TES IV: Oblivion - za górami, za lasami.... Gry, których wymagania sprzętowe dobiły komputery
- Czy mi pójdzie? - 10 gier, których wymagania sprzętowe dobiły komputer
- Exodus z rozświetlonego Metra
- Kingdom Come: Deliverance - czeska historia w 20 fps
- Deus Ex Machina... byle mocna
- Grand Theft Auto V - powrót w wielkim stylu
- SW:TOR - Star Wars: The Lag Republic
- Battlefield 3 - cena realizmu
- Wiedźmin 2 - Zabójcy Kompów
- Crysis - kryzys roku 2007
- TES IV: Oblivion - za górami, za lasami...
- Mafia - The City of Lost Heaven... and Low Framerates
- BONUS: Myst - przełom innego rodzaju
TES IV: Oblivion - za górami, za lasami...

THE ELDER SCROLLS IV: OBLIVION:
- Producent: Bethesda Softowrks
- Wydawca: Bethesda Softworks
- Gatunek: RPG
- Premiera: 20 marca 2006 roku
W 2006 roku TES IV: Oblivion było na ustach wszystkich. Nie tylko dlatego, że była to kontynuacja doskonałego Morrowinda, należąca do marki z korzeniami sięgającymi lat 90-tych. Emocje wzbudzała także niesamowita oprawa graficzna, która - bodaj po raz pierwszy w historii - pozwalała nam zobaczyć trójwymiarowe krajobrazy rozpościerające się na wiele kilometrów w dal. Dziś wielu osobom może się to wydać dziwne, ale w tamtych czasach był to prawdziwy przełom - standardem były gry, w których pole widzenia było ograniczone przez mgłę, w najlepszym wypadku odkrywającą przed nami najbliższe kilkadziesiąt metrów.
Jeśli dodać do tego realistycznie wyglądające cienie i efektowny system oświetlenia, a także przełomowy system SpeedTree, odpowiadający za generowanie roślinności, to wyłania się obraz tytułu, który przesuwał granicę tego, co wydawało się możliwe. Tak, Panie i Panowie - w tamtych czasach to studio Bethesda Softworks, dziś kojarzone z wykorzystywaniem przez lata tej samej, przestarzałej technologii, wyznaczało standardy, które z wypiekami na twarzy śledziła cała branża. Deweloperzy umiejętnie podkręcali ten hype publikując kolejne materiały filmowe.
Wszystko ma jednak swoją cenę - premiera Obliviona dla wielu graczy była momentem, który uświadomił im, jak bardzo przestarzały jest ich komputer. Liczba wątków forumowych z zapytaniami w stylu „czy pójdzie mi” była tak duża, że czasem ciężko było dogrzebać się do czegokolwiek innego. Powstała nawet specjalna aplikacja Oldblivion, umożliwiająca uruchomienie (to właściwsze określenie, bo z faktycznym graniem bywało różnie) dzieła Bethesdy na starszych kartach graficznych, które nie posiadały wsparcia dla nowoczesnych shaderów.
Rekomendowana konfiguracja:
- Procesor: Pentium 4 3 GHz
- Pamięć RAM: 1 GB
- Karta grafiki: GeForce 6600 lub lepsza
- Dysk twardy: 5 GB