Age of Wonders 3: Ogólne informacje o rasach

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Ogólne informacje

Bardzo dobrze rozwinięta metropolia pozwala na niemal natychmiastową produkcję jednostek. - Ogólne informacje | Rasy i jednostki w Age of Wonders III - Age of Wonders III - poradnik do gry
Bardzo dobrze rozwinięta metropolia pozwala na niemal natychmiastową produkcję jednostek.

W grze występuje 6 ras, które różnią się od siebie głównie jednostkami, których produkcję umożliwiają. Każda rasa posiada pewne mocne oraz słabe strony, tak samo ulubiony teren (zakładanie miast na lubianym typie terenu zwiększa jego zadowolenie) oraz umiejętności związane z daną rasą, które to umiejętności posiadają wszystkie jednostki. Wybór rasy zależy od wyboru głównego bohatera - pierwsze miasto oraz jednostki będą tej samej rasy, jakiej bohater. Wybór jednej z ras nie uniemożliwia posiadania miast i jednostek innej, jednakże konieczne jest przejęcie miasta "zamieszkałego" przez inną rasę.

Jak zostało to wspomniane każda rasa może produkować inne jednostki. Różnią się one od siebie typem (np. kawaleria, łucznicy) oraz umiejętnościami i statystykami. Istnieją również jednostki, które na pole bitwy można przyzwać za pomocą czarów oraz jednostki "fantastyczne" - bestie, wróżki czy smoki. Dodatkowo możliwe jest rekrutowanie specjalnych jednostek, różnych dla każdej klasy. Kilka oddziałów najlepiej jest zgrupować w armię- maksymalnie sześć jednostek w jednej, włączając w to bohaterów. Pojedyncze armie, z racji tego, iż łatwo je pokonać, powinny służyć głównie do eksploracji mapy, tak, aby ich strata nie była dotkliwa. Dobrze więc do tego celu wykorzystać jedne z tańszych jednostek lub mniej kosztowny rodzaj kawalerii, posiadający więcej punktów ruchu od innych oddziałów.

Zdolności

Różne jednostki posiadają odmienne zdolności, które są bardzo istotne, gdyż nie tylko statystyki, takie jak ilość punktów życia, czy siła ataku świadczą o przydatności danej jednostki na polu bitwy - Ogólne informacje | Rasy i jednostki w Age of Wonders III - Age of Wonders III - poradnik do gry

Różne jednostki posiadają odmienne zdolności, które są bardzo istotne, gdyż nie tylko statystyki, takie jak ilość punktów życia, czy siła ataku świadczą o przydatności danej jednostki na polu bitwy. Często właśnie owe zdolności są ważniejsze aniżeli podstawowe atrybuty. Aby sprawdzić umiejętności, które posiada dana jednostka należy kliknąć na miniaturze symbolizującej ją lewym przyciskiem myszy. Otwarta zostanie lista z wszystkimi zdolnościami danej jednostki, gdzie oprócz podstawowych, takich jak atak czy możliwość chodzenia, pojawią się różne bonusy ochronne, czy słabości. Warto więc wiedzieć, co jest silną stroną przeciwnych jednostek oraz tych posiadanych przez siebie.

Morale

Ważnym elementem każdej armii jest wskaźnik jej morale, czyli generalnego zadowolenia i chęci walki. Startowe morale jednostek jest zależne od zadowolenia miasta, w którym zostały zrekrutowane. Na morale wpływają wydarzenia z gry np. przegrana bitwa, czy brak złota na utrzymanie. Niski poziom może zaowocować dezercją oraz zadawaniem niższych niż normalnie obrażeń przez jednostki podczas walki. Wysoki współczynnik z kolei zwiększa szansę na zadanie obrażeń krytycznych, większych niż normalnie.

Doświadczenie

Każda jednostka podczas rozgrywki zdobywa doświadczenie, wraz z którego wzrostem rośnie jej ranga, która wpływa z kolei na podstawowe atrybuty jednostki - Ogólne informacje | Rasy i jednostki w Age of Wonders III - Age of Wonders III - poradnik do gry

Każda jednostka podczas rozgrywki zdobywa doświadczenie, wraz z którego wzrostem rośnie jej ranga, która wpływa z kolei na podstawowe atrybuty jednostki. Doświadczenie zdobywa się oczywiście za zadawanie obrażeń oraz zabijanie wrogich jednostek, używanie umiejętności, czy rzucanie czarów. Im więcej doświadczenia, tym większa ranga, która symbolizowana jest przez mały medal znajdujący się w prawym górnym rogu ikony reprezentującej jednostkę. Na ostatnim poziomie doświadczenie dana jednostka zyskuje dodatkowo zdolność, np. Spowoduj silne zatrucie (Inflict Severely Poisoned) w przypadku Goblin - Żądlarz (Goblin Swarm Darter). Początkowy poziom doświadczenie może zostać zwiększony przez rozbudowę odpowiednich budynków w miastach. Bohaterowie oraz liderzy wraz z wzrostem doświadczenia mogą rozdysponować swoimi punktami ulepszeń w celu nabycia nowych umiejętności, zaklęć lub poprawienia atrybutów.

Typ obrażeń

Obrażenia, które mogą zadawać jednostki, zostały podzielone na fizyczne oraz nie fizyczne. Przed obrażeniami fizycznymi obronę zapewnia cecha Defense. Obrażenia te są to głównie ataki wręcz bądź ostrzał np. łuczniczy. Obrażenia nie fizyczne mogą zostać z kolei zmniejszone przez odporność (Resistance). Należą do nich wszelkiego rodzaju ataki magiczne, zadające obrażenia od ognia, mrozu, trucizny, porażenia oraz wiary (Fire, Frost, Blight, Shock oraz Spirit). Warto więc wiedzieć, czy jednostka jest bardziej podatna na atak magiczny, czy fizyczny i np. nie marnować ostrzału łuczników na oddział posiadający wysoka defensywę, a raczej przemieścić ich po polu bitwy celem zaatakowania innej, która otrzyma większe obrażenia. Wniosek nasuwa się sam - najlepiej posiadać w swojej armii jednostki zadające zarówno jeden jak i drugi typ obrażeń, aby nie mieć problemów z pokonaniem oddziału posiadającego wysoką odporność na dany typ ataku.

Kompletowanie armii

Różnorodna armia to połowa sukcesu. - Ogólne informacje | Rasy i jednostki w Age of Wonders III - Age of Wonders III - poradnik do gry
Różnorodna armia to połowa sukcesu.

1. Zadbaj o to, aby Twoje oddziały były zróżnicowane. Nie warto prowadzić do walki np. samych łuczników. Różne typy jednostek posiadają pewne bonusy przeciwko innym, np. pikinierzy (Pikemen) przeciwko kawalerii (Cavalry). Różne są także typy ataków - jedne jednostki są bardziej odporne np. na ataki fizyczne, a bardziej podatne na te magiczne. Posiadanie zróżnicowanej armii zapewni Ci możliwość odpowiedniego dobrania do ataku jednostek przeciwnika, co spowoduje zadawanie maksymalnych obrażeń.

2. Jednostki, które rekrutujesz w miastach, to nie jedyny sposób na zwiększenie liczebności i siły Twojej armii. Różne oddziały można przyzywać (w zależności od wybranej klasy), czy rekrutować w Siedliskach. Szczególnie ta ostatnia opcja może być bardzo przydatna - niejednokrotnie właśnie te drogie, ale bardzo dobre jednostki, pomogą wygrać starcie.

3. Staraj się nie tracić jednostek w głupi sposób podczas starć. Oddziały, które zdobywają doświadczenie staja się dużo silniejsze, gdy otrzymają najwyższą rangę (Elite). Doświadczenie najlepiej zdobywać atakując słabsze od własnej drużyny, dzięki temu możesz być prawie pewien, ze wygrasz walkę bez straty posiadanych jednostek.

4. Staraj się zawsze mieć w swojej armii jednostkę z umiejętnością Widzenie prawdy (True Sight), dzięki czemu będziesz widział ukryte jednostki przeciwnika.

5. Pamiętaj o maszynach oblężniczych, takich jak Trebusz (Trebeuchet) czy tarany. Pomogą Ci one szybko wyłamać bramę podczas oblężeń. Wiedz również, że wspomniane maszyny są podatne na obrażenia nie fizyczne (ogień), co powinieneś odpowiednio wykorzystać na swoją korzyść.

6. Nie wszystkie jednostki można rekrutować od początku. Większość z nich wymaga wybudowania specjalnych budowli w mieście, dlatego też, zależnie od obranej taktyki, staraj się jak najszybciej dążyć do możliwości rekrutowania najlepszych (i najdroższych) jednostek lub zalej przeciwnika liczną i tanią, ale generalnie słabą, armią.

7. Eksperymentuj z wyborem klas. Opis jednostek nie zastąpi wykorzystania ich w boju i subiektywnego odczucia, kim gra się lepiej. Każda rasa nadaje się do zwycięskiej rozgrywki i każdą można toczyć emocjonującą i dającą dużo frajdy grę.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2014-04-05
08:34

Logan Generał

W spisie treści jest "Bund na północy" :)

Komentarz: Logan
2014-04-18
01:20

jocho74 Junior

Ale jak odbudowac to miasto? Pierwsza wskazowka a ja nie mam zadnych opcji...

Komentarz: jocho74
2014-04-18
18:13

NorekJ Chorąży

NorekJ

Miasto odbudowujesz po prostu zakładając nowe, za pomocą jednostek Osadników/Settler, w miejscu, gdzie kiedyś istniało inne, ale zostało ono zniszczone.

Komentarz: NorekJ
2014-04-20
14:12

PRZEMAN Legionista

świetna gra a ten scenariusz to chyba grałem pare dni:D,bardzo cieżka kampania,sugeruje narobic jak najwięcej smoków inaczej ciężko sie gra:)

Komentarz: PRZEMAN
2014-04-20
14:23

PRZEMAN Legionista

aha:P jak stracicie siedlisko smoków nieda sie go odbudować niestety:(

Komentarz: PRZEMAN
2014-05-20
14:20

zanonimizowany416677 Junior

Jeśli można chciałem poprosić o pomoc w tej grze.
1. Jak uruchomić DLC smoczy tron ?
2. Czy jest możliwość na mapce przygody pozbyć się zatrutego terenu wokół miasta (nic nie pomaga zmiana na inny rodzaj terenu - zawsze jest to teren zatruty) ?
3. Piszę to w pracy - i nie wiem czy dobrze opiszę nie mając dostępu w tej chwili do gry - ale co można zrobić z miastem które ma silny duży minus (od -80% do -100%) do przyrostu ludności. Zadną miarą nie mogę doprowadzić do dalszego wzrostu miasta - czasami pozostaje na wiosce - czasami miasteczko - i żadne pozytywne bonusy nie są w stanie zwiększyć ludności tych miast.

Komentarz: zanonimizowany416677
2020-10-22
19:36

Raszer87 Junior

Jak zwerbować nowego bohatera?
da sie w ogóle w kampanii?
bo w scenariuszu przychodza sami.

Komentarz: Raszer87

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl