowana i jeśliby oddać ją w ręce graczy, skończyłoby się to wielkim rozczarowaniem.

Niestety, ani humor, ani strzelanie, ani pozornie zróżnicowane etapy DNF nie zapewniały takiej przyjemności i kopa, jakich oczekiwali gracze. Proces produkcji trwał za długo, grafika ledwie dawała radę i odstawała już w dniu premiery, podobnie było z mechanizmami rozgrywki. Z jakiegoś powodu także rubaszny humor Duke’a stał się bardziej żenujący niż śmieszny. Mało kto dał grze więcej niż 6–7/10. I słusznie.

A jednak szkoda, że ikona lat 90. przez jedną porażkę, nawet jeśli spektakularną, zniknęła ze sceny. Tym bardziej że Doom, Wolfenstein czy Shadow Warrior wróciły z otchłani i pokazały, iż wciąż jest popyt na strzelanki w dawnym stylu. Zwłaszcza ta ostatnia seria to ciekawy przypadek. Oryginalny Shadow Warrior powstawał na tym samym silniku i w tej samej firmie co Duke Nukem 3D. Może polskie Flying Wild Hog chciałoby reanimować także Duke’a?

JAKIE SĄ SZANSE?

Mimo porażki DNF szanse wciąż są, ale jak duże? Randy Pitchford, szef studia Gearbox, w wywiadzie dla IGN w 2017 roku snuł rozważania o tym, że kolejny Duke wymagałby od jego ekipy zupełnie nowego podejścia do rozgrywki. Wygląda więc na to, że ta gra ciągle chodzi mu po głowie. Póki co jednak Gearbox ma za sobą dwie potężne porażki – Aliens: Colonial Marines i Battleborna. Firma utopiła z pewnością sporo środków także w skasowanym projekcie Furious 4. O ile wierzyć plotkom, w produkcji jest Borderlands 3. Jeśli i ten tytuł nie odniesie sukcesu, kolejnej gry Gearbox może już nie stworzyć. Do kogo wtedy trafiłyby prawa do marki?

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Do których serii lub gier najchętniej byś wrócił/a?

Max Payne
19,6%
Duke Nukem
1,5%
BioShock
22,3%
The Settlers
3,3%
Deus Ex
7,5%
Victoria
25,6%
Splinter Cell
6%
Fallout: New Vegas
8,3%
Painkiller
1,6%
Alan Wake
4,3%
Zobacz inne ankiety
Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu
Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu

Docieramy do ostatniej części naszego cyklu o rebootach i kontynuacjach. Na zakończenie, dla otuchy, opowiemy o tych tytułach, którym już się udało wrócić z niebytu lub zaraz to osiągną.