Data wydania: 13 października 2006
Stronghold Legends stanowi odświeżoną, ale i mocno zmodyfikowaną wersję oryginału. Twórcy wprowadzili w mechanice rozgrywki szereg zmian, zbliżających grę w stronę rasowej strategii RTS. Tym razem zrezygnowano z mocno rozbudowanej warstwy ekonomicznej, upraszczając model gospodarczy oraz system rozbudowy zamku i koncentrując się w szczególności na sferze batalistycznej.
Gracze
Steam
Stronghold Legends jest udoskonaloną, odświeżoną i mocno zmodyfikowaną wersją drugiej części serii. Chociaż program w dużej mierze bazuje na technicznych osiągnięciach poprzednika i nie jest traktowany jako pełnoprawna kontynuacja (autorzy porównują Legends do Crusadera), to z pewnością nie można zarzucić mu odtwórczości pod względami merytorycznymi, jest mimo wszystko czymś więcej, niźli tylko dodatkiem stand-alone. Twórcy postanowili częściowo zrezygnować ze skomplikowanej warstwy ekonomicznej, głównie poprzez uproszczenie aspektów gospodarczych oraz systemu rozbudowy i pielęgnowania zamku. W zamian położyli większy nacisk na podniesienie dynamizmu rozgrywki, wprowadzenie rewolucyjnych elementów fantasy oraz rozwinięcie sfery batalistycznej. Tym razem mamy więc do czynienia raczej z klasyczną strategią czasu rzeczywistego, aniżeli z symulatorem zarządzania zamkiem.
Pierwszoplanową atrakcją tej odsłony Twierdzy są tytułowe „legendy”. Pierwsza i najbardziej rozbudowana kampania obejmuje dzieje Króla Artura wraz ze wszystkimi najważniejszymi postaciami i przesłaniami, które nieodłącznie towarzyszą tejże postaci. Mamy więc okazję naocznie zapoznać się z historią dzielnych rycerzy Bractwa Okrągłego Stołu, poznać zakamarki majestatycznego zamku Camelot, wziąć udział w poszukiwaniu Świętego Grala, a nawet zamienić parę słów z Merlinem, testując jego domniemane zdolności magiczne. Kolejna kampania traktuje o jednym z najważniejszych bohaterów mitologii nordyckiej, Zygfrydzie Fafnesbane. Nietrudno się domyślić, iż przewodnimi krajobrazami tychże scenariuszy są obsypane białym, jak mleko, puchem szczyty i przesmyki górskie, zaś miejsce zwykłych, murowanych zamków zajmują gigantyczne, lodowe twierdze, pozostające pod jurysdykcją złych czarnoksiężników, lodowych olbrzymów i innych chłodnych kreatur. Trzecią wielką legendą, która służy za kanwę ostatniej kampanii, jest postać Vlada Draculi, historycznego pogromcy Turków Ottomańskich i mitycznego adepta „mrocznych sztuk”. Nietrudno zgadnąć, iż wygląd jego dworu nie zachęca do składania niezapowiedzianych wizyt, a nabite na pal skalpy stanowią standardowy motyw zdobniczy. Artyści pracujący nad grą dołożyli wszelkich starań, aby twierdza każdego z głównych bohaterów wyróżniała się unikalnym wyglądem oraz wyposażeniem – i tak np. posiadłość Króla Artura bardzo przypomina baśniowy, średniowieczny zamek, a zbrojony apartament Drakuli wyposażony jest w kamienne gargulce czy zamknięte w klatkach smoki, ochoczo przysmażające ogniem niepożądanych gości. Spośród innych systemów obrony zamkowej warto wymienić także podziemne tunele, pułapki, smocze harpuny oraz lodowe lustra. Częściowo zautomatyzowano zarządzanie w sferach administracyjno-gospodarczych, dając graczowi możliwość skupienia się na ciekawszych zadaniach. Każdy z legendarnych władców dysponuje także charakterystycznym dla siebie zasobem (np. farmy drobiarskie Drakuli czy przeręble do łowienia Zygfryda), co potęguje urozmaicenie rozgrywki.
Nowości nie brakuje również w warstwie militarnej. Przede wszystkim pojawiły się nowe, niespotykane dotąd, zestawy wojsk: latające i magiczne. Przywrócono niektórym oddziałom zdolność burzenia murów zamkowych oraz przygotowano szereg nowych, „tematycznych” jednostek, właściwych dla danej konwencji świata przedstawionego, co dostarcza rozgrywce dalszego kolorytu. Podjęto również kroki mające na celu zachęcenie graczy do prowadzenia agresywnej, zaczepnej taktyki gry. Wprowadzono nowy zasób, tzw. Glory points, które możemy przerobić na budynki zwiększające honor. Punkty chwały zdobyć można jednak tylko poprzez odważną i bezkompromisową walkę. Ponadto, programiści postarali się wyważyć nieco moc łuczników, osłabiając nieco ich ogólną skuteczność, m.in. poprzez wprowadzenie jednostek z umiejętnościami szalenie użytecznymi w walce z zasięgowym przeciwnikiem (np. niewrażliwy na strzały vampiric creeper, który dodatkowo potrafi przebywać mury).
Silnik Stronghold Legends jest rozwinięciem modelu znanego z Stronghold 2. Wśród nowinek technicznych warto wymienić generowane w czasie rzeczywistym cienie oraz nowy system cząstek (particle system), które w wymierny sposób podnoszą atrakcyjność scen z fantastycznymi kreaturami czy magicznymi efektami. Lifting przeszedł także edytor, który wyposażono w nowy, całkowicie przeprojektowany interfejs użytkownika. Wreszcie, rozbudowano tryby rozgrywki wieloosobowej, wśród których warto zwrócić uwagę na przywrócony King of the Hill, sprawdzony CTF czy też nowatorską 'wojnę o zasoby' (pierwszy gracz, który zgromadzi odpowiednią ilość konkretnych surowców, wygrywa). Warto zauważyć, iż realizm rozgrywki nie został zupełnie zatracony w Legends – nadal jest on bardzo ważnym aspektem gry, pomimo wprowadzenia licznych zapożyczeń ze świata legend i mitów.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
18GIER
Cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS) w realiach średniowiecza, znany w Polsce pod tytułem Twierdza. Marka Stronghold została stworzona przez zespół Firefly Studios, który od początku sprawuje pieczę nad jej rozwojem.
Recenzja GRYOnline
Ekonomiczno-wojenna symulacja średniowiecznego zamku powraca w dodatku ze świetną fabułą! Tyle, że ta twierdza została nieźle przebudowana i nie jest już taka sama – stała się wojenno-ekonomiczną grą. Czy jej to wyszło na dobre?
Aktualizacja: 11 grudnia 2006
Poradnik do gry strategicznej Stronghold Legends zawiera opis przejścia wszystkich misji z trzech dostępnych kampanii (King Arthur, Ice oraz Evil), informacje o budynkach i elementach fortyfikacji, a także wykaz jednostek.
O tym, że trwają prace nad Stronghold 3 wiem już od ponad dwóch miesięcy, ale do tej pory mogliśmy jedynie popatrzeć na kilka artworków. Teraz dzięki zapowiedziom w magazynach Gamestar oraz PCGZine poznaliśmy wreszcie konkretne informacje na temat tej produkcji oraz obejrzeliśmy pierwsze screeny.
gry
Adrian Werner
1 sierpnia 2010
Firma SouthPeak Games zapowiedziała, że w przyszłym roku wyda grę Stronghold 3, tworzoną przez studio Firefly, które odpowiada także za poprzednie odsłony serii. Produkcja będzie dostępna zarówno w wersji pudełkowej i cyfrowej, a trafi naturalnie na pecety. Sama treść gry raczej się nie zmieni, ale oczywiście otrzymamy ulepszony silnik graficzny i mnóstwo nowości.
gry
Szymon Liebert
14 maja 2010
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: Dreamkiller debiutuje na rynku, kolekcja Twierdzy już wkrótce w sprzedaży w USA, o nowych grach w ofercie Xbox Live Arcade, Steam – pokaźne promocje na gry THQ i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
13 października 2009
Firefly Studios słynie przede wszystkim z cyklu gier strategicznych pod tytułem Stronghold. W chwili obecnej pracuje jednak nad grą akcji Dungeon Hero, powstającą z myślą o konsoli Xbox 360 oraz o pecetach. Wiemy jednak, że w chwili ukończenia tejże produkcji, powróci do Twierdzy.
gry
Piotr Doroń
13 maja 2008
Opracowana przez firmę Firefly Studios kolejna odsłona cyklu Twierdza jest już gotowa – poinformowali wczoraj przedstawiciele koncernu 2K Games. Program osiągnął „złoty” status i powędrował do tłoczni.
gry
Krystian Smoszna
3 października 2006
Na niemal dwa tygodnie przed premierą gry Twierdza: Legendy w Internecie zadebiutowała oficjalna witryna powyższej strategii, tworzonej przez zespół FireFly Studios. Strona mająca na celu promowanie RTS-a dostępna jest pod tym adresem.
gry
Marek Grochowski
1 października 2006
Popularne pliki do pobrania do gry Twierdza: Legendy.
trainer Twierdza: Legendy - + 8 trainer - 25 lipca 2007
trainer Twierdza: Legendy - + 6 trainer - 17 października 2006
demo Twierdza: Legendy - - 23 sierpnia 2006
patch Twierdza: Legendy - v.1.2 PL - 23 lutego 2007
trainer Twierdza: Legendy - Unlocker - 28 grudnia 2006
patch Twierdza: Legendy - v.1.2 Retail - 5 lutego 2007
patch Twierdza: Legendy - v.1.11 D2D - 9 listopada 2006
mod Twierdza: Legendy - Damnation of Mankind v.0.6 alpha - 7 października 2018
Wymagania sprzętowe gry Twierdza: Legendy:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 2 GHz, 512 MB RAM, karta graficzna 128MB (Geforce3 lub lepsza), 2.5 GB HDD, Windows 2000/XP.
Średnie Oceny:
Średnia z 1908 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2118 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Maciej Stępnikowski
Recenzent GRYOnline.pl
2007.01.24
Ekonomiczno-wojenna symulacja średniowiecznego zamku powraca w dodatku ze świetną fabułą! Tyle, że ta twierdza została nieźle przebudowana i nie jest już taka sama – stała się wojenno-ekonomiczną grą. Czy jej to wyszło na dobre?
zanonimizowany881864 Generał
Twierdza 2 gorsza i 3 tez lecz mogli zrobic tak jak tu z taka ladna grafika i nic pozatym w sensie Twierdza 2 z ta grafika co tu . Bo ogólnie legendy to dno 100% magia potwory itp o nie nie to nie twierdza :D
petra521 Junior
Nie wiem co wszyscy mają do tej gry ja ją uwielbiam i jest dla mnie na 1 miejscu z całej seri stronghold, a grałam już we wszystkie :)
zanonimizowany975021 Junior
[link] zapraszam do oglądania
zanonimizowany831620 Junior
Czesc Mam problem Mam windows 7 i w czasie po zaladowaniu gry gra sie wylacza wie ktos jaka moze byc przyczyna???
zanonimizowany1009228 Pretorianin
Gra jest praktycznie identyczna, do swojej poprzedniczki, tylko dodano trochę fantasy. Są aż 3 kampanie wojenne :), więcej jest w nich legend niż możliwości rozwoju armii i ekonomii. Ale i tak gra jest fajna.