MMO to nie to samo co MMORPG. Obalamy kilka popularnych mitów o grach
Spis treści
Kolejny przykład podobnych do siebie określeń, które lubią się mylić lub być używane zamiennie. Tymczasem MMO, czyli massively multiplayer online (game), to po prostu gra sieciowa z dużą liczbą graczy, zwykle operujących w tym samym świecie. Typowym, choć rzadko wymienianym, przykładam pozycji MMO może być chociażby sieć VATSIM, w której spotykają się miłośnicy lotnictwa cywilnego i dzielą swoje role na kontrolerów ruchu oraz pilotów wykonujących loty. Inne produkcje MMO to PlanetSide 2, War Thunder czy World of Tanks.
A MMORPG to po prostu najpopularniejszy podgatunek MMO, czyli gra sieciowa z dużą liczbą graczy oraz pierwiastkiem RPG, na który składa się wcielanie się w konkretną postać po stworzeniu jej w złożonym kreatorze, różne sposoby na wykonanie zadania, odczuwalne konsekwencje naszych decyzji, rozwój bohatera, zbieranie doświadczenia czy lepszego ekwipunku. MMORPG zwykle osadzone są w uniwersach fantasy lub science fiction, a te najbardziej oczywiste tytuły, jakie przychodzą na myśl, to World of Warcraft, Ultima Online, The Elder Scrolls Online, EVE Online, Star Wars: The Old Republic.
Podsumowując, każda gra MMORPG to MMO, ale nie każde MMO jest pozycją MMORPG! To jak z kwadratem i prostokątem.