Choroby i Temperatura | Początek rozgrywki w Oxygen Not Included
Aktualizacja:
W tym rozdziale dowiesz się o wszystkim dotyczącym chorób i temperatury w Oxygen Not Included:
Choroby
Każdy z twoich duplikantów, może zachorować i nabawić się nieprzyjemnych konsekwencji z tym związanych. Najlepszą metodą obrony, jest dostosowanie odpowiedniego środowiska pracy oraz życia. Zadbaj o dobre powietrze w miejscach, w których często przebywają np. sypialnia. Czyść powierzchni i unikaj zanieczyszczonej wody na terenie twojej bazy. Najlepiej budować odizolowane pomieszczenia z takimi zbiornikami. Podobnie ma się do urządzeń przemysłowych, które wytwarzają ciepło. Odpowiednie temperatura też jest ważna. Również niektóre posiłki mogą doprowadzić do choroby. Dbaj o dobry pokarm dla twoich duplikantów lub chociaż urozmaicone menu, dzięki czemu nie będą zajadać się tylko niezdrowym jedzeniem.
W wypadku zachorowań, najbardziej przydatnym obiektem jest Apothecary, z zakładki Medicine. Tutaj możesz produkować różne tabletki i lekarstwa, które pomogą walczyć z chorobami lub zniwelować ich niektóre skutki albo czas trwania.
Jest kilka chorób, jakie mogą dosięgnąć twoich duplikantów:
- Trench Stench. Duplikant może załapać tą chorobę jeśli za długo stoi w zanieczyszczonej wodzie lub powietrzu. Zazwyczaj żaden z duplikantów nie będzie długo przebywał w zbiornikach z taką wodą, ale jeśli w twojej bazie jest dużo miejsc, gdzie są rozlane małe ilości takiej wody np. z wymiocin, to będzie miało wpływ na zachorowanie. Choroba utrzyma się 1-2 cykle i będzie wydawać nieprzyjazny odór. Ten zapach ma zły wpływ na innych duplikantów i będzie ich budził oraz przerywał pracę. Ustaw jego łóżko bliżej toalety, albo zbuduj odizolowany pokój.
- Spores. Niebezpieczna choroba, która jeśli nie jest w czas zażegnana, może skutkować nawet śmiercią. Duplikant może się nabawić tej choroby jeśli za długo wdycha zanieczyszczony tlen lub inny toksyczny gaz. Można pomóc mu, poprzez obniżenie jego poziomu stresu jak również powinien zażywać dużą ilość tabletek.
- Diarrhea. Część pokarmów o najniższej jakości może powodować tą chorobę. Duplikant będzie w jej stanie gorzej pracował i wydzielał nieprzyjemne gazy. Możesz wyprodukować specjalną tabletkę, która skróci czas chorowania o 50%. Zacznij karmić swoich duplikantów lepszym jedzeniem, dzięki czemu nie spotka ich ten przykry los.
- Hypothermia. Jest to efekt zbyt niskiej lub wysokiej temperatury wokół duplikanta. Efekt tego zachorowania to obniżone umiejętności duplikanta. Trwa około 1-3 dni. Najlepiej przekserować duplikanta do przyjaznych pomieszczeń i nie wystawiać swoich ludzi na zbyt niskie temperatury.
- Heat Stroke - ta choroba dotyka duplikantów, kiedy przebywali w gorącym pomieszczeniu. Kiedy mieszkańcy naszej kolonii cierpią na przegrzanie obniżają się ich statystyki, dostają wtedy po -5 punktów do: Construction, Cooking, Thinkering, Learning. Efekty utrzymują się przez 1.5 cyklu
- Food Poisoning - rodzaj bakterii, który powstaje w Outhouse. Przenosi się w powietrzu, zwiększa swoją liczebność w Polluted Water, cieczach i pożywieniu. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się zatrucia warto odgrodzić pomieszczenie z toaletą, tak aby nie wypuszczała gazów, do walki z bakterią zatrucia przyda się chlorine, który błyskawicznie niweluje jego obecność w powietrzu. Zarazki rozprzestrzeniają się również przez naszych duplikantów, dlatego należy zadbać o ich higienę po wyjściu z pomieszczenia przeznaczonego na toalete. Choroba ma różne skutki.
Oddziaływanie | Czas | Skutki |
Pęcherz | +750%/cykl | Częstotliwość korzystania z toalety. |
Wytrzymałość | -1500%/cykl | Zmęczenie duplikanta, niechętnie pracuje. |
Ubikacja | +40% | Wydłuża czas pobytu w toalecie |
Zatrucie pokarmowe | 1.5 cyklu | Wywołuje różne symptomy, wydziela szkodlwe substancje |
Wymioty | losowo | Jedno zwymiotowanie wytwarza 100.000 jednostek bakterii, 850g Polluted Water |
- Slimelung - to rodzaj bakterii produkowanych przez Slime'a i Polluted Oxygen. Bakteria przenosi się powoli, a duże stężenie tlenu niweluje go, warto więc postawić przy zalążku bakterii postawić jakiś generator tlenu. Substancje jakich możemy użyć do walki z zarazą to: Oxygen, Chlorine, Bleach Stone, i wszelkiego rodzaju ciecze. Duplikant może nabawić się Slimelung gdy tylko wejdzie w obszar z minimalnym jego stężeniem, gdyż ten szybko ich atakuje. Choroba znacznie zmniejsza ich wydajność i zdolności oddechowe. Zakażony duplikant będzie kaszlał, wydzielając przy każdym po 1000 jednostek Polluted Oxygen. Choroba mija po ok. 4 cyklach, jednak możemy się jej pozbyć za pomocą Medicine Pack, który zrobimy w Apothecary.
Temperatura

Poziom temperatury w bazie to kolejny bardzo ważny czynnik dla twoich duplikantów, maszyn oraz środowiska. To jaka temperatura panuje w danym pomieszczeniu, możesz sprawdzić przez najechanie kursorem na dane pole, włączenie zakładki Temperatura lub wystarczy spojrzeć na przestrzeń w pomieszczeniu/jaskini. Jeśli jest bardzo ciepło, zobaczysz czerwone kropki i ogólna barwa przestrzeni, płytek bazy lub minerałów będzie ciepła, lekko czerwona. Analogiczne, dla minusowych temperatur zobaczysz niebieskie kropki i lekki odcień tego koloru.
Miejsca w których jest za gorąco mogą powodować przegrzanie (Overheating). Działa najczęściej na obiekty związane z elektrycznością (kable, generatory i struktury zasilane prądem). W wyniku wysokiej temperatury zaczną się psuć do stanu w którym nie będziesz wmógł z nich korystać. Duplikanci automatycznie zajmą się naprawą, ale w natłoku zajęć może to chwilę potrwać.
Wiele roślin potrzebuje odpowiednich temperatur aby rosnąć i dawać odpowiednie plony. Twoi ludzi nie zniosą również skrajnych temperatur. Mogą zachorować albo odnieść obrażenia, co odbije się na ich punktach zdrowia. Również stworzenia, które spotkasz, są wrażliwe na temperaturę i mogą ponieść śmierć z tego powodu.
Wysoka lub niska temperatura powoduje zmianę stanu skupienia np. niska temperatura pozwoli zamienić lód, śnieg lub parę w wodę, natomiast wysoka zamienić wodę w parę, a bardzo niska zamienić wodę w lód. Tyczy się to również wielu innych pierwiastków, choć ich progi stopienia lub zamiany w parę są bardzo różne. Dzięki temu, jesteś w stanie zapewnić sobie dodatkowe źródła wody ogrzewając biomę zimową albo schładzając pomieszczenie z gorącym gejzerem pary.
0
Komentarze czytelników
raf666master Junior
Gra ma ogromy potencjał jednak jest jeszcze strasznie niedopracowana a kolejne upgrady pojawiają się zdecydowanie za rzadko więc tworzenie poradnika przy tak wczesnej formie gry uważam za co najmniej karkołomne. Jeśli jednak się już tego podjąłeś to czy możesz uzupełnić go o kilka kwestii:
1.) Podobno da się stworzyć piasek z magmy ?
2.) Co z fosforem który można znaleźć w dolnych partiach?
Reszta jak mi się przypomni
Haako Legionista
@raf666master Hej, dzięki za opinię :) chłopaki z GOL uznali, że łatwiej jest uzupełniać poradnik na bieżąco, niż potem wszystko na raz zrobić. Poza tym, podobnie jak w Don't Starve, comiesięczne aktualizację są dość obfite i może ich być jeszcze kilka, jak nie kilkanaście.
Co do twoich pytań:
1. Wyczytałem na forach, że jest to możliwe acz karkołomne. Piasek powstaje z bardzo mocno podgrzanej ziemi (dirt). Nie udało mi się tego jeszcze sprawdzić i nie wiem jak to będzie wyglądać w kolejnych wersjach, ale możesz spróbować doprowadzić gorącą magmę do złóż piasku lub wybudować magazyn w bardzo gorącym miejscu. Tam zezwól na składowanie ziemi, a potem zdemontuj magazyn i poczekaj aż minerały leżące na ziemi zmienią swój stan pod wpływem ciepła.
2. Krótki wpis o fosforze jest dodany - służy jako nawóz dla Pincha Pepper (ale ma też ukryte właściwości jako gaz - łatwopalny; ciekawe jak fosfor jako gaz będzie się zachowywał jak wprowadzą ogień do gry)
KarolZ Junior
Bazując na kontekście odnoszę wrażenie, że prawidłowym tłumaczeniem dla Hydrogen Generator byłoby generator wodorowy, a nie generator wodoru, jako że on nie generuje wodoru, tylko energię używając wodoru.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
