Europa Universalis 3: Handel

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Handel

Dobrze rozbudowana sieć kupców umieszczonych w dużej liczbie Ośrodków handlu daje dochody, którymi trudno pogardzić. Prawdziwy potencjał jaki daje handel zobaczymy gdy wybierzemy drogę pełnej specjalizacji w tej dziedzinie. O ile w większości obszarów gry specjalizacja popłaca, w handlu korzyści są wyjątkowo dostrzegalne. Wynika to bowiem z bardzo prostego faktu - każdy dukat zarobiony przez naszych kupców musi być zabrany konkurencji.

Każdy ośrodek handlu może pomieścić do 20 kupców. Zdobycie w nim jakiejkolwiek pozycji będzie się zawsze odbywało kosztem konkurentów.

Gdy wysyłamy kupca z zadaniem zawalczenia o nasze dochody w danym ośrodku handlu mogą wydarzyć się dwie rzeczy: albo wskoczy w wolne akurat miejsce albo jeśli go nie będzie - spróbuje wygryźć kupca innej nacji. Żaden pojedynczy kupiec nie będzie robił jednego i drugiego jednocześnie. Z tego względu zazwyczaj wysyłanie kupców pojedynczo nie ma sensu.

Wysłanie dwóch kupców to minimum - jeden walczy o miejsce, drugi gdy tylko zostanie ono zwolnione od razu je zajmuje. To oczywiście sytuacja idealna - często będzie trzeba wysyłać kupców większymi grupami - bo zarówno otwieranie pozycji jak i jej zajmowanie wcale nie musi się udać.

Od czego zależy prawdopodobieństwo jednego i drugiego?

Szansa współzawodnictwa - określa zarówno szansę wygryzienia konkurencji jak i obrony raz wywalczonej pozycji.

Bazowe prawdopodobieństwo to 50%.

Jest dodatkowo modyfikowane przez następujące czynniki:

  1. Każdy 2% efektywności handlowej to +1%
  2. Stabilność - każdy punkt powyżej 0 to +1%, każdy punkt poniżej to -1%
  3. Umiejętności administracyjne władcy - każdy ich punkt to +1% (max 9%)
  4. Niski poziom reputacji - każdy punkt Bad Boya to -1%
  5. Posiadanie Ośrodka handlu nie akceptowanej kultury to -15%
  6. Doktryna Zręczna praktyka handlowa to +10%

Nasze szanse są zestawiane z tymi które ma przeciwnik i na tej podstawie komputer losuje czy powiódł się nasz atak albo czy obrońca utrzymał swoją pozycję. Jeśli prawdopodobieństwa AI i człowieka są równe - szanse na powiedzenie to 50%

Najważniejszy wpływ pozytywny ma efektywność handlowa. Widać również jak poważną przeszkodą w walce o dobrą pozycję naszych kupców jest kiepska reputacja (czyli wysoki BB). Każda aneksja, wypowiedziana bez casus beli wojna i inne pogarszające reputację działania od razu będą się odbijać na skuteczności naszych kupców.

Zostało jeszcze 64% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2007-04-21
09:17

Ralion Generał

Ralion
👍

Poradnik dobry ale nie rewelacyjny. Brakuje dokładniejszego omówienia polityki wewnętrznej i znaczenia poszczególnych suwaków (w praktyce) oraz rodzajów ulepszeń/budynków, które mozemy wybudowac w prowincji.
Ale nie jest źle :-)

Komentarz: Ralion
2007-04-21
09:40

Miniu Senator

Miniu

Patron sztuki jest jedna z najlepszych idei w grze jesli gramy malo agresywnie. Odblokowuje on sporo pozytywnych eventow miedzy innymi jeden dajacy manufakture za 500 monet i zwiekszajacy o +1 stabilnosc

Komentarz: Miniu
2012-10-22
10:10

Mr.Kalgan Legend

Mr.Kalgan

Poradnik prestał być aktualny juz po 2 pierwszych dodatkach, obecnie po Divine Wind + HTTT po prostu zawiera fałszywe informacje. Zmieniły sie ustroje (doszła republika rewolucyjna i cesarstwo), zmieniły sie wymagania ustrojowe i współzależnosci miedzy nimi (np. dyktatura republikańska nie daje juz dostępu do mariaży), Kompletnie przebudowano doktryny Np Rada Gabinetowa to -1 rocznie do niesławy a nie +1 do prestiżu, niegdyś nieuzyteczne doltryny stały sie potężne np Boska Supremacja. Mało tego, śladowe niegdys eventy sa uzaleznione obecnie od doktryn i zatrudnionych doradców, pojawiła sie ogromna rodzina poddoktryn np rozszerzona biurokracja. Zresztą lista zmian jest przeogromna.

Niniejszy podrecznik, jak wiele innych, ze wzgledu na praktykę ich nieudoskonalania i nieudostepnianie ich do moderowania przez graczy stał się zwykła emakulaturą a jego ewentualny zakup strata pieniedzy - można tu rozważyć wystąpienie o zwrot pieniedzy za przeterminowany towar.

Komentarz: Mr.Kalgan
2013-04-15
22:52

zanonimizowany772829 Legionista

Przede wszystkim poradnik przestarzały. Nie adekwatny do najnowszej wersji EU III Divine Wind

Komentarz: zanonimizowany772829
2013-11-23
17:28

zanonimizowany940876 Junior

ej,jak budować statki plemionami,gram plemieniem creek i nie wiem jak dopłynąć do europy (umiem tworzyć konkwistatorów i odkrywców)

Komentarz: zanonimizowany940876

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl