BONUS: Myst - przełom innego rodzaju. Gry, których wymagania sprzętowe dobiły komputery
- Czy mi pójdzie? - 10 gier, których wymagania sprzętowe dobiły komputer
- Exodus z rozświetlonego Metra
- Kingdom Come: Deliverance - czeska historia w 20 fps
- Deus Ex Machina... byle mocna
- Grand Theft Auto V - powrót w wielkim stylu
- SW:TOR - Star Wars: The Lag Republic
- Battlefield 3 - cena realizmu
- Wiedźmin 2 - Zabójcy Kompów
- Crysis - kryzys roku 2007
- TES IV: Oblivion - za górami, za lasami...
- Mafia - The City of Lost Heaven... and Low Framerates
- BONUS: Myst - przełom innego rodzaju
BONUS: Myst - przełom innego rodzaju

MYST:
- Producent: Cyan Inc.
- Wydawca: Midway Games
- Gatunek: przygodowa
- Premiera: 24 października 1993 roku
Myst jest na tej liście produkcją wyjątkową, bowiem pochodzi z czasów, kiedy nie istniało jeszcze takie pojęcie, jak karta grafiki - przynajmniej nie w takim sensie, w jakim rozumiemy je obecnie. Była to jedna z pierwszych gier, w których w ogóle mogliśmy zobaczyć trójwymiarową grafikę, choć jeszcze nie generowaną w czasie rzeczywistym. Lokacje obecne w grze były renderowane na potężnych stacjach roboczych, a następnie odtwarzane prosto z płyty CD w formie animowanej sceny.
Zaraz, zapyta ktoś, skoro nie było tutaj nawet renderowanej na żywo, trójwymiarowej grafiki, to jak można mówić o wysokich wymaganiach? Otóż... rozchodzi się właśnie o te płyty CD. Mówimy w końcu o pierwszej połowie lat 90-tych, kiedy czytniki CD-ROM wcale nie były jeszcze standardem. To właśnie Myst był jedną z pierwszych produkcji, które wymagały tej technologii i w niebagatelnym stopniu przyczynił się on do jej popularyzacji pośród użytkowników pecetów. O ile więc nie można tu mówić o wymaganiach w tradycyjnym sensie... to o ilu grach w historii możecie powiedzieć, że zmusiły Was do zakupu zupełnie nowego elementu komputera?