Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 18 kwietnia 2022, 11:30

MMO to nie to samo co MMORPG. Obalamy kilka popularnych mitów o grach

Spis treści

Kolejny przykład podobnych do siebie określeń, które lubią się mylić lub być używane zamiennie. Tymczasem MMO, czyli massively multiplayer online (game), to po prostu gra sieciowa z dużą liczbą graczy, zwykle operujących w tym samym świecie. Typowym, choć rzadko wymienianym, przykładam pozycji MMO może być chociażby sieć VATSIM, w której spotykają się miłośnicy lotnictwa cywilnego i dzielą swoje role na kontrolerów ruchu oraz pilotów wykonujących loty. Inne produkcje MMO to PlanetSide 2, War Thunder czy World of Tanks.

A MMORPG to po prostu najpopularniejszy podgatunek MMO, czyli gra sieciowa z dużą liczbą graczy oraz pierwiastkiem RPG, na który składa się wcielanie się w konkretną postać po stworzeniu jej w złożonym kreatorze, różne sposoby na wykonanie zadania, odczuwalne konsekwencje naszych decyzji, rozwój bohatera, zbieranie doświadczenia czy lepszego ekwipunku. MMORPG zwykle osadzone są w uniwersach fantasy lub science fiction, a te najbardziej oczywiste tytuły, jakie przychodzą na myśl, to World of Warcraft, Ultima Online, The Elder Scrolls Online, EVE Online, Star Wars: The Old Republic.

Podsumowując, każda gra MMORPG to MMO, ale nie każde MMO jest pozycją MMORPG! To jak z kwadratem i prostokątem.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Sekiro: Shadows Die Twice jest najtrudniejszą grą FromSoftware?

Tak
38,4%
Nie
61,6%
Zobacz inne ankiety
Odradziłbym swojemu dziecku pracę w gamedevie - wywiad z Jasonem Schreierem
Odradziłbym swojemu dziecku pracę w gamedevie - wywiad z Jasonem Schreierem

Wciśnij reset to druga książka Jasona Schreiera wydana w Polsce, w której pokazuje, czym naprawdę jestem wymarzona praca dewelopera gier. To również świetna okazja do tego, aby zapytać go, czy dopisze do książki brakujący rozdział o Cyberpunku.

Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach
Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach

Chciałbyś choć raz przysiąść do komputera bez zbędnych komentarzy mamy, brata czy partnera? Ten artykuł może pomóc Ci w przekonaniu bliskich o nieprawdziwości panujących mitów o graczach.