Rome Total War: Rządcy
Aktualizacja:
Mądry mężczyzna potrafi zbudować miasto, mądra kobieta jest zdolna doprowadzić je do upadku. - Przysłowie chińskie .
Na obszarze każdej prowincji znajduje się reprezentujące je miasto. Kto jest w posiadaniu danego grodu, temu przynależą otaczające go posiadłości. Miasta, to także źródła dochodów i siły militarnej, są wiec sercem naszego imperium. Aby odnosić zwycięstwa i umiejętnie zapełniać królewski skarbiec, trzeba więc dobrze poznać zasady działania aglomeracji i nauczyć się je administrować.
Dziel i rządź - Filip II (383 -336 p.n.e)
Rządcy
Rządcą miasta może być generał, który zostaje mianowany na to stanowisko wraz z przekroczeniem progów osady (wyjście z miasta, jest jednoznaczne z utratą urzędu). Nie każdy dowódca nadaje się oczywiście do tego typu zadania. Przy wyborze kandydata na stołek rządcy, należy kierować się ilością białych zwojów (cecha "zarządzanie"), widniejących w statystykach dowódcy, na prawo od jego portretu [# I ]. Im zarządca lepiej zna się na zarządzaniu miastem, tym m.in. może on wyciągnąć od mieszkańców większe podatki, bez obawy o bunt. Ważnym parametrem każdego kandydata jest także "wpływ", czyli reputacja jaką cieszy się dany osobnik wśród ludu, dzięki któremu może on uszczęśliwić swoich poddanych już samą obecnością w mieście. Przy wyborze kandydatów na stanowisko w ważnym centrum naszego państwa, warto zwrócić uwagę na posiadane przez niego cechy [# II ] i pomocników (słudzy). Wypisane w słupku zdolności, takie jak np. "urodzony architekt" dają bardzo korzystne premie przy zarządzaniu miastem. Czemu tak ważne jest posiadanie w większości miast rządcy? Otóż, gdy osada nie posiada urzędnika, nie możemy w niej rekrutować wojska i nie mamy bezpośredniego wpływu na stawiane budynki (uwaga - takowe "utrudnienie" można wyłączyć w opcjach gry). W mieście bez rządcy możemy jedynie ustalić kierunek rozwoju metropolii (rozwój militarny, przyrost populacji itd.) w jakim ma ewoluować dane miasto. Przejście na "automatycznego pilota" w sprawach administracji, nie jest jednak dobrym pomysłem na dłuższą metę. Brak własnej inwencji w sprawy administracji, w najgorszym przypadku może się skończyć nierentownością danego miasta, w najgorszym bunt. Praktycznie brak wpływu na to, co tworzy się w naszej metropolii jest dużo gorszym wyjściem, niż najgorszy urzędnik. Jeżeli więc w danej chwili nie mamy pod ręką dobrego kandydata na to stanowisko - powołajmy na nie pierwszą, lepszą osobę. Ważną sprawą jest także obecność gubernatora w mieście, które właśnie zdobyliśmy, a jego mieszkańców zniewoliliśmy. W tej sytuacji obecność rządcy wpływa bardzo pozytywnie na wzrost populacji i utrzymanie porządku.
![]() "Zarządzanie" i "wpływ" to cechy dobrego rządcy.
| ![]() To najczęściej "Cechy" generała, określają jego przydatność na stanowisku rządcy.
|
![]() Nawet najlepszemu rządcy, przyda się nauka w Akademii
| ![]() Potomkowie tego śmiałka będą, co najwyżej dobrymi dowódcami. Rządcy z nich nie wyrosną.
|
Kandydatów na gubernatorów nie przynoszą bociany, a twoja córka może Ci dać dobrego potomka, tylko w przypadku, gdy wyjdzie za godnego kandydata . Jeżeli wiec liczysz na wnuka, potrafiącego zarządzać miastami, jego ojcem powinien być dowódca z co najmniej jednym lub dwoma białymi papirusami, symbolizującymi zdolności administracji miastami [# IV ]. Aby dodatkowo zwiększyć zdolności naszych gubernatorów, warto budować Akademie [# III ]. Budynek ten (szczególnie po kolejnych ulepszeniach) bardzo pozytywnie wpływa na umiejętności i decyzje naszych zarządców. Pamiętajmy także, że świetny wojownik również może być niezłym burmistrzem. Jeżeli zasłużył się on podczas bitew i jest wysokiej ranki dowódcą, jego obecność na stołku administracyjnym wpłynie rewelacyjnie na zadowolenie mieszkańców.
Jednym ze sposobów na problem z budową takich budynków, jakie chcemy postawić w miastach bez rządcy, jest wysyłanie jednego z dowódców do danego miasta i nakazanie budowania w nim wojska i budowli, jakie sobie życzymy. Gdy opuścimy nim osadę, mimo, że nie będziemy mogli w niej dokonywać już zmian dotyczących decyzji rekrutacji i stawiania zabudowań, wcześniej "zamówione" jednostki zostaną wykonane.
Komentarze czytelników
zanonimizowany62290 Junior
Kilka uwag po 'przeskanowaniu' poradnika:
- nie jest sluszny postulat maksymizowania prod. rolniczej. Gwaltowny wzrost populacji to bardzo czesto przyczynek to fali problemow z nedza i niezadowoleniem. Proponuje bardziej wywazona polityke. Kazde miasto o populacji pow. 20 000 to wiecej problemow niz korzysci. Zwykle rozwijam farmy do, jak mi sie wydaje, drugiego poziomu (plodozmian?). Tylko 2 lub 3 miasta maksymalizuje (irygacja, itp.)
- nie jestem na 100% pewien ale wydaje mi sie ze nie do konca jest tak ze ilosc wyprodukowanych jednostek w miescie w sposob bezposredni wplywa na koszty (dla tego miasta). Wydaje mi sie ze koszty utrzymania armii dzielone sa miedzy osady proporcjonalnie do liczby mieszkancow. Przez to miasta o duzej populacji beda z reguly 'na minusie' z uwagi na koszt utrzymania wojsk.
- szkoda ze moglem doczytac tylko do czesci Flota :(
Pozdrawiam - fan serii total war
MAROLL Legend
Co do poradnika nie ma większych uwag, dzisiaj bede mial pelna i wtedy wszystkow sprawdze dokladnie:)
Co do karty graficznej mam GF4 MX4000 i w demie żadnych problemów nie miałem czy w pełnej mogą takie wystąpić????
zanonimizowany62290 Junior
Mam geforce 5700 i momentami bywa ciężko. Czasami (podczas oblężenia najczęściej) mam ok 3 fps :/. W opcjach można sporo powyłączać zatem na 'okrojonej' czwórce powino pójść... powodzenia
MAROLL Legend
Juz mam ta wypaśną gitarna grę zadnych problemów ale dwa raz mi sie komp zrestartował dlaczego??
zanonimizowany2569 Generał
WItam.
Absolutnie nie zgadzam sie co do falangi. Opis jest zły. Falanga dobrze dowodzona doskonale daje sobie rade z piechotą. Wadami jej to mala prędkości i czułości na ataki z tyłu i boku.
Poz RM
zanonimizowany1116 Legionista
Ja tylko powiem że jestem zdegustowany po raz kolejny poradnikami na gry-online. Kolejny raz przetłumaczono poradnik z innej strony, oczywiście nawet o tym nie wspominając (tak wygląda 90% poradników tutaj).
PORAŻKA!!!!!!!!!!!!!!!
poniżej link...
http://pc.gamespy.com/pc/rome-total-war/551582p1.html
zanonimizowany1116 Legionista
A względem samej gry: Falanga jest świetną formacją do zatrzymania wroga - o ile zdązy się ustawić w jego kierunku ;) Potem można korzystać ze strategi Alexandra i kosić tak przyszpilonych od tyłu kawalerią - falanga bardzo długo się trzyma nawet przy przewadze wroga. A przeciw niej najlepsze są pilumy Velites - zwłaszcza, że hoplici nawet ich nie dogonią. Z kolei na Velites najlepsi sa łucznicy, w końcu chłoptasie pancerzy nie noszą. Na jednych i drugich świetna jest kawaleria.
Najwięcej kłopotu sprawiaja piechociarze rzymscy - na nich to pilumy i oszczepy (strzały za bardzo się nie imają), słonie, ew zatrzymanie falangą i wykańczanie od tylca czym popadnie ;)
A generalnie na wszytsko swietne są wardogs jako pierwsza fala (tylko trzeba dać im natychmiastowe wsparcie bo momentalnie wyginą).
zanonimizowany5875 Konsul
Svean ---> Nie powiem, przed przystąpieniem do pisania poradnika, czytałem zagraniczne txty o tej grze i czasami opierałem się na ich podziale poradnika na poszczególne części, ale nie jest to z pewnością przetłumaczony żywcem txt, ale okupiony wielogodzinnym graniem poradnik mojego autorstwa !!! Trudno, aby czasami porady nie powtarzały się w roznych poradnikach, jednak, nawet gdy chciałem coś przepisać z zagranicznej prasy, to wpierw sprawdzałem czy jest to prawda i dodawałem doń swoje własne przemyślenia.
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-12-22 13:10:18]
zanonimizowany229065 Junior
1. Ten kto napisał ten poradnik to chyba nawet nie skończył gry. Przeszedłem całą kampanię BRUTUSAMI (56 prowincji + Rzym) i gra zakończyła się zaraz po zdobyciu miasta Rzym, nie dając mi nawet możliwości wyboru kontynuacji dalszej gry. Zaraz po decydującej bitwie wyskoczyło okno z bardzo słabym filmikiem końcowym i lakoniczną informacją o objęciu rządów nad światem przez zwycięską frakcję oraz jedyną możliwą do wybrania opcją "powrót do menu głównego".
Gdzie te 10 rund przez które według autora opublikowanego poradnika miałem utrzymywać Rzym?????
2. Gra całkiem niezła, byłaby dobra gdyby nie kilka uciążliwych niedogodności i błędów.
zanonimizowany481322 Junior
Żałosny poradnik szczególnie opis tej falangi, gościu wracaj na wieś krowy doić!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.




