Europa Universalis 3: Pierwsze kroki
Aktualizacja:
Grę rozpoczynamy od zapoznania się z naszą sytuacją. Uważnie przeglądamy nasze prowincje, siły zbrojne, relacje dyplomatyczne i planujemy nasze działania. Ponieważ przeznaczeniem naszego narodu jest wielkość, nie mamy powodu aby pozwolić toczyć się wydarzeniom własnym biegiem. To podstawowy atut grania silnym państwem - od razu możemy rozdawać karty.
Pierwszą kwestią jest ustalenie w jakim kierunku chcemy rozwijać nasze państwo. W EU3 można wyróżnić trzy podstawowe ścieżki rozwoju:
- Pierwsza z nich idealna dla państw znajdujących się w środku kontynentu polega na sukcesywnym powiększaniu naszego terytorium o ziemie sąsiadów.
- Druga, wymagająca dostępu do morza to eksploracja i kolonizacja - budowanie imperium nad którym nigdy nie będzie zachodzić słońce wymaga sporej wytrwałości, ale może dać wielkie bogactwa.
- Trzecia - imperium kupieckie to ścieżka idealna dla państw małych, choć każde może z niej skorzystać. W przeciwieństwie do poprzednich dróg rozwoju wymaga ona jednak sporej specjalizacji - nie ma sensu inwestować w budowanie silnej pozycji w handlu bez właściwego wyboru doktryn narodowych wspartych ustawieniami polityki wewnętrznej.
Oczywiście nigdy nie będziemy grali korzystając tylko z jednej drogi do potęgi - dwie pierwsze warto przynajmniej w ograniczonym stopniu mieć zawsze na pod orędziu. Trzecia droga jak już napisałem wymaga pewnej specjalizacji i zupełnie nie nadaje się dla państw budujących swą siłę na podbojach militarnych (dlaczego patrz rozdział Handel)
Dzięki każdej z tych dróg można zbudować potężne imperium - choć każda z nim ma właściwe dla siebie zagrożenia i cenę jaką przyjdzie nam zapłacić gdy zbyt mocno się na niej skoncentrujemy.
- Liczne wojny mogą zaowocować fatalną reputacją międzynarodową - a w konsekwencji do praktycznie permanentnej wojny z wszystkimi sąsiadami. W takiej sytuacji nawet dysponując potężnymi armiami i genialnymi dowódcami możemy po prostu nie być w stanie regenerować strat. Dodatkowo bardzo łatwo doprowadzić do sytuacji gdy zajmiemy zbyt wielkie terytorium - co poważnie spowolni nasz postęp technologiczny oraz znacząco podniesie koszty wysokiej stabilności.
- Kolonizacja to konieczność ogromnych inwestycji - zarówno w kolonistów jak i w siły zbrojne i flotę chroniącą nasze włości przed konkurentami. Łatwo tutaj przeinwestować lub nadmiernie rozbudować nasze kolonialne włości. Jest to o tyle ważne, że dochody z większości koloni będą rosły dość wolno i wiele ze skolonizowanych prowincji nigdy nie dorówna tym które można by podbić w Europie. W sytuacji gdy postanowi nas zaatakować wróg który skoncentrował cały swój potencjał w Starym Świecie możemy mieć poważny problem w obronie naszych ojczystych stron.
- Budowa handlowego imperium daje nam jedno potężne narzędzie - pieniądz. Niestety same pieniądze wojny nie wygrają. A najemnicy nie dadzą rady zatrzymać silnej armii prowadzonej przez doświadczonych dowódców.
0
- Europa Universalis III - poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Zarządzanie państwem
- Europa Universalis 3: Plan gry
- Europa Universalis 3: Wybór kraju
- Europa Universalis 3: Pierwsze kroki
- Europa Universalis 3: Doktryny narodowe
- Europa Universalis 3: Polityka wewnętrzna
- Europa Universalis 3: Ustrój
- Europa Universalis 3: Stabilność, kultury i religia
- Europa Universalis 3: Kolonizacja
- Europa Universalis 3: Dyplomacja
- Europa Universalis 3: Zarządzanie państwem
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Ralion Generał
Poradnik dobry ale nie rewelacyjny. Brakuje dokładniejszego omówienia polityki wewnętrznej i znaczenia poszczególnych suwaków (w praktyce) oraz rodzajów ulepszeń/budynków, które mozemy wybudowac w prowincji.
Ale nie jest źle :-)
Miniu Senator
Patron sztuki jest jedna z najlepszych idei w grze jesli gramy malo agresywnie. Odblokowuje on sporo pozytywnych eventow miedzy innymi jeden dajacy manufakture za 500 monet i zwiekszajacy o +1 stabilnosc
Mr.Kalgan Legend
Poradnik prestał być aktualny juz po 2 pierwszych dodatkach, obecnie po Divine Wind + HTTT po prostu zawiera fałszywe informacje. Zmieniły sie ustroje (doszła republika rewolucyjna i cesarstwo), zmieniły sie wymagania ustrojowe i współzależnosci miedzy nimi (np. dyktatura republikańska nie daje juz dostępu do mariaży), Kompletnie przebudowano doktryny Np Rada Gabinetowa to -1 rocznie do niesławy a nie +1 do prestiżu, niegdyś nieuzyteczne doltryny stały sie potężne np Boska Supremacja. Mało tego, śladowe niegdys eventy sa uzaleznione obecnie od doktryn i zatrudnionych doradców, pojawiła sie ogromna rodzina poddoktryn np rozszerzona biurokracja. Zresztą lista zmian jest przeogromna.
Niniejszy podrecznik, jak wiele innych, ze wzgledu na praktykę ich nieudoskonalania i nieudostepnianie ich do moderowania przez graczy stał się zwykła emakulaturą a jego ewentualny zakup strata pieniedzy - można tu rozważyć wystąpienie o zwrot pieniedzy za przeterminowany towar.
zanonimizowany772829 Legionista
Przede wszystkim poradnik przestarzały. Nie adekwatny do najnowszej wersji EU III Divine Wind
zanonimizowany940876 Junior
ej,jak budować statki plemionami,gram plemieniem creek i nie wiem jak dopłynąć do europy (umiem tworzyć konkwistatorów i odkrywców)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
