Profil Duplikantów w Oxygen Not Included
Jak działają stres i potrzeby duplikantów w Oxygen Not Included? Sprawdź, jak zajmować się mieszkańcami twojej bazy!
Aktualizacja:
Duplikanci to twoja siła robocza, o których musisz dbać. Wokół ich przetrwania kręci się cała rozgrywka. Na początku gry, otrzymujesz konkretną ilość duplikantów, ale z czasem będziesz miał możliwość ich "wydrukować" (niczym klony). Każdy z nich ma oddzielny zestaw cech specjalnych oraz umiejętności. Każdy, lepiej lub gorzej, radzi sobie ze stresem oraz inaczej daje upust emocjom. Możesz uzyskać wiele informacji na temat każdego duplikanta i dzięki temu odpowiednio reagować tak, aby żyło im się jak najlepiej.

Po kliknięciu na postać wyskoczy okienko ze szczegółowymi informacjami na jej temat. Mamy tutaj cztery kategorie:
Status - zawierający wszystkie podstawowe informacje o funkcjach życiowych i potrzebach naszego kolonisty.
Bio - Informacje o przeżytych cyklach, spis wszystkich cech, skłonności i słabości.
Skills - znajdziemy tutaj informacje o poziomach poszczególnych umiejętności naszego podopiecznego oraz dowiemy się jakiej umiejętności uczy się aktualnie nasz duplikant.
Germs - zawiera wszystkie dane o chorobach i stanach zatrucia. Wszystkie choroby są wypisane, a prawdopodobieństwo ich wystąpienia wyrażone w procentach.
Properties - z tej zakładki pobierzemy informacje nt. ostatnio używanej maszyny/przedmiotu z jakim duplikant miał kontakt. Są tu wszelkie szczegółowe dane, takie jak waga przedmiotu, temperatura, nazwa itp.
Najczęściej będziesz zaglądał do pierwsze zakładki Info. Tutaj masz dwie podkategorie:
Status pokazuje ci co aktualnie dzieje się z duplikantem: ile tlenu wdycha a ile CO2 emituje, czym się teraz zajmuje, jakie stany są na niego nałożone (np. głodny (Hungry), bolą go plecy (Sore Back), czy jest brudny (Grimy).
Potrzeby duplikantów
Needs. Tutaj znajdziesz wszystkie potrzeby jakie powinieneś spełnić, aby duplikant był zdrowy i zdolny do pracy. Obok większości stanów, jest liczba wyrażona w procentach. Male trójkąty obok tej liczby pokazują ci wzrost lub obniżenie danej wartości. Jeśli najedziesz kursorem na te wartości, pojawi się małe okienko ze szczegółami co wpływa na daną wartość. Krótki opis według kolejności:
- Health, oznacza zdrowie lub inaczej mówiąc punkty życia. Kiedy spadną do zera, duplikant umrze. Rannego możesz wyleczyć używając odpowiednich maszyn medycznych.
- Stress oznacza jak mocno poirytowany i zestresowany sytuacją w kolonii jest twój człowiek. Kiedy osiągnie 100% możesz spodziewać się wkrótce jego reakcji na stres.
- Bladder to inaczej pęcherz, gdzie 0% oznacza pełną swobodę. Natomiast 100% sugeruję szybką wizytę w toalecie, inaczej "sprawę" załatwi w obecnej lokacji.
- Breath to poziom tlenu w organizmie. Im wyższa wartość, tym lepiej.
- Stamina to sprawność do działania, poziom wypoczynku. Jeśli jest niska, to duplikant musi być bardzo zmęczony co przekłada się na produktywność.
- Calories. Poziom kalorii w organizmie. Nie chodzi o to czy duplikant jest gruby, ale jak bardzo najedzony. Jeśli wartość osiągnie zero, duplikant może umrzeć z głodu.
- Body Temperature, External Temperature - temperatura ciała i odczuwalna. Skrajne temperatury mają zły wpływ na zdrowie duplikanta i mogą doprowadzić do różnych chorób.
- Decor. Poziom wystroju w aktualnym położeniu duplikanta. Kiedy najedziesz na tą wartość, zobaczysz szczegółowe wyliczenie i minimalne oczekiwania.
Stres, oczekiwania wystroju i głód
Stres twoich duplikantów to bardzo ważny wskaźnik. Nie tylko pokazuje, że coś jest nie tak z twoją bazą. Jeśli osiągnie 100% twoich duplikanci dadzą upust emocjom, przez co czeka cię dodatkowa praca. Stres można zniwelować na kilka sposobów:

Dbaj o wygląd bazy. Kiedy włączysz filtr wystroju (Decor Overlay), zobaczysz które miejsca są nie przyjemne (czerwone), a w których duplikanci czują się spokojnie (zielone). Staraj się aby miejsca brzydkie takie jak toalety, maszyny, drabiny, kable, rury czy niezabudowane jaskinie były dalej od miejsc często uczęszczanych. Z kolei, przestrzeń jadalna, stoły do masażu czy sypialnia powinny być dobrze przystrojone. Rzeźby, wazy z kwiatami czy obrazy możesz stawiać wszędzie, gdzie widzisz potrzeby. Zadbaj jednak aby były najpierw w tych ważniejszych pomieszczeniach. Potem postaw je w miejscach gdzie często duplikanci wykonują te same czynności, np. stacja badawcza. Sprzątaj leżące surowce z podłogi i buduj ładne płytki bazy (Base Tiles) np. z piaskowca (Sandstone). Oświetlenie też się przydaje, ale użyteczność i przełożenie kosztów na zysk (pobór prądu) czyni z niej marginalne usprawnienie wystroju.
Masaż. Jest to jedyna bezpośrednia metoda, do aktualnej wersji gry. Stawiając stoły do masażu (Massage Table) możesz przydzielić duplikanta na sesję masażu. Maszyna zacznie pracę, duplikant pójdzie spać i będzie korzystał z uroków tej maszyny. Z tego względu najlepiej wysyłać twoich ludzi na masaż przed nocą, aby potem nie budzili się w środku nocy. Zadbaj też o wystrój tego pomieszczenia, dzięki czemu szybciej zniwelujesz stres przez wysoki wystrój.
Czyść podłogi (Mop). Rozlana skażona woda (Contaminated Water), powoduje duży wzrost stresu. O ile jaskin z zbiornikami skażonej owdy nie unikniesz lub będzie to świadoma decyzja. To wymiociny lub wielka plama moczu źle wpłynie na wystrój i twoich duplikantów (otrzymają specjalne negatywny status, że wdpeneli w takie miejsca). Choć w obu wypadkach to nadal skażona woda, musisz użyć czynności Mop, aby oczyścić dane miejsce. Pamietaj, że jeśli jest za dużo takiej wody (czyli w setkach kilogramów) to polecenie nie zadziała.
Oczekiwania Wystroju (Decor Exceptations). Jest to czynnik, który widzisz podczas wybierania postaci, ale ma wpływ przez całą grę. Ten współczynnik oznacza, jaki poziom wystroju powinien być w otoczeniu duplikanta. Jeśli będzie poniżej tej wartości, stres wzrośnie i na odwrót. Każdy duplikant ma -25 punktów do oczekiwania wystroju. Każdy poziom postaci (Level, pod imieniem postaci w profilu) to 5 punktów więcej do oczekiwań. Czyli postać o poziomie 6 ma oczekiwania 30 do wystroju. Po zsumowaniu wychodzi, że potrzebuję 5 punktów wystroju w swoim otoczeniu (30-25=5). Poziom 10 to oczekiwania 50 punktów, czyli rzeczywiste to 25 punktów wystroju. Duplikanci w ciągu gry zdobywają doświadczenie i wskakują na wyższe poziomy przez co i ich oczekiwania się zwiększają. Niektóre cechy specjalne mają wpływ na tą wartość.
Oczekiwania względem jakości jedzenia (Food Quality Expectation). Kolejny ważny czynnik, który wpływa na poziom stresu twoich duplikantów. Każdy typ jedzenia oraz posiłku ma swój współczynnik jakości. Twoi duplikanci również mają swoje oczekiwania, które są tym większe, im większy jest ich poziom doświadczenia. Zaczną się stresować, jeśli będą zmuszeni spożywać posiłki poniżej ich oczekiwań. Możesz tego uniknąć poprzez rozwój rolnictwa i gotowanie dobrych potraw.

Reakcja na stres. Jeśli nie uda ci się nie utrzymać poziomy stresu poniżej 100% dość szybko przekonasz się o nieprzyjemnych konsekwencjach. Są dwie reakcję, z czego duplikant będzie zawsze okazywał swoją złość w ten sam sposób.
- Jeśli jest Vomiter'em, będzie wymiotował w miejscu, w którym się znajduje. Powstanie plama około 20-30kg skażonej wody, którą mógłbyś teoretycznie wykorzystać. Najczęściej jednak będziesz chciał jak najszybciej się pozbyć takiego problemu, poza tym 20 parę kilogramów to nie tak dużo. Duplikanci, którzy chodzą w takim miejscu otrzymują karę do stresu co tylko pogorszy sytuację.
- Destructive to niszczenie obiektów w bazie. Najczęściej duplikant skieruje się do maszyn produkujących tlen lub prąd. Potem musisz takie obiekty naprawić.
- Binge Eater. W stresie, twój duplikant zacznie jeść bez umiaru. Jest to niebezpieczne jeśli poziom twoich zapasów jest niski. Wtedy może nie starczyć dla innych ludzi w twojej kolonii.
- Ugly Crier. Kiedy twój duplikant mocno się zestresuje, zacznie płakać niczym małe dziecko. Nie tylko zacznie wolniej pracować, ale zyska negatywny status, który obniża poziom wystroju w otoczeniu przez co przyczynia się do stresowania innych samą swoją obecnością.
Pamiętaj, że reakcja na stres nie zmniejsza stresu. Nadal musisz zadbać aby poziom stresu obniżyć. Inaczej duplikant znów da upust emocjom. Popraw wystrój otoczenia oraz zadbaj o czyste i schludne pomieszczenia, zwiększ ilość stołów do masażu i zadbaj o lepsze potrawy.
Komunikaty od duplikantów
Duplikanci często wysyłają nam komunikaty o swoim samopoczuciu i potrzebach - warto je obserwować i wiedzieć co oznaczają, bo każdy komunikat w końcu prowadzi do związanej z nim reakcji, jeżeli nie zareagujemy odpowiednio szybko. Może być to obniżenie morali, lub niszczenie obiektów, które duplikant spotka na swojej drodze. poniżej tabela przedstawiająca pojawiające się komunikaty oraz ich znaczenie.
ikona | Znaczenie | Ikona | znaczenie |
"Jestem szczęśliwy!" | "Jestem wściekły!" | ||
"Chce mi się spać..." | "Jestem głodny." | ||
"Zimno mi!" | "Jest mi gorąco..." | ||
"Coś tu śmierdzi!" | "Płaczę!" | ||
"Jest za głośno!" | "Zaraz zwymiotuje. | ||
"Jestem zdenerwowany." | "Jestem smutny." | ||
"Jestem chory." | "Nie mogę oddychać." | ||
"Podoba mi się/ nie lubię tego pomieszczenia" | "Przejadłem się." | ||
"Zaraz coś zniszczę!" | "Stresuje się." | ||
"To obrzydliwe" | "Potrzebuję skorzystać z toalety!" |
0
Komentarze czytelników
KarolZ Junior
Bazując na kontekście odnoszę wrażenie, że prawidłowym tłumaczeniem dla Hydrogen Generator byłoby generator wodorowy, a nie generator wodoru, jako że on nie generuje wodoru, tylko energię używając wodoru.
Haako Legionista

@raf666master Hej, dzięki za opinię :) chłopaki z GOL uznali, że łatwiej jest uzupełniać poradnik na bieżąco, niż potem wszystko na raz zrobić. Poza tym, podobnie jak w Don't Starve, comiesięczne aktualizację są dość obfite i może ich być jeszcze kilka, jak nie kilkanaście.
Co do twoich pytań:
1. Wyczytałem na forach, że jest to możliwe acz karkołomne. Piasek powstaje z bardzo mocno podgrzanej ziemi (dirt). Nie udało mi się tego jeszcze sprawdzić i nie wiem jak to będzie wyglądać w kolejnych wersjach, ale możesz spróbować doprowadzić gorącą magmę do złóż piasku lub wybudować magazyn w bardzo gorącym miejscu. Tam zezwól na składowanie ziemi, a potem zdemontuj magazyn i poczekaj aż minerały leżące na ziemi zmienią swój stan pod wpływem ciepła.
2. Krótki wpis o fosforze jest dodany - służy jako nawóz dla Pincha Pepper (ale ma też ukryte właściwości jako gaz - łatwopalny; ciekawe jak fosfor jako gaz będzie się zachowywał jak wprowadzą ogień do gry)
raf666master Junior
Gra ma ogromy potencjał jednak jest jeszcze strasznie niedopracowana a kolejne upgrady pojawiają się zdecydowanie za rzadko więc tworzenie poradnika przy tak wczesnej formie gry uważam za co najmniej karkołomne. Jeśli jednak się już tego podjąłeś to czy możesz uzupełnić go o kilka kwestii:
1.) Podobno da się stworzyć piasek z magmy ?
2.) Co z fosforem który można znaleźć w dolnych partiach?
Reszta jak mi się przypomni
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.