Handel w Total War Attila | Zarządzanie państwem

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Handel

Do wymiany handlowej potrzeba jednej z dwóch rzeczy - bezpośredniego połączenia lądowego albo portu - Handel w Total War Attila | Zarządzanie państwem - Total War: Attila - poradnik do gry

Do wymiany handlowej potrzeba jednej z dwóch rzeczy - bezpośredniego połączenia lądowego albo portu. Handel lądowy może biec zarówno drogami, jak i prowadzącymi przez las szlakami. Sprawdź, czy z danego regionu można bezpośrednio przejść do sąsiedniego. Jeśli nie, na przykład z powodu oddzielających je gór albo opuszczonych regionów, to handel nie będzie możliwy. To szczególnie istotne w przypadku prowincji na dalekim wschodzie Europy oraz w regionach górzystych, gdyż nie zawsze posiadają one bezpośrednie połączenia lądowe. Handel przez pośredników - państwa sojusznicze albo handlujące z tobą - również nie wchodzi w grę.

W przypadku portów sprawa jest znacznie prostsza. Ty i twój partner handlowy musicie posiadać dostęp do morza. Jeśli tak jest, można handlować. Podobnie jak w przypadku dróg lądowych handel przez pośredników jest niemożliwy. Handel morski może łączyć dwa państwa w dowolnej części Europy. Grunt, by miały ze sobą wodne połączenie. Informacja o państwach mogących z tobą handlować znajduje się na ekranie dyplomacji, na liście państw, z którymi utrzymujesz stosunki dyplomatyczne. Czerwona ikona oznacza brak możliwości handlowania - z powodu braku połączenia albo statusu Hordy - biała niewykorzystaną możliwość, a zielona podpisaną umowę handlową. Wszystkie szlaki handlowe prowadzą do stolicy danego państwa najbliższą drogą lądową lub morską. Liczba statków albo zwierząt jucznych korzystających z niego pozwala określić przybliżoną zamożność szlaku. Im więcej zwierząt i statków, tym szlak bogatszy. Z oczywistych powodów najbogatszy, a co za tym idzie najbardziej zdatny do łupienia, znajduje się w prowincji stołecznej.

Handel dostarcza dwa rodzaje zysków - z ceł oraz towarów handlowych. Cła uzależnione są od wielkości i zamożności twojego państwa i obecne są zawsze, stanowiąc podstawowy zysk handlowy obu stron. Ich wysokość waha się między 100 monetami dla państw małych, jak początkowe państwo Sasów, a 600 dla bardzo dużych, jak sięgające aż do Grecji państwo Sasanidów. Z tego powodu warto podpisywać jak największą liczbę umów handlowych, nawet jeśli nie ma się niczego ciekawego na sprzedaż, a druga strona to mały, liczący tylko jedną osadę kraj. Każda umowa to kilkaset dodatkowych monet do skarbca, co w przypadku trzech i więcej umów może przynieść nawet tysiąc monet zysku. Dla małych i biednych albo dużych i walczących z kryzysem budżetowym państw to spora suma. Poza tym umowa handlowa jest jednym z prostszych do wynegocjowania traktatów, więc sporo państw powinno się zgodzić na jego podpisanie bez zachęty w postaci łapówek. Jeśli jednak inaczej nie da się uzyskać nowego partnera handlowego, sprawdź, jak wiele musisz zapłacić i jakie szlak może przynieść zyski. Jeśli zyski kilkukrotnie przekraczają koszta, zrezygnuj. Lepiej nie sprzedawać towarów, niż zarobić na ich sprzedaży dopiero kilkadziesiąt tur po podpisaniu umowy. Zwłaszcza jeśli grasz małym państwem o ograniczonym budżecie, które za tę samą sumę mogłoby wybudować kilka warsztatów albo portów handlowych, w ostatecznym rozrachunku przynoszących więcej pieniędzy od umowy handlowej.

Dodatkowe zyski można osiągnąć dzięki produkcji i eksportowi towarów handlowych. Import nie dostarcza zysków. Towary handlowe produkowane są w każdej prowincji, w określonym regionie. Najczęściej w prowincji istnieje tylko jeden taki region, z rzadka dwa lub wcale. W czasie handlu towary są automatycznie rozdzielane między partnerów handlowych. Duża liczba partnerów i mała towaru sprawia, że uzyskane dzięki handlowi zyski stają się mocno rozproszone. Z kolei mała liczba partnerów oraz dużo towaru sprawia, że część towaru nie trafia do sprzedaży. Po prostu twoi partnerzy handlowi nie są w stanie wszystkiego kupić, a co za tym idzie towar zalega w magazynach. O procencie sprzedawanej produkcji dowiesz się z ekranu handel i finanse -> Handel, po najechaniu na ikonę eksportowanego towaru. Jeśli sprzedajesz mniej, niż 100%, to znak, że powinieneś zawrzeć nową umowę handlową.

Wartość ceł można zwiększyć przez powiększanie terytorium państwa, z kolei zyski z towarów można powiększyć tylko dzięki rozbudowie budynków wydobywczych w regionach oraz zawieranie nowych umów handlowych. Zyski z handlu zmniejsza działalność piratów oraz wrogich flot. W celu powstrzymania piractwa należy wysłać na morze własną flotę i ustawić jej postawę patrolu. Nie jest to jednak potrzebne ani tym bardziej korzystne. W przypadku dużych szlaków handlowych spadek zysków może wynieść 16% na region wodny, gdyż każdy posiada swój procent piractwa. W przypadku handlu przynoszące tysiące monet zyski straty z powodu piractwa mogą łącznie wynieść trochę ponad 1000. Jeśli zdobywasz tak dużo pieniędzy na handlu, to znak, że nie musisz walczyć z piractwem. Jest to nieopłacalne.

Podobało się?

0

Total War: Attila

17 lutego 2015

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2015-03-08
10:50

dasintra Senator

dasintra
😍

aryjskie chrześcijaństwo

Szok

Komentarz: dasintra
2015-03-10
16:04

Holonek Chorąży

W Sasanidach jest literówka - Zoroastryzm zamiast Zoroaszturianizmu .

Komentarz: Holonek
2015-03-10
16:08

zanonimizowany23874 Legend

Ewentualnie Zaratusztrianizm - znaczy to samo co Zoroastryzm

Komentarz: zanonimizowany23874
2015-03-10
16:13

Holonek Chorąży

Masz Rację, napisałem to w pośpiechu, nie zastanawiając się dość wiele.

Komentarz: Holonek
2015-03-10
16:20

Holonek Chorąży

Po napotkanym kilkanaście minut wcześniej (Notabene w recenzji Atilli, ale nie GOL'owej) Chrześcijańiźmie (Orginał) byłem aż nadto wyczulony na takie rzeczy.

Komentarz: Holonek
2015-03-23
00:03

w.l.o.p Legionista

w.l.o.p

A gdzie Wikingowie?

Komentarz: w.l.o.p

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl