Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 kwietnia 2001, 14:33

autor: Wojciech Antonowicz

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - przedpremierowy test

Dzięki uprzejmości firmy Play It mieliśmy możliwość zapoznania się w redakcji z wersją beta Arcanum of Steamworks and Magick Obscura. Niniejszy tekst zawiera wrażenia jaki nasz redakcyjny kolega wyniósł z testu tej gry.

Przeczytaj recenzję Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Wprowadzenie

Praktycznie wszyscy miłośnicy cRPG słyszeli mniej lub więcej plotek na temat zapowiadanej na lato tego roku gry Arcanum of Steamworks and Magick Obscura. Pozycja ta, zdaniem jej producentów ma obalić prymat firmy Interplay dominującej na rynku cRPG (w klasie komputerów PC) ostatnimi czasy z serią Baldursów. Czy tak się stanie czy też nie trudno w tej chwili powiedzieć, jeżeli chodzi natomiast o moje prywatne zdanie na ten temat, to jeżeli jakaś gra to uczyni w tym roku to Arcanum jest do tego heroicznego czynu dobrym kandydatem, szczególnie jeżeli chodzi o rynek graczy hardcore. Większość z nas wiąże z nią nadzieje na świetną zabawę na wakacyjne wieczory.

Produkcja tej pozycji zbliża się ku końcowi i dzięki uprzejmości (czytaj: profesjonalizmowi) polskiego dystrybutora Arcanum firmie Play It mieliśmy możliwość zapoznać się z datowaną na koniec marca i zbliżoną do finalnego wglądu wersją beta tej gry.

Klimaty

Pytanie które wydaje się najważniejsze to: „Czym jest świat Arcanum?”. Co takiego twórcy scenariusza gry wymyślili aby wzbudzić u nas radosne drżenie serca gdy zasiądziemy do komputerów?. Czy uda się pogodzić miłośników różnych klimatów i czy będzie to coś nowego? Niebanalne to zagadnienie biorąc pod uwagę, iż ciężko czasami jest przekonać miłośnika postunklearnego Fallouta do grania w komputerowe AD&D i vice versa. Poza chwalebnym choć raczej hermetycznym Planescape: Torment, ogólnie klepiemy wciąż te same tematy. (tzn. klepiemy mieczami smoki lub klepiemy pistoletami mutantów). Były widoczne na rynku nieśmiałe zakusy na cRPG w konwencji kosmicznej space opera czy też horroru ale raczej spotkały się z lodowatym odzewem ze strony zarówno potencjalnych graczy jak i chyba samych wydawców. A dlaczego by tego wszystkiego nie przesiać i nie połączyć w jedną całość, krainę na której dumnej fladze widnieją obok siebie różdżka maga i pistolet, a reguły rozgrywki pozwalają wybrać tą stronę mocy ku której się skłaniamy? W związku z tym iż (RIP) UO2 w której wątek ten miał być podjęty zniknęła z planów wydawniczych, mogę spokojnie napisać, iż Arcanum będzie w najbliższym czasie najciekawszym cRPG na PC osadzonym w mieszance klimatów fantasy i SF. Co prawda podczas swojego zbliżającego się wyklucia Arcanum może zobaczyć leżące w sąsiednim gniazdku jajko z napisem „Thorn made by Black Isle” i przeżyć dejavu podobne do tego które przeżyłem grając w betę Arcanum i czytając zapowiedz Thorna, ale to już historia na zupełnie inną opowieść. Jak piszą sami twórcy gry: „Wyobraźcie sobie Tolkienowski świat w pełnej krasie swojej magii w którym niedawno rozpoczęła się rewolucja przemysłowa analogiczna do tej która nawiedziła Europę w XIX wieku”. Czyli wizards & warriors dalej rządzą światem, lecz wszystko odbywa się już w scenerii starych pożółkłych zdjęć z przełomu wieku, z lokomotywami, sterowcami i prostą bronią palną. Klimaty te wydają mi się na tyle atrakcyjnie i nowatorskie że z przyjemnością zagłębiam się w świat gdzie gobliny latają dwupłatowcami. Będąc jednocześnie świadom trudnego zadania które wzięli na siebie autorzy próbując opracować coś co będzie spójnym systemem łączącym tak odległe od siebie dziedziny.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.