For Honor: Obrona
Aktualizacja:
Nie samym atakiem człowiek jednak żyje, a skuteczna obrona jest równie ważna, co wyprowadzanie ciosów. W tym rozdziale znajdziesz informacje dotyczące blokowania i parowania ataków, wykonywania uników, a także garść porad ogólnych związanych z obroną.
Blok
Blokowanie wrogich ciosów to podstawowa metoda obrony. Polega "po prostu" na tym, by ustawić postać w odpowiedniej postawie - w tej samej, z której nadchodzi atak. Jeśli będziesz stał nieruchomo w tej samej postawie, w której znajduje się atakujący wróg, atak zostanie automatycznie zablokowany, niwelując praktycznie kompletnie obrażenia.
Warto pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, z bloku korzystać możesz jedynie po wejściu w tryb namierzania (Lock Mode) - w trybie swobodnym nie masz możliwości przyjęcia żadnej postawy, przez co nie da się też blokować ataków. Druga sprawa to fakt, iż przez blok można bardzo łatwo przebić się przy pomocy Przełamania Gady (Guard Break) - w takiej sytuacji wróg będzie w stanie w prosty sposób zadać ci nawet bardzo dotkliwe rany. Przełamanie Gardy można jednak zniwelować - wystarczy wyprowadzić własne - w momencie, gdy widzisz, iż przeciwnik korzysta z tego manewru, również aktywuj Przełamanie Gardy, a oba ataki wzajemnie się zniwelują i nikt nie otrzyma obrażeń.
Musisz także pamiętać o tym, iż blok nie zagwarantuje ci ochrony podczas walki z przeciwnikiem, który wszedł w tryb Zemsty. Tego typu przeciwnik z łatwością przebije się przez twoją obronę, zadając spore obrażenia. W takiej sytuacji lepiej jest po prostu korzystać z parowania, bądź unikać ataków do momentu, aż wróg wróci do "normalności".
Parowanie
Parowanie różni się dość znacząco od typowego bloku - zamiast stać bezczynnie i czekać na wrogi atak, twoim celem jest wyprowadzenie własnego cięcia tak, by po prostu odbić wrogi atak. Pozwala to na wybicie wroga z równowagi, dając ci krótką chwilę na wykonanie ataku, którego wróg może nie mieć czasu zablokować.
Parowanie wykonuje się w następujący sposób - poczekaj, aż wróg wyprowadzi mocny atak, ustaw postać w tej samej postawie i również wykonaj mocny atak, na ułamek sekundy przed tym, jak wrogi cios dosięgnie twojej postaci. Manewr ten może początkowo sprawiać problemy, szczególnie, gdy walczyć będziesz z klasami, których mechaniki nie znasz, jednak opanowanie go da może dać ci olbrzymią szanse nad przeciwnikiem. Sparowanie ataku wroga wytrąca go z równowagi, a także zużywa sporą część jego paska wytrzymałości - jeśli po sparowaniu pasek wytrzymałości wroga będzie pusty, przeciwnik zostanie powalony na ziemie, stając się odsłoniętym na twoje ataki.
Uwaga - parować można jedynie ataki mocne, nie da się odbić lekkich. Wyjątkiem jest tutaj klasa Strażniczki - postać ta może dodatkowo sparować lekkie ataki pochodzące od góry (postawa górna).
Unik

Każdy, kto grał w dowolną część serii Dark Souls, czy nawet w trzecią część Wiedźmina doskonale odnajdzie się z tą mechaniką. Unik pozwala postaci odskoczyć delikatnie w bok, omijając atak wroga, czy wręcz przeturlać się na znaczy dystans, oddalając się od niebezpiecznego przeciwnika. Uniki zużywają dość sporą ilość wytrzymałości, jednak przydają się w kilku sytuacjach.
Są dwie sytuacje, w których warto korzystać z uników. Pierwszą z nich jest walka z przeciwnikiem, który posiada ataki, których nie da się zablokować - o tego typu ciosach poczytasz w rozdziałach poświęconych konkretnym klasom. Mimo, iż ataku nie da się zablokować, można w prosty sposób go uniknąć, odskakując w ostatniej chwili na bok. Pozwala to także na zagranie czysto ofensywne - możesz odskoczyć na bok i zaatakować przeciwnika od flanki, podczas gdy ten odzyskuje równowagę po chybionym ciosie.
Kolejnym zastosowaniem jest walka z przeciwnikiem, który wszedł właśnie w tryb Zemsty. Ataków takiego wroga nie da się zablokować, gdyż będą one przechodzić przez twoją gardę jak nóż przez masło, a podejmowanie walki też mija się z celem, gdyż przeciwnik w tym trybie otrzymuje znacznie mniej i zadanie także znacznie większe obrażenia. Najlepszą metodą jest po prostu unikanie jego ataków, bądź przeturlanie się w którymś kierunku - tryb Zemsty trwa krótką chwilę, jest więc szansa, iż uda ci się unikać ataków wroga bez otrzymania jakichkolwiek obrażeń.
Pamiętaj jednak, iż uniki mogą także przysporzyć ci problemów. Zjadają one spore ilości wytrzymałości, mecząc bardzo szybko postać i są nieskuteczne przeciwko szybkim wrogom (klasa Skrytobójcy), a także tym, którzy są w stanie wyprowadzać długie serie szybkich ataków. Gdy unikniesz jednego ataku od tego typu wroga, oberwiesz po prostu kolejnym - nie dość, że otrzymasz obrażenia, to jeszcze stracisz sporo wytrzymałości. W takiej sytuacji lepiej jest wykorzystać blok i/lub parowanie.
Walka z kilkoma przeciwnikami na raz

Walka z kilkoma wrogami na raz wydawać może się niezmiernie trudna, jednak w trybie namierzania (Lock Mode) jest to znacznie prostsze, niż ci się wydaje. Wystarczy namierzyć jednego z wrogów i skupić na nim swoją uwagę, obserwując jednocześnie przeciwników znajdujących się po bokach. Gdy atak nadchodził będzie od "bocznych wrogów", wystarczy na moment ustawić postawę postaci w tym kierunku, z którego nadchodzi atak - gdy wróg atakuje z lewej, ustaw postawę na lewo, gdy z prawej to na prawo. W ten sposób zablokujesz każdy ich atak - nie licząc, rzecz jasna, tych, których zablokować się nie da. Pamiętaj jednak, by w miarę możliwości ustawiać się tak, by nie mieć przeciwnika za swoimi plecami - tego typu ataki są bardzo trudne w zablokowaniu.
Walka z kilkoma przeciwnikami wiąże się jeszcze z jedną dodatkową, potężną zdolnością - trybem Zemsty. Dokładnie opisany on zostanie w oddzielnym rozdziale, jednak mówiąc krótko - podczas walki z kilkoma przeciwnikami na raz pasek trybu Zemsty ładował będzie się kilkakrotnie szybciej. Po kilku sekundach będziesz w stanie wejść w tryb Zemsty, co często skończy się wygraną starcia 1 na 3.
Porady
Podczas obrony pamiętać należy o kilku rzeczach, takich jak:
- Monitoruj cały czas swój pasek wytrzymałości. Gdy ten spadnie poniżej 1/3 wartości, pilnuj się, by nie wyczerpać go do zera, gdy przeciwnik cię atakuje. Z pustym paskiem nie będziesz w stanie wykonywać uników, a każde przełamanie gardy wroga zakończy się powaleniem twojej postaci na ziemie.
- Poznaj wszystkie dostępne w grze klasy i zdolności, nawet bardzo ogólnikowo. Wystarczy już kilka szybkich gier w trybie pojedynku by choć trochę "liznąć" daną postać, co na pewno nie zaszkodzi ci podczas rozgrywki - będzie ci łatwiej przewidzieć kolejny manewr wroga, a przeciwnik nie będzie w stanie tak łatwo cię zaskoczyć.
- Walcząc z kilkom przeciwnikami na raz warto ustawić się tak, by w miarę możliwości mieć zasłonięte plecy - ataki z boków i przodu łatwiej jest blokować, niż te, które pochodzą od tyłu.
- Jeśli wróg, z którym walczysz, posiada znacznie większy zasięg ataku (czyt. ma na wyposażeniu dłuższą broń), wykorzystaj otoczenie na swoją korzyść. Ustawiając się w wąskim korytarzu, bądź blisko przeszkód terenowych (jak beczki czy kamienie) jesteś w stanie znacznie utrudnić przeciwnikowi wykonywanie ataków - jego ciosy będą się po prostu blokować na elementach otoczenia.
Komentarze czytelników
Jeśli pytasz o aktualizację poradnika, to cóż, zainteresowanie tą pozycją jest na tyle małe, że obecnie nie planujemy rozwijać poradnika. :(
Jaką trzeba mieć reputacje aby wpadały przedmioty na złoto?
clanpolisheaglesforhonor.pl.tl
Zapraszam do klanu
Kiedy warto zacząć ulepszać przedmioty za stan? do 20 levelu to z pewnością nie... ale kiedy optymalnie będzie najlepszy zwrot z ulepszenia:)?
Dodatkowo obok tarczy z levelem (reputacją) jest druga która określa pancerz?
Tak naprawdę to zależy - jeśli chcesz szybko zyskać jakieś tam korzyści, ulepszać można od praktycznie samego początku. Jeśli chcesz z kolei nie tracić bezsensownie stali, lepiej poczekać, aż wbijesz 3 poziom reputacji, bo wtedy za mecze masz szanse dostać już "najlepsze możliwe" przedmioty - to znaczy, wbicie wyższego poziomu reputacji nie zwiększy już "jakości" wyrzucanych przedmiotów. Warto więc poczekać do wbicia 3 poziomu reputacji i dopiero wtedy ulepszać interesujące nas przedmioty, jak i otwierać skrzynki z przedmiotami.
Co do "drugiej tarczy określającej pancerz" - jeśli dobrze cię zrozumiałem, to jest to po prostu sumaryczna wartość twoich przedmiotów, tj. poziomy przedmiotów, które masz założone na postaci.
Dziś pojawią się kolejne rozdziały opisu przejścia, wraz z przedmiotami kolekcjonerskimi. Najpóźniej jutro będzie też opis ostatniej, 12 klasy postaci - Walkirii. Do końca tygodnia planujemy zamknąć opis przejścia, a potem pojawią się dodatkowe rozdziały opisujące tryby wieloosobowe.
Jeśli ktoś ma z czymś problemy, niech da znać w komentarzu - odpiszę i w razie potrzeby zrobię odpowiedzi rozdział w poradniku.
Polecam grać jako Shugoki na początku, a nawet na stałe. Najłatwiej nauczyć się podstaw gry i kombosów, złapać czucie i zachowania bohaterów w walce. Ja zacząłem od Berserkera, nie żałuję, ale od kiedy pograłem więcej Shugokim to moje umiejętności na Berserku wzrosły.
jak się zdobywa punkty reputacji? i od czego są uwarunkowane?
Punkty reputacji zdobywa się po to, by odblokowywać kolejne zdolności, które ustawiło się przed meczem - przedstawia to pasek postępu w lewym dolnym rogu ekranu. By odblokować 1 zdolność, trzeba go nabić do pełna - wtedy jest resetowany i nabija się kolejny, który odblokuje 2, 3 i 4.
Punkty reputacji zdobywa się w gruncie rzeczy za wszystko - zabijanie żołnierzy wroga (ci co się klepią przy punktach kontrolnych), zabijanie wrogich bohaterów (i egzekucje na nich), przejmowanie punktów kontrolnych czy wskrzeszanie sojuszników. Każdy "typ" bohatera ma też premię do zdobywania tych punktów z konkretnych źródeł:
- Weteran (Vanguard) - przejmowanie punktów kontrolnych, zabijanie żołnierzy i wskrzeszanie sojuszników.
- Skrytobójca (Assassin) - zabijanie wrogich bohaterów, serie zabójstw
Kolos (Heavy) - obrona i wzmacnianie punktów kontrolnych, asysty przy zabójstwach
Hybrydy - balans pomiędzy wszystkimi "źródłami"
W poradniku pojawi się rozdział tłumaczący ten aspekt.
"dokonaj 50 Honorowych zabójstw" czyli jakich? Nie chodzi tu o egzekucje czyli jakie to są? W ramach gry oczywiście.
Informacja o tym pojawi się co prawda w poradniku, ale mogę już teraz wyjaśnić. Honorowe zabójstwa to takie, których dokonujesz w walce 1 na 1 z wrogiem, jedynie przy pomocy broni. Nie można przeciwnika wkopać w kolce/ogień/przepaść, nie można się z nim bić 2 na 1, ani nie można walczyć z wrogiem, gdy już został raniony przez innego gracza - w takim wypadku zabójstwo nie będzie uznane jako "honorowe".
dskobel nie mam bladego pojęcia jak ci pomóc - obstawiam, że chodzi o emulator pada z Xboxa pod PC, tak? Czy chodzi ci o pada do Xboxa?
Tzn pad z xboxa pidpiety do pc. Talenty odpala sie lewym pokrętłem.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
