Black & White: Chowaniec - część 1
Aktualizacja:
1.Podstawy
Chowaniec to twoja widoczna powłoka, uosobienie bóstwa w postaci wielkiego zwierzęcia. Może być bardzo pomocny, jeśli uda ci się go dobrze wychować. Znowu zacznę od dziwadeł. Otóż jak się okazuje, twój chowaniec może być dobry, podczas, gdy ty jesteś bardziej po stronie zła (np., gdy wyrastają kolce ze świątyni). Sam tego doświadczyłem.
Zaczniemy od głównych statystyk chowańca: uszkodzenia, głód, zmęczenie - tylko one mogą go zabić. Pozostałe statystyki, mniej ważne, ale przydatne, można oglądać w grocie chowańca (F5), a są to: wyczerpanie, odwodnienie, siła, tusza i obciążenie jelit. Radzę śledzić te statystyki, bo w pewien sposób odzwierciedlają potrzeby twojego chowańca. Te statystyki, dla dobra chowańca, powinny być jak najniższe.
Gdy któraś z tych statystyk jest za wysoko, twój chowaniec zemdleje i przeniesie się do świątyni, gdzie zregeneruje siły. Problem w tym, że nawet po zregenerowaniu, statystyki te nadal są wysokie i trzeba podwójnie się starać, aby je obniżyć. Gdy chowaniec zemdleje, będziesz miał jeszcze parę sekund żeby go uleczyć albo nakarmić. Warto jest spróbować, bo gdy za często będzie mdlał, skurczy się. Po jakimś czasie urośnie z powrotem, ale, po co tracić na to drugi raz czas?
Z czasem chowaniec potrafi zapomnieć niektóre rzeczy np. jak korzysta się ze spichlerza (nie wiem czy to tylko u mnie, ale z każdą nową krainą musiał się tego uczyć od początku) albo jak posługiwać się totemem. Potrafi także zapomnieć (np. po włączeniu ponownie gry) niektórych cudów. Wystarczy wtedy powtórzyć ten czar, mając chowańca na smyczy nauki. Nad jego głową powinna zapalić się żarówka i wszystko powinno być w porządku. Podobnie jest z siłą. Musisz cały czas dbać o to by ćwiczył, - czyli podnosił kamienie (wystarczy, że podniesie - rzucanie jest traktowane jako zachowanie agresywne).
Jest jeszcze energia, dzięki której twój chowaniec potrafi tworzyć wcześniej wyuczone cuda. Oczywiście energii ubywa, gdy stworek zaczyna używać czarów. Jeśli chcesz, aby jego energia wzrosła, należy ponownie go nakarmić, albo dać mu dobrze wypocząć.
2.Zachowanie
Jak na pewno zauważyliście, chowaniec posiada cztery główne, wyuczone zachowania: spanie, jedzenie, picie i wypróżnianie. Oprócz tego jest wiele innych zachowań, które może sobie przyswoić w czasie długotrwałej edukacji. Edukacja polega na zachęcaniu i zniechęcaniu chowańca do pewnych zachowań oraz na demonstrowaniu mu niektórych zachowań (tak, aby je kopiował)
Chowaniec potrafi się nauczyć dosłownie wszystkiego, obserwując ciebie. Twoja ręka musi być tylko blisko niego. Potrafi zapamiętać szereg różnych akcji np., jaki głaz podniosłeś, gdzie go rzuciłeś i jaką osobę wybrałeś, na jakiego ucznia. Czasem uczy się samemu, np. obserwując mieszkańców, którzy korzystają ze spichlerza.
A jednak jego umysł na początku nie potrafi odróżnić dobra od zła. Jeśli więc zauważysz go, robiącego coś niezgodnego z twoim światopoglądem, uderz go raz albo dwa, żeby przestał i nie robił tego więcej (przynajmniej przez jakiś czas).
Czasem nie można go ukarać za jego postępowanie. Przykład:, gdy twój chowaniec trzyma coś w ręku i nie wie, co z tym zrobić, zazwyczaj wyrzuca to przez ramię za siebie. Gdy ta wyrzucona rzecz coś zniszczy (np. dom), to broń boże go za to nie karaj, bo to nie liczy się jako zachowanie. Biedaczek nie będzie nawet wiedział, za co dostał.
3.Nauczanie
Na pierwszej i drugiej wyspie radzę zatrzymać się na dłużej i nauczyć chowańca wszystkiego, czego można. Niektóre opcje będą nieczynne, ale te, które są, należy wpoić twojemu chowańcowi. Tym bardziej, że na pierwszej mapce, do czasu uruchomienia ostatniego złotego zwoju, masz nieograniczoną ilość czasu.
Uczenie odbywa się za pomocą smyczy nauki. Najlepiej wziąć chowańca na nią i gdy patrzy na ciebie, po kolei wykonywać jakieś czynności. Wtedy bardzo szybko się tego uczy. Gdy chowaniec wykona czynność poprawnie, powinieneś go natychmiast pochwalić i pogłaskać. Czasem od razu załapie, o co chodzi, a czasem trzeba go uczyć i uczyć. Zależy to od samego chowańca, gdyż każde zwierzę ma trochę inne początkowe atrybuty, ale o tym później.
Należy poświęcać dużo czasu chowańcowi na początku, bo może się nauczyć czegoś, czego sobie nie życzysz, a trudno go później oduczyć. Żeby dobrze go wychować musisz jak najwięcej z nim przebywać i złapać go w dokładnym momencie jakiejś czynności. Przykład: gdy będąc głodny zje jakieś zwierzę, a nie chcesz tego, bo później wieśniacy będą się go bać, musisz go uderzyć zaraz po tym jak to zwierzę zje. Bo po chwili może się wyświetlić, że ma ochotę być dobry dla innych i wtedy lanie go nie ma sensu.
Ważne jest też, co ty robisz; musisz wiedzieć, że chowaniec potrafi czasem zaobserwować więcej niż się tobie wydaje. Lecząc zdrowych wieśniaków możesz spowodować to, iż chowaniec będzie leczył też tylko zdrowych.
Nie jest prawdą, jak mówi help, że wystarczy raz mu pokazać cud jednorazowego użytku, a on już zapamięta jak go używać. Trzeba go uczyć i uczyć (czasem, gdy mu nie wyjdzie, warto jest uderzyć go lekko). W pełni nauczy się cudu dopiero, gdy jego wskaźnik będzie wynosił 100%.
Podobnie jest z uczeniem się podczas walki. Gdy często będziesz pokazywał mu miejsce, gdzie ma uderzać, po pewnym czasie samemu będzie to miejsce obijał. To samo tyczy się blokowanie i unikania ciosów.
0
- Black & White - poradnik do gry
- Black & White: Poradnik do gry
	- Black & White: Wioska i mieszkańcy
- Black & White: Chowaniec - część 1
- Black & White: Chowaniec - część 2
- Black & White: Cuda (czary)
- Black & White: Dwie strony mocy
- Black & White: Pierwsza wyspa
- Black & White: Druga wyspa
- Black & White: Trzecia wyspa
- Black & White: Czwarta wyspa
- Black & White: Piąta wyspa
 
 
- Black & White: Poradnik do gry
	
Komentarze czytelników
zanonimizowany32460 Junior
Mam pewien problem z ostatnia misja. Moze ktos potrafi mi pomoc. Mianowicie wrogi chowaniec ciagle napadal na mojego, wiec rzucalam na niego czar "dobrego chowanca". No i sie doigralam. Wrogi chowaniec zakochal sie w moim i teraz juz oba nic innego nie robia tylko sie obsciskuja i caluja. Nie pomogly proby wywolania walki miedzy nimi. Milosc jest wieksza niz wszelkie animozje!!! Ratunku!
paściak Senator
ja wczoraj zagralem po raz 1 w black & white, jest na 2 wyspie i mam problem
jak sie buduje budynki ??? co chwile slysze "za malo budynkow mieszkalnych" !?
zanonimizowany16638 Generał
bierzesz łapką drewno , rzucasz , potem chrzcisz ludzi na budowniczych i rzucasz ich na kupke drewna , siakos tak sie to robilo . Ale powiem wam że B&W szybko mi się znudziło , moze i gra ciekawa jest pod wzgledem wykonania , nie mozna jej odmowic oryginalnosci i nowatorstwa ale po kilkunastu uruchomieniach robi sie wtórna i przewidywalna. Ja przynajmniej odnioslem takie wrazenie.
zanonimizowany32460 Junior
paściak -> musisz miec takie szescienne drewniane konstrukcje, najlepiej dwie. zrzucasz z niewielkiej wysokosci jedna na druga i sie robi jedna troche wieksza. bierzesz ta wieksza i szukasz po planszy miejsca, gdzie sie pokaze najwiekszy domek (taki na 5-6 ludzikow) i stawiasz. potem ew mozesz dorzycac drewno. ludziki same beda budowac. ale nie ludz sie, ze zaspokoisz ich potrzeby - daj im palec to ci reke urwa.
zanonimizowany37338 Junior
Jak zdobyć 3 wioskę(egipską) jeżeli nie dociera tam mój obszr wpływów.(lista wykonany przeze mnie zadań na wyspie 3: niedopuszczenie wilków do wioski 100%, ugaszenie ludzi 0%(nie ugasiłem bo totem był opuszczony i niezdążyłem(ugasiłem z 2)), śledzenie mnicha 0%, ratowanie zamrożonego chowańca 68%(albo 63%nie pamiętam dobrze). Przy zdobyciu 2 wioski nie było żadnej misji z wiedźmą w całej wyspie(a w poradniku jest to wymienione(może później będzie??)). Rzucałem nieśmiertelnym i miałem przez pare sekund wpływ ale nie mogłem wykonać żadnego cuda a poza tym on mi uciekał jak tylko wstał z ziemi. Jak zdobyć tą 3 wioskę???(egipską)Proszę o pomoc i dokładniejsze niż w poradniku wyjaśnienie jak zdobyć 3 wioskę(przed ostatnią). Jeszcze tu wpadnę....(mój nr gg podam jak uzyskam odpowiedź na to pytanie)
zanonimizowany152608 Junior
Super giera!!! Jestem w czwartym świecie i zniszczyłem kule ognia i pioruny!!! Mam pytanko: jak zagonić ryby do sieci dzieciaka??? One mi zawsze gdzieś uciekają. I jeszcze jedno: jak znaleźć żonę Keiko w wiosce Azteków??? I kto to są ci Aztekowie???
zanonimizowany390206 Junior
Jestem w 4 misji i nie umnie przelamac klatwy nemezisa to jest z totemami jak ktos wie niech napisze mi na gg 7811496
zanonimizowany368396 Junior
Znalazłem rozwiązanie do misji z chciwym farmwerem! Te dzieciaki trzeba po prostu wrzucić do wody(morza) i wtedy odejdą! Nagroda to wzmocniony cud pioruna
zanonimizowany527148 Junior
jestem na 3 wyspie i nie mogę znaleści tych drzew to misja dodadkowa
zanonimizowany564520 Junior
Mam pewien problem. na wyspie 2 jak śledzę mnicha to zaraz po pierwszym zapisie on sie obraca przy tych grzybach i mnie widzi... Co mam zrobić żeby mnie nie zobaczył, bo jak sie chowam to też mnie widzi. Z góry dziękuje za pomoc...
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
