Honorowe wzmianki. Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy
- Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy i jak zniknęły z rynku
- MicroProse
- Origin Systems
- Psygnosis
- Bullfrog Productions
- Sensible Software
- Westwood Studios
- Strategic Simulations, Inc. (SSI)
- Interplay Productions / Interplay Entertainment
- LucasArts Entertainment
- Honorowe wzmianki
Honorowe wzmianki

Historia gier komputerowych i ich twórców z lat 90. to temat na grubą książkę. Z oczywistych względów nie da się opowiedzieć wszystkiego w jednym artykule. Uprzedzając jednak choćby część ewentualnych komentarzy w stylu „a gdzie jest...”, w telegraficznym skrócie wspomnijmy jeszcze parę znanych firm, jednocześnie zachęcając Was do podawania nazw swoich ulubionych studiów, których tu zabrakło!
Acclaim
Ogromny wydawca z USA, działający w latach 1987–2004. Jego logo najbardziej pamiętamy chyba z tego, że wyskakiwało przed rundami w kolejnych odsłonach Mortal Kombat.
Apogee Software
Firma stworzona w 1987 roku zasłynęła z popularyzowania dystrybucji „shareware”, czyli wydawania małej części gry za darmo, z możliwością dokupienia pełnej wersji. Nie było to „demo” w klasycznym znaczeniu tego słowa, tylko raczej pierwszy epizod kampanii. Dzięki temu wielki sukces i rozgłos zyskały gry Duke Nukem, Wolfenstein 3D, Commander Keen i Rise of the Triad. W 1996 roku firma zmieniła nazwę na 3D Realms, wydając przy okazji swój wielki hit: Duke Nukem 3D.
Blue Byte
Niemiecka firma założona w 1988 roku. Najbardziej znamy ją z serii Battle Isle i The Settlers. W 2001 stała się częścią Ubi Softu i mimo że Francuzi pozbyli się oryginalnej nazwy dopiero w 2020 roku, to jednak można powiedzieć, że gry autorstwa stricte Blue Byte skończyły się właśnie na przełomie wieków. Dziś to już w pełni oddział Ubisoftu w Niemczech, stojący m.in. za takimi produkcjami jak seria Anno, Rainbow Six: Siege, For Honor, Far Cry 6 czy nadchodzący Avatar.
Core Design
Założony w 1988 roku Core Design to firma, która przede wszystkim stworzyła Larę Croft i pierwszego Tomb Raidera (1996). Inne jej znane pozycje to Rick Dangerous, Heimdall, strzelanka Thunderhawk i bijatyka Fighting Force.
LookingGlass Technologies
Prawdziwi magicy od rewolucji w mechanikach rozgrywki i grafice komputerowej, działający w latach 1990–2000. Zawsze jednak pozostawali nieco w cieniu wydawców, którzy zbierali wszelkie laury za ich dzieła. A to właśnie LookingGlass zawdzięczamy System Shocka, Thiefa, Car and Driver czy wykorzystujący już w latach 90. satelitarne zdjęcia Ziemi symulator Flight Unlimited.
Infogrames
Historia francuskiej firmy Infogrames, działającej w latach 1983–2009, która dziś należy do Atari SA, jest tak zawiła, pełna zwrotów akcji i zmian właściciela, że w sieci trudno nawet znaleźć konkretną listę gier tego studia. Charakterystyczne logo z pancernikiem zapamiętamy jednak na zawsze z takich produkcji jak np. pocieszne North&South na Amigę, a przede wszystkim z oryginalnej trylogii Alone in the Dark.
NovaLogic
Początek firmy NovaLogic sięga 1985 roku, ale tak naprawdę pamiętamy ją dopiero od 1992, kiedy to ukazała się rewolucyjna strzelanka Comanche: Maximum Overkill. W czasach standardu 1 MB pamięci RAM miała zabójcze wymagania aż 4 MB, by w ogóle dać się uruchomić. W zamian oferowała niezwykle plastyczne góry i wąwozy, co przy konkurencyjnych stożkach na płaskiej tafli robiło piorunujące wrażenie. Potem było jeszcze parę udanych symulatorów lotu oraz seria FPS-ów Delta Force i sieciowa strzelanka Joint Operations z serwerami dla 150 osób naraz! Ostatnia aktywność NovaLogic to mało udane DF: Xtreme 2 z 2009 roku i próba postawienia Activision przed sądem za używanie zwrotu „Delta Force” w Modern Warfare 3, co skończyło się porażką. W 2016 roku wszelkie prawa do tych marek wykupiło THQ Nordic.
