Europa Universalis 3: Wybór kraju
Aktualizacja:
EU umożliwia nam rozgrywkę jednym z ok. 280 krajów. Niektóre z nich to potężne mocarstwa: Anglia, Kastylia, Francja czy (z poza europejskich) - Ming. Inne to narybek, próbujący przeżyć w stawie pełnym drapieżników - niewielkie, składające się z 1,2 prowincji państwa (np. Mediolan, mniejsze z państw niemieckich, Psków). Cała reszta mieści się gdzieś pomiędzy tymi skrajnościami, dysponując potencjałem pozwalającym po pewnym czasie na grę w I lidze, jak i będącym w stanie przy szeregu niekorzystnych czynników przegrać konfrontację z dużo mniejszym przeciwnikiem.
Pierwszą kwestią pod rozwagę jest więc rozmiar państwa na jakie chcemy prowadzić przez kolejne kilkaset lat.

Państwo duże 12 i więcej prowincji (Francja, Anglia, Kastylia)
zalety:
- większe rezerwy ludności - nasze armie będą w stanie odtwarzać szybciej poniesione straty.
- większe dochody z podatków i produkcji
- podbicie rozbudowanego terytorium zajmuje wrogom więcej czasu - każda prowincja ma zazwyczaj twierdzę - czas jaki komputer zużyje na jej zajęcie da umożliwi nam na zorganizowanie kontrataku lub przynajmniej umocnienie obrony.
wady:
- wyższy koszt stabilności i co za tym idzie duże koszty wszelkich zmian społecznych. Każdy spadek stabilności będziemy odczuwać bardziej boleśnie, często czekając długie lata na poprawę sytuacji w państwie
- droższe technologie - cena technologii jest uzależniona od rozmiarów państwa!
- większy obszar jaki musi być chroniony przez nasze armie - a co za tym idzie, konieczność rozproszenia sił.
Państwo małe od 1 od 3 prowincji (Mediolan, Sienna, Psków)
zalety:
- szybszy rozwój technologiczny
- łatwa do utrzymania stabilność - zmiany społeczne są mniej kosztowne
wady:
- znikome rezerwy ludności
- niewielkie dochody z podatków i produkcji (ale nie z handlu!)
- zajęcie terytorium takiego państwa może być bardzo szybkie
Państwa średnie są jak łatwo się domyśleć gdzieś pomiędzy - nie dysponując potencjałem mocarstw nie mają również elastyczności państw mniejszych. Z drugiej jednak strony w walce z większością małych państw powinny poradzić sobie bez trudności - nawet w sytuacji zacofania technologicznego będą dysponować wyraźną przewagą liczebną. A w walce z państwami dużymi będą miały znacznie większe szanse.
Na początek zdecydowanie odradzam małe państwa - wyzwanie jakie one stawiają przed graczem są naprawdę spore, a początki rozgrywki często dość mało interesujące. Gra państwem dużym jest z kolei relatywnie łatwa i na pierwszą grę idealna. Państwa średnie (4-9 prowincji) choć nieco trudniejsze niż duże dają jednak nieco więcej przyjemności z gry.
Drugą niezwykle istotną kwestią jest położenie państwa - zarówno polityczne jak i geograficzne.
- To pierwsze to kwestia sąsiadów - jak silni są, jakie mamy z nimi stosunki itd.
- To drugie - czy mamy dostęp do morza (i jak dobry), jak długie mamy granice i na ile zwarte terytorium.
Większość nacji europejskich ma mnóstwo sąsiadów, już pierwszy rzut oka na mapę pokazuje iż Europa 1453 roku była znacznie bardziej podzielona politycznie niż jest teraz. Idealnie gdy nasze państwo tworzy jeden, zwarty kształt z możliwie małą liczbą sąsiadów - najlepiej słabszych. Z mocarstw europejskich można polecić szczególnie dwa:
Kastylię - zwarte terytorium i relatywnie bezpieczne sąsiedztwo. Położenie na skraju kontynentu ułatwi nam unikanie wikłania się w niechciane wojny
Anglia - Wyspa + 3 terytoria poza nią. Jeżeli zrezygnujemy z przyczółków na kontynencie będziemy mogli spokojnie oprzeć się na potędze floty.
Położenie w środku Europy (Austria, Węgry, Polska) ma w tej sytuacji same wady - możliwość bycia zaatakowanym z każdej strony, brak dostępu do morza (a więc brak możliwości kolonizacji) i ograniczone możliwości ekspansji.
Ostatnią kwestią pod rozwagę jest ekonomia i sytuacja wewnętrzna. Jaką ma państwo stabilność (wszystko od +1 to już nieźle) , jakie dochody (30 rocznie to na początek nieźle), jaką dysponuje infrastrukturą (targowiska, świątynie, stocznie czy nawet manufaktury).
To wszystko powoduje, iż wybór kraju którego losami pokierujemy nie jest łatwy. Warto tutaj raz jeszcze podkreślić kluczową kwestię w rozgrywce w Europę Universalis - niewiele krajów jest niegrywalnych - często te trudniejsze dostarczają po znalezieniu dla nich właściwej strategii dużo więcej przyjemności z gry.
Ponieważ jednak poradnik ten ma pomóc Ci drogi Czytelniku w pierwszych rozgrywkach w EU3 proponuję zrezygnować z ciekawych wyzwań na rzecz nieco łatwiejszej rozgrywki - co nie znaczy że mniej emocjonującej.
Jakie więc państwo proponuję na początek? Anglię bądź Kastylię. Oba mają silną gospodarkę, spore terytorium, dogodne położenie i ogromny potencjał dzięki któremu w prawdziwej historii oba stały się mocarstwami. Za pierwszym razem proponuję wykorzystać naukę jaką dają nam historia.
0
- Europa Universalis III - poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
- Europa Universalis 3: Zarządzanie państwem
- Europa Universalis 3: Plan gry
- Europa Universalis 3: Wybór kraju
- Europa Universalis 3: Pierwsze kroki
- Europa Universalis 3: Doktryny narodowe
- Europa Universalis 3: Polityka wewnętrzna
- Europa Universalis 3: Ustrój
- Europa Universalis 3: Stabilność, kultury i religia
- Europa Universalis 3: Kolonizacja
- Europa Universalis 3: Dyplomacja
- Europa Universalis 3: Zarządzanie państwem
- Europa Universalis 3: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Ralion Generał
Poradnik dobry ale nie rewelacyjny. Brakuje dokładniejszego omówienia polityki wewnętrznej i znaczenia poszczególnych suwaków (w praktyce) oraz rodzajów ulepszeń/budynków, które mozemy wybudowac w prowincji.
Ale nie jest źle :-)
Miniu Senator
Patron sztuki jest jedna z najlepszych idei w grze jesli gramy malo agresywnie. Odblokowuje on sporo pozytywnych eventow miedzy innymi jeden dajacy manufakture za 500 monet i zwiekszajacy o +1 stabilnosc
Mr.Kalgan Legend
Poradnik prestał być aktualny juz po 2 pierwszych dodatkach, obecnie po Divine Wind + HTTT po prostu zawiera fałszywe informacje. Zmieniły sie ustroje (doszła republika rewolucyjna i cesarstwo), zmieniły sie wymagania ustrojowe i współzależnosci miedzy nimi (np. dyktatura republikańska nie daje juz dostępu do mariaży), Kompletnie przebudowano doktryny Np Rada Gabinetowa to -1 rocznie do niesławy a nie +1 do prestiżu, niegdyś nieuzyteczne doltryny stały sie potężne np Boska Supremacja. Mało tego, śladowe niegdys eventy sa uzaleznione obecnie od doktryn i zatrudnionych doradców, pojawiła sie ogromna rodzina poddoktryn np rozszerzona biurokracja. Zresztą lista zmian jest przeogromna.
Niniejszy podrecznik, jak wiele innych, ze wzgledu na praktykę ich nieudoskonalania i nieudostepnianie ich do moderowania przez graczy stał się zwykła emakulaturą a jego ewentualny zakup strata pieniedzy - można tu rozważyć wystąpienie o zwrot pieniedzy za przeterminowany towar.
zanonimizowany772829 Legionista
Przede wszystkim poradnik przestarzały. Nie adekwatny do najnowszej wersji EU III Divine Wind
zanonimizowany940876 Junior
ej,jak budować statki plemionami,gram plemieniem creek i nie wiem jak dopłynąć do europy (umiem tworzyć konkwistatorów i odkrywców)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
