Gry podobne do GTA – pretendenci do gangsterskiego tronu

GTA sprawiło, że większość współczesnych gier single player oferuje otwarte światy, ale seria Rockstara może się także pochwalić zasługami w popularyzowaniu tytułów gangsterskich... oraz pozycji łączących te obie charakterystyczne cechy cyklu.

Michał Grygorcewicz

Nie jest przesadą stwierdzić, że seria Grand Theft Auto w sporym stopniu ukształtowała wygląd dzisiejszych gier komputerowych. To właśnie dzieła tworzone przez Rockstar Games upowszechniły wykorzystywanie w produkcjach akcji pełnego aktywności pobocznych otwartego świata, który teraz widujemy w niemal każdym większym tytule single player.

Ale GTA to zawsze było coś więcej niż tylko duża mapa, mnóstwo porozrzucanych po niej przedmiotów do odnalezienia i różnej maści minigry czy nietypowe misje, zlecane przez bardzo ekscentrycznych jegomości. Te bezkonkurencyjnie zrealizowane piaskownice mogły się także pochwalić wyjątkową otoczką, inspirowaną klasyką kina gangsterskiego. W trakcie pojawiania się kolejnych odsłon serii przeżywaliśmy w słonecznym Vice City własną wersję Człowieka z blizną, toczyliśmy inspirowane autentycznymi starciami afroamerykańskich gangów wojny w San Andreas i odkrywaliśmy w ponurym Liberty City, jak bardzo rzeczywistość amerykańskiego snu różni się od marzeń.

Cykl ten przede wszystkim zainicjował boom na sandboksowe gry akcji, można mu jednak przypisać także sporo zasług w popularyzacji tytułów gangsterskich, których od lat otrzymujemy całkiem sporo. Nie brakuje w końcu dzieł łączących obie te cechy Grand Theft Auto i bezpośrednio rzucających rękawicę produkcji Rockstara. Choć przez lata nikomu nie udało się zdetronizować króla, pretendentów nadal nie brakuje i właśnie im – czyli grom z otwartym światem oraz gangsterskim klimatem – przyglądamy się w niniejszym zestawieniu.

Mafia III

Mafia III była grą wyjątkowo nierówną. Świetnie wykonany świat kontrastował z elementami prezentującymi się okropnie, takimi jak chociażby widok we wstecznym lusterku. - 2018-04-07
Mafia III była grą wyjątkowo nierówną. Świetnie wykonany świat kontrastował z elementami prezentującymi się okropnie, takimi jak chociażby widok we wstecznym lusterku.

INFORMACJE:

  1. Data premiery: 7 października 2016
  2. Platformy: PC, PS4, XOne
  3. Producent: Hangar13
  4. Ocena w naszej recenzji: 6

Określanie Mafii mianem klona czy nawet tytułu podobnego do GTA jest dość ryzykowne i może szybko skończyć się zarzutami o profanację oraz kompletny brak znajomości tematu – bo przecież City of Lost Heaven ukazało się wcześniej niż Grand Theft Auto III (co nie jest prawdą) i jest grą znacznie bardziej liniową oraz kładącą nacisk na zupełnie inne aspekty zabawy (z czym już ciężko się nie zgodzić). O ile jednak przy dwóch pierwszych odsłonach można by godzinami polemizować na temat tego, czy więcej je łączy z GTA niż dzieli, tak w przypadku „trójki” zapatrzenie na gry Rockstar Games jest absolutnie widoczne.

Mafia III przeniosła akcję kilka dekad w przyszłość względem poprzedniej części serii, do końcówki lat sześćdziesiątych, i zamiast ponownie pozwolić nam wcielić się w członka rodziny przestępczej rodem z Sycylii, kazała mierzyć się z klasycznymi gangsterami. Jako Lincoln, Afroamerykanin zdradzony przez dawnych przyjaciół z włoskiej mafii, wykorzystujemy zdobyte podczas wojny w Wietnamie doświadczenie do metodycznego niszczenia przestępczego imperium i tworzenia w jego miejsce własnego ugrupowania.

Warstwa fabularna mimo kontrowersyjnych zmian utrzymała wysoki poziom poprzednich gier, ale tego samego nie można powiedzieć o rozgrywce. Świetnie zaprojektowane, inspirowane Nowym Orleanem New Bordeaux oferowało bardzo ograniczoną liczbę swobodnie dostępnych aktywności pobocznych, zamiast tego upychając większość z nich pomiędzy głównymi rozdziałami opowieści – by przejść dalej, musieliśmy wykonać ich określoną ilość, co bardzo szybko zaczynało męczyć. Grze nie pomagała także pełna błędów warstwa techniczna, nierówna oprawa graficzna i tragiczna sztuczna inteligencja mieszkańców wirtualnego świata.

  1. Recenzja gry Mafia III – klimat kontra powtarzalność i błędy
LEGO City: Undercover

LEGO City: Tajny Agent

LEGO City: Undercover

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 18 marca 2013

Informacje o Grze
7.6

GRYOnline

8.3

Gracze

9.1

Steam

7.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

73

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl