Data wydania: 28 marca 2001
Opracowana przez brytyjskie Lionhead Studios pod wodzą legendy branży, Petera Molyneux, nietypowa gra strategiczna z elementami RPG. Akcja Black & White przenosi nas świata zwanego Edenem, gdzie odwieczną harmonię i równowagę człowieka z naturą zakłóca pojawienie się licznych bogów, których niepohamowana żądza władzy prowadzi do licznych konfliktów i wojen.
Gracze
Black and White to dzieło legendarnej już postaci komputerowego świata – Petera Molyneux. Gatunkowo gra stanowi połączenie najlepszych elementów strategii i cRPG. Akcja przenosi nas do świata zwanego Edenem, tj. wyspy położonej z dala od jakiejkolwiek cywilizacji, posiadającej różnorodnie ukształtowaną powierzchnię, pełną łańcuchów górskich, zalesionych terenów nizinnych. Zamieszkała jest ona przez ludzi, którzy żyją w ścisłej harmonii i równowadze z naturą. Jednak równowagę tę zakłóca pojawienie się licznych bogów, którzy swoją obecnością i potrzebami wywołują wśród plemion dążenie do indywidualności oraz odmiennych celów. Z tego powodu żyjący dawniej w harmonii ludzie zaczynają toczyć ze sobą wojny, palić wioski oraz niszczyć plony, tylko po to by zaspokoić żądze władzy bogów.
W grze wcielamy się właśnie w jednego z tych wielkich bogów. Od tej pory będziemy musieli nauczać naszych wyznawców, szkolić ich w boju oraz wychowywać wielką kreaturę, tzw. chowańca, która w przyszłości pomoże nam w walkach i panowaniu nad plemieniem. Możemy stać się bogiem dobrym, kochanym przez lud za wspaniałomyślność i miłosierdzie lub też złym, który swą tyranią będzie zmuszał ludzi do uległości. Podobnie od tego czy będziemy dobrzy czy źli zależeć będzie wychowanie naszego chowańca. Możemy stworzyć z niego iście nieziemskiego potwora lub dobrego pupilka, który będzie walczył jedynie w naszej obronie. Podczas całej rozgrywki towarzyszyć nam będzie sumienie, uosabiane przez dwie karzełkowate istoty, które w sytuacji spornej będą podpowiadać skrajne rozwiązania. To czy wybierzesz dobro lub zło zależy tyko od Ciebie. Więc wciel się w wszechmogącego boga, poznaj bogatą fabułę gry, używając potężnych zaklęć pokonaj inne bóstwa i stań się najwspanialszym bogiem świata.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
3GRY
Cykl produkcji z pogranicza strategii i RPG-ów, reprezentujący podgatunek znany jako „god game”, tj. umożliwiający swoistą zabawę w boga. Seria została wykreowana przez nieistniejące już Lionhead Studios (znane również m.in. z Fable), zaś jednym z jej głównych autorów był słynny Peter Molyneux.
Recenzja GRYOnline
Jaki jest Black&White? Zachwycający, wciągający, malowniczy i majestatyczny. Jest świetnym programem dla dzieci, ale także i dla dorosłych. Zapewnia wiele godzin świetnej zabawy. Jak czarno na białym, jest to jedna z najlepszych gier w historii.
Aktualizacja: 8 maja 2001
W poradniku tym znajdziecie wszystkie potrzebne informacje aby móc w pełni cieszyć się możliwościami jakie Black & White oddaje w ręce gracza. Jak zostać dobrym lub złym? Odpowiedź czeka w środku. Zapraszamy.
1 stycznia 2025
Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!
21 kwietnia 2023
Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.
11 września 2020
Dziś porozmawiamy o zasłużonych grach strategicznych, które nawet jeśli nie były doskonałe, to swego czasu robiły furorę. Gry takie jak Tzar, Myth 2, czy seria Warlords warto przypomnieć nawet tym z nas, którzy spędzili przy nich długie godziny.
28 lipca 2020
Zmiany, zmiany, zmiany... Nowe mechaniki w grach wideo rodzą się i umierają chwilę później. Niektóre zostają zapomniane, a jeszcze inne wracają do łask po latach nieobecności. Przyjrzyjmy się kilku z nich, odbywając nostalgiczną podróż w minione czasy.
15 listopada 2015
Niektórzy deweloperzy potrzebują lat, inni dekad, by przebić się na sam szczyt branży. Innym zaś wystarcza jedna gra: taka, która ustanawia nowe trendy, odnosi sukces komercyjny lub artystyczny, i nawet po latach może się pochwalić statusem kultowej.
GOG.com wystartował z nową inicjatywą, która pozwala zagłosować graczom na produkcje, jakie chcieliby ponownie zobaczyć w odświeżonej wersji. Na liście pełno jest kultowych tytułów, a rozpoczyna ją niezapomniana strategia Black and White.
gry
Kamil Kleszyk
29 stycznia 2025
Jeden z byłych twórców Black & White został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie chemii. Demis Hassabis wraz ze swoim zespołem opracował narzędzie AI do przewidywania struktur białek.
gry
Marcin Bukowski
10 października 2024
Przed i po premierze Black & White nie pojawiła się już druga taka sama produkcja. Niewielkiej ekipie z Peterem Molyneuxem na czele udało się stworzyć wyróżniającą się grę, która z każdym kolejnym rokiem popada jednak w coraz większe zapomnienie.
gry
Zbigniew Woźnicki
20 stycznia 2024
Słynny brytyjski programista przyznał niedawno, że ma wyrzuty sumienia po wywiadach, w których składał niedotrzymane obietnice względem swoich gier.
gry
Maciej Gaffke
6 września 2023
Ojciec serii Fable i niezapomnianego Black & White, Peter Molyneux, zdradził, że jego nadchodzący projekt będzie przypominać największe hity, które stworzył.
gry
Kamil Kleszyk
7 lipca 2023
Podczas tegorocznej edycji Game Developer Conference, dużo mówiło się w kuluarach o planach przejęcia firmy Lionhead Studios przez koncern Microsoft Game Studios. Oddział „giganta z Redmond” zorientowany na elektroniczną rozrywkę, interesuje się producentem gry Fable od dłuższego czasu. Podobnie zresztą jak jego rywal – Ubisoft.
pozostałe
Krystian Smoszna
27 marca 2006
W poniedziałek przedstawiciele firmy developerskiej Lionhead, odpowiedzialnej m.in. za stworzenie takich hitów jak The Movies czy Fable, poinformowali o redukcji zatrudnienia. Z pracą pożegna się około 50 osób, a na temat restrukturyzacji postanowił wypowiedzieć się sam szef "lwiej głowy", Peter Molyneux.
gry
Maciej Myrcha
9 marca 2006
Firma Lionhead Studios może już wkrótce stracić swoją niezależność. W Internecie pojawiły się ostatnio informacje, z których wynika, że dwa duże koncerny są zainteresowane kupnem studia, oczywiście wraz z posiadanymi przez nie licencjami.
pozostałe
Krystian Smoszna
10 lutego 2006
Ponad tydzień temu informowaliśmy Was o przejęciu przez Elevation Partners firm developerskich BioWare oraz Pandemic Studios. Wszyscy, którzy do tej pory powątpiewali w możliwość zaistnienia na rynku rozrywki elektronicznej firmy, na której czele stoi Bono z U2 powinni jak najszybciej zrewidować swoje poglądy. Elevation ostrzy bowiem pazury na ... Lionhead Studios.
gry
Maciej Myrcha
12 listopada 2005
Firma Majesco ujawniła, że posiadacze najnowszych handeldów na rynku, tj. Nintendo DS i Sony PSP, dostaną swoje wersje popularnej niegdyś na PeCetach gry Black and White, w której wcielaliśmy się w potężnego boga oraz staraliśmy się zebrać jak najwięcej wyznawców i wyszkolić własnego chowańca.
gry
Krzysztof Bartnik
10 maja 2005
Popularne pliki do pobrania do gry Black & White.
mod Black & White - Creature Editor - 24 kwietnia 2001
trainer Black & White - Mega Trainer - 25 kwietnia 2001
mod Black & White - Map Pack - 28 czerwca 2001
trainer Black & White - +4 trainer - 30 marca 2001
patch Black & White - v.1.30 - 27 marca 2003
patch Black & White - conversion - 10 maja 2001
addon Black & White - Football - 7 sierpnia 2001
mod Black & White - Unofficial Patch v1.42 - 6 września 2022
mod Black & White - Spolszczenie (Polish language mod) - 17 października 2022
patch Black & White - 1.20 - 5 września 2022
Wymagania sprzętowe gry Black & White:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 500MHz, 128MB RAM, akcelerator 3D.
Lista dodatków do gry Black & White:
Dodatek
23 stycznia 2002
Strategiczne
Dodatek do gry strategicznej, w której wcielamy się w bóstwo kontrolujące olbrzymią bestię. W rozszerzeniu twórcy starali się rozwinąć motyw wyborów pomiędzy dobrem i złem, aby dać graczom jeszcze więcej możliwości. Akcja rozgrywa się na nowej wyspie, zamieszkałej przez różne stworzenia. Jedną z nowości jest żeński chowaniec o imieniu Ewa.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 5217 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Mateusz "Gabriel Angel"
Recenzent GRYOnline.pl
2001.04.09
Jaki jest Black&White? Zachwycający, wciągający, malowniczy i majestatyczny. Jest świetnym programem dla dzieci, ale także i dla dorosłych. Zapewnia wiele godzin świetnej zabawy. Jak czarno na białym, jest to jedna z najlepszych gier w historii.
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2025.10.16
Nim Peter Molyneux odkrył uzależniającą siłę kłamstewek i marketingu, zajmował się tworzeniem gier. Black and White było pierwszym jego dziełem po opuszczeniu Bullfrog Productions i debiutem nowego studia Lionhead Studios. Była to gra czerpiąca z tradycji symulatorów boga, ale jednocześnie przenosiła wszystko w ładne 3D i grafikę, na którą nie wszystkich wówczas było stać.Opieka (empatyczna bądź ręką despoty) nad własnym plemieniem oraz wychowanie "Chowańca" - wielkiej krowy, małpy czy tygrysa - to wszystko stanowiło pewną rewolucję gatunkową i dowód, że nie ma rzeczy niemożliwych. Graliśmy w to, myśląc, że oto żyjemy w pięknym okresie, w której gry mogą się już tylko rozwijać - i cóż to będzie za rok, za 5 lat, za 10! Gra miała swoje problemy - głównie były to problemy techniczne, ale jednak był to o wiele bardziej rozwinięty (i ładnie prezentujący się) Populous. Z tym że teraz, zamiast wyczarowywać wulkany w środku wioski przeciwnika, trenowaliśmy swojego giganta, aby ten potem poszedł i urządził rzeźnie (np. zjadając mieszkańców). B&W było jednym z dwóch ostatnich wielkich dzieł Petera Molyneux. 11 lat później Peter wróci z przełomowym projektem, który rozwali Wam głowy: Curiosity: What's Inside the Cube. Spojler alert: w środku znajdziemy obiecanki cacanki.
Tal_Rascha
Ekspert
2023.11.23
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.07.27
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.20
czorny50
Ekspert
2016.03.19
haxotv Junior
Jeśli ktoś jest zainteresowany potencjalnie bardzo zbliżoną grą zarówno klimatem, jak i ogólnymi założeniami do kultowej gry Black and White, to zapraszam do obserwowania mojego kanału, na który wrzucam postępy prac nad nową grą w stylu God Game. Eden Universe mimo swojej prostoty będzie oferował bzardzo zbliżony system prowadzenia gameplayu.
[link]
blimsien_yankovic Centurion
Ja dorzucę coś od siebie na temat B&W. Świetna i zapadająca w pamięć absolutny jeden z hitów z roku 2001. Miałem ją krótko po wydaniu ale nie ukończyłem. Udało mi się ją ukończyć znacznie później i odświeżyć całość niedawno. Dla mnie 10/10 i znaczek jakości.
Rozgrywka daje nam wybór bycia złym lub dobrym bożkiem ale jednak bycie tym dobrym jest kluczem do pozytywnego ukończenia gry. Bycie dobrym oraz wychowanie swojej pupila "chowańca" jako dobrego daje wymierne dla nas korzyści. Bestia dobrze wychowana pomaga w zwycięstwie tj. pomaga mieszkańcom a tym samym wzmacnia wiarę w nas. Zły charakter chowańca natomiast powoduje straty i może doprowadzić do porażki, zjada ludzi, niszczy chaty przez co spada zasięg naszego wpływu.
Rozgrywka to 5 bardzo ciekawych wysp - etapów.
Pierwszy etap to samouczek i jest bardzo przyjemny. Otrzymujemy w nim naszego chowańca. Jednak chowaniec na tym etapie nic się nie uczy pomimo podawanych przez samouczek informacji aby go uczyć. Zapamiętywanie zaczyna się od drugiego etapu. Zawsze przed ukończeniem każdego etapu można wrzucić do "dziury" żywność, drewno oraz wyznawców które będą dostępne w następnym etapie. Warto ukończyć zadania poboczne w szczególności z łodzią z podróżnikami - da to nam dodatkową osadę w ostatnim etapie co jest sporym wzmocnieniem ponieważ ostatni etap jest najtrudniejszy.
Drugi etap też jest prosty. Mamy pomoc w postaci sojusznika, innego bożka który pomaga w początkowej rozbudowie. Na tym etapie musimy eksperymentować i poznać tajniki gry. Warto zwrócić uwagę na to że aby zwiększyć swoje zasięgi należy rozbudowywać osadę. Po to aby "złapać" następną osadę swoim wpływem i przekonać ich wyznawców do naszej wiary. Ta strategia przyda nam się w trzecim etapie. Momentem kluczowym w trzecim etapie jest odkrycie dozownika cudów pod wodospadem koło naszej osady. Regenerujący się tam cud drewna pomoże w zwycięstwie - właśnie drewno to kluczowy surowiec i zawsze jest go mało w każdym etapie.
Czwarta mapa tylko z pozoru trudna. Kluczem jest tutaj dozownik z tarczą. Zabieramy nasionko czyli kulkę z cudem i odkładamy. W między czasie tworzy się następny. Rzucamy czar ochrony, jednocześnie wysyłamy chowańca na "miłej" smyczy do wioski w dolinie i go tam uwiązujemy. Po jej przekonaniu i ukończeni mini zadania z dźwiękami deszcz meteorytów ustaje. Dalej jest już z górki.
Piąta wyspa jest najtrudniejsza. Mamy pomoc w postaci dodatkowej osady jak wykonaliśmy zadanie z podróżnikami w pierwszym etapie, ponad to agora z dodatkowej osady ma cud pioruna pomocna w odgonieniu wrogiego chowańca. Pod skałą w górze jest dozownik z regenerującym się cudem kuli ognia, nawet uaktywniony cud możemy "położyć na naszym ołtarzu" i odzyskać punkty które możemy przeznaczyć na inny cud.
- Nie możesz dosięgnąć następnej wioski. Zbuduj agorę z wioską na granicy Twojego wpływu i rozbuduj tam osadę.
- Nie możesz przejąc wioski na przykład w piątym etapie ponieważ przeciwnik gra ofensywnie i też dba o poziom wiary. Moja strategia to wyłapanie wszystkich jego mieszańców i położenie ich na stole ofiarnym w mojej świątyni. Nie zapomnij podpalić spichlerza lub agory wówczas modlący z automatu wracają do wioski.
- Dostarcz jedzenie do świątyni bo bez jedzenia modlący umierają - modlący nie chodzą do spichlerza
- Dbaj o drzewa i las bardziej niż o ludzi. W tej grze szybciej się regenerują ludzie niż drzewa.
avfan0 Junior
Wlasnie przeszedlem B&W po latach. To niesamowite jak ta gra jest dobra!!! To bylo kilka wspanialych dni ?????? 10/10
Zmroku Konsul
Nim Peter Molyneux odkrył uzależniającą siłę kłamstewek i marketingu, zajmował się tworzeniem gier. Black and White było pierwszym jego dziełem po opuszczeniu Bullfrog Productions i debiutem nowego studia Lionhead Studios. Była to gra czerpiąca z tradycji symulatorów boga, ale jednocześnie przenosiła wszystko w ładne 3D i grafikę, na którą nie wszystkich wówczas było stać.
Opieka (empatyczna bądź ręką despoty) nad własnym plemieniem oraz wychowanie "Chowańca" - wielkiej krowy, małpy czy tygrysa - to wszystko stanowiło pewną rewolucję gatunkową i dowód, że nie ma rzeczy niemożliwych. Graliśmy w to, myśląc, że oto żyjemy w pięknym okresie, w której gry mogą się już tylko rozwijać - i cóż to będzie za rok, za 5 lat, za 10!
Gra miała swoje problemy - głównie były to problemy techniczne, ale jednak był to o wiele bardziej rozwinięty (i ładnie prezentujący się) Populous. Z tym że teraz, zamiast wyczarowywać wulkany w środku wioski przeciwnika, trenowaliśmy swojego giganta, aby ten potem poszedł i urządził rzeźnie (np. zjadając mieszkańców). B&W było jednym z dwóch ostatnich wielkich dzieł Petera Molyneux. 11 lat później Peter wróci z przełomowym projektem, który rozwali Wam głowy: Curiosity: What's Inside the Cube. Spojler alert: w środku znajdziemy obiecanki cacanki.