Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 października 2015, 11:20

Cossacks kolejnym dodatkiem do Europa Universalis IV

Studio Paradox Development ujawniło kolejne rozszerzenie do gry strategicznej Europa Universalis IV. DLC Cossacks zadebiutuje pod koniec roku i wprowadzi m.in. zmiany u koczowników i w koloniach oraz system stanów.

Studio Paradox Development nie przestaje wspierać gry Europa Universalis IV. Wczoraj ujawniono w końcu nazwę nadchodzącego DLC – Cossacks, na którego przyjście jesteśmy przygotowywani już od kilku miesięcy. Wbrew tytułowi oraz zaprezentowanemu zwiastunowi (przedstawiającemu pisanie słynnego listu Zaporożców do sułtana Mehmeda IV w 1675 bądź 1680 roku), najnowszy dodatek do udanej kontynuacji serii Europa Universalis nie skupi się bezpośrednio na Kozakach, lecz na system majątku ziemskiego (tzw. Estate), czyli najważniejszej innowacji w rozgrywce. Najprościej rzecz ujmując, gracze otrzymają możliwość przekazania prowincji pod kontrolę jednego ze stanów, takich jak duchowieństwo, szlachta czy właśnie Kozacy. To pozwoli na uzyskanie ich poparcia, co z kolei przełoży się na określone korzyści w grze, na przykład potencjalnie więcej siły roboczej czy tańszą kawalerię.

Nie ma jednak nic za darmo, a zmniejszone dochody z oddanych ziem nie będą jedyną niedogodnością związaną z tym novum. Poszczególne stany będą zyskiwać nie tylko kontrolę terytorialną, lecz także wpływy w naszej domenie, co będzie przekładać się na bonusy uzyskiwane z ich poparcia. Jednak wszystkie frakcje będą miały swoje oczekiwania odnośnie wielkości kontrolowanych obszarów (wyrażonych procentowo w stosunku do całości terytorium państwa), a od czasu do czasu mogą wysuwać żądania, często sprzeczne z naszymi planami. Niedostosowanie się do tych pretensji będzie skutkować zmniejszeniem lojalności danego stanu, co koniec końców może doprowadzić do tego, że zamiast zaoferować pomoc, będą utrudniać nasze działania, odmawiając inwestowania w przedsięwzięcia bądź wysyłania rekrutów do armii, a w skrajnych przypadkach wzniecą rebelię. Również zbytnie uleganie będzie miało negatywne skutki, bowiem jeśli dany stan osiągnie zbyt duże wpływy w naszej domenie, może zdecydować się na pozbawienie nas tronu, bez względu na dotychczasową lojalność. Oczywiście poszczególne stany będą mieć sprzeczne interesy (np. szlachta będzie przeciwna odchodzeniu chłopów do Kozaczyzny), co wymusi manewrowanie między poszczególnymi frakcjami przy jednoczesnym dbaniu, by żadna z nich nie wyrosła zanadto nad inne.

Spore zmiany dotkną zarządzanie nacjami koczowniczymi. Od teraz zamiast Prawowitości stabilność naszej władzy będzie opisywał współczynnik Horde Unity, czyli stopień poczucia wspólnoty wśród podległych nam wojowników. Jego poziom będzie się nieustannie zmniejszał, zwiększając szansę zamieszek oraz pojawienia się pretendentów do władzy. Jedność Hordy wzmocnimy poprzez plądrowanie, przy czym od następnej aktualizacji pojawi się możliwość napadu na podległą nam prowincję (poza głównymi). Oczywiście zahamuje to jej rozwój, a na jeden obszar nie będziemy mogli napadać bez przerwy, a jedynie co 30 lat czasu gry. Jednak dobrze oddaje to brak przywiązania do ziemi koczowników, podobnie jak usunięcie kary za zwrot bądź odsprzedanie zdobytych terenów – barbarzyńcy mogą spokojnie handlować prowincjami bez utraty punktów prestiżu. W końcu też pojawią się nowe jednostki dla Hord, a religia koczowników zostanie zmieniona na Tengri, która z kolei zostanie znacząco zmodyfikowana. Przede wszystkim będzie to religia synkretyczna, co umożliwi przyjęcie dogmatu innej wiary oraz zmianę tejże w zależności od okoliczności (koszt: 50 punktów prestiżu), co pozwoli na prowadzenie bardziej dynamicznej dyplomacji. Warto zaznaczyć, że jeśli w ramach Tengri uznamy zasady innej religii, możemy liczyć na przyjaźniejsze stosunki z narodami ją wyznającymi.

Podejmowane decyzje będą wpływać na zadowolenie poszczególnych stanów.

Wśród innych nowości warto wspomnieć o zmianach w koloniach (nowe sposoby interakcji z tubylcami, możliwość wszczęcia wojny kolonialnej), opcji przekonwertowania kultury prowincji na poprzednią bądź obecną w innych krajach, oznaczanie terenów spoza naszej domeny jako obszarów zainteresowania, czy też wpływanie na sąd naszych obywateli odnośnie obcych potęg. Część zmian będzie dostępna wyłącznie dla nabywców rozszerzenia Europa Universalis IV: Cossacks, ale wiele z nich (w tym Horde Unity) znajdzie się w darmowej aktualizacji 1.14. Dodatek i aktualizacja zadebiutują pod koniec roku.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej