Interplay Productions / Interplay Entertainment. Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy
- Znane studia z lat 90. - za co je pokochaliśmy i jak zniknęły z rynku
- MicroProse
- Origin Systems
- Psygnosis
- Bullfrog Productions
- Sensible Software
- Westwood Studios
- Strategic Simulations, Inc. (SSI)
- Interplay Productions / Interplay Entertainment
- LucasArts Entertainment
- Honorowe wzmianki
Interplay Productions / Interplay Entertainment
Za co pamiętamy: izometryczne RPG wszech czasów
Lata działalności: 1983–1998

Interplay to kultowy producent i jeszcze bardziej uznany wydawca gier, które na zawsze przeszły do historii. Firma powstała w 1983 roku, a jednym z jej założycieli był legendarny Brian Fargo – przyszły twórca postapokaliptycznego Wastelanda, Fallouta, Stonekeepa i wielu innych pozycji. Interplay najpierw szukał wydawców dla swoich gier, korzystając m.in. z usług Electronic Arts, a potem sam przejął tę funkcję przy innych deweloperach, np. BioWare. Stworzył nawet specjalny oddział zajmujący się produkowaniem RPG – Black Isle Studios.
Dzięki temu powstała iście legendarna lista tytułów: Baldur’s Gate, Planescape: Torment, Icewind Dale, Descent, MDK Shiny Entertainment, a nawet polski Mortyr. To oczywiście tylko niektóre pozycje z logo Interplaya, bo wymieniać można by naprawdę długo.
Jak studio zniknęło z rynku?
Sytuacja Interplaya jest niezwykle skomplikowana, bowiem firma w zasadzie nie zakończyła oficjalnie działalności, niemniej od lat balansuje na krawędzi bankructwa. Upadek rozpoczął się już w 1998 roku, i to w okresie dużych sukcesów wydawanych gier. W celu uniknięcia sądowych rozpraw spółka weszła na amerykańską giełdę pod nową nazwą Interplay Entertainment. Sporą część jej własności wykupiła francuska firma Titus Software, przekazując prawa do dystrybucji gier Vivendi Universal Games. W międzyczasie z Interplaya odszedł Brian Fargo – po tym, jak upadł plan przestawienia się z gier pecetowych na konsolowe.
Dalej kłopoty tylko narastały. Cena akcji spadła do tak niskiego poziomu, że firmę usunięto z listy NASDAQ. Piętrzyły się długi i straty, bo w międzyczasie zbankrutowało również Titus Software. Interplay zwalniał ludzi, zamykał studia (w tym Black Isle), zbywał prawa do swoich kultowych marek (tak Fallout stał się własnością Bethesdy). W 2016 roku ogłoszono chęć sprzedaży całej własności intelektualnej Interplaya, liczącej ok. 70 tytułów. Ostatnie wieści to próba zostania współwydawcą remake’u gry Kingpin: Life of Crime. Firma wydała też konwersję konsolowego Baldur’s Gate: Dark Alliance na PC oraz parę klasycznych tytułów na obecnych platformach cyfrowych.
