Remaster to nie remake. Obalamy kilka popularnych mitów o grach

Dariusz Matusiak

54

Remaster to nie remake

Niby to rzecz oczywista, a jednak wciąż raz po raz mylona – albo przez nazywanie jednego drugim, albo przez traktowanie tych określeń jako synonimów. Dzieje się tak nie tylko u nas, gdzie zapewne trochę zamieszania wprowadza podobieństwo tych dwóch angielskich słów i brak znajomości ich znaczenia, ale nawet wśród graczy anglojęzycznych. Wyjaśnijmy więc raz na zawsze różnice pomiędzy tymi pojęciami.

Remaster to ulepszona wersja tej samej gry w oparciu o oryginalny kod i assety. Twórcy podwyższają rozdzielczość tych samych tekstur, dodają więcej efektów dźwiękowych, nagraną od nowa muzykę, dostosowują grę do współczesnych formatów obrazu, usprawniają mechaniki sterowania, interfejs, ale wszystko opiera się na oryginalnym źródle. Dobrą analogią jest tu remont starego samochodu.

Remake z kolei to stworzenie całej gry zupełnie od podstaw. Materiał źródłowy oryginału jest jedynie wzorem do naśladowania. Wykorzystuje się pomysły na fabułę, bohaterów, lokacje, misje i tworzy wszystko od nowa z użyciem najnowszych narzędzi, silników i możliwości współczesnego sprzętu.

Gry będące jednym lub drugim pojawiają się na rynku regularnie. Świetnym przykładem jest tu przypomnienie kultowej serii Mafia, kiedy to otrzymaliśmy remaster drugiej części i pełny remake pierwszej odsłony tego cyklu. Od nowa (remake) stworzono Demon’s Souls, by pokazać graficzne fajerwerki PlayStation 5, za to trylogia Uncharted pod nazwą Kolekcja Nathana Drake’a była tylko lekkim odświeżeniem (remaster) starszych odsłon.

72

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Sekiro: Shadows Die Twice jest najtrudniejszą grą FromSoftware?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl