Interfejs Oxygen Not Included
Aktualizacja:
Menu startowe

W początkowym menu znajdziemy podstawowe funkcje, takie jak kontynuacja gry, nowa gra, ładowanie. W Colony Summaries znajdują się wszystkie osiągnięcia dostępne w grze - z wyróżnieniem na niezdobyte i zdobyte.
Rozpoczęcie rozgrywki

Tryb Sweat jest grą typowo sandboxową - nasi duplikanci nigdy nie zginą, nie musimy się martwić o choroby, zakażenia i inne utrudnienia. Skupiamy się wyłącznie na budowaniu bazy i powiększaniu naszej kolonii, nawet nie musimy specjalnie troszczyć się o zasoby.
W trybie Survivalu musimy się martwić w zasadzie o wszystko - każde niedopatrzenie może przyczynić się do rychłego upadku naszej kolonii. Choć gra posiada przyjemną grafikę i wydaje się dosyć prosta, to jest całkowicie odwrotnie. Podczas gry należy skupić się przede wszystkim na samopoczuciu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców naszej kolonii, w innym przypadku uniemożliwimy sobie szybki i płynny rozwój kolonii.

Każda asteroida posiada własne cechy, aktualnie w grze dostępnych jest 9 rodzajów, każda cechuje się innym prawdopodobieństwem przeżycia i zasobnością. Każda asteroida ma dodatkowo losowane kilka cech.
Terra - zbalansowana mapa, w której znajdziemy odpowiednie ilości jedzenia, wody i surowców budulcowych. Nie spotkamy tutaj większych utrudnień, wahań temperatur, idealna mapa do nauki gry, lub dla miłośników spokojnej, niewymagającej rozgrywki. Największe szanse przeżycia, szanse na porażkę na tym biomie są znikome.
Oceania - Mapa przeznaczona dla osób lubujących się w tworzeniu mechanizmów, zwłaszcza hydrauliki. Mapa pełna jest źródeł wody niezdatnej do picia. Jednak po opanowaniu pewnych technologii i poziomów techniki, możemy zaopatrzyć naszą kolonie w niekończące się zasoby wodne, a co z tym idzie w spore zasoby energii i pożywienia. Na tej asteroidzie napotkamy problemy z przekopywaniem się, aby to zrobić będziemy musieli posiadać wykwalifikowanego górnika. Plusem tej asteroidy są duże zasoby metali, natomiast utrudnieniem będzie duża ilość gejzerów i niebezpiecznych gazów, które będziemy musieli usunąć za pomocą odpowiednich technologii. Po opanowaniu umiejętności hydrauliki, nie będziemy mieli większego problemu z przeżyciem, jednak początki mogą sprawić problem.
Rime - asteroida operująca niskimi temperaturami, najczęściej oscylująca poniżej 0 stopni Celsjusza. Gra na niej może być dla niektórych uciążliwa, zdecydowanie nie jest to mapa do szybkiej gry. Na początku będziemy musieli się tu zaopatrzyć w sporą ilość piasku, aby tworzyć pożywienie dla naszych duplikantów - bo na farmy nie mamy szans, póki nie odblokujemy technologii i budynków podnoszących temperaturę. Niestety ten rodzaj asteroidy oferuje jedynie utrudnienia - pełno małych surowców, które będą wymagały wykwalifikowanego górnika, znacznie spowolni przekopywanie się przez kolejne bloki surowców, utrudniając tym samym rozbudowę kolonii. Kolejnym utrudnieniem będą wulkany, które będziemy mieli okazję spotkać podczas przemierzania wnętrza asteroidy, ich erupcje mogą poważnie uszkodzić naszą bazę, a co gorsza uśmiercić naszych duplikantów. Przeżycie tutaj będzie stanowiło wyzwanie.
Verdante - dzika asteroida, w której znajdziemy dużą ilość dzikorosnących roślin i mobów. Idealna mapa dla fanów ranchingu i farmingu, kwestie żywieniowe nie będą stanowiły tu problemu. Podczas przekopywania będziemy mogli natrafić na różne stworzenie, również na te niekoniecznie nam przychylne. Podczas powiększania bazy problemem może okazać się wszędobylski szlam, który wydziela szkodliwe gazy. Asteroida jest bogata w różnego rodzaju gazy, zwłaszcza te niebezpieczne, w związku z tym będziemy musieli zrobić naprawdę dobrą wentylacje. Na szczęście znajdziemy tu duże zasoby metali, dzięki czemu nie będziemy mieli problemu z zaawansowanymi budynkami. Przeżycie stanowi wyzwanie, głównie za przyczyną zatrucia szkodliwymi gazami.
Arboria - Asteroida w której rośliny rosną w naturalnych ilościach. Jest to pierwsza asteroida, z większym prawdopodobieństwem porażki niż przeżycia. Każdy ruch powinniśmy zaplanować, a budynki powinny być stawiane w odpowiednich odległościach i miejscach. Warto zainteresować się na niej hodowlą roślin.
Volcanea - Kolejna asteroida, w której przeżycie będzie sporym wyzwaniem. Panują na niej wysokie temperatury. Każde przekopywanie się przez kolejne bloki surowców, może zakończyć się tragedią, z każdej ściany nagle może zacząć spływać magma, która może zagrozić naszej kolonii. Powinniśmy się tutaj skupić przede wszystkim na kontroli temperatury, nie powinniśmy budować pieców, które swoje działanie zawdzięczają węglowi. Kolejnym utrudnieniem będą często spotykane wulkany. Prawdziwe technologiczne wyzwanie.
The Badlands - mało przydatnych surowców, metal, piasek i każdy materiał mający jakieś technologiczne zastosowanie jest naprawdę ciężko dostępny. Każdy ruch powinien być rozważny i dobrze zaplanowany. Przekopywanie terenu najczęściej skończy się zawodem. Znalezienie złóż metali w dwóch grach zajęło mi odpowiednio - 10 i 35 minut. Kolejne technologiczne wyzwanie, choć w tym wypadku, będzie to trudność w odblokowywaniu technologii, a nie ich zastosowaniu.
Aridio - Największy problem tutaj będą stanowiły temperatury, które są zdecydowanie wyższe od tych na Volcanea, uboga roślinność i praktycznie brak zasobów wodnych przyczyni się do śmierci naszych duplikantów. Na tej asteroidzie powinniśmy zatroszczyć o obniżenie temperatury i odpowiednie przekształcanie gazów w wodę. Bardzo małe szanse na przetrwanie.
Oasise - praktycznie pusta asteroida, wypełniona w większości mało przydatnymi surowcami. Temperatura często utrudni nam pozyskiwanie żywności. Na przeżycie mamy szanse jedynie dzięki dobremu rozwojowi technologicznemu. Na Asteroidzie znajdziemy niewielkie zasoby wody, dlatego rozważnie z niej korzystaj!
Ekran główny Oxygen Not Included

1. Górny prawy róg przeznaczony jest podstawowym informacjom dotyczącym naszej kolonii. Okrągła ikona asteroidy wskazuje nam aktualny cykl i czas do jego końca. Obok mamy 4 mniejsze ikony, po kolei od lewej oznaczają: ilość duplikantów, majwyższy poziom stresu, ilość chorych duplikantów i na końcu nasze zapasy jedzenia.
2. W lewym górnym rogu znajduje się kilka zakładek, w takich jak Consumables, Priorities i Skills przydzielimy naszym duplikantom poszczególne posiłki, zadania czy przyznamy umiejętności po odblokowaniu odpowiednich technologii. Za pomocą przycisku Research otrzymamy szybki dostęp do okna z technologiami, w którym można rozwijać wybrane przez nas drzewa technologii. Swamp posłuży nam do oglądania całej galaktyki po odblokowaniu technologii i postawieniu przeznaczonej do tego konstrukcji. Ikony w zakładce OVERLAYS włączą filtry i warstwy, które wyświetlają poszczególne informacje. Od lewej do prawej będą to: tlen, prąd, temperatura, materiały, światło, rury, wentylacja, poziom dekoracji otoczenia, bakterie i zarazki, farmy i rośliny, pokoje. W zakładce Vitals znajdują się informacje o naszych duplikantach - stan zdrowia, morale, choroby, zapotrzebowanie kaloryczne oraz zjedzone posiłki danego dnia.
3. Ta ramka pokazuje nam aktualny stan naszych zapasów - znajdziemy tutaj ilość posiadanych przez nas surowców.
4. Po kliknięciu na jeden z bloków pojawi się okno z jego szczegółami, znajduje się tutaj informacje dotyczące jego twardości, występowania, wydzielanych substancjach i innych właściwościach, które mają mały wpływ na rozgrywkę.
5. Menu budowy, budowle są podzielone na kategorie, każda ma inne przeznaczenie, po odblokowaniu kolejnych technologii w menu będą pojawiały się nowe budynki.
6. Po najechaniu na materiał pojawiają się jego podstawowe informacje, takie jak rodzaj, ilość i temperatura.
7. W prawym dolnym rogu mamy dostęp do poleceń dla duplikantów, obecnie jest ich sporo, jednak zdecydowanie najczęściej będziemy korzystać z dig, deconstruct, mop i disinfect.
0
Komentarze czytelników
raf666master Junior
Gra ma ogromy potencjał jednak jest jeszcze strasznie niedopracowana a kolejne upgrady pojawiają się zdecydowanie za rzadko więc tworzenie poradnika przy tak wczesnej formie gry uważam za co najmniej karkołomne. Jeśli jednak się już tego podjąłeś to czy możesz uzupełnić go o kilka kwestii:
1.) Podobno da się stworzyć piasek z magmy ?
2.) Co z fosforem który można znaleźć w dolnych partiach?
Reszta jak mi się przypomni
Haako Legionista
@raf666master Hej, dzięki za opinię :) chłopaki z GOL uznali, że łatwiej jest uzupełniać poradnik na bieżąco, niż potem wszystko na raz zrobić. Poza tym, podobnie jak w Don't Starve, comiesięczne aktualizację są dość obfite i może ich być jeszcze kilka, jak nie kilkanaście.
Co do twoich pytań:
1. Wyczytałem na forach, że jest to możliwe acz karkołomne. Piasek powstaje z bardzo mocno podgrzanej ziemi (dirt). Nie udało mi się tego jeszcze sprawdzić i nie wiem jak to będzie wyglądać w kolejnych wersjach, ale możesz spróbować doprowadzić gorącą magmę do złóż piasku lub wybudować magazyn w bardzo gorącym miejscu. Tam zezwól na składowanie ziemi, a potem zdemontuj magazyn i poczekaj aż minerały leżące na ziemi zmienią swój stan pod wpływem ciepła.
2. Krótki wpis o fosforze jest dodany - służy jako nawóz dla Pincha Pepper (ale ma też ukryte właściwości jako gaz - łatwopalny; ciekawe jak fosfor jako gaz będzie się zachowywał jak wprowadzą ogień do gry)
KarolZ Junior
Bazując na kontekście odnoszę wrażenie, że prawidłowym tłumaczeniem dla Hydrogen Generator byłoby generator wodorowy, a nie generator wodoru, jako że on nie generuje wodoru, tylko energię używając wodoru.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
