Age of Wonders 3: Budynki i miejsca na mapie strategicznej
Aktualizacja:
Budynki i miejsca na mapie strategicznej

Poruszając się po głównej mapie swoimi armiami niejednokrotnie natrafisz na różne struktury, miasta, czy rzeczy do zebrania. Ważne jest więc, aby eksplorować mapę kilkoma jednostkami, dzięki czemu będziesz mieć dużą szansę na odnalezienie interesujących Cię struktur oraz miast przed przeciwnikami. Znajomość terenu oraz ruchów przeciwnika umożliwi Ci lepsze zaplanowanie ataku oraz obrony zagrożonych miast.
Poniżej przedstawiona została lista miejsc, na które możesz natrafić eksplorując mapę.
Zagrożenia
W miarę możliwości miejsca ta należy omijać, gdyż powodują negatywne bonusy dla jednostek.
Zatrute winorośle (Blighted Vines) - zadaje 8 obrażeń (trucizna) na turę przez 4 tury.
Ogromne pajęczyny (Giant Cobwebs) - armia traci wszystkie punkty ruchu po wejściu na pole, które zawiera pajęczynę.
Ciernie (Hook Briar) - zadaje 20 obrażeń (fizyczne) po wejściu na pole.
Rzeczy do podniesienia

Są to różnego rodzaju "kupki" zawierające surowce lub dające pewne bonusy. Znikają po zebraniu, więc obowiązuje tu zasada kto pierwszy, ten lepszy.
Namiot kartografa (Cartographer Tent) - ujawnia część mapy.
Katalizator zaklęć (Casting Catalyst) - dodaje 20-30 punktów potrzebnych do rzucania zaklęć (Casting points).
Kolumna czempionów (Column of Champions) - zapewnia awans odwiedzającej armii.
Szczątki (Flotsoam) - skrzynia zawierająca pewną ilość złota.
Schowek ze złotem (Gold Stash) - kupka zawierająca pewną ilość złota.
Wór na przedmioty (Item sack) - sakwa z przedmiotami, których może używać Twój bohater.
Kupka z maną (Mana Stash) - kupka zawierająca pewną ilość many.
Zasoby produkcyjne (Production Resources) - buduje w pobliskim mieście darmowy budynek. Jeżeli istnieje taka możliwość, to warto odwiedzić to pole w momencie, w którym mieście pozostaną do budowy droższe budynki. Ewentualnie można odwiedzić je jak najszybciej - w tym przypadku przyspieszy to rozwój miasta.
Obóz uchodźców (Refugee Camp) - miejsce po którego odwiedzeniu populacja Twojego najbliższego miasta wzrośnie o pewną ilość ludzi.
Zwoje wiedzy (Scrolls of Knowledge) - powoduje przyspieszenie aktualnie prowadzonego badania.
Skrzynia skarbów (Treasure Chest) - skrzynia zawierająca pewną ilość many oraz złota.
"Wylęgarnie" przeciwników
Są to miejsca, w których co jakiś czas odradzają się drużyny niezależne (Independent), wrogo do Ciebie nastawione. Najlepiej jest je niszczyć zaraz po napotkaniu.
Zbójecka kryjówka (Brigand Hideout) - kryjówka bandytów produkująca lekkie jednostki
Nawiedzone cmentarzysko (Haunted Boneyard) - produkuje jednostki nieumarłych.
Legowisko potwora (Monster Den) - tutaj z kolei pojawiają się różnorakie potwory i bestie.
Siedlisko piratów (Pirates' Nest) - produkuje wrogie statki.
Miejsca skarbów

Odwiedzając dane miejsce możesz wejść do niego, po wybraniu opcji "Wejdź", znajdując się na tym samym hexie, co dane miejsce. Chronione są one przez różne jednostki, a walczyć z nimi będzie tylko jedna Twoja armia (ta stojąca na polu z budowlą, bez wsparcia nawet sąsiadujących jednostek). Po odwiedzeniu i pokonaniu jednostek budowle zapewnią przypływ określonych surowców. Im trudniejsze do odwiedzenia miejsca, tym lepsze rzeczy tam odnajdziesz.
Starożytne ruiny (Ancient Ruins) - odnajdziesz tutaj przedmioty.
Loch (Dungeon) - po eksploracji znajdziesz tu jednostki.
Zakazane sanktuarium (Forbidden Sanctum) - można tu znaleźć jednostki, przedmioty oraz umiejętności (dla bohatera).
Zatopione miasto (Sunken City) - strefa znajdująca się na wodzie, zawierająca przedmioty oraz umiejętności.
Grobowiec (Tomb) - zawiera przedmioty.
Ruiny wieży maga (Wizard Tower Ruins) - można tam znaleźć umiejętności i przedmioty oraz wiedzę (odkrycie jakiegoś badania).
Ziggurat - zawiera przedmioty.
Świątynie
Świątynie zapewniają błogosławieństwa dla odwiedzających jednostek, trwające przez pewną liczbę tur.
Kaplica Matki Ziemi (Shrine to the Earthen Mother) - zapewnia 40% Ochrona przed zarazą (Blight Protection) oraz Przedzieranie (Cave Crawling) przez 8 tur.
Kaplica Kapryśnej Syreny (Shrine to the Fickle Mermaid) - wyposaża jednostki w umiejętność Żeglarz (Mariner) do czasu następnej bitwy oraz całkowicie odnawia ich punkty ruchu.
Kaplica Zamarzniętej Pani (Shrine to the Froze Beauty) - odwiedzające jednostki otrzymują na czas 8 tur umiejętności Arktyczne maskowanie (Arctic Concealment) i Arktyczne Chodzenie (Arctic Walking).
Kaplica Aniola Stróża (Shrine to the Guardian Angel) - zapewnia jednostkom Święty Czempion (Holy Champion) na czas 4 tur oraz całkowicie odnawia ich punkty życia.
Kaplica Pajęczej Królowej (Shrine to the Queen of Spiders) - odwiedzające jednostki zostają obdarzone umiejętnością Wspinaczka (Wall Climbing) na czas następnej bitwy.
Kaplic Szkarłatnego Niszczyciela (Shrine to the Scarlet Destroyer) - jednostki otrzymują ochronę 40% Ochrona przed ogniem (Fire Protection) oraz Wybuchowa śmierć (Explosive Death).
Kaplica Króla-Czarnoksiężnika (Shrine to the Wizard King) - jednostki na czas następnej bitwy zostają obdarzone umiejętnością Kradzież życia (Life Stealing).
Miejsca zapewniające bonusy dla miast i produkowanych jednostek
Miejsca zapewniające całkiem spore bonusy, jeżeli tylko znajdują się w zasięgu Twojego imperium (Domain).
Serce Arktyki (Heart of Arctic) - zwiększa zadowolenie o 200 oraz wyposaża produkowane jednostki w umiejętność Spowoduj odmrożenie (Inflict Frostbite). Dodatkowo usuwa wszystkie kary za "nielubienie" terenów arktycznych (Arctic).
Serce Zarazy (Heart of Blight) - zwiększa zadowolenie o 200 oraz wyposaża produkowane jednostki w umiejętność Spowoduj silne zatrucie (Inflict Severely Poisoned). Dodatkowo usuwa wszystkie kary za "nielubienie" terenów skażonych (Blighted).
Serce Gaju (Heart of Glades) - zwiększa zadowolenie o 200 oraz wyposaża produkowane jednostki w umiejętność Spowoduj krwawiące rany (Inflict Bleeding Wounds). Dodatkowo usuwa wszystkie kary za "nielubienie" terenów umiarkowanych (Temperate).
Serce Tropików (Heart of Tropics) - zwiększa zadowolenie o 200 oraz wyposaża produkowane jednostki w umiejętność Spowoduj skwar (Inflict Scorching Heat). Dodatkowo usuwa wszystkie kary za "nielubienie" terenów tropikalnych (Tropical).
Serce Wulkanu (Heart of Volcano) - zwiększa zadowolenie o 200 oraz wyposaża produkowane jednostki w umiejętność Spowoduj podpalenie (Inflict Fire Immolation). Dodatkowo usuwa wszystkie kary za "nielubienie" terenów wulkanicznych (Volcanic).
Miejsca zapewniające wzrost surowców

Miejsc tych jest na mapie chyba najwięcej. Po eksploracji można w nich znaleźć przedmioty, jednostki oraz surowce. Dodatkowo, gdy znajdują się w zasięgu Twojego imperium, zwiększają przyrost surowców. W odróżnieniu od miejsc skarbów jednostki znajdujące się w zasięgu jednego hexa zapewnią wsparcie w bitwie. Najlepiej zakładać miasta w okolicy, w której znajduje się największa liczba takich miejsc.
Eruptor żywiołu powierza (Air Node) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost many (+10).
Eruptor stworzenia (Creation Node) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost many (+10).
Kryształowe drzewo (Crystal Tree) - można tu znaleźć przedmioty. Zwiększa przyrost many (+20).
Eruptor zniszczenia (Destruction Node) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost many (+10).
Eruptor żywiołu ziemi (Earth Node) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost many (+10).
Eruptor żywiołu ognia (Fire Node) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost many (+10).
Kamieniołom płynnej skały (Flowrock Quarry) - można tu znaleźć surowce oraz przedmioty. Zwiększa przyrost punktów produkcji (+20).
Kopalnia złota (Gold Mine) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost złota (+10).
Duża farma (Great Farm) - można tu znaleźć przedmioty. Zwiększa wzrost populacji (+100).
Kuźnia magmy (Magma Forge) - można tu znaleźć przedmioty. Zwiększa przyrost punktów produkcji (+10).
Eruptor Many (Mana Node) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost many (+10).
Źródło życia (Spring of Life) - można tu znaleźć przedmioty. Zwiększa wzrost populacji (+100) oraz zadowolenie (+50).
Faktoria (Trading Post) - można tu znaleźć przedmioty. Zwiększa przyrost złota (+20).
Skarbiec wiedzy (Vault of Knowledge) - można tu znaleźć wiedzę (badanie). Zwiększa przyrost punktów wiedzy (+20).
Eruptor żywiołu wody (Water Node) - można tu znaleźć surowce. Zwiększa przyrost many (+10).
Inne
Są to wszelkiego rodzaju inne miejsca, niepasujące do powyższych kategorii.
Wejście do jaskini (Cave Entrance) - wejście do jaskini prowadzące do podziemi.
Wyjście z jaskini (Cave Exit) - wyjście z jaskini prowadzące na powierzchnię.
Jagody pośpiechu (Haste Berries) - całkowicie odnawia punkty ruchu odwiedzających jednostek.
Oberża (Inn) - gospoda, w której można znaleźć bohaterów do wynajęcia.
Główna stocznia (Master Shipyard) - struktura umożliwiająca budowę statków.
Staw widzenia (Reflective Pool) - umożliwia "zajrzenie" w inne zwierciadło, które ujawnia kawałek mapy.
Tabliczka (Sign) - drewniany znak.
Zagłuszacz czarów (Spelljammer) - uniemożliwia rzucanie zaklęć w obrębie 3 hexów.
Teleport (Teleporter) - przenosi armię do drugiego, połączonego z tym, teleportu.
Strażnica (Watchtower) - odkrywa dużą część mapy w sąsiedztwie.
Oprócz wspomnianych powyżej budowli i struktur na mapie świata można natrafić oczywiście na miasta i fortece, zarówno niezależne, jak i te należące do innych graczy. Nie wszystkie z powyższych miejsc muszą się znaleźć na jednej mapie, np. wejść do podziemi nie będzie na mapie, w której dostępny jest jedynie poziom na powierzchni.
Komentarze czytelników
jocho74 Junior
Ale jak odbudowac to miasto? Pierwsza wskazowka a ja nie mam zadnych opcji...
NorekJ Chorąży
Miasto odbudowujesz po prostu zakładając nowe, za pomocą jednostek Osadników/Settler, w miejscu, gdzie kiedyś istniało inne, ale zostało ono zniszczone.
PRZEMAN Legionista
świetna gra a ten scenariusz to chyba grałem pare dni:D,bardzo cieżka kampania,sugeruje narobic jak najwięcej smoków inaczej ciężko sie gra:)
PRZEMAN Legionista
aha:P jak stracicie siedlisko smoków nieda sie go odbudować niestety:(
zanonimizowany416677 Junior
Jeśli można chciałem poprosić o pomoc w tej grze.
1. Jak uruchomić DLC smoczy tron ?
2. Czy jest możliwość na mapce przygody pozbyć się zatrutego terenu wokół miasta (nic nie pomaga zmiana na inny rodzaj terenu - zawsze jest to teren zatruty) ?
3. Piszę to w pracy - i nie wiem czy dobrze opiszę nie mając dostępu w tej chwili do gry - ale co można zrobić z miastem które ma silny duży minus (od -80% do -100%) do przyrostu ludności. Zadną miarą nie mogę doprowadzić do dalszego wzrostu miasta - czasami pozostaje na wiosce - czasami miasteczko - i żadne pozytywne bonusy nie są w stanie zwiększyć ludności tych miast.
Raszer87 Junior
Jak zwerbować nowego bohatera?
da sie w ogóle w kampanii?
bo w scenariuszu przychodza sami.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
