3. God of War: Ragnarok. Najlepsze gry 2022 roku - wybór redakcji

Dariusz Matusiak

3. God of War: Ragnarok

God of War: Ragnarok, Sony Interactive Entertainment, 2022

  1. Data premiery: 9 listopada
  2. Gatunek: przygodowa gra akcji TPP
  3. Producent: Sony Interactive Entertainment
  4. Platformy: PlayStation 5, PlayStation 4
  5. Nasza ocena: 8,5/10

To był jeden z murowanych kandydatów do tytułu gry roku, ale nie udało mu się to ani na The Game Awards, ani w naszym rankingu. Charyzma Kratosa wystarczyła za to na miejsce na podium. I to całkiem zasłużenie, bo God of War: Ragnarok to po prostu świetna produkcja. Może zabrakło trochę tej świeżości, małego zaskoczenia, jakim była poprzednia odsłona serii, tak różna od poprzednich. Czuć też w fabule, że twórcy ścisnęli dwie opowieści w jedną wbrew wcześniejszym planom, co nie wyszło historii na dobre.

Znaczne poprawki zawitały za to do mechanik rozgrywki, która jest jeszcze przyjemniejsza niż wcześniej. W końcu dostaliśmy więcej rodzajów przeciwników i więcej ulepszeń do broni, walka jest odpowiednio „mięsista”, a poziom zagadek wyważony. Czuć też rozmach całej przygody, przemierzane światy robią wrażenie i przyjemnie jest je eksplorować. Ragnarok to po prostu jakość sama w sobie, do jakiej w sumie przyzwyczaiło nas już studio Santa Monica, a parę niuansów tu i tam nie zmienia faktu, że to kawał solidnej gry.

Spodziewałem się powtórki z 2018 roku i ją dostałem. Santa Monica Studio zdynamizowało i odrobinę urozmaiciło gameplay, a zwłaszcza system walki, który poprzednio wydał mi się odrobinę niedopracowany. Miałem obawy, czy deweloper podoła temu zadaniu, ale na szczęście pod tym względem spisał się wzorowo. Nieco gorzej niż wcześniej wypadła za to fabuła. Nie zrozumcie mnie źle – uważam, że historia God of War: Ragnaroka jest opowieścią dojrzałą, w której nie brakuje dobrze podanych trudnych tematów.

Podoba mi się również wykorzystanie mitologii nordyckiej – wynikający z niej zwrot fabularny sprawił, że wszystkie wcześniejsze wydarzenia nagle nabrały sensu. Niestety, zakończenie odrobinę rozczarowało. Wprawdzie idealnie wpisuje się ono w kameralność całej nordyckiej przygody Kratosa, ale nie ukrywam, że podtytuł Ragnarok obiecywał znacznie więcej niż to, co dostaliśmy. Ostatecznie bawiłem się jednak znakomicie – równie dobrze jak przy okazji poprzedniej części, choć z nieco innych powodów. Jeśli zaś chodzi o 2022 rok, tylko Elden Ring ujął mnie bardziej.

Hubert „hexx0” Śledziewski

  1. Więcej o grze God of War: Ragnarok
Podobało się?

31

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl