Europa Universalis 3: Wojna na lądzie
Aktualizacja:
Wojna na lądzie
W EU3 dysponujemy trzema rodzajami oddziałów wojskowych: piechotą, kawalerią i artylerią. Każda z nich ma swoje przeznaczenie, choć ich możliwości zmieniają się wraz z poziomem rozwoju technologicznego.
Piechota to przez zdecydowaną większość czasu gry zwykłe mięso armatnie. Jest relatywnie tania w utrzymaniu i do zwerbowania. Jej rola zaczyna rosnąć wraz z rozwojem broni palnej - choć skuteczność porównywalną z kawalerią uzyskuje dopiero na samym końcu gry.
W praktyce będziemy ją stosować do trzech działań:
- Utrzymywania oblężeń. Po pokonaniu armii broniącej danej prowincji konieczne jest otoczenie obrońców schowanych za murami fortecy. Ponieważ zarówno piechota jak i kawaleria są w stanie pełnić tą funkcję równie skutecznie, lepiej wykorzystać tańszą piechotę.
- Szturmów na fortece. Szturm to zawsze ogromne straty atakującego. Całe szczęście jest piechota.
- Jako uzupełnienie głównych armii uderzeniowych. Zazwyczaj nie ma sensu powoływać armii składających się wyłącznie z kawalerii. Piechota dobrze sprawdza się również w roli gąbki chłonącej uderzenia słabszych formacji wroga podczas gdy kawaleria wspiera najbardziej zagrożone obszary frontu. Więcej o tym w nieco dalej dziale Strategia
Kawaleria to królowa pola bitwy. Jej skuteczność uderzeniowa będzie przez przynajmniej połowę gry decydować o każdej wojnie, później nieco tracąc na znaczeniu wciąż jest jednym z głównych atutów naszej armii. Jej podstawową wadą jest dość wysoki koszt utrzymania oraz fakt iż jest zupełnie bezużyteczna w przypadku szturmowania miast.
Ma dwa podstawowe atuty - siłę szturmu (domyślnie o 4 większą niż piechota) oraz co równie ważne - największą mobilność w grze. O ile zastosowanie pierwszej jest dość oczywiste, to ta druga w szczególności ma znaczenie na poziomie planowania strategicznego.

Dzięki mobilności kawalerii jesteśmy w stanie błyskawicznie przemieszczać zgrupowania konnicy na takie pozycje na mapie strategicznej na jakich mogą wyrządzić nieprzyjacielowi najpoważniejsze straty.
Najważniejsze funkcje kawalerii:
- Rozbijanie wrogich sił. Podstawowe zastosowanie - dzięki ogromnej skuteczności na polu bitwy kawaleria jest w stanie najszybciej zadać wrogowi poważne straty.
- Wzmacnianie zagrożonych odcinków frontu. Dzięki jej mobilności możemy ją relatywnie szybko przemieścić do tej prowincji gdzie naszym oddziałom grozi przegrana.
- Pościg za uciekającymi wrogimi armiami. Pokonane armie mają zazwyczaj bardzo niskie morale. Pościg za nimi gwarantuje, iż zamiast je odzyskiwać i regenerować straty będą przegrywać kolejne bitwy i w efekcie ulegną zupełnej zagładzie.
Artyleria pełni funkcję pomocniczą. Jest najmniej mobilną i najdroższą formacją. W bitwie jej użyteczność jest praktycznie do końca gry ograniczona (choć wraz z rozwojem technologicznym rośnie).
Pełni w zasadzie jedną istotną rolę - redukuje czas potrzebny na pokonanie obrońców fortec - czy szybciej robiąc wyłom w murze czy skracając czas oblężenia.
Ze względu na jej ograniczoną użyteczność na polu bitwy i wysoką cenę należy unikać tworzenia zbyt dużej liczby tego rodzaju oddziałów i wykorzystywać je najlepiej z dala od linii frontu.
0
- Europa Universalis III - poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Wojna
- Europa Universalis 3: Podstawy prowadzenia wojny
- Europa Universalis 3: Wojna na lądzie
- Europa Universalis 3: Morale
- Europa Universalis 3: Strategia
- Europa Universalis 3: Wojna na wyczerpanie - limit siły ludzkiej
- Europa Universalis 3: Najemnicy
- Europa Universalis 3: Dowódcy
- Europa Universalis 3: Wojna morska
- Europa Universalis 3: Wojna
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Ralion Generał
Poradnik dobry ale nie rewelacyjny. Brakuje dokładniejszego omówienia polityki wewnętrznej i znaczenia poszczególnych suwaków (w praktyce) oraz rodzajów ulepszeń/budynków, które mozemy wybudowac w prowincji.
Ale nie jest źle :-)
Miniu Senator
Patron sztuki jest jedna z najlepszych idei w grze jesli gramy malo agresywnie. Odblokowuje on sporo pozytywnych eventow miedzy innymi jeden dajacy manufakture za 500 monet i zwiekszajacy o +1 stabilnosc
Mr.Kalgan Legend
Poradnik prestał być aktualny juz po 2 pierwszych dodatkach, obecnie po Divine Wind + HTTT po prostu zawiera fałszywe informacje. Zmieniły sie ustroje (doszła republika rewolucyjna i cesarstwo), zmieniły sie wymagania ustrojowe i współzależnosci miedzy nimi (np. dyktatura republikańska nie daje juz dostępu do mariaży), Kompletnie przebudowano doktryny Np Rada Gabinetowa to -1 rocznie do niesławy a nie +1 do prestiżu, niegdyś nieuzyteczne doltryny stały sie potężne np Boska Supremacja. Mało tego, śladowe niegdys eventy sa uzaleznione obecnie od doktryn i zatrudnionych doradców, pojawiła sie ogromna rodzina poddoktryn np rozszerzona biurokracja. Zresztą lista zmian jest przeogromna.
Niniejszy podrecznik, jak wiele innych, ze wzgledu na praktykę ich nieudoskonalania i nieudostepnianie ich do moderowania przez graczy stał się zwykła emakulaturą a jego ewentualny zakup strata pieniedzy - można tu rozważyć wystąpienie o zwrot pieniedzy za przeterminowany towar.
zanonimizowany772829 Legionista
Przede wszystkim poradnik przestarzały. Nie adekwatny do najnowszej wersji EU III Divine Wind
zanonimizowany940876 Junior
ej,jak budować statki plemionami,gram plemieniem creek i nie wiem jak dopłynąć do europy (umiem tworzyć konkwistatorów i odkrywców)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
