Total War Three Kingdoms: Szpiegostwo
Aktualizacja:
Szpiegostwo w Total War: Three Kingdoms również uległo zasadniczym zmianom - funkcjonuje teraz w oparciu o inne mechaniki, wymaga poświęcenia większej uwagi, daje też jednak znacznie większe możliwości taktyczne. Jeśli chcesz skutecznie korzystać z tej mechaniki, a przytłacza Cię ogrom możliwości związany z nią, w tym rozdziale znajdziesz odpowiedzi na swoje wszelkie pytania.
- Szpiegostwo - podstawy
- Akcje szpiegowskie
- Przeprowadzanie akcji szpiegowskich i dostępne zasoby
- Szpiegostwo - porady
Szpiegostwo - podstawy
By móc w ogóle korzystać z mechaniki szpiegostwa (Undercover Network), trzeba wpierw osiągnąć rangę Drugi Markiz (Second Marquis). Gdy to uczynisz, odblokujesz całkowicie nową mechanikę, do której dostać można się klikając na ikonkę oka w lewym górnym rogu ekranu, bądź wciskając klawisz "5". Wewnątrz tego okna znajdziesz wszystkie informacje związane ze szpiegostwem - postacie, które chętnie podejmą się tych praktyk, frakcje, na które można nasłać szpiega, jak i ogólną ilość stanowisk szpiegowskich, którymi na ten moment dysponujesz. By być w stanie korzystać z tej mechaniki, trzeba posiadać odpowiednie postacie. Ci, którzy chętnie podejmą się tej czynności, będą mieć przy swoim portrecie ikonkę oka z informacją, iż będą oni dla Ciebie szpiegować.

Gdy najmiesz już taką postać, wejdź do ekranu szpiegostwa (klawisz "5") i kliknij na ikonkę "+" widoczną u góry ekranu. Wybierz teraz odpowiednią postać z listy po lewej stronie, a następnie frakcję, na którą chcesz nasłać szpiega i potwierdź swój wybór (przycisk "Deploy"). Po wykonaniu tej czynności utracisz kontrolę nad postacią - ta uda się do wybranej frakcji i podejmie działania, by została "najęta" przez wroga, oczywiście jako Twój agent. Do czasu, gdy postać zostanie wcielona do wrogiej frakcji, otrzymywać będziesz proste informacje dotyczące przeciwnika - ilość posiadanego złota, żywności i innych surowców, populacja i ilość posiadanych osad czy stanowiska administratorów. Z kolei gdy postać zostanie wcielona, otrzymasz nowe opcje, w zależności od tego, do jakich celów wróg ją najmie.
Uwaga - nie masz nigdy gwarancji, iż wróg najmie Twojego szpiega. Wszystko zależy od tego, jak atrakcyjną postacią będzie Twój wysłannik - liczy się poziom, klasa czy umiejętności wysłanej postaci. Jeśli postać nie zostanie najęta przez X tur, wróci do Ciebie i będzie można wysłać ją ponownie.
Akcje szpiegowskie
Gdy postać wysłana przez Ciebie jako szpieg zostanie najęta przez wrogą frakcję, otrzymasz dostęp do nowych akcji szpiegowskich, które teraz będzie można wykonywać. Te dzielą się niejako na cztery grupy:
- Działania na dworze (Court actions) - te stają się aktywne gdy tylko szpieg zostanie najęty przez wroga. W ramach tej grupy wpływać można na traktaty handlowe wrogiej frakcji, zmniejszać satysfakcję innych najętych przez wroga postaci czy zmniejszać obronę szpiegowską przeciwnika.
- Działania administratora (Administrator actions) - te dostępne będą, gdy Twój szpieg zostanie najęty przez wroga i umieszczony na stanowisku administratora. W ramach tej grupy można zmniejszać porządek publiczny czy garnizon komanderii, wszcząć w niej rebelię czy sprawić, że przejdzie w Twoje ręce.
- Działania generała (General actions) - te stają się dostępne, gdy Twój szpieg zostanie najęty przez nieprzyjaciela i wykorzystany jako generał jednej z wrogich armii. W ramach tej grupy wpływać możesz na skuteczność wojsk wewnątrz innych armii wrogiej frakcji czy rozpocząć rewoltę, która sprawi, iż armia przejdzie w Twoje ręce, bądź zostanie odwołana, a inni generałowie wchodzący w jej skład utracą stanowisko i przywróceni zostaną do frakcji.
- Działania rodzinne (Family subterfuge actions) - te będą dostępne, gdy Twój szpieg zostanie adoptowany jako sukcesor tronu, bądź wżeni się we frakcję. W ramach dostępnych opcji będziesz w stanie wpływać na relacje wroga z Twoją frakcją, a nawet zlecić zabójstwo dziedzica tronu czy watażka wrogiej frakcji.
Uwaga - pamiętaj, iż szpieg może zostać jednocześnie umieszczony na stanowisku administratora i wcielony do armii, jako generał. Da Ci to dostęp do dwóch dodatkowych grup akcji jednocześnie.
Przeprowadzanie akcji szpiegowskich i dostępne zasoby
By nie było jednak za łatwo, nie da się bez opamiętania korzystać z dostępnych opcji szpiegowskich. Te (gdy już odblokujesz do nich dostęp) wykonywane są przy wykorzystaniu dwóch zasobów - Undercover Network i Cover. Pierwszy z nich to zasób, który generowany jest przez Twoich wszystkich szpiegów - reprezentuje to po prostu budowę siatki szpiegowskiej przez Twoich agentów. Drugi z kolei reprezentuje stopień "wtopienia się" szpiega we wrogiej frakcji, jego "przykrywka" - im dłużej będzie on infiltrował frakcję przeciwnika, tym szybciej akumulował będzie te punkty.

Jeśli będziesz chciał przeprowadzić dowolną akcję szpiegowską (w ramach opisanych w poprzedniej części grup), konieczne będzie wydanie odpowiedniej ilości obu z tych surowców. Jak nietrudno się domyślić, im bardziej zaawansowana i skuteczna akcja, tym koszty będą większe. Co więcej, w momencie zlecania akcji, szpieg będzie miał konkretną szansę na ich przeprowadzenie - gdy ta okaże się za mała, będzie można wykorzystać dodatkowe punkty, sprawiając, że ta bez problemu się powiedzie. Jeśli nie będziesz dysponować wolnymi punktami, szpieg zostanie schwytany przez wrogą frakcję - będzie mógł zostać stracony, uwolniony, bądź wcielony przez wroga jako podwójny agent.
Szpiegostwo - porady

Na koniec warto wspomnieć o kilku poradach, które sprawią, iż korzystanie ze szpiegostwa będzie prostsze i przyjemniejsze. Mianowicie:
- Szansa na rekrutację szpiega przez wrogą frakcje uzależniona jest od wartości tej postaci - jej poziomu, zdolności, klasy. Jeśli chcesz zwiększyć szansę na wcielenie szpiega do wrogiej armii, wysyłaj doświadczonych agentów.
- Wcielenie szpiega do frakcji wroga wymaga czasu, niejednokrotnie wielu tur oczekiwania. Warto więc wysłać szpiega do frakcji, której za kilka tur nie podbijesz - oszczędzi Ci to niepotrzebnego tracenia czasu i pozwoli szpiegować frakcje, przeciwko którym akcje szpiegowskie na pewno się przydadzą.
- Korzystaj z akcji szpiegowskich z rozwagą. Punkty służące do aktywowania tych akcji są ograniczone i czasami warto zachować je na potem, by móc, na przykład, osłabić kluczową dla wroga armię lub garnizon komanderii.
- Zwracaj uwagę na to, jaką postać najmujesz na dwór. Jeśli jest to doświadczona postać, która przez długie lata kampanii lojalnie służyła przeciwnikowi, a teraz nagle chce do Ciebie dołączyć, może to oznaczać szpiega nasłanego przez wroga.
- Ilość dostępnych stanowisk szpiegowskich zwiększa się zarówno poprzez awansowanie przywódcy do nowych rang, jak i poprzez odblokowywanie odpowiednich reform.
0
- Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
- Total War Three Kingdoms: Poradnik do gry
- Total War Three Kingdoms: Mechanizmy rozgrywki
- Total War Three Kingdoms: Korupcja
- Total War Three Kingdoms: Dyplomacja i handel
- Total War Three Kingdoms: Dwór
- Total War Three Kingdoms: Rozwój komanderii (dzielnic)
- Total War Three Kingdoms: Stanowiska administratorów
- Total War Three Kingdoms: Porządek publiczny
- Total War Three Kingdoms: Złoto
- Total War Three Kingdoms: Żywność
- Total War Three Kingdoms: Pojedynki
- Total War Three Kingdoms: Satysfakcja postaci
- Total War Three Kingdoms: Szpiegostwo
- Total War Three Kingdoms: Mechanizmy rozgrywki
- Total War Three Kingdoms: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
bluesme Konsul
Żałoba...
dwa dni po premierze,
tydzień od kiedy streamerzy i serwisy dostały swoje kopie,
tydzień po pierwszym miejscu w sprzedaży na Steam,
...a na gryonline.pl 4 zdania poradnika.
Żadnej recenzji, żadnego przedpremierowego OCH!ACH jak w przypadku premier z Origin czy UBIsoftu... za to o GoT było, o smartfonach i innych pierdołach co niemiara...
no cóż, widać mam inne zainteresowania niż redakcja i pora mi zmienić portal.
zanonimizowany1171013 Konsul
Większą żałobą jest fakt, że żadna z recenzji nie podaje jak płynnie działa gra. Jak wiadomo optymalizacja jest jedną z największych problemów serii TW. IGN tylko wspomniał że gra działa "bardzo płynnie". I tyle. Nigdzie nie ma informacji ile klatek na sekundę osiąga gra w bitwach. Dla jednych "płynnie" to 30 fps a dla innych to 90fps. Ciekawy jestem czy GOL chociaż wysili się nad tematem optymalizacji.
e_rickson Centurion
@bluesme
W wypadku produkcji takiej jak Total War: Three Kingdoms redakcja postawiła na jakość, a nie szybkość publikowania treści związanych z grą. Autor poradnika dysponuje obecnie taką, a nie inną ilością czasu - niektórych rzeczy nie jesteśmy w stanie przeskoczyć, gwarantując przy tym zbliżoną jakość treści. W chwili pisania tego komentarza, poradnik składał się z blisko 45.000 znaków ze spacjami, śmiem więc twierdzić, że to trochę więcej niż 4 zdania, zaś jeszcze w ten weekend publikacja powiększy się o znaczą ilość nowych stron.
Co się zaś tyczy recenzji, to jej autor również uznał, że gra ta zasługuje na dogłębniejsze zapoznanie przed wystawieniem ostatecznej oceny. Tekst ten ukaże się na naszym portalu już w najbliższy poniedziałek.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
