Muzyka z gier nabiera znaczenia w ich promocji i bardzo mnie to cieszy

Gry Doom Eternal i Assassin’s Creed: Valhalla dzieli praktycznie wszystko, ale mają one jedną cechą wspólną – ich wydawcy mocno postawili na muzykę w promocji tytułów. Za chwilę w podobny sposób uderzą też Redzi i Cyberpunk 2077.

Krystian Smoszna

Jeśli uważnie śledzicie wieści o serii Assassin’s Creed, to z pewnością wiecie już, że w piątek ukazał się drugi minialbum zawierający kompozycje z soundtracku do najnowszej odsłony tego cyklu, czyli Valhalli. Oznacza to, że fani sagi o skrytobójcach mogą posłuchać już czternastu utworów z nadchodzącej produkcji, stworzonych zresztą przez fenomenalnę trio – Jespera Kyda (wielki powrót Duńczyka do tej marki po wieloletniej absencji), Sarę Schachner (autorki najlepszej – moim zdaniem – oprawy muzycznej do AC, czyli Origins) i Einara Selvika – frontmana norweskiej grupy Wardruna.

Choć temat soundtracków do gier komputerowych nie elektryzuje graczy tak mocno, jak inne aspekty nadchodzących tytułów, to mnie cieszy, że wydawcy coraz chętniej stawiają na muzykę i widzą w niej skuteczne narzędzie do promowania swoich dzieł. Jednym ze świeżych przykładów była gra Doom Eternal i angaż Micka Gordona, który po reboocie tej serii strzelanin w 2016 roku stał się dla fanów osobą absolutnie niezbędną w projekcie. O wymiarze uwielbienia dla australijskiego kompozytora dobrze świadczy też fakt, że po aferze z miksami utworów wiele osób wzięło go w obronę, a z kolei mocno dostało się studiu id Software.

Ubisoft podąża podobną drogą i nie daje miłośnikom Assassin’s Creed zapomnieć, że w tworzenie nowej gry zaangażował muzyczny dream team. Nigdy wcześniej francuski koncern nie dzielił się dokonaniami kompozytorów tak ochoczo na tak wczesnym etapie i jestem przekonany, że na dwóch EP-kach promocja Valhalli się nie skończy. Uważam, że to kapitalny pomysł, bo po zagraniu w roboczą wersję wikińskiej odsłony serii stało się dla mnie jasne, że Kyd, Schachner i Selvik będą głównymi kandydatami do nagrody dla najlepszego soundtracku roku. O ile oczywiście nie ubiegnie ich wspomniany Gordon lub ekipa odpowiedzialna za Cyberpunka 2077, z Marcinem Przybyłowiczem na czele.

Kwestia Cyberpunka jest o tyle ciekawa, że „Redzi” pojechali absolutnie po bandzie. Zamiast pójść na łatwiznę i postarać się o licencję istniejących hiciorów, po prostu zwrócili się do pasujących im artystów, żeby nagrali całkowicie nowe kawałki, wyłącznie na potrzeby tej gry. W rezultacie każda z piosenek, którą usłyszymy w dziesięciu stacjach radiowych, będzie na swój sposób oryginalna, a przecież musimy pamiętać jeszcze o tradycyjnych kompozycjach, które będą towarzyszyć wydarzeniom prezentowanym na ekranie. Owszem, podobne próby były podejmowane wcześniej i nie jest to żadna nowość, ale na taką skalę – nigdy wcześniej.

Podsumowując, to będzie fenomenalny rok dla fanów muzyki z gier komputerowych i żywię głęboką nadzieję, że tak już zostanie. Biorąc pod uwagę, że do Hellblade 2 zaangażowano zespół Heilung, nie jest to nadzieja płonna.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Jeśli spodobał Ci się ten tekst i chcesz otrzymywać go przed wszystkimi, zapisz się do naszego newslettera.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 10 grudnia 2020

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

92

Krystian Smoszna

Autor: Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-08-10
08:38

Kalbi84 Konsul

Niektórych kawałków z serii AC, Batman: Arkham, Wiedźmina 3, Starcrafta, czy nawet Simsów mógłbym słuchać non stop??

Komentarz: Kalbi84
2020-08-10
09:21

ROJO. Senator

ROJO.
👍

Dodałbym jeszcze info na temat soundtracku do Wasteland 3, który zapowiada się fenomenalnie. https://m.youtube.com/watch?v=uPGmQS0LzpARangers

Komentarz: ROJO.
2020-08-10
10:18

Ziomboy Centurion

A propos soundtracków to jak grałem w dark soulsy to jak przechodziłeś przez "mgłę" i wchodził soundtrack jakbys się miał z Bogiem naku%#%#iać to wiedziałeś już, po tracku że Boss będzie wyzwaniem i soundtrack s końcu będzie Ci dzwonił w uszach nawet po walce :D

Komentarz: Ziomboy
2020-08-11
10:56

Misiek1389 Centurion

Misiek1389

Bardzo spokojne i melodyjne te utwory. Powinni tez dodać coś agresywniejszego. Coś w tym stylu np:

https://www.youtube.com/watch?v=Qj1RS9vHcsw

Komentarz: Misiek1389
2020-08-17
10:45

Banshee Queen Chorąży

Banshee Queen
😍

Nabiera znaczenia? :) Zawsze miała znaczenie! Dzięki niektórym grom odkryła tyle świetnej muzyki! Nawet klasycznej/poważnej potrafiłam słuchaj w trakcie nauki czy pracy.

Komentarz: Banshee Queen

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl