Ważne pomieszczenia Oxygen Not Included?
Jeśli nie wiesz, jak tworzyć pomieszczenia w Oxygen Not Included, to zajrzyj koniecznie do naszego poradnika. Odpowiednie budowanie pomieszczenie jest kluczowe dla rozgrywki.
Aktualizacja:
Organizacja w tej grze to klucz do sukcesu. Każde pomieszczenie powinno być od siebie oddzielone i mieć inne zastosowanie. Warto robić niskie magazyny energii i zasobów, a wysokie na 4-5 pól pomieszczenia użytku, dzięki temu zmieści się tam więcej tlenu i unikniemy problemów z wstawieniem kolejnych budynków, które są różnych rozmiarów.

Toaleta. To jeden z najważniejszych budynków w grze. Toaleta dodaje negatywny wskaźnik nastroju, a co gorsze, po zepsuciu/zapchaniu wylewa się z niej skażona woda. Warto więc zbudować ją w oddzielnym pomieszczeniu z dodatkowymi blokami po bokach, aby nie rozlewała się dalej po bazie. Wraz z powiększaniem bazy warto dobudowywać dodatkowe toalety i kompostowniki, tak aby duplikanci nie musieli biegać po całej mapie. Obok toalety warto postawić prysznic, lub zmywarke, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się bakterii.

Przestrzeń magazynowa. Tutaj będziesz chciał postawić bardzo dużo magazynów (Storage Box). Dzięki temu wszystkie surowce będą w jednym miejscu. Nie tylko lepiej to wpłynie na otoczenie, ale też zaprowadzi porządek w bazie. Najefektywniej zrobisz, gdy zezwolisz na składowanie tylko jednej grupy surowców np. tylko metali. W ten sposób sprawisz będziesz miał większą kontrolę gdzie i co jest składowane. W ten sposób, szybko opróżnisz magazyny z surowców, które chcesz składować gdzie indziej np. glony bliżej terrariów czy odtleniaczy. Nie bój się stworzyć dużego pomieszczenia, z czasem będziesz musiał składować naprawdę duże ilości surowców. Pamiętaj o oddzielnym magazynie na trujące surowce np. szlam czy skażona ziemia. Te substancje mają możliwość emitowania toksycznych gazów, więc nie ma potrzeby umyślnie zanieczyszczać bazy.
Piwnica. Dość luźne określenie najniższego miejsca twojej bazy, do którego ciężki gaz CO2 będzie miał łatwy dostęp i nie będzie przeszkadzał w pracy twoich kolonistów. Może to być zwykła jaskinia, dojście do kopalni poniżej twojej bazy, albo szyb do podziemnego zbiornika z wodą. Grunt, abyś tak skonstruował bazę, żeby gaz mógł swobodnie spływać. Tam zbuduj terraria glonów lub inne urządzenia, które się go pozbędą. Więcej o przepływie gazów w następnym rozdziale.

Uprawa roślin. Teoretycznie, hodowanie jadalnych upraw nie jest problemem. Schody zaczynają się przy dużej ilości roślin, blisko twojej aktywnej części bazy. Dlaczego? Z uprawą roślin wiążą się dwa czynniki: poziom stężenia gazu oraz temperatura. Ten pierwszy oznacza, że poziom ciśnienia gazu nie może spaść poniżej pewnej wartości, zazwyczaj 150g na pole. Ułatwieniem jest fakt, że może to być dowolny gaz. Nie musi to być tlen w czystej ani nawet skażonej postaci. Druga sprawa to temperatura. Mealwood lubi rosnąć w ciepłych temperaturach, około 20 do 30 stopni Celsjusza. Blossom, jest trochę bardziej umiarkowaną rośliną, bo potrzebuję temperatury około 18-23 stopni. Każda roślina ma przedział temperatury w której może rosnąc oraz małą wartość idealnej temperatury, gdzie może uzyskać lepszy wynik i dać większe plony. Kluczem jest tutaj odpowiednie umiejscowienie twojej szklarni. Z dala od maszyn generujących ciepło oraz ciepłego powietrze. Możesz stworzyć mały obieg powietrza, gdzie będziesz go schładzał w jednym termoregulatorze i wypuszczał w tym samym pomieszczeniu. Rozważ też, obudowanie takiego pomieszczenia izolowanymi płytkami, aby utrzymać właściwą temperaturę. Zbuduj też obok skrzynię z racjami oraz magazynek tylko na nasiona. Lepsze płytki do uprawy będą potrzebowały nawozu oraz doprowadzenie wody (czystejk lub zanieczyszczonej, zależnie od rośliny). Dzięki temu, polepszysz wskaźnik upraw i otrzymasz lepsze plony i większą ilość nasion.
Prąd. Z produkcją elektryczności i jej składowaniem, szybko wiąże się problem emisji wielkich ilości ciepła. Przy obecnej wersji, gorącą temperatura wpływa na twoich duplikantów oraz na rośliny i zwierzęta. Pamiętaj, że za wysoka temperatura powoduje stres i może doprowadzić do różnych chorób. Budowanie elektrowni po przeciwnej stronie bazy, umieszczanie baterii w osobnych oraz chłodnych pomieszczeniach i tworzenia przestronnych obszarów, powinno zniwelować ten problem.
Zbiornik na wodę czystą i zanieczyszczoną. To dodatek, ale bardzo ułatwiający życie. W szybki sposób pozwoli ci ocenić ilość wody oraz jej dystrybucję. Ułatwi transport do niezbędnych maszyn, przez co duplikanci nie będą musieli za dużo biegać. Zbiornik na zanieczyszczoną wodę pozwoli na odpowiednią segregację. Unikniesz dzięki temu problemów wynikających z mieszania tych dwóch cieczy oraz ułatwisz jego transport do swojej oczyszczalni.
0
Komentarze czytelników
KarolZ Junior
Bazując na kontekście odnoszę wrażenie, że prawidłowym tłumaczeniem dla Hydrogen Generator byłoby generator wodorowy, a nie generator wodoru, jako że on nie generuje wodoru, tylko energię używając wodoru.
Haako Legionista

@raf666master Hej, dzięki za opinię :) chłopaki z GOL uznali, że łatwiej jest uzupełniać poradnik na bieżąco, niż potem wszystko na raz zrobić. Poza tym, podobnie jak w Don't Starve, comiesięczne aktualizację są dość obfite i może ich być jeszcze kilka, jak nie kilkanaście.
Co do twoich pytań:
1. Wyczytałem na forach, że jest to możliwe acz karkołomne. Piasek powstaje z bardzo mocno podgrzanej ziemi (dirt). Nie udało mi się tego jeszcze sprawdzić i nie wiem jak to będzie wyglądać w kolejnych wersjach, ale możesz spróbować doprowadzić gorącą magmę do złóż piasku lub wybudować magazyn w bardzo gorącym miejscu. Tam zezwól na składowanie ziemi, a potem zdemontuj magazyn i poczekaj aż minerały leżące na ziemi zmienią swój stan pod wpływem ciepła.
2. Krótki wpis o fosforze jest dodany - służy jako nawóz dla Pincha Pepper (ale ma też ukryte właściwości jako gaz - łatwopalny; ciekawe jak fosfor jako gaz będzie się zachowywał jak wprowadzą ogień do gry)
raf666master Junior
Gra ma ogromy potencjał jednak jest jeszcze strasznie niedopracowana a kolejne upgrady pojawiają się zdecydowanie za rzadko więc tworzenie poradnika przy tak wczesnej formie gry uważam za co najmniej karkołomne. Jeśli jednak się już tego podjąłeś to czy możesz uzupełnić go o kilka kwestii:
1.) Podobno da się stworzyć piasek z magmy ?
2.) Co z fosforem który można znaleźć w dolnych partiach?
Reszta jak mi się przypomni
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.