Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 18 kwietnia 2022, 11:30

Borderlands nie jest grą z cel-shadingiem. Obalamy kilka popularnych mitów o grach

Spis treści

O tym, że Borderlands jest grą wykorzystującą grafikę cel-shadingową, można nie tylko usłyszeć w dyskusjach niektórych graczy, ale i przeczytać w pierwszych odpowiedziach na stronie Quora.com. A tymczasem tak nie jest! Cel-shading to specyficzna technika renderowania obiektów 3D, by wyglądały na płaskie poprzez o wiele mniejszą paletę kolorów użytych do cieniowania. Obiekty mają też charakterystyczną czarną ramkę, by wszystko kojarzyło się z komiksem, z rysowaną ręcznie grafiką.

W Borderlands nic takiego nie miało miejsca, co podkreślają sami devowie z Gearbox Software z Randym Pitchfordem na czele. W grze zastosowano ręcznie rysowane tekstury i tradycyjne renderowanie, które dopiero potem potraktowano specjalnym oprogramowaniem wyostrzającym cienie i dodającym czarne obwódki nie tylko wokół postaci, ale i elementów tła. Później dopracowywano jeszcze modele bohaterów, zmieniając ich proporcje, by jeszcze bardziej wysuwały się na pierwszy plan. Wszystko to istotnie przypomina komiks i taki był po części cel tych wszystkich przeróbek, ale technicznie nie ma to nic wspólnego z cel-shadingiem.

Cel-shading znajdziecie najczęściej w grach stylizowanych na anime i mangę, czyli w produkcjach japońskich. Chyba najpiękniejszymi reprezentantami tegoż graficznego stylu są Okami, No More Heroes czy Persona 5.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Sekiro: Shadows Die Twice jest najtrudniejszą grą FromSoftware?

Tak
38,4%
Nie
61,6%
Zobacz inne ankiety
Odradziłbym swojemu dziecku pracę w gamedevie - wywiad z Jasonem Schreierem
Odradziłbym swojemu dziecku pracę w gamedevie - wywiad z Jasonem Schreierem

Wciśnij reset to druga książka Jasona Schreiera wydana w Polsce, w której pokazuje, czym naprawdę jestem wymarzona praca dewelopera gier. To również świetna okazja do tego, aby zapytać go, czy dopisze do książki brakujący rozdział o Cyberpunku.

Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach
Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach

Chciałbyś choć raz przysiąść do komputera bez zbędnych komentarzy mamy, brata czy partnera? Ten artykuł może pomóc Ci w przekonaniu bliskich o nieprawdziwości panujących mitów o graczach.