Europa Universalis 3: Plan gry
Aktualizacja:
Europa Universalis 3 wymaga długofalowego planowania. O ile w wielu grach takie stwierdzenie jest prawdziwe, EU3 czyni z niego podstawę wszelkiego działania. Skala i złożoność rozgrywki myślenia o posunięciach z kilkuletnim przynajmniej wyprzedzeniem.
Dobrym przykładem na jest budowa jakiejkolwiek manufaktury. Koszty związane z taką inwestycją są ogromne - 1000 dukatów (gdy roczny zysk nieźle sytuowanego państwa na początku gry to ok. 50 dukatów) sprawia wrażenie ogromnego majątku. Zysk jest stosunkowo niewielki - 6 lub 12 dukatów miesięcznie. Rocznie mamy z tego (w przypadku bardziej zyskownego wariantu) 144 dukaty. Łatwo więc obliczyć, iż koszty inwestycji zwrócą się nam w idealnej sytuacji już po 7 latach, po czym manufaktura zacznie na siebie zarabiać.
Sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana - bowiem dochody dzielą się na miesięczne <br>(i tutaj mamy właśnie dochody z manufaktury) i na roczne (dodatkowa pula z które najczęściej pokrywamy inwestycje). Problem w tym, że dochody miesięczne należy dość ostrożnie przeznaczać na zwiększanie zasobów naszego skarbca (więcej o tym będę pisał w dziale Ekonomia) - istnieje tu bowiem ryzyko inflacji. Okazuje się więc że inwestycja w manufakturę nie owocuje bezpośrednim zyskiem finansowym a "jedynie" w praktyce poprawia poziom finansowania naszych badań naukowych, co pośrednio oczywiście przekłada się na większą zasobność skarbca, ale nie działa w tak oczywisty sposób jakby mogło się wydawać. Budowa tego rodzaju budynku jest więc tak naprawdę raczej inwestycją w naukę, szczególnie że każda manufaktura obok dochodów daje też niewielki, ale dostrzegalny przyrost tempa miesięcznych badań naukowych.
Podobnie wygląda kwestia budowy sieci sojuszy, uzyskania za sprawą kupców sensownych dochodów z handlu międzynarodowego, kolonizacja czy nawracania podbitych pogańskich ziem na naszą religię - zyski z ogromnych niekiedy inwestycji (nie tylko finansowych) widzimy po latach.
Takie rozwiązanie powoduje, że nasze państwo ma często bardzo dużą bezwładność. Każda poważniejsza zmiana polityki zagranicznej czy kierunku ekspansji może wymagać wielu lat przygotowań nim zobaczymy efekty naszych działań.
Dlatego tak ważne jest planowanie naszych posunięć. Wiele razy w grze (w szczególności na wyższych poziomach trudności) staniemy przed sytuacją jakiej nie przewidzieliśmy i będziemy musieli reagować stosownie do niej a nie zgodnie z naszymi planami. Niemniej dobre strategiczne myślenie pozwoli nie tylko ograniczyć ilość takich sytuacji, ale przede wszystkim pozwoli nam na samodzielne określanie reguł na jakich toczyć się będzie konfrontacja z naszymi przeciwnikami.
0
- Europa Universalis III - poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Zarządzanie państwem
- Europa Universalis 3: Plan gry
- Europa Universalis 3: Wybór kraju
- Europa Universalis 3: Pierwsze kroki
- Europa Universalis 3: Doktryny narodowe
- Europa Universalis 3: Polityka wewnętrzna
- Europa Universalis 3: Ustrój
- Europa Universalis 3: Stabilność, kultury i religia
- Europa Universalis 3: Kolonizacja
- Europa Universalis 3: Dyplomacja
- Europa Universalis 3: Zarządzanie państwem
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Ralion Generał
Poradnik dobry ale nie rewelacyjny. Brakuje dokładniejszego omówienia polityki wewnętrznej i znaczenia poszczególnych suwaków (w praktyce) oraz rodzajów ulepszeń/budynków, które mozemy wybudowac w prowincji.
Ale nie jest źle :-)
Miniu Senator
Patron sztuki jest jedna z najlepszych idei w grze jesli gramy malo agresywnie. Odblokowuje on sporo pozytywnych eventow miedzy innymi jeden dajacy manufakture za 500 monet i zwiekszajacy o +1 stabilnosc
Mr.Kalgan Legend
Poradnik prestał być aktualny juz po 2 pierwszych dodatkach, obecnie po Divine Wind + HTTT po prostu zawiera fałszywe informacje. Zmieniły sie ustroje (doszła republika rewolucyjna i cesarstwo), zmieniły sie wymagania ustrojowe i współzależnosci miedzy nimi (np. dyktatura republikańska nie daje juz dostępu do mariaży), Kompletnie przebudowano doktryny Np Rada Gabinetowa to -1 rocznie do niesławy a nie +1 do prestiżu, niegdyś nieuzyteczne doltryny stały sie potężne np Boska Supremacja. Mało tego, śladowe niegdys eventy sa uzaleznione obecnie od doktryn i zatrudnionych doradców, pojawiła sie ogromna rodzina poddoktryn np rozszerzona biurokracja. Zresztą lista zmian jest przeogromna.
Niniejszy podrecznik, jak wiele innych, ze wzgledu na praktykę ich nieudoskonalania i nieudostepnianie ich do moderowania przez graczy stał się zwykła emakulaturą a jego ewentualny zakup strata pieniedzy - można tu rozważyć wystąpienie o zwrot pieniedzy za przeterminowany towar.
zanonimizowany772829 Legionista
Przede wszystkim poradnik przestarzały. Nie adekwatny do najnowszej wersji EU III Divine Wind
zanonimizowany940876 Junior
ej,jak budować statki plemionami,gram plemieniem creek i nie wiem jak dopłynąć do europy (umiem tworzyć konkwistatorów i odkrywców)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
