Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 18 grudnia 2017, 13:20

autor: Meehow

Rainbow Six: Siege – kompendium wiedzy [Aktualizacja #31: patch 2.4.1, przepustka sezonowa na Rok 3, porady]

Kolejny artykuł z serii kompendiów wiedzy poświęcony jest grze Rainbow Six: Siege – nowej odsłonie cyklu taktycznych strzelanin sygnowanych nazwiskiem Toma Clancy’ego. Kompendium zbiera najciekawsze materiały i informacje, które aktualizowane będą zarówno przed, jak i po premierze.

Kompendium wiedzy o grze Rainbow Six: Siege - Rainbow Six: Siege – kompendium wiedzy [Aktualizacja #31: patch 2.4.1, przepustka sezonowa na Rok 3, porady] - wiadomość - 2017-12-18
Kompendium wiedzy o grze Rainbow Six: Siege
Spis treści:
  • 1. Tryby gry (1.1. Tryb jednoosobowy; 1.2. Tryb kooperacyjny; 1.3. Tryb wieloosobowy)
  • 2. Mechanika i technikalia (2.1. Śmierć, leczenie i wsparcie; 2.2. Ustawienia rozgrywki; 2.3. Pakiety alfa; 2.4. Rotacja map; 2.5. Wymagania sprzętowe)
  • 3. Operatorzy
  • 4. Wyposażenie i zdolności taktyczne (4.1. Atak; 4.2. Obrona)
  • 5. Patche
  • 6. Dodatki
  • 7. Pozostałe informacje
  • 8. Materiały filmowe

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Rainbow Six: Siege – kolejnej pełnoprawnej odsłonie legendarnej serii strzelanek taktycznych Rainbow Six, sygnowanych nazwiskiem nieżyjącego już niestety pisarza Toma Clancy’ego. Gra oficjalnie zapowiedziana została w 2014 roku podczas targów E3 w amerykańskim Los Angeles, a jej tworzeniem zajmuje się kanadyjskie studio Ubisoft Montreal, mające w swoim dorobku artystycznym gry z cyklu Rainbow Six, Splinter Cell i Far Cry. Rainbow Six: Siege zadebiutuje 1 grudnia 2015 roku na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. To kompendium zbiera wszystkie najciekawsze i najistotniejsze informacje oraz materiały dotyczące rzeczonej produkcji. Będzie ono na bieżąco aktualizowane, zarówno przed, jak i po premierze opisywanego tytułu.

Aktualizacja #31 [18 grudnia 2017 r.]: zaktualizowano sekcje „Aktualizacje” (informacje dotyczące patcha 2.4.1) i „Dodatki” (zawartość przepustki sezonowej na Rok 3). Do sekcji „Operatorzy” i „Wyposażenie i zdolności taktyczne” dodano garść porad dotyczących rozgrywki.

Aktualizacja #30 [21 listopada 2017 r.]: zaktualizowano sekcje „Patche”, „Dodatki” i „Pozostałe informacje”. Piszemy o przyszłej aktualizacji i najbliższym rozszerzeniu, a także o trzecim roku wsparcia gry. Co więcej, całość kompendium została odświeżona, aby lepiej odzwierciedlać aktualny stan opisywanego tytułu. W sekcji „Materiały filmowe” znajduje się również zwiastun Operacji White Noise.

Aktualizacja #29 [8 listopada 2017 r.]: sekcja „Patche” została wzbogacona o informacje dotyczące patcha o numerze 2.3.2, zaś w sekcji „Dodatki” piszemy o pierwszych danych na temat kolejnego darmowego dodatku do gry.

Aktualizacja #28 [15 września 2017 r.]: zaktualizowano podsekcję „Rotacja map” oraz sekcje „Patche” i „Pozostałe informacje”. Piszemy o zmianach w systemie rotacji map, patchu 2.3.0 oraz planach dalszego rozwoju gry.

Aktualizacja #27 [25 sierpnia 2017 r.]: do kompendium dodano podsekcję „Rotacja map” (sekcja „Mechanika i technikalia”). Zaktualizowano również sekcję „Operatorzy” o filmiki przedstawiające operatorów SDU i GROM-u (Ela).

Aktualizacja #26 [23 sierpnia 2017 r.]: zaktualizowano sekcję „Operatorzy” o postaci z dodatku Blood Orchid. Ponadto w sekcji „Dodatki” podaliśmy nową datę premiery wspomnianego rozszerzenia. Sekcja „Materiały filmowe” zawiera filmik przedstawiający nadchodzącą mapę Theme Park.

Aktualizacja #25 [18 sierpnia 2017r.]: w sekcji „Dodatki” zamieściliśmy informacje na temat kolejnego sezonu w grze oraz zawartości i daty premiery dodatku Blood Orchid.

Aktualizacja #24 [11 sierpnia 2017 r.]: kompendium zaktualizowano o informacje na temat patcha 2.2.2 (podsekcja „Aktualizacje”) i liczby graczy („Pozostałe informacje”).

Aktualizacja #23 [20 lipca 2017 r.]: do sekcji „Mechanika i technikalia” dodano sekcję „Pakiety alfa”, opisujące rzeczoną mechanikę dodaną wraz z patchem 2.2.1.1, o którym informacje znajdują się w podsekcji „Aktualizacje”.

Aktualizacja #22 [8 czerwca 2017 r.]: zaktualizowano sekcję „Patche” o informacje dotyczące patcha 2.2.1.

Aktualizacja #21 [12 maja 2017 r.]: zaktualizowano sekcję „Patche” oraz „Pozostałe informacje”. Piszemy o najbliższym sezonie oraz anulowaniu polskiego.

Aktualizacja #20 [16 marca 2017 r.]: w sekcjach „Patche” i „Pozostałe informacje” pojawiły się informacje dotyczące najnowszej aktualizacji gry, a także serwerów testowych.

Aktualizacja #19 [13 lutego 2017 r.]: zaktualizowano sekcje „Operatorzy”, „Patche” i „Dodatki” w związku z wypuszczeniem nowego darmowego dodatku i towarzyszącego jego premierze patcha.

Aktualizacja #18 [3 stycznia 2017 r.]: kompendium zaktualizowano o informacje dotyczące najnowszej aktualizacji do gry. Znaleźć je można w sekcji „Patche”.

Aktualizacja #17 [5 grudnia 2016 r.]: w sekcji „Pozostałe informacje” pojawiły się informacje na temat nowej przepustki sezonowej, a także wsparcia gry w nadchodzącym 2017 roku.

Aktualizacja #16 [17 listopada 2016 r.]: zaktualizowano sekcje „Wyposażenie i zdolności taktyczne”, „Patche”, „Dodatki” i „Pozostałe informacje”. Informacje dotyczą dodatku Operacja Red Crow, patcha 5.0 i dalszego wsparcia gry.

Aktualizacja #15 [30 września 2016 r.]: kompendium zostało uzupełnione o informacje związane z wydaniem patcha 4.2.

Aktualizacja #14 [4 sierpnia 2016 r.]: uzupełniono sekcje „Patche” i „Dodatki”. Dzisiaj piszemy o patchu 4.0 i darmowym rozszerzeniu Skull River.

Aktualizacja #13 [22 czerwca 2016 r.]: zaktualizowano sekcję „Patche” o informacje dotyczące patcha 3.3 i 3.4.

Aktualizacja #12 [18 maja 2016 r.]: zaktualizowano sekcje „Patche” i „Dodatki” o informacje dotyczące dodatku Pył pustyni i patcha 3.0.

Aktualizacja #11 [4 lutego 2016 r.]: sekcje „Patche” i „Dodatki” zostały zaktualizowane o dane dotyczące dotychczas wydanych łatek oraz pierwszego darmowego DLC, Operacja Czarny Lód. Ponadto do sekcji „Operatorzy” została dodana kanadyjska jednostka JTF-2.

Aktualizacja popremierowa: kompendium zostało rozszerzone o sekcje „Patche” i „Dodatki”. Ponadto uzupełnione zostały sekcje „Operatorzy”, „Tryby gry”, „Pozostałe informacje” oraz „Materiały filmowe”.

Aktualizacja #10 [24 listopada 2015 r.]: zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje” o informacje dotyczące otwartych beta-testów.

Aktualizacja #9 [18 listopada 2015 r.]: dodano podsekcję „Wymagania sprzętowe” oraz zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje”.

Aktualizacja #8 [30 października 2015 r.]: podsekcja GSG 9 została uzupełniona o dane wszystkich operatorów jednostki niemieckiej. Sekcja „Pozostałe informacje” również została zaktualizowana. Ponadto w kompendium pojawiły się najnowsze materiały filmowe.

Aktualizacja #7 [1 października 2015 r.]: sekcja „Tryb jednoosobowy” została zaktualizowana. Informujemy także o przedłużeniu beta-testów do 4 października (szczegóły w „Pozostałych informacjach”).

Aktualizacja #6 [22 września 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o najnowsze materiały wideo (sekcje: „Tryb wieloosobowy” i „Materiały wideo). Ponadto firma Ubisoft zdradziła konkretne informacje na temat map dostępnych w grze – na premierę otrzymamy ich 11, a kolejne w ramach darmowych dodatków.

Aktualizacja #5 [25 sierpnia 2015 r.]: firma Ubisoft poinformowała o kilkutygodniowej obsuwie, w związku z którą gra ukaże się 1 grudnia bieżącego roku. Data rozpoczęcia beta-testów pozostaje niezmieniona.

Aktualizacja #4 [6 sierpnia 2015 r.]: do kompendium dodano podsekcję „1.4. Tryb obserwatora”, a także zwiastun jednostki niemieckiej w podsekcji „3.4. GSG 9”.

Aktualizacja #3 [21 lipca 2015 r.]: w dziale „3. Operatorzy” dodane zostały opisy poszczególnych operatorów jednostki francuskiej GIGN, a także przedstawiający ją zwiastun.

Aktualizacja #2 [20 czerwca 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o najnowsze informacje i materiały z tegorocznych targów E3. Zaktualizowana została sekcja trybów gry, zawierająca obecnie opisy single playera i co-opa, jak również sekcja „5. Pozostałe informacje”. Ponadto w sekcji „6. Materiały filmowe” dodaliśmy zapis prezentacji rozgrywki kooperacyjnej.

Aktualizacja #1 [8 czerwca 2015 r.]: kompendium posiada obecnie pełne opisy operatorów FBI SWAT oraz SAS. W sekcjach 2. i 4. pojawiły się modyfikacje, zaś w sekcji 5. widnieją informacje dotyczące zakończonych alfa-testów i wprowadzonych w związku z nimi zmian. Dodatkowo w sekcji „6. Materiały filmowe” pojawił się filmik podsumowujący alfa-testy, jak również zwiastun jednostki FBI SWAT.

1. Tryby gry

1.1. Tryb jednoosobowy

Rainbow Six: Siege posiada tryb dla jednego gracza, choć pełni on rolę wyłącznie treningu przed rozgrywkami sieciowymi i nie zawiera kampanii fabularnej. Wyjątek stanowi misja „Artykuł 5” odblokowywana po przejściu wszystkich treningowych misji, choć odbywa się ona z udziałem innych graczy.

1.2. Tryb kooperacyjny

W Rainbow Six: Siege powrócił klasyczny tryb kooperacyjny zwany Terrorist Hunt, w którym gracze stają naprzeciw terrorystom sterowanym przez sztuczną inteligencję. TerroHunt polega na wypełnieniu określonego zadania, np. uratowaniu zakładnika czy rozbrojeniu bomby. Grać można samemu, jak i z innymi graczami, zarówno jako drużyna atakująca i broniąca.

Z uwagi na wysoką zasobożerność mechanizmów sztucznej inteligencji, TerroHunt zaoferuje wyświetlanie 30 klatek na sekundę w wersjach na konsole PlayStation 4 i Xbox One.

1.3. Tryb wieloosobowy

Główną atrakcją Rainbow Six: Siege jest tryb wieloosobowy, w którym dwie drużyny rywalizują na krótkim dystansie. W potyczkach zetrą się operatorzy sił specjalnych w następujących trybach:

  • Bomba – w tym trybie zadaniem atakujących jest rozbrojenie jednej z dwóch bomb, jakie rozmieszczone są na danej mapie. Gra kończy się, gdy którakolwiek z nich zostanie pomyślnie unieszkodliwiona, jeśli obrońcy zniszczą urządzenie rozbrajające lub w przypadku zlikwidowania którejkolwiek z drużyn. Warto zaznaczyć, że wybicie przeciwników nie zapewni zwycięstwa napastnikom, jeżeli urządzenie rozbrajające zostało już uruchomione (wtedy należy je zneutralizować, aby wygrać).
  • Odbicie zakładnika – jak sama nazwa wskazuje, w tym trybie drużyna atakująca ma na celu uratowanie zakładnika więzionego przez obrońców. Operatorów ponagla tykający zegarek oraz zdrowie i życie ratowanej osoby. Operator prowadzący zakładnika również jest znacznie ograniczony w czynnościach, jakie może wykonywać, np. jako broń posłuży mu w takiej sytuacji tylko pistolet. Hostage Rescue dobiega końca, gdy drużyna przeciwna zginie, zabity zostanie zakładnik (bądź nie zostanie na czas „uleczony” w przypadku zranienia) lub jeśli czas dany atakującym minie. Czasami stosowaną przez obrońców techniką jest celowe „obicie” zakładnika ostrożnymi strzałami, aby był bardziej podatny na zabicie przypadkowym ostrzałem napastników.
  • Zabezpieczanie terenu – w tym trybie zadaniem atakujących jest zabezpieczenie konkretnego punktu na mapie. Rozgrywka dobiega końca, jeśli operatorzy z drużyny atakującej utrzymają wyznaczony teren przez odpowiednią ilość czasu lub jeśli którakolwiek z drużyn zostanie wybita.

1.4. Tryb obserwatora

Rainbow Six: Siege jest wyposażone w specjalny tryb obserwatora, dzięki któremu gracze mogą przyjrzeć się taktykom stosowanym przez innych graczy czy po prostu obejrzeć dany mecz. Działa on jedynie w meczach tworzonych przez użytkowników. Obserwator ma dostęp do danych dotyczących zdrowia, ekwipunku i uzbrojenia każdego operatora. Rzeczony tryb pozwala na dowolną i szczegółową inspekcję pola bitwy. Jego zastosowanie w praktyce przedstawia powyższy filmik.

2. Mechanika i technikalia

Rainbow Six: Siege napędza AnvilNext Engine – autorska technologia studia Ubisoft Montreal, użyta w kilku ostatnich odsłonach hitowego cyklu Assassin’s Creed, m.in. Unity, Rogue czy Black Flag. Za generowanie efektownej i realistycznej fizyki oraz zniszczeń otoczenia (istotnych z punktu widzenia taktycznego) odpowiada silnik Realblast Destruction.

Rainbow Six: Siege stawia na wykorzystanie umiejętności i sprzętu poszczególnych operatorów (szczegółowo opisanych w sekcji „Operatorzy”), uzupełniających się nawzajem jako część całej drużyny. Warto zaznaczyć, że każda rola/klasa w drużynie może zostać wybrana tylko przez jednego gracza, tak aby poszczególni członkowie oddziału zapewniali różnorodność niezbędną do pokonywania trudności w stale zmieniającej się sytuacji. Miejsce obrony/szturmu wybierane jest przez całą drużynę na drodze głosowania, co jest znanym i stosowanym wcześniej w serii rozwiązaniem.

2.1. Śmierć, leczenie i wsparcie

Istotnym elementem rozgrywki jest brak odradzania się, z angielska: respawnu, co sprawia, że śmierć danego operatora może wymusić zastosowanie innej taktyki bądź zmniejszyć szanse na powodzenie misji. Rannego towarzysza broni można maksymalnie raz „podnieść”, jeśli na czas udzielimy mu pomocy (chyba że postrzał był śmiertelny) – taka postać „wstaje” z 50 punktami zdrowia. Gracz, którego awatar został ubity, nie jest całkowicie wykluczony z rozgrywki – przechodzi on wówczas do roli wsparcia, oferując żywym kamratom dane wywiadowcze z kamer.

Wśród graczy funkcjonuje pojęcie „resetu”. Polega on na celowym doprowadzeniu postaci do stanu zranienia, kiedy liczba jej punktów zdrowia spadnie wyraźnie poniżej połowy. Zwykle stosuje się postrzelenie przez kolegę z drużyny w stopę z odpowiednio słabej broni (tj. zadającej niewielkie obrażenia na jeden strzał) bądź skok z niezabójczej wysokości. Zraniona postać po podniesieniu odzyskuję połowę wyjściowych punktów zdrowia.

Operator defensywny Doc może samodzielnie przywrócić się do akcji za pomocą pistoletu reanimacyjnego, a także leczyć i „podnosić” inne postaci na odległość (szczegóły w podsekcji „GIGN (Francja)”). Operatorka ofensywna Zofia również potrafi sama wyjść ze stanu zranienia (szczegóły w podsekcji „GROM (Polska)”).

2.2. Ustawienia rozgrywki

Gra oferuje pewną swobodę w dostosowywaniu ustawień meczów dowolnych, dając możliwość np. wyłączenia pomocnego interfejsu. Przypominać ma to nieco tryb hardcore z serii Battlefield.

Wraz ze startem Sezonu 3 Roku 2 usunięta zostanie możliwość ustawienia preferencji map w trybach PvP. Niewykluczone, że w którejś z aktualizacji ta funkcja powróci, choć w zmienionej formie.

2.3. Pakiety alfa

Pakiety alfa to nowy sposób na zdobywanie kosmetycznych ulepszeń, wprowadzony wraz z patchem 2.2.1.1 w lipcu 2017 roku. System oparty jest na losowaniu – każdy rozgrywka PvP, wygrana bądź przegrana, zwiększa naszą szansę na pozyskanie pakietu alfa, choć wydawane są one jedynie po zwycięskich meczach. Wśród potencjalnych nagród znajdują się m.in. elementy z poprzednich sezonów, a także ekskluzywne przedmioty Legendarne, aktualnie możliwe do zdobycia tylko w ramach opisanej mechaniki (np. malowanie broni dotychczas dostępne tylko dla uczestników alfa- lub beta-testów). Pakiety alfa można również kupować za punkty Rozgłosu.

2.4. Rotacja map

Wraz ze startem Sezonu 3 Roku 2 zasady rotacji map zostały zmienione. Część usuniętych map ma zostać przerobiona. Niewykluczone, że w przyszłych sezonach niektóre z nich zostaną usunięte permanentnie.

Mecze rankingowe

Aktualnie w meczach rankingowych (Ranked) dostępnych jest 11 map: Bank, Border, Chalet, Clubhouse, Coastline, Consulate, Kafe, Oregon, Skyscraper, Theme Park i Tower. Pula map rankingowych ma być zmieniana co każdy kolejny sezon.

Mecze swobodne i dowolne

W meczach swobodnych (Casual) liczba dostępnych map wynosi 16 – z puli wycofano Favelę i Yacht. W meczach dowolnych (Custom) na razie pozostają wszystkie mapy.

2.5. Wymagania sprzętowe

Konfiguracja minimalna:

  • System operacyjny: Windows 7 / 8.1 / 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i3 560 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 460 / AMD Radeon HD 5870 (z 1 GB pamięci operacyjnej i wsparciem DirectX 11)
  • Pamięć RAM: 6 GB
  • Dysk twardy: 30 GB wolnej przestrzeni dyskowej

Konfiguracja zalecana:

  • System operacyjny: Windows 7 / 8.1/ 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i5-2500K 3.3 GH / AMD FX-8120 @ 3.1 Ghz (lub lepsze)
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 670 / AMD Radeon HD 7970 (lub GeForce GTX 760 albo GTX 960 / R9 280x, R9 380 lub Fury X)
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Dysk twardy: 47 GB wolnej przestrzeni dyskowej

3. Operatorzy

Poniżej opisani są aktualnie dostępni i/lub znani przyszli operatorzy.

SAS (Wielka Brytania)

  • Mute – operator defensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Mute’a to zakłócacz sygnału GC90 „Moni”, który zapobiega zdalnym detonacjom, przerywa łączność i wyłącza drony (odzyskują sprawność po zniszczeniu zakłócacza).
  • Sledge – operator ofensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Sledge’a to młot do wyważania. Dzięki niemu można przebijać się przez część przeszkód bez potrzeby zużywania ładunków wyważających bądź w przypadku obecności zakłócacza sygnału w pobliżu.
  • Smoke – operator defensywny o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalny gadżet Smoke’a to zdalnie detonowany ładunek gazowy, zadający obrażenia zarówno przeciwnikom, jak i sojusznikom, którzy nieopatrznie dostaną się w zasięg jego działania. Jest to dobry sposób na kontrowanie rozłożonej tarczy Montagne’a i zadawanie mu obrażeń. Sam Smoke jest odporny na działanie wszelkich rodzajów gazu.
  • Thatcher – operator ofensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Thatchera to granaty elektromagnetyczne (EMP), za pomocą których można zniszczyć wszelkie urządzenia elektryczne bądź wyłączyć czasowo niektóre gadżety (np. detektor pulsu Pulse’a). Jest to też dobry sposób na kontrowanie tzw. „Bandit tricku” przy odpowiednim zgraniu z Thermitem.

FBI SWAT (Stany Zjednoczone)

  • Ash – operatorka ofensywna o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalny gadżet Ash to granatnik M120 CREM, wystrzeliwujący pociski wywarzające kalibru 40mm. Można nimi niszczyć np. drzwi i ściany; są one również odporne na działanie zakłócacza sygnału Mute’a z SAS.
  • Castle – operator defensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Castle’a to panel pancerny UTP1, którym można z łatwością barykadować newralgiczne punkty, np. okna czy drzwi. Przebicie przez uniwersalny panel taktyczny wymaga użycia większej siły, gdyż jest on całkowicie kuloodporny. Zniszczyć go można za pomocą ładunków wybuchowych (w tym granatów), młotem Sledge’a bądź przez 12 standardowych ataków wręcz.
  • Pulse – operator defensywny o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Pulse’a jest detektor pulsu HB-5, dzięki któremu może on wykrywać przeciwników ukrywających się np. za drzwiami czy ścianami.
  • Thermite – operator ofensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalny gadżet Thermite’a to ładunek wyważający Brimstone BC-3, który umożliwia przebijanie się przez wzmocnione powierzchnie. Nie działa on jednak w zasięgu zakłócacza sygnału, a jego uzbrojenie zajmuje więcej czasu niż w przypadku standardowych ładunków tego typu. Ponadto zniszczy go trafienie z broni palnej, wybuch bądź podłączenie wysadzanej powierzchni do prądu.

GIGN (Francja)

  • Doc – operator defensywny o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Doca jest pistolet reanimacyjny MPD-0, pozwalający „podnieść” bądź uleczyć siebie oraz wszystkie inne postaci (nawet zakładnika czy wroga) z dystansu. W przypadku przekroczenia maksymalnej liczby punktów zdrowia, gadżet dodaje do 40 tymczasowych PZ, które zanikają w tempie jednego na sekundę. Pojedynczy strzał leczy 40 PZ, „podniesienie” pistoletem reanimacyjnym przywraca 75 PZ. Jeśli w pobliżu nie ma bezpośredniego zagrożenia, bardziej opłacalną techniką jest manualne przywrócenie operatora do akcji, a następnie uleczenie go pistoletem reanimacyjnym, co daje 90 PZ zamiast 75.
  • Montagne – operator ofensywny o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Montagne’a jest rozkładana tarcza balistyczna Le Roc. Zapewnia ona ochronę przed ostrzałem z broni małokalibrowej, atakami wręcz i ładunkami wybuchowymi. Sprawdza się również jako sposób blokowania dostępu do pomieszczeń, np. w trakcie zabezpieczania. Tarcza po złożeniu jest o połowę mniejsza, co daje użytkownikowi większą mobilność.
  • Rook – operator defensywny o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Rooka jest torba zawierająca płytki pancerne R1N „Rhino”, dzięki którym możemy szybko zapewnić towarzyszom broni lepszą ochronę przed pociskami małokalibrowymi. Postać chroniona tym pancerzem otrzymuje o 20% mniej obrażeń i ma większą szansę na zostanie jedynie zranioną zamiast natychmiastowo zabitą w wymianie ognia (wyłączając zawsze śmiertelne postrzały w głowę).
  • Twitch – operatorka ofensywna o średnim pancerzu i średniej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Twitch jest dron elektryczny RSD Model 1, który może zniszczyć wszelkie elektroniczne urządzenia (w tym kamery) i ranić/zabić przeciwników (jeden strzał odbiera 10 PZ). W przeciwieństwie do zwykłych dronów, dron Twitch jest mniej zwinny i nie może „skakać”.

GSG 9 (Niemcy)

  • Bandit – operator defensywny o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Bandita jest urządzenie CED-1, podłączające pod napięcie druty kolczaste i inne metalowe powierzchnie, co niszczy gadżety (również sojusznicze) i razi prądem przeciwników. Gadżet jest wrażliwy na ładunki EMP i wszelkie inne obrażenia. Można go również użyć do tzw. „Bandit tricku”, polegającego na błyskawicznym podłączeniu wzmocnionej ściany do prądu, kiedy tylko Thermite zainicjuje detonację swojego ładunku wybuchowego, aby go zniszczyć.
  • Blitz – operator ofensywny o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Blitza jest lekka tarcza taktyczna G52, oferująca możliwość oślepienia przeciwnika, choć zapewniająca niższą ochronę przed pociskami (strzały z krótkiego dystansu wytrącą Blitza z równowagi). Co istotne, tarcza ta jest na tyle lekka, że operator może sprintować bez opuszczania jej.
  • I.Q. – operatorka ofensywna o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem I.Q. jest wykrywacz elektroniki RED Mk III „Spectre”, ujawniający obecność różnego rodzaju aktywnych urządzeń elektronicznych w pobliżu użytkownika (od improwizowanych bomb po skomplikowane urządzenia wojskowe).
  • Jäger – operator defensywny o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Jägera jest system obrony reaktywnej ADS-Mk IV „Magpie”, który unieszkodliwia każdy rodzaj rzuconego przez przeciwnika granatu (w tym te wystrzeliwane przez gadżet Fuze’a). Urządzenia można montować na ścianach i podłogach.

SPECNAZ (Rosja)

  • Fuze – operator ofensywny o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Fuze’a jest ładunek kasetowy APM-6 "Matrioszka", który przebija zniszczalne powierzchnie (np. ściany czy podłogi), po czym wpuszcza do pomieszczenia kilka miniaturowych granatów. Wybuch każdego z nich jest potencjalnie śmiertelny dla trafionego przeciwnika.
  • Glaz – operator ofensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Glaza jest celownik HDS pozwalający na oddawanie precyzyjnych strzałów z większej odległości. Urządzenie pozwala na dostrzeganie przeciwników nawet przez wszelkiego rodzaju ograniczające widoczność dymy i gazy. Często stosowaną techniką jest zamaskowanie Glaza za pomocą granatu dymnego i prowadzenie ostrzału z ukrycia.
  • Kapkan – operator defensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Kapkana są pułapki wybuchowe EDD Mk II montowane w futrynach drzwi i framugach okien. Eksplodują one w momencie, gdy przeciwnik przekracza niewidoczną, emitowaną przez wiązkę laserową, zadając nieprzyjacielowi od 45 do 60 punktów obrażeń (w zależności od pancerza).
  • Tachanka – operator defensywny o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Tachanki jest rozkładany lekki karabin maszynowy RP-46 Degtyaryov ze specjalną tarczą balistyczną.

JTF-2 (Kanada)

  • Buck – operator ofensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Bucka jest montowana pod lufą strzelba kalibru 12, pozwalająca na np. błyskawiczne wyważenie drzwi i otwarcie ognia do przeciwników.
  • Frost – operatorka defensywna o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Frost jest rozkładana mata ze sprężynowym mechanizmem chwytającym, pozwalająca na błyskawiczne zranienie i unieruchomienie przeciwnika. Sprawdza się szczególnie dobrze pod oknami, za rozkładanymi tarczami i tuż za najwyższym stopniem schodów, gdyż przeciwnik dostrzeże ją w ostatniej chwili (a więcej potencjalnie za późno).

Navy SEALS (Stany Zjednoczone)

  • Blackbeard – operator ofensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Blackbearda jest tarcza bojowa TARS Mk0 (2 sztuki) montowana na karabin, absorbująca do 60 punktów obrażeń.
  • Valkyrie – operatorka defensywna o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Valkyrie jest przenośna kamera Gyro Cam Mk2 „Cyklop”, którą może umieścić w dowolnym miejscu, zwiększając ilość dostępnych podglądów dla całej drużyny. Po rozpoczęciu rundy często wyrzuca się je za okno, aby lepiej obserwować nacierających napastników.

BOPE (Brazylia)

  • Capitao – operator ofensywny o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Capitao jest kusza taktyczna TAC Mk0, która wystrzeliwuje ogniste bełty bądź mikrogranaty dymne.
  • Caveira – operatorka defensywna o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Caveira posiada unikalną umiejętność tzw. „cichego chodu”, dającą jej możliwość bezgłośnego zbliżenia się do potencjalnej ofiary i jej obezwładnienia, a następnie zmuszenia do wyjawienia pozycji sojuszników. Caveira domyślnie ma na wyposażeniu wyciszony pistolet PRB92 z amunicją poddźwiękową.

SAT (Japonia)

  • Echo – operator defensywny o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Echa jest latający dron Yokai, który dezorientuje przeciwnika przez generowanie uderzeń dźwiękowych. Yokai dobrze kontruje rozłożoną tarczę Montagne’a, zmuszając go do złożenia jej. Dron nadaje się także do zwiadu dzięki zamontowanym w nim kamerom.
  • Hibana – operatorka ofensywna o niskim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Hibany jest wyrzutnia zdalnie detonowanych granatów „X-KAIROS” kalibru 40 mm, mogących przebijać m.in. wzmocnione ściany.

GEO (Hiszpania)

  • Jackal – operator ofensywny o średnim pancerzu i średniej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Jackala jest Eyenox Model III, czyli urządzenie pozwalające na śledzenie śladów stóp w czasie rzeczywistym i tym samym tropienie przeciwnika.
  • Mira – operatorka defensywna o ciężkim pancerzu i niskiej prędkości poruszania. Unikalnym gadżetem Miry jest specjalne laminowane szkło, które można wkomponować w każdą ścianę (nawet wzmocnioną), aby obserwować ruchy przeciwnika. Szkło można zniszczyć od wewnętrznej strony przez trafienie w czerwony zbiorniczek, co pozwala zarówno obrońcom, jak i napastnikom prowadzić ogień przez powstałą wyrwę.

SDU (Hongkong)

  • Lesion – operator defensywny o średnim pancerzu i prędkości poruszania, posiadający miny Gu, które dezorientują przeciwnika i zadają mu obrażenia z upływem czasu. Usunięcie igły powodującej negatywne efekty zmusza przeciwnika do opuszczenia broni i tym samym bycia całkowicie bezbronnym przez krótki czas. Lesion zaczyna rundę z jedną sztuką Gu i na przestrzeni pozostałego czasu zyskuje z czasem dodatkowych sześć.
  • Ying – operatorka ofensywna o średnim pancerzu i prędkości poruszania, posiadająca ładunki Candela oślepiające wszystkich, w tym sojuszniku, w zasięgu ich działania. Gadżetu można używać na trzy sposoby: standardowy rzut, „toczenie po podłodze” bądź na zasadzie podobnej do ładunku Fuze’a. Sama Ying jest odporna na efekty tego urządzenia, więc może łatwo atakować oślepionych przeciwników.

GROM (Polska)

  • Ela – operatorka defensywna o lekkim pancerzu i wysokiej prędkości poruszania. Posiada ona miny Grzmot, które można przyczepić do podłogi, ściany lub sufitu. Wywołują one efekt ogłuszenia, ale nie zdają obrażeń. Ela może również zdetonować minę Grzmot, kiedy jest zraniona. Grzmot sprawdza się też jako kontra dla rozłożonej tarczy Montagne’a – wybuch zmusza przeciwnika do złożenia jej, dając nam szansę na zabicie go. Operatorka otrząsa się o połowę szybciej od pozostałych operatorów z efektów ogłuszenia.
  • Zofia – operatorka ofensywna o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Jej gadżet to granatnik KS79 LIFELINE wyposażony w dwa granaty uderzeniowe i cztery ogłuszające, które można wystrzeliwać bez konieczności każdorazowego przeładowywania. Podobnie jak jej siostra Ela, Zofia otrząsa się o połowę szybciej od pozostałych operatorów z efektów ogłuszenia. Ponadto Zofia może sama się „podnieść” w przypadku zranienia z jednym punktem życia.

707th SMB (Korea Południowa)

  • Dokkaebi – operatorka ofensywna o średnim pancerzu i prędkości poruszania. Jej unikalny gadżet to wojskowy laptop Logic Bomb, pozwalający jej hakować telefony obrońców w celu uruchomienia głośnych wibracji, zdradzających ich pozycję. Efekt ten można zniwelować na zasadzie podobnej do usuwania igły miny Gu, jednak jeśli Dokkaebi zabije przeciwnika właśnie wyłączającego telefon, może ona ponownie zhakować jego urządzenie i tym samym uzyskać dostęp do wszystkich kamer drużyny obrońców. Przeciwnicy zostaną o tym fakcie poinformowani przez wielką ikonę Dokkaebi na ekranie ze zhakowanej kamery.
  • Vigil – operator defensywny o lekkim pancerzu i dużej prędkości poruszania. Jego gadżet to zakłócacz obrazu ERC-7, który sprawia, że Vigil jest niewidoczny na obrazie ze wszelkich kamer, choć jego obecność w pobliżu zaznaczają zakłócenia na górnej i dolnej krawędzi ekranu.

4. Wyposażenie i zdolności taktyczne

Kluczem rozgrywki w Rainbow Six: Siege jest umiejętne korzystanie z broni (dane jest nam wybrać dwie sztuki – podstawową i pomocniczą) oraz ekwipunku poszczególnych operatorów. Każdy z nich ma określony zestaw wyposażenia, jak również ograniczoną ilość gadżetów, co sprawia, że każdy granat czy ładunek wyważający jest na cenę złota, a bezmyślne marnowanie ich może doprowadzić do niepowodzenia misji.

4.1. Atak

  • Dron – podstawowe urządzenie do zbierania danych na temat pozycji i ruchów przeciwnika. Gracz może kontrolować tylko swojego drona, choć dostęp do przesyłanego przez niego obrazu ma cała drużyna.
  • Granat odłamkowy – standardowy granat M67. Wybuchając rozrzuca w pobliżu odłamki, raniąc bądź uśmiercając znajdujące się wokół osoby.
  • Granat ogłuszający – popularnie nazywany „flashbangiem”. Jest to granat hukowo-błyskowy, który nie rani, aczkolwiek dezorientuje ofiary przez emisję bardzo dotkliwego dla uszu hałasu oraz oślepiającego światła.
  • Linka do opuszczania – element niezbędny do szturmowania z dachu budynku, np. przez okna. Gra oferuje dwa rodzaje systemów – klasyczny, w którym opuszczamy się plecami do ziemi i tzw. australijski, kiedy „schodzimy” twarzą skierowani do dołu.
  • Ładunek wyważający – jak sama nazwa sugeruje, jest to ładunek wybuchowy używany do torowania drogi przez rozmaite przeszkody, np. barykady, ściany czy podłogi.
  • Tarcza balistyczna – tarcza zapewniająca ochronę jej użytkownikowi i podążającym za nim towarzyszom. Mocno ogranicza swobodę ruchu, aczkolwiek dobrze chroni przed ostrzałem z broni palnej.
  • Ładunek kierunkowy M18 – kierunkowa mina przeciwpiechotna, która wybucha w momencie, gdy przeciwnik wejdzie w zasięg emitowanych przez nią wiązek laserowych. Dobrze sprawdza się jako sposób na pokrycie drzwi podczas np. rozbrajania bomby czy zabezpieczania pomieszczenia, a także jako kontra na agresywnych obrońców wyskakujących przez okna czy drzwi na zewnątrz. Claymore działa również przez tzw. drone hole’e, czyli niewielkie otwory dla dronów w niektórych ścianach.

4.2. Obrona

  • Barykadowanie – rozwiązanie o ograniczonej skuteczności, pozwalające na zablokowanie okna bądź drzwi. Choć barykadować można bez limitu, to przestrzelenie bądź wysadzenie takiej przeszkody nie jest trudne.
  • Drut kolczasty – spowolnia ruch przeciwnika. Ponadto jest to sposób ustalania pozycji przeciwnika, a nawet przechwyconego zakładnika, jeśli mu towarzyszy – dzieje się tak przez emitowany hałas i/lub reakcję osoby porwanej na wdepnięcie w ową przeszkodę.
  • Kamery – o ile napastnicy używają mobilnych dronów, obrońcy korzystają z kamer rozmieszczonych w miejscu akcji. Są one częściowo ruchome, pozwalając na ograniczoną rotację. Aktywna kamera emituje czerwone światło.
  • Przenośna tarcza – od balistycznej siostry różni się przede wszystkim tym, iż można postawić ją na podłodze, a nawet użyć jako sposób na zablokowanie dostępu do pomieszczenia/drogi ucieczki przez okno (przy postawieniu jej prostopadle do framugi okna).
  • Ładunek C4 – ładunek wybuchowy detonowany zdalnie. Eksplozje C4 nie są tak przewidywalne i „czyste”, jak ma to miejsce w przypadku ładunków wyważających. Można umieścić je w dowolnym miejscu bądź rzucić w pobliże (przyczepiają się do powierzchni). Są łatwo wykrywalne przez emitowane przez nie pikanie. Eksplozja z bliska zabija natychmiast.
  • Wzmocnione ściany – jest to barykada zmuszająca przeciwnika do użycia specjalnego ładunku wyważającego bądź poszukania innej drogi. Każdy operator posiada dwie sztuki takiego zabezpieczenia (rekrut posiada tylko jedną).
  • Granat uderzeniowy – granat, który wybucha natychmiast po uderzeniu w twardą powierzchnię lub po sekundzie od rzutu. Zadaje mniej obrażeń od odłamkowego kuzyna.

5. Aktualizacje

  • Patch 1.1 – w pierwszym patchu poprawiono szereg błędów stwierdzonych w wersji premierowej, m.in. związanych z wykrywaniem trafienia i funkcją matchmakingu. Usprawniono również balans rozgrywki. Szczególnie przydatna jest funkcja automatycznego usuwania z gry osób zabijających swoich towarzyszy broni.
  • Patch 1.2 – druga łatka udoskonaliła tzw. netcode gry, czyli m.in. wykrywanie trafień oraz tickrate serwerów (obecnie jest to 60 odświeżeń na sekundę), a także szacowanie czasu oczekiwania w lobby i matchmaking. Poprawiono też szereg błędów.
  • Patch 1.3 – trzeci patch poprawił błędy w konstrukcji poziomów, kodzie sieciowym (w tym wykrywaniu trafień) oraz wykrywaniu oszustw (cheaterzy będą banowani permanentnie).
  • Patch 2.0 – czwarty patch wprowadził sporo zmian m.in. w balansie gry, zwiększył komfort rozgrywki, a także usunął szereg różnego rodzaju błędów.
  • Patch 3.0 – patch oznaczony numerem 3.0, debiutujący wraz z rozszerzeniem Pył Pustni, wprowadza nowe malowania broni, ozdoby na broń, alternatywne hełmy/ozdoby głowy, prezentację zwycięskiej drużyny po zakończeniu rozgrywki, system rang sezonowych w wersji beta, a także możliwość dostosowywania sprzętu między rundami. Zaimplementowano również wiele usprawnień i poprawek, m.in. lepiej zabezpieczających grę przed oszustwami i balansujących poszczególnych operatorów.
  • Patch 3.3 – patch 3.3, który ukazał się 21 czerwca 2016 roku, czyni dwóch operatorów, Kapkana i Mute’a, znacznie potężniejszymi. Pułapki Kapkana są teraz trudniej wykrywalne przez brak śruby wystającej po drugiej stronie ściany oraz mniej zauważalną wiązkę laserową. Co więcej, Kapkan może zakładać swój gadżet na dowolnej wysokości drzwi lub okna. Mute z kolei otrzymał wzmocniony zakłócacz sygnału, którego zasięg rozszerzono z 1,5 metra do 2,25 metra, sprawiając że przeskoczenie pola zakłócania dronem jest praktycznie niemożliwe. Zwiększono również kary za zabijanie towarzyszy broni w rozgrywkach rankingowych – za wielokrotnie przewinienia można otrzymać nawet permanentnego bana, w pozostałych przypadkach są to bany tymczasowe.
  • Patch 3.4 – łatka zwiększyła kary za zabijanie członków drużyny w zwykłych rozgrywkach PvP.
  • Patch 4.0 – obszerna aktualizacja wydana wraz z dodatkiem Skull Rain. Jest to bardzo obszerny patch, przede wszystkim dodający nową modyfikację broni (uchwyt skośny), tryb realistyczny (ograniczający interfejs do zegara, kompasu oraz panelu gadżetów i broni), system kapitulacji (grający mogą poddać mecz na drodze głosowania), usprawniony system wykrywania oszustw i karania zabijania towarzyszy broni, jak również kilka ulepszeń poprawiających ogólną wygodę użytkowania. Z pełną listą zmian w języku polskim można zapoznać się pod tym adresem.
  • Patch 4.2 – patch o tym numerze wprowadza spore zmiany w sprzęcie operatorów, m.in. dronie Twitch, tarczy balistycznej Blackbearda (teraz operator ma dwie sztuki, choć tarcza jest o wiele słabsza – zamiast 800 punktów wytrzymałości ma 150) i pistoletu reanimacyjnego Doca (może nim leczyć siebie i innych oraz zapewniać tymczasowe bonusy do punktów życia). W grze pojawiają się także dwa nowe gadżety: mina kierunkowa dla napastników i granat uderzeniowy (eksplodujący po uderzeniu w powierzchnię lub po sekundzie od rzutu) dla obrońców. Do broni możemy teraz założyć również ciężką lufę i hamulec wylotowy. Oprócz tego łatka wprowadza różnorakie ogólne poprawki. Zmiany w języku polskim szczegółowo opisano pod tym adresem.
  • Patch 5.0 – łatkę tę wydano wraz z darmowym dodatkiem Operacja Red Crow. Patch wprowadza m.in. zmiany we wpływie pocisków na uszkodzenia środowiskowe (im większy kaliber, tym poważniejsze zniszczenia) i zadawane obrażenia (wyższy mnożnik za trafienia w szyję i ramiona, zaś w przypadku strzelb: niższy za trafienia w głowę), poprawki balansu rozgrywki oraz usprawniony system matchmakingu. Usunięto też wiele błędów. Pełną listę zmian można przejrzeć pod tym adresem.
  • Uzupełnienie w połowie sezonu (Red Crow) – obszerna aktualizacja wzmacniająca karabin maszynowy Tachanki (najrzadziej wybieranego operatora z powodu słabości jego gadżetu) o tarczę balistyczną mającą 500 punktów wytrzymałości, która zapewnia ochronę głowie rosyjskiego operatora i może być zniszczona niezależnie od samego działka. Ponadto do gry dodano mapę Uniwersytet Bartlett, znaną z ukrytej misji Artykuł 5, w wersji PvP. Co więcej, Fuze otrzymał trzeci ładunek kasetowy, Bandit dostał dodatkowe urządzenie CED-1, zaś ładunki Smoke’a rzucane są teraz tak, jak granaty. Poza tym Blackbeard ponownie poddany został procesowi balansowania.
  • Patch 2.1.0 – patch wypuszczony wraz z dodatkiem Operacja Velvet Shell. Łatka wprowadza m.in. znacznie przerobiony interfejs użytkownika, nieco zmieniony system rang, a także poprawki w balansie rozgrywki i ogólnym działaniu gry. Pojawiły się również nowe skórki i mundur dla Rooka.
  • Uzupełnienie w połowie sezonu (Velvet Shell) – aktualizacja zmienia celownik Glaza, wzbogacając go o funkcję czujnika temperatury, pozwalającą na zauważenie przeciwnika nawet przez dym z granatów i minigranatów dymnych oraz przez gaz bojowy Smoke’a (prezentacja wideo). Pomniejsze zmiany dotyczą też innych operatów, m.in. pistolet reanimacyjny Doca zapewnia bonus do 140 punktów zdrowia (zamiast 120), karabin CAMRS Bucka wolniej oddaje kolejne strzały, zwiększono obrażenia zadawane przez pistolet maszynowy MP5SD2 Echa, poprawiono precyzję ognia prowadzonego z karabinu 556xi Thermite’a, wzmocniono pistolet Luison Caveiry na średnim dystansie, podniesiono rozrzut karabinu C7E Jackala, zaś rozrzut karabinu PARA-308, jakim dysponuje Capitao, został obniżony. Zapowiedziano również serwery testowe dla gry Rainbow Six: Siege.
  • Operacja Health – szóste rozszerzenie (drugi sezon roku drugiego) ma formę rozłożonego w czasie patcha. W planach jest wprowadzenie jednostopniowego, uproszczonego i szybszego zarazem matchmakingu, przeniesienie wszystkich wieloosobowych funkcji (takich jak czat głosowy) na serwer dedykowany, a także wyższy tickrate (częstotliwość odświeżania) serwerów i ulepszone wykrywanie trafień. Planowany jest również nowy proces wdrażania zmian/nowości (najpierw na serwery testowe, później na pecety, a na końcu na konsole) oraz naprawa najważniejszych błędów zgłaszanych przez społeczność graczy (w małych partiach).
  • Patch 2.2.1 – patch o tym numerze zmienia system trafień przez zmianę tzw. hitboxów. Od teraz trafienia w niebędące ciałem części operatora, np. słuchawki czy odstające elementy munduru, nie spowodują odjęcia punktów życia. Usprawniono również wyszukiwanie przeciwników, a interaktywny matchmaking pozwala na odblokowywanie i modyfikowanie operatorów, modyfikacje broni czy kupowanie przedmiotów w sklepie bez wychodzenia z lobby. Osłabiono skuteczność broni Glaza i ograniczono dostępność granatów dymnych. Usunięto także kilka punktów map, które pozwalają na zbyt szybkie zabijanie przeciwników tuż po rozpoczęciu rozgrywki, tzw. spawnkillowanie. Wprowadzono jeszcze wiele pomniejszych nowości, usprawnień i poprawek, z którymi można zapoznać się pod tym adresem.
  • Patch 2.2.1.1 – najważniejszą nowością tej aktualizacji jest wprowadzenie pakietów alfa (opisanych w podsekcji o tej samej nazwie) i poprawek dla unikalnego gadżetu Hibany, naprawienie wadliwej ściany w barze na mapie Coastline oraz kolejne ulepszenie mapy Kanal – ponownie otwarto okno zablokowane w poprzednim patchu, ale dodano nowe osłony dla atakujących, pozwalające na uniknięcie spawnkilli.
  • Patch 2.2.2 – najistotniejszymi zmianami tej łaty jest przeniesienie trybu Terrorist Hunt, niestandardowych meczów i komunikacji głosowej na serwery dedykowane. Czat głosowy został ponadto zintegrowany z platformą Vivox. Usprawniono też animację przeskakiwania przeszkód, dzięki czemu lepiej odzwierciedla ona, gdzie celuje przeskakująca postać.
  • Patch 2.3.0 – patch towarzyszący premierze dodatku Blood Orchid. Najważniejsze zmiany i nowości tej łaty to ulepszenia i optymalizacje w grafice (m.in. w oświetleniu przy zaglądaniu do zamkniętych pomieszczeń i wyglądaniu z nich na zewnątrz), udoskonalone serwery, pozbawienie defensywnych operatorów z dwoma i trzema punktami szybkości celowników typu ACOG, wprowadzenie priorytetu dla żywych postaci w systemie kamer, zniwelowanie exploitu pozwalającego na spawnpeekowanie na mapie Kanal, a także liczne poprawki w balansie rozgrywki (broń, amunicja i inne) i eliminacja błędów.
  • Patch 2.3.2 – obszerna aktualizacja w ramach Uzupełnienia w połowie sezonu. Radykalne zmiany dotknęły Kapkana: rosyjski operator ma aktualnie 5 pułapek EDD, jednak zadawane przez nie obrażenia spadły do 60 punktów przy czym emitowany przez te gadżety laser już po chwili od aktywacji staje się niewidoczny. Co więcej, Kapkan aktualnie ma 2. poziom pancerza i prędkości ruchu. Blitz może od teraz biegać z podniesioną tarczą. Zbalansowano również Elę – Polka straciła jedną minę Grzmot, a jej pistolet maszynowy Scorpion EVO 3 A1 ma obecnie większy rozrzut. Wprowadzono również poprawki do kodu sieciowego.
  • Patch 2.4.0 – łatka towarzysząca premierze dodatku White Noise, wprowadzająca lepszą synchronizację trajektorii granatów, zmienioną animację strzałów (nieograniczającą widoczności) i wyższą szybkostrzelność pistoletów, a także nowe znaczniki dla buffów i debuffów (niebieski – pozytywny efekt, czerwony – negatywny efekt), takich jak pancerz Rooka czy mina Gu. Oprócz powyższego patch naprawia rozmaite błędy.
  • Patch 2.4.1 – niewielka łatka zwiększająca częstotliwość odświeżania serwerów (tzw. tickrate) do 60 Hz, a także naprawiająca kilka błędów. W grze pojawił się również przycisk „Zgłoś toksyczne zachowanie”, pozwalający na zgłoszenie gracza, który narusza zasady kulturalnej rozgrywki przez np. obraźliwe wypowiedzi w stosunku do innych. Wysłanie zgłoszenia sprawi, że deweloperzy przyjrzą się zachowaniu właściciela danego konta i stosownie zareagują, jeśli stwierdzą złamanie regulaminu.

6. Dodatki

Rok 1

  1. Ultra HD Texture Pack – darmowy pakiet tekstur o znacznie wyższej jakości od tych standardowo dołączonych do gry.
  2. Operacja Czarny lód – pierwsze darmowe DLC do gry oferuje nową mapę, Jacht, oraz dwójkę nowych operatorów z kanadyjskiej jednostki Joint Task Force 2: Bucka i Frost.
  3. Operacja Pył pustyni – drugie darmowe rozszerzenie wprowadza kolejną mapę, Granicę, a także dwoje nowych operatorów z amerykańskiej jednostki Navy SEALS.
  4. Operacja Skull Rain – trzeci darmowy dodatek, który – wzorem pozostałych – dodaje do gry nową mapę, Favela, oraz dwóch operatorów brazylijskiej jednostki BOPE: Capitao i Caveirę.
  5. Operacja Red Crow – czwarty darmowy dodatek wprowadzający nową mapę, Wieżowiec, oraz dwójkę operatorów japońskiej jednostki SAT: Echo i Hibanę.
  6. Operacja Velvet Shell – piąte darmowe rozszerzenie, które wprowadza mapę „Wybrzeże” i dwoje operatorów z hiszpańskiej jednostki GEO: Jackala i Mirę.
  7. Operacja Blood Orchid – siódme darmowe rozszerzenie, które dodało mapę w Hongkongu oraz trzech operatorów: dwoje z hongkońskiej jednostki SDU i jedną operatorkę polskiego GROM-u.
  8. Operacja White Noise – ósme darmowe rozszerzenie, którego akcja osadzona będzie w Korei Południowej. W jego ramach dodanych zostanie trzech operatorów, dwóch z południowokoreańskiej jednostki 707. Batalionu do Zadań Specjalnych oraz jeden operator lub operatorka polskiego GROM-u. Dodatek został udostępniony 5 grudnia 2017 roku dla posiadaczy przepustki sezonowej i 12 grudnia dla pozostałych graczy.
  9. Operacja Chimera dziewiąte darmowe rozszerzenie, pierwsze w Roku Trzecim wsparcia. Dodatek doda dwóch operatorów, po jednym dla jednostki francuskiej i rosyjskiej, oraz dokładniej nieopisane, czterotygodniowe wydarzenie pt. Outbreak, będące kooperacyjnym trybem dla trzech graczy, być może z udziałem zombie.
  10. 8 nowych operatorów odblokowanych automatycznie na tydzień przed udostępnieniem ich pozostałym graczom.
  11. 8 elitarnych nakryć głowy i mundurów oraz meteorytowa zawieszka.
  12. 600 punktów R6.
  13. Skórka Stal z Damaszku dla osób, które nabędą przepustkę przed 5 marca 2018 roku.
  14. Status konta premium dający 5-procentową premię do punktów Rozgłosu, 0,3 procenta premii do paska postępu Pakietów Alfa i 10-procentową zniżkę w sklepie do 31 stycznia 2019 roku.

Rok 2

Rok 3

Plan wsparcia gry w Roku 3 - Rainbow Six: Siege – kompendium wiedzy [Aktualizacja #31: patch 2.4.1, przepustka sezonowa na Rok 3, porady] - wiadomość - 2017-12-18
Plan wsparcia gry w Roku 3

Przepustka sezonowa

Przepustka sezonowa na Rok 3 zawiera:

7. Pozostałe informacje

  • Dzięki informacjom przekazanym deweloperom przez alfa-testerów, w grze zaimplementowano szereg zmian związanych z rozgrywką, których pełną listę można znaleźć pod tym adresem, jak również w skrócie obejrzeć na filmiku w poniższej sekcji. Usprawnienia dotyczą przede wszystkim zmniejszenia prędkości poruszania i wykonywania czynności, zwiększenia odrzutu broni, jak również usunięcia wskaźników trafienia (za wyjątkiem zabicia przeciwnika) oraz wprowadzenia ograniczenia w „podnoszeniu” rannych kolegów z drużyny.
  • Zamknięte beta-testy na wszystkich platformach odbyły się między 24 września a 4 października 2015 roku. Pod tym adresem dostępna jest infografika ze statystykami i wnioskami wyciągniętymi z testów.
  • Gracze, którzy kupili Rainbow Six: Siege w wersji na konsolę Xbox One, otrzymali gratisowo dostęp do R6: Vegas i R6: Vegas 2 dzięki wstecznej kompatybilności XONE.
  • Na premierę gra oferowała 11 map, zarówno w wariancie dziennym, jak i nocnym. Kolejne są udostępniane w formie darmowych dodatków. Wszystkie nowe tryby rozgrywki i nowi operatorzy udostępniani są posiadaczom gry za darmo. Posiadacze przepustki sezonowej otrzymują do nich wcześniejszy dostęp.
  • Gra otrzymała dobrą ocenę w naszej recenzji: 7,5/10.
  • Firma Ubisoft potwierdziła całoroczne wsparcie Rainbow Six: Siege nową zawartością w roku 2017. Gra otrzymała także drugą przepustkę sezonową, ważną do 7 lutego 2018 roku), oferującą m.in. automatyczny dostęp do nowych operatorów i to 7 dni przed pozostałymi graczami. O szczegółach pisaliśmy w Serwisie Informacyjnym.
  • W drugim roku wsparcia Rainbow Six: Siege otrzyma, wbrew wcześniejszej zapowiedzi, trzy 3-miesięczne sezony z nową zawartością oraz jeden będący w praktyce okresem patchowania i wprowadzania zmian, bez nowych operatorów i map (Operacja Health). Polski sezon został anulowany – Polska nie otrzyma swojej mapy, zaś operatorzy GROM-u zostaną włączeni do rozgrywki w trzecim i czwartym sezonie (po jednym na sezon). Anulowanie polskiego sezonu spowodowało też przesunięcie pozostałych: Hong Kong i Korea Południowa zawitają do Siege odpowiednio w trzecim i czwartym sezonie drugiego roku wsparcia.
  • Według aktualnych planów zamiarem deweloperów jest podniesienie puli dostępnych operatorów do stu. Plan minimum zakłada zwiększenie liczebności postaci do przynajmniej pięćdziesięciu.
  • Ubisoft potwierdził kolejny rok wsparcia dla Rainbow Six: Siege. Rok Trzeci zaoferuje cztery operacje, w ramach których do gry dodanych zostanie ośmiu operatorów i dwie nowe mapy (we Włoszech i Maroku), a także jedna z już dostępnych zostanie gruntownie przerobiona.
  • W sierpniu 2017 roku liczba graczy zarejestrowanych w grze wyniosła 20 milionów. Na początku tego samego roku wartość ta była mniejsza o 7 milionów, choć istotny wpływ na ten wzrost z pewnością miał lutowy darmowy weekend. Z danych sierpniowych wynika, że dziennie do gry loguje się 2,3 miliona użytkowników. W grudniu 2017 roku liczba zarejestrowanych graczy wzrosła do 25 milionów.

8. Materiały filmowe

Informacja pojawiła sie pierwotnie 16 marca 2017, 15:20.