Rome Total War: Ustawienie wojsk przed bitwą

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Ustawienie wojsk przed bitwą

Na środku, jako trzon naszej armii ustawiamy piechotę . W początkowej fazie gry będą to wojska Hastati albo Principes, później staną tam zapewne mocniejsze jednostki Kohorty legionu (mowa tutaj o Rzymianach, jednakże cała część strategiczna odnosi się również dla innych nacji). Wojowników tych ustawiamy w prostej linii, w centralnej części naszego układu, naprzeciw wrogiej armii. Jeżeli posiadamy przewagę liczebną nad wrogiem, wojska warto ustawić w lekkim łuku [# V ] (ze środkiem promienia wodzącego po stronie wroga) tak, aby podczas ataku złapać wrogie jednostki w kleszcze (okrążyć je), atakując zarówno środek jak i boki wrogich oddziałów.

Przed walką właściwą warto poszczuć wroga oddziałem psów, które wzbudzą w nim choć odrobinę lęku. Warto zapewnić przeciwnikowi także grad płonących strzał, co powinno znacznie zachwiać jego morale. W czasie walki, dzięki łukowatemu ustawaniu wojsk staramy się okrążyć jego oddziały (tą taktykę stosujemy przy przewadze liczebnej). - Ustawienie wojsk przed bitwą w Rome Total War | Bitwy - Rome: Total War - poradnik do gry
Przed walką właściwą warto poszczuć wroga oddziałem psów, które wzbudzą w nim choć odrobinę lęku. Warto zapewnić przeciwnikowi także grad płonących strzał, co powinno znacznie zachwiać jego morale. W czasie walki, dzięki łukowatemu ustawaniu wojsk staramy się okrążyć jego oddziały (tą taktykę stosujemy przy przewadze liczebnej).

Następna kwestia to jednostki strzelające. Na początku można je usadowić przed linią piechoty, aby mogły już wcześniej rozpocząć ostrzał maszerującego w wolnym tempie wroga. Gdy nieprzyjaciel podejdzie na niebezpieczną odległość, łuczników chowamy za piechotę. Pamiętajmy także, iż strzelając w tłum walczących, ranimy także swoich ludzi. Jeżeli nasi łucznicy staną się bezużyteczni, można zatrudnić ich do walki wręcz, najlepiej wysyłając ich do okrążenia wroga i zaatakowania walczących jednostek od tyłu.

Czas na kawalerię, której prawidłowe ustawienie zależy od celnego przewidywania działań wroga. Najlepiej jednak, trzymać konnicę po obu flankach swojej armii, nie za daleko centrum naszej armii [# VI ]. Konnica nie męczy się zbyt szybko, można więc bez obaw nadużywać jej szybkości, kierując jej atak w słabe punktu armii wroga (czyli słabe jednostki do walki wręcz, złożone ze źle wyposażonych wieśniaków), lub okrążając całą armię i atakując ją od tyłu gnębiąc np. łuczników.

Wróg posiadając kawalerię, zawsze stara się nas okrążyć. My z kolei powinniśmy zadbać, aby wroga konnica trafiła na naszych jeźdźców, jak stało się to na screenie powyżej. - Ustawienie wojsk przed bitwą w Rome Total War | Bitwy - Rome: Total War - poradnik do gry
Wróg posiadając kawalerię, zawsze stara się nas okrążyć. My z kolei powinniśmy zadbać, aby wroga konnica trafiła na naszych jeźdźców, jak stało się to na screenie powyżej.

Pozycja generała (o czym wspominałem już niejednokrotnie), powinna znajdować się po środku, aby stał on maksymalnie blisko swoich żołnierzy, oraz miał ewentualną drogę ucieczki do tyłu. Generał powinien również móc w każdej chwili dołączyć się do walki z wrogiem i stać wewnątrz swoich oddziałów, aby np. kawaleria wroga nie okrążyła naszego wojska i nie zaatakowała bezpośrednio dowódcy.

Z machinami wojennymi sprawa wygląda tak, iż albo są one stawiane na stałe, albo poruszają się bardzo powoli. Przed rozpoczęciem starcia (w przypadku gdy atakujemy), ustawiamy wiec je jak najdalej w głąb pola walki, czyli jak najbliżej wroga. Gdy wiadomo, iż będą one służyć jedynie do statycznego ostrzeliwania wroga (nie będziemy ich przemieszczać), maszyny ustawiamy bezpośrednio za piechotą i na wzgórzach, aby zapewnić im należytą ochronę oraz zasięg.

Często, zarówno przy ataku jak i obronie stosujemy identyczne pozycje, w ustawieniu wojsk, co jest błędem. Należy pamiętać, iż będąc stroną broniącą się mamy w tym zakresie dużo bogatszy wybór. W takich sytuacjach (w defensywie) wojsko ustawiamy zawsze (jeżeli to możliwe) na pagórkach. Idealnym miejsce zaś dla naszych łuczników jest klif, którego flanki będzie bronić piechota. Pamiętajmy także, aby czekając na wzgórzu na atak wroga, nie czekać do końca, aż podejdzie on na kilka metrów od naszych ludzi. Rozkaz ataku należy wydać, gdy wróg znajdzie się na około 2 lub 3 szerokości naszego oddziału przed nami. Atak obronny, najlepiej przeprowadzić w takim momencie, aby wróg zajęty był wspinaczką po pochyłym terenie, a nasze wojska musiały kawałek przebiec zanim dotrą do przeciwnika. Fajną zabawą okazuje się także ukrywanie wojsk w wysokiej trawie i w lasach. Co prawda, wróg niezbyt często nabiera się na takie zagrywki, warto jednak próbować i widoczną armię ustawiać w takim miejscu, aby schowani wojownicy w razie czego, mogli zaskoczyć wroga atakiem z boku lub od tyłu.

Same walki nie trwają zbyt długo i kończą się wycofywaniem wojsk jednej z armii. Ucieczka wroga i pogoń za nim trwa często dłużej, niż sama walka. Najlepiej do pogoni i dobijaniu wroga nadają się psy i oczywiście kawaleria, którą nie warto jednak wysyłać w pościg za włócznikami i ciężką piechotą (które to jednostki mogą się zebrać i zacząć stawiać niebezpieczny opór). W końcowych fazach walki, należy uważać, aby nasza armie nie rozproszyła się po całej mapie w pogoni za wrogimi jednostkami. Często, wróg tylko w połowie jest rozbity, a wojskiem które posiada jeszcze w miarę wysokie morale grupuje się i stawia opór lub przeprowadza ataki. W takich przypadkach organizujemy pogonie za uciekającym wrogiem, jednocześnie trzymając pozostałą część armii mniej więcej w środkowej części mapy, w pobliżu naszego dowódcy.

Na koniec chcę jeszcze ostudzić Wasze zamiary względem maniakalnego okrążania przeciwnika. Przy tego typu manewrach należy pamiętać o kondycji fizycznej naszych jednostek. Wszelkie przemieszczanie się, nie wymagające pośpiechu powinno być wykonywane spokojnym marszem. Należy maksymalnie oszczędzać siły naszych wojsk, o czym możemy zresztą przeczytać w jednym z cytatów, jakie pojawiają się przed bitwami: "Czegóż może dokonać atakujący żołnierze, gdy brakuje mu tchu? - Wegecjusz ".

Rome: Total War

22 września 2004

PC Mobile
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze10
2004-12-09
11:31

zanonimizowany62290 Junior

Kilka uwag po 'przeskanowaniu' poradnika:

- nie jest sluszny postulat maksymizowania prod. rolniczej. Gwaltowny wzrost populacji to bardzo czesto przyczynek to fali problemow z nedza i niezadowoleniem. Proponuje bardziej wywazona polityke. Kazde miasto o populacji pow. 20 000 to wiecej problemow niz korzysci. Zwykle rozwijam farmy do, jak mi sie wydaje, drugiego poziomu (plodozmian?). Tylko 2 lub 3 miasta maksymalizuje (irygacja, itp.)

- nie jestem na 100% pewien ale wydaje mi sie ze nie do konca jest tak ze ilosc wyprodukowanych jednostek w miescie w sposob bezposredni wplywa na koszty (dla tego miasta). Wydaje mi sie ze koszty utrzymania armii dzielone sa miedzy osady proporcjonalnie do liczby mieszkancow. Przez to miasta o duzej populacji beda z reguly 'na minusie' z uwagi na koszt utrzymania wojsk.
- szkoda ze moglem doczytac tylko do czesci Flota :(

Pozdrawiam - fan serii total war

Komentarz: zanonimizowany62290
2004-12-17
14:07

MAROLL Legend

MAROLL

Co do poradnika nie ma większych uwag, dzisiaj bede mial pelna i wtedy wszystkow sprawdze dokladnie:)

Co do karty graficznej mam GF4 MX4000 i w demie żadnych problemów nie miałem czy w pełnej mogą takie wystąpić????

Komentarz: MAROLL
2004-12-17
17:35

zanonimizowany62290 Junior

Mam geforce 5700 i momentami bywa ciężko. Czasami (podczas oblężenia najczęściej) mam ok 3 fps :/. W opcjach można sporo powyłączać zatem na 'okrojonej' czwórce powino pójść... powodzenia

Komentarz: zanonimizowany62290
2004-12-19
12:42

MAROLL Legend

MAROLL

Juz mam ta wypaśną gitarna grę zadnych problemów ale dwa raz mi sie komp zrestartował dlaczego??

Komentarz: MAROLL
2004-12-21
10:45

zanonimizowany2569 Generał

WItam.
Absolutnie nie zgadzam sie co do falangi. Opis jest zły. Falanga dobrze dowodzona doskonale daje sobie rade z piechotą. Wadami jej to mala prędkości i czułości na ataki z tyłu i boku.
Poz RM

Komentarz: zanonimizowany2569
2004-12-22
12:51

zanonimizowany1116 Legionista

Ja tylko powiem że jestem zdegustowany po raz kolejny poradnikami na gry-online. Kolejny raz przetłumaczono poradnik z innej strony, oczywiście nawet o tym nie wspominając (tak wygląda 90% poradników tutaj).
PORAŻKA!!!!!!!!!!!!!!!
poniżej link...
http://pc.gamespy.com/pc/rome-total-war/551582p1.html

Komentarz: zanonimizowany1116
2004-12-22
13:04

zanonimizowany1116 Legionista

A względem samej gry: Falanga jest świetną formacją do zatrzymania wroga - o ile zdązy się ustawić w jego kierunku ;) Potem można korzystać ze strategi Alexandra i kosić tak przyszpilonych od tyłu kawalerią - falanga bardzo długo się trzyma nawet przy przewadze wroga. A przeciw niej najlepsze są pilumy Velites - zwłaszcza, że hoplici nawet ich nie dogonią. Z kolei na Velites najlepsi sa łucznicy, w końcu chłoptasie pancerzy nie noszą. Na jednych i drugich świetna jest kawaleria.
Najwięcej kłopotu sprawiaja piechociarze rzymscy - na nich to pilumy i oszczepy (strzały za bardzo się nie imają), słonie, ew zatrzymanie falangą i wykańczanie od tylca czym popadnie ;)
A generalnie na wszytsko swietne są wardogs jako pierwsza fala (tylko trzeba dać im natychmiastowe wsparcie bo momentalnie wyginą).

Komentarz: zanonimizowany1116
2004-12-22
13:09

zanonimizowany5875 Konsul

😡

Svean ---> Nie powiem, przed przystąpieniem do pisania poradnika, czytałem zagraniczne txty o tej grze i czasami opierałem się na ich podziale poradnika na poszczególne części, ale nie jest to z pewnością przetłumaczony żywcem txt, ale okupiony wielogodzinnym graniem poradnik mojego autorstwa !!! Trudno, aby czasami porady nie powtarzały się w roznych poradnikach, jednak, nawet gdy chciałem coś przepisać z zagranicznej prasy, to wpierw sprawdzałem czy jest to prawda i dodawałem doń swoje własne przemyślenia.

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-12-22 13:10:18]

Komentarz: zanonimizowany5875
2005-02-04
21:09

zanonimizowany229065 Junior

1. Ten kto napisał ten poradnik to chyba nawet nie skończył gry. Przeszedłem całą kampanię BRUTUSAMI (56 prowincji + Rzym) i gra zakończyła się zaraz po zdobyciu miasta Rzym, nie dając mi nawet możliwości wyboru kontynuacji dalszej gry. Zaraz po decydującej bitwie wyskoczyło okno z bardzo słabym filmikiem końcowym i lakoniczną informacją o objęciu rządów nad światem przez zwycięską frakcję oraz jedyną możliwą do wybrania opcją "powrót do menu głównego".
Gdzie te 10 rund przez które według autora opublikowanego poradnika miałem utrzymywać Rzym?????

2. Gra całkiem niezła, byłaby dobra gdyby nie kilka uciążliwych niedogodności i błędów.

Komentarz: zanonimizowany229065
2007-08-05
15:50

zanonimizowany481322 Junior

Żałosny poradnik szczególnie opis tej falangi, gościu wracaj na wieś krowy doić!

Komentarz: zanonimizowany481322

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl