Sniper Elite 5: Sekret Enigmy. Gry, których akcja powinna toczyć się w Polsce

Sniper Elite 5: Sekret Enigmy

Enigma to tylko część fabuły. W 1944 roku polski ruch oporu zdobył rakietę V2, której najważniejsze elementy w brawurowej akcji przemycono do Wielkiej Brytanii.

Z serią Sniper Elite zwiedziliśmy już kawał ogarniętej wojenną zawieruchą Europy. Ostatnio przenieśliśmy się z Afryki Północnej na Półwysep Apeniński, by przygotować grunt pod atak aliantów. Dlaczego twórcy nie mieliby zaszaleć i osadzić akcji kolejnej odsłony tego cyklu w Polsce pod okupacją niemiecką? Cel generalny byłby oczywiście podobny – zaszkodzić okupantowi, nadwątlić jego morale, przechwycić jego tajemnice.

Nasz kraj w czasie wojny to doskonały teatr działań dla strzelca wyborowego, który miałby zdejmować newralgiczne cele po stronie wroga, zajmować się szpiegostwem i dywersją. To lokacja idealna z perspektywy gry, bo trudna, wymagająca, pełna niebezpieczeństw. Niemcy dominowali na tym terenie, a ludzie buntowali się, ile tylko zdołali. Kto wie, może nawet byłaby to pierwsza odsłona cyklu, w której spotkalibyśmy cywili – nawet takich, z którymi główny bohater mógłby wejść w jakieś interakcje?

Zwłaszcza że tło społeczne było wyjątkowo skomplikowane. Z okupantem walczyło podziemie podzielone na różne frakcje – Armię Krajową, Armię Ludową, Związek Jaszczurczy i inne. Ich interesy rzadko pozwalały na rozejm. Może nawet moglibyśmy wykonywać zadania poboczne dla poszczególnych grup na jeszcze większych mapach niż wcześniej?

PRZYKŁADOWA MISJA: ŚMIERĆ FÜHRERA

Seria tradycyjnie pozwala w bonusowych misjach zabijać Hitlera. Tym razem moglibyśmy dopaść go podczas spotkania z Hansem Frankiem na Wawelu. Cóż za wspaniała lokacja do gry! Nasz snajper musiałby dokładnie spenetrować zamek i wzgórze okupowane przez elitarne jednostki wroga albo znaleźć idealne miejsce po drugiej stronie Wisły, by oddać jeden celny strzał.

NA TYGRYSY MAJĄ VISY

Osadzenie akcji gry w Polsce pozwoliłoby wzbogacić arsenał o takie ciekawe modele jak pistolet VIS produkowany w Radomiu i improwizowany pistolet maszynowy błyskawica. Co ciekawe, ten ostatni pojawił się już w serii Sniper Elite, co dowodzi, że jej twórcy zdają sobie sprawę z istnienia naszego kraju.

Głównym bohaterem byłby oczywiście znany z wcześniejszych części Karl Fairburn, a jego nieodłącznym towarzyszem – rentgenowska kamera pokazująca, jak kule rozrywają wnętrzności wrogich żołnierzy. Razem z nim działalibyśmy za liniami wroga. Tutaj byłoby tyle do zrobienia. Karl mógłby wraz z żołnierzami polskiego podziemia przyczynić się do odkrycia sekretów Enigmy (nie, żeby nie zrobili tego nasi inżynierowie), dokonywać egzekucji na prominentnych kolaborantach, wysadzać linie kolejowe i wojskowe magazyny.

Kto wie, może z tego wszystkiego scenarzyści utkaliby całkiem składną opowieść? Może nawet spotkalibyśmy wracającego do kraju żołnierza cwaniaka, który całą tę wojnę rozpętał?

JAKIE SĄ SZANSE?

Marniutkie. Mizerne. Choć byłoby to ciekawe doświadczenie i doskonały rodzaj gry do takich eksperymentów z historią. Nie wiem tylko, czy zachodni deweloperzy zdecydowaliby się na taki krok. Musieliby przecież pokazać, na jakie kompromisy alianci poszli w kwestii Polski. Niemniej sama rozgrywka mogłaby stanowić naprawdę sycący kąsek.

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 17 września 2013
Grand Theft Auto V - Encyklopedia Gier
8.9

GRYOnline

8.7

Gracze

8.7

Steam

9.2

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

155

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

W którą z gier z naszej listy zagrał(a)byś najchętniej?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl