Total War Three Kingdoms: Złoto
Aktualizacja:
Złoto w Total War: Three Kingdoms jest najważniejszym surowcem, dzięki któremu gracz (i inne frakcje) będzie w stanie funkcjonować. Złoto wykorzystywane jest do konstruowania budowli i najmowania nowych jednostek, a także, za sprawą kosztów co turę, do utrzymywania wszystkiego. Z tego też powodu warto zaznajomić się z tym surowcem i poznać sposoby jego pozyskiwania i minimalizowania strat.
Złoto - podstawowe informacje

Jak zostało wspomniane we wstępie, złoto wykorzystywane jest w królestwie praktycznie do wszystkiego. Począwszy od tworzenia nowych armii, najmowania generałów i przynależnych im jednostek, poprzez wznoszenie konstrukcji wewnątrz komanderii i ich późniejszą rozbudowę. Przydaje się ono także w handlu, by uzyskać dodatkowe "chody" u innej frakcji, bądź by otrzymać w zamian inne dobro - teren, wpływy czy możliwość pozyskania wasala. Złoto reprezentowane jest przez dwa wskaźniki - skarbiec, czyli poziom złota, które aktualnie znajduje się w posiadaniu danej frakcji, a także jego przyrost co turę. Warto zaznaczyć, iż ilość złota na turę może przyjąć tak wartość pozytywną, jak i negatywną, w zależności od wydatków frakcji.
Jak zwiększyć przyrost złota?

By zwiększyć ilość złota zdobywanego co turę, można wykorzystać kilka czynności, takich jak:
- Przejmowanie kontroli nad kolejnymi komanderiami - każda komanderia pozwala wznieść w niej budynki wytwarzające dobra, a co za tym idzie generujące stały przychód złota. Warto jednak pamiętać, iż kontrolowanie zbyt dużej ilości komanderii wiąże się ze zwiększeniem korupcji - temat ten został pisany dogłębnie w oddzielnym rozdziale tego poradnika.
- Wznoszenie i ulepszanie budowli wewnątrz komanderii. Lwia część budynków pozwala w większym bądź mniejszym stopniu generować złoto, bądź oferuje premię procentową zwiększającą przyrost z innych źródeł.
- Stanowiska na dworze. Większość stanowisk na dworze, a szczególnie stanowiska administracyjne (Administrators) pozwalają zwiększyć ilość pozyskiwanego złota.
- Handel - dzięki handlowi możliwe jest tak wydawanie złota, jak i pozyskiwanie go w dużych ilościach, czy to przez pakty handlowe czy wymianę np. jedzenia czy przedmiotów.
- Reformy - bardzo duża ilość reform pozwala otrzymać globalną (mającą wpływ na całą frakcję, a nie pojedyncze komanderie) premię do złota pozyskiwanego z konkretnego źródła.
- Przyjęcie innej frakcji jako wasala - gdy inna frakcja zostanie Twoim wasalem, otrzymasz część jej przychodów na turę.
- Podniesienie podatków w komanderii. Jeśli dysponujesz odpowiednio wysokim przyrostem porządku publicznego, możesz spróbować podnieść poziom podatków. W tym celu aktywuj ekran Skarbca (Treasury), domyślnie przy pomocy klawisza "7", gdzie znajduje się stosowny suwak.
Jak widać sposobów na pozyskanie złota jest całkiem sporo i zawsze znajdzie się opcja, by wycisnąć kilka dodatkowych złotych monet na turę.
Jak zmniejszyć wydatki?

Prócz zwiększenia przyrostu złota co turę, trzeba też wiedzieć, w jaki sposób zmniejszyć można wydatki i systematyczną utratę tego cennego surowca. Uczynić to można w następujący sposób:
- Zmniejszenie korupcji. Korupcja to w dalszej części kampanii numer, 1 jeśli chodzi o pożeranie złota w królestwie i w żaden sposób nie da się jej pozbyć całkowicie. Zmniejszyć można ją poprzez odpowiednie reformy, wznoszenie konkretnych budynków, czy obsadzanie stanowisk na Dworze. Warto też generalnie zwolnić ekspansję - zamiast podbijać kolejne tereny, można wziąć inną frakcję jako wasala.
- Zmniejszenie armii. Może to brzmieć dziwnie, jednak czasami utrzymanie zbyt dużej armii może być po prostu ponad siły królestwa. Warto przy tym starać się raczej usuwać całą armię, a nie po 1-2 oddziałach z 5-6 armii - 5 pełnych armii będzie skuteczniejsze, niż 6, w których brakuje po 2 oddziały.
- Zwolnienie kilku postaci. O ile posiadanie pokaźnej ilości szpiegów czy postaci na Dworze może być kuszące - daje to spore pole do popisu i umożliwia wygodną zmianę osób na danych stanowiskach - o tyle generuje to spore koszty.
Jak widać, w dalszej części gry, zmniejszanie wydatków odbywać będzie się głównie poprzez zmniejszanie poziomu korupcji w królestwie.
0
- Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
- Total War Three Kingdoms: Poradnik do gry
- Total War Three Kingdoms: Mechanizmy rozgrywki
- Total War Three Kingdoms: Korupcja
- Total War Three Kingdoms: Dyplomacja i handel
- Total War Three Kingdoms: Dwór
- Total War Three Kingdoms: Rozwój komanderii (dzielnic)
- Total War Three Kingdoms: Stanowiska administratorów
- Total War Three Kingdoms: Porządek publiczny
- Total War Three Kingdoms: Złoto
- Total War Three Kingdoms: Żywność
- Total War Three Kingdoms: Pojedynki
- Total War Three Kingdoms: Satysfakcja postaci
- Total War Three Kingdoms: Szpiegostwo
- Total War Three Kingdoms: Mechanizmy rozgrywki
- Total War Three Kingdoms: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
bluesme Konsul
Żałoba...
dwa dni po premierze,
tydzień od kiedy streamerzy i serwisy dostały swoje kopie,
tydzień po pierwszym miejscu w sprzedaży na Steam,
...a na gryonline.pl 4 zdania poradnika.
Żadnej recenzji, żadnego przedpremierowego OCH!ACH jak w przypadku premier z Origin czy UBIsoftu... za to o GoT było, o smartfonach i innych pierdołach co niemiara...
no cóż, widać mam inne zainteresowania niż redakcja i pora mi zmienić portal.
zanonimizowany1171013 Konsul
Większą żałobą jest fakt, że żadna z recenzji nie podaje jak płynnie działa gra. Jak wiadomo optymalizacja jest jedną z największych problemów serii TW. IGN tylko wspomniał że gra działa "bardzo płynnie". I tyle. Nigdzie nie ma informacji ile klatek na sekundę osiąga gra w bitwach. Dla jednych "płynnie" to 30 fps a dla innych to 90fps. Ciekawy jestem czy GOL chociaż wysili się nad tematem optymalizacji.
e_rickson Centurion
@bluesme
W wypadku produkcji takiej jak Total War: Three Kingdoms redakcja postawiła na jakość, a nie szybkość publikowania treści związanych z grą. Autor poradnika dysponuje obecnie taką, a nie inną ilością czasu - niektórych rzeczy nie jesteśmy w stanie przeskoczyć, gwarantując przy tym zbliżoną jakość treści. W chwili pisania tego komentarza, poradnik składał się z blisko 45.000 znaków ze spacjami, śmiem więc twierdzić, że to trochę więcej niż 4 zdania, zaś jeszcze w ten weekend publikacja powiększy się o znaczą ilość nowych stron.
Co się zaś tyczy recenzji, to jej autor również uznał, że gra ta zasługuje na dogłębniejsze zapoznanie przed wystawieniem ostatecznej oceny. Tekst ten ukaże się na naszym portalu już w najbliższy poniedziałek.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
