Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 20 stycznia 2023, 16:26

80. Tales of Arise. 100 najlepszych gier RPG w historii – edycja 2023

Najlepszym RPG-iem w 2022 roku bez wątpienia był Elden Ring. We wielu plebiscytach zdobył on nawet tytuł Gry Roku – bez podziału na gatunki. Produkcja oczywiście znalazła się w naszym rankingu. Jakie miejsce zajęła? Przekonajcie się sami.

80. Tales of Arise

Seria Tales of... może poszczycić się liczbą odsłon i historią niewiele tylko skromniejszą niż Final Fantasy, ale potrzebowała ponad dwóch dekad, by przebić się do świadomości mainstreamowego odbiorcy w takim zakątku świata jak Polska. Wydatnie pomogła w tym prezentacja, która stała się bardziej efektowna, a przy tym... jakby to powiedzieć... zeuropeizowana? Tak czy owak, rezultatem jest zdobycie przez ten cykl znacznie szerszego grona fanów, którzy docenili świetnie poprowadzoną fabułę, barwne i przekonujące postacie oraz piękny świat i satysfakcjonujący system walki. Jeśli jakimś sposobem rozmijaliście się dotąd z Tales of Arise, najwyższa pora dać tej grze szansę.

79. Lands of Lore: The Throne of Chaos

Odniósłszy sukces serią Eye of the Beholder, studio Westwood kuło żelazo póki gorące, a efektem tego było zapoczątkowanie niedługo potem Lands of Lore – kolejnego cyklu drużynowych RPG w realiach fantasy, które wyposażono w widok FPP i skokowy system poruszania się. Twórcy wyciągnęli wnioski z popełnionych błędów i udoskonalili technologię (wprowadzając np. płynne przejścia w ruchu). Szkoda tylko, że później twórcy zapatrzyli się w rozwój techniki i skierowali w kolejnych częściach w stronę RPG akcji.

78. Deus Ex: Mankind Divided

Tak, tak, Rozłam ludzkości rozczarował niejednego fana, który czekał na niego z utęsknieniem przez bite pięć lat od premiery Buntu ludzkości. Krótka, urywająca się w najmniej odpowiednim momencie przygoda i użycie metody kopiuj-wklej w odniesieniu do mechaniki rozgrywki można uznać za poważne wady tego tytułu. Tylko co z tego, skoro to nadal wyśmienity kawałek kodu, bezkonkurencyjny w swojej klasie? Nie ma drugiej cyberpunkowej gry FPP, która z taką finezją łączyłaby strzelankę, skradankę i RPG, ubarwiając to wszystko hipnotyzującym klimatem i intrygującą, dojrzałą warstwą fabularną. Nawet Cyberpunk 2077 nie zdołał umniejszyć chwały serii Deus Ex.

77. Darkest Dungeon

Nowożytny renesans dungeon crawlerów, zapoczątkowany przez Legend of Grimrock, w 2016 roku skręcił w trochę innym kierunku. Studio Red Hook dorzuciło swoje trzy grosze do tego subgatunku, stawiając na grafikę 2D i rzut boczny zamiast „skokowej” kamery FPP w trzech wymiarach. Czy to źle? Absolutnie nie. Darkest Dungeon jest dzięki temu doświadczeniem jedynym w swoim rodzaju, oczywiście nie bez znaczenia pozostaje tu wciągająca głębią i poziomem trudności rozgrywka oraz obłędny (dosłownie), mroczny klimat, potęgowany przez wspaniałego narratora i niezwykłą stylistykę. Co zaś najlepsze, „Najmroczniejszy loch” po serii udanych dodatków doczekał się kontynuacji z prawdziwego zdarzenia (na razie oferowanej we wczesnym dostępie). No i coraz tłumniej pojawiają się jego imitatorzy.

76. NieR: Automata

Gdyby zrobić ranking gier, które najbardziej skrzętnie skrywają to, że należą do gatunku RPG, NieR: Automata miałby w nim chyba gwarantowane miejsce na podium. Na pierwszy, drugi, a nawet jeszcze trzeci rzut oka ta gra może wygląda na zwykły slasher – ale w istocie jest czymś znacznie więcej. Są tu wybory, jest rozwój postaci i zarządzanie ekwipunkiem, fabuła też kryje odpowiednią głębię (a nawet znacznie większą niż odpowiednią). Ale „kryje” jest w tym przypadku słowem kluczowym. Automata na każdym kroku zmienia postać, mami gracza i bawi się gatunkowymi konwencjami. Nawet to, ile razy trzeba dotrzeć do napisów końcowych, by móc uznać przygodę za skończoną, nie jest klarowne w tej produkcji... I chwała jej za to!

75. Dragon Quest 11

Jedna z najlepszych gier jRPG ostatnich lat. Square Enix wykazało się wprawą mistrza, czerpiąc z ikonicznych elementów gatunku, a następnie doprawiając je czarem młodości, by nie odstawały od dzisiejszych branżowych standardów – ale zrobiło to delikatnie i z wyczuciem, nie tak jak przy Final Fantasy XV przemienionym niemalże w grę akcji. Echoes of an Elusive Age to niezwykła podróż, która mogłaby trwać, trwać i trwać – to jedna z tych perełek, które potrafią ekscytować nieprzerwanie nawet przez 100 godzin rozgrywki. Z tą sztuką nawet Wiedźmin 3 miewał problemy.

74. Icewind Dale

Niegdyś Icewind Dale dumnie wypinało pierś na półmetku listy, ale z biegiem lat pozycję „Doliny Lodowego Wichru” zaczęła dotykać erozja. W końcu mocno pochyliliśmy się nad tą grą i, powspominawszy przygody w mroźnym zakątku Zapomnianych Krain, nagle skonstatowaliśmy, że „dwójkę” darzymy jednak znacznie gorętszym uczuciem niż „jedynkę”. Oczywiście po dziś dzień nosimy w sercach okruchy lodu pozostawione przez niezwykle namacalny klimat owej pozycji, ale jej hack’n’slashowa w gruncie rzeczy formuła trochę nas zniechęca do powrotów. Niemniej i tak chylimy przed nią czoła. Bądź co bądź Brian Fargo w jednym z wywiadów wyznał, że to właśnie Icewind Dale jest jego ulubioną produkcją ze złotej epoki Interplaya.

73. EarthBound

Oto kolejna gra, w której grupa dzieciaków ratuje nasz świat przed straszliwym zagrożeniem – tutaj są nim złowrogie ufoki – lecz w odróżnieniu od Persony całość została opatrzona grafiką 2D oraz widokiem z lotu ptaka (w końcu to rok 1994 i konsola SNES) i ma wybitnie prześmiewczy charakter. No i jest absurdalnie surrealistyczna – dla przykładu, toczyliście kiedyś turowe potyczki z taksówkami? Trudno się dziwić, że EarthBound ma po dziś dzień liczny i aktywny fandom na całym świecie – dziwny jest tylko fakt, że ów wykształcił się dopiero parę lat po wydaniu gry.

72. Xenoblade Chronicles 3

W zestawieniu zawsze jest miejsce dla Xenoblade Chronicles. W tej edycji „trójka” zastąpiła pierwszą odsłonę. Gra odpowiada wciągająca historię i robi to w ciekawy sposób, ale to oryginalny świat, w którym fantasy przeplata się z science fiction, wydaje się jej najmocniejszym punktem. Eksploracja rozległych i różnorodnych lokacji to prawdziwa przyjemność. Solidnie wypada również system walki. Starcia są rozgrywane w czasie rzeczywistym i łączą elementy typowe dla jRPG-ów z potrzebą taktycznego myślenia. Xenoblade Chronicles III to pozycja obowiązkowa dla każdego posiadacza konsoli Switch, zwłaszcza że do zrozumienia fabuły nie jest wymagane ogranie poprzednich części.

71. Wizardry 8

David Bradley i studio Sir-Tech uczynili z Wizardry 7 niemalże legendę, nic zatem dziwnego, że deweloperom zajęło aż dziewięć lat szlifowanie kontynuacji, wydanej ostatecznie w 2001 roku. Dziś takie wydłużanie produkcji w nieskończoność wielu uznałoby za zły znak, lecz wtedy wyszło to grze wyłącznie na dobre. W ten sposób powstał jeden z ostatnich wielkich RPG z widokiem FPP i turowym systemem walki. Gra odznaczała się dużym światem do swobodnej eksploracji, kompleksowym systemem kreacji i rozwoju postaci oraz bardzo interesującym uniwersum, łączącym fantasy z science fiction.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Wpadł w sidła elektronicznej rozrywki przez starszego brata – kolekcjonera gier i gracza. Przez lata młodości nie miał własnego sprzętu nadającego się do grania, więc inwestował czas w wertowanie GOL-owskiej Wielkiej Encyklopedii Gier (i CD-Action). Swoje przeznaczenie dopełnił krótko po maturze, w 2013 roku, wysyłając CV do krakowskiej redakcji. Zdobył wykształcenie dwuklasowca – bibliotekarza/infobrokera – ale zamiast pójść w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni, wolał kontynuować karierę autora wiadomości ze świata (i nie tylko). Po paru latach wiercenia dziury w brzuchu połowie redakcji wyszarpał miejsce w gronie pracowników GRYOnline.pl i w 2017 r. przeniósł się do Krakowa. Zanim wyfrunął stamtąd do Poznania (w 2020 r.), zdążył zostać zapamiętany jako ten koleś, który bywa na tolkienowskich konwentach, jeździ paskudnym Subaru Imprezą i wywija mieczem na firmowym parkingu. Dziś z dystansu dogląda Encyklopedię Gier i Serwis Informacyjny.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Najlepsze gry RPG - którą z tych 20. cenisz najbardziej?

Wiedźmin 3: Dziki Gon
32,5%
Gothic 2
8,6%
Baldur’s Gate 2
6,3%
Skyrim
3,8%
Mass Effect 2
4,2%
Planescape: Torment
3,8%
Cyberpunk 2077
8,2%
Persona 4
0,4%
Star Wars: Knights of the Old Republic
2,5%
Divinity: Original Sin 2
3,2%
Elden Ring
2,8%
Fallout: New Vegas
0,8%
Disco Elysium
1,5%
Vampire The Masquerade: Bloodlines
0,8%
Morrowind
3,2%
Wiedźmin 2: Zabójcy królów
1,2%
Chrono Trigger
0,7%
Gothic 1
2,2%
Dragon Age: Początek
2,5%
Fallout 2
6,4%
Baldur’s Gate 1
1,2%
Final Fantasy VI
0,7%
Wiedźmin 1
0,9%
Arcanum: Przypowieść o maszynach i magyi
1,3%
Pokemon (seria)
0,3%
Zobacz inne ankiety
Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

The Elder Scrolls III: Morrowind

The Elder Scrolls III: Morrowind

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

Gothic

Gothic

Gothic II

Gothic II

Fallout 2

Fallout 2

Baldur's Gate II: Cienie Amn

Baldur's Gate II: Cienie Amn

Chrono Trigger

Chrono Trigger

Przegapione gry RPG 2022 - niezłe erpegi, którymi warto się zainteresować
Przegapione gry RPG 2022 - niezłe erpegi, którymi warto się zainteresować

Niezłych RPG debiutuje dzisiaj niemało. Niestety, wiele z nich nie zdobywa popularności, na jaką zasługuje. Dzisiaj aktualizujemy tekst poświęcony właśnie takim grom, które fani gatunku mogli przegapić – a nie powinni.

10 gier RPG dla pacyfistów - tutaj obejdziesz się bez walki
10 gier RPG dla pacyfistów - tutaj obejdziesz się bez walki

W niektórych grach fabularnych, jak tytuły z cyklu Deus Ex czy Fallout, wcale nie musicie uciekać się do przemocy, aby je przejść. Co więcej, tzw. „pacifist run” często okazuje się o wiele ciekawszy lub bardziej wymagający od zwykłej walki.

Towarzysze z gier RPG, o których nigdy nie zapomnimy
Towarzysze z gier RPG, o których nigdy nie zapomnimy

Są tacy towarzysze z gier, których zapomnieć po prostu się nie da. Nawet, kiedy nie wiemy już, o co walczył/a bohater/ka i o co tak naprawdę w głównym wątku chodziło. Najlepiej widać to chyba w RPG-ach.