TES IV: Oblivion - za górami, za lasami.... Gry, których wymagania sprzętowe dobiły komputery

futurebeat.pl

Bartosz Świątek

84

TES IV: Oblivion - za górami, za lasami...

THE ELDER SCROLLS IV: OBLIVION:

  1. Producent: Bethesda Softowrks
  2. Wydawca: Bethesda Softworks
  3. Gatunek: RPG
  4. Premiera: 20 marca 2006 roku

W 2006 roku TES IV: Oblivion było na ustach wszystkich. Nie tylko dlatego, że była to kontynuacja doskonałego Morrowinda, należąca do marki z korzeniami sięgającymi lat 90-tych. Emocje wzbudzała także niesamowita oprawa graficzna, która - bodaj po raz pierwszy w historii - pozwalała nam zobaczyć trójwymiarowe krajobrazy rozpościerające się na wiele kilometrów w dal. Dziś wielu osobom może się to wydać dziwne, ale w tamtych czasach był to prawdziwy przełom - standardem były gry, w których pole widzenia było ograniczone przez mgłę, w najlepszym wypadku odkrywającą przed nami najbliższe kilkadziesiąt metrów.

Jeśli dodać do tego realistycznie wyglądające cienie i efektowny system oświetlenia, a także przełomowy system SpeedTree, odpowiadający za generowanie roślinności, to wyłania się obraz tytułu, który przesuwał granicę tego, co wydawało się możliwe. Tak, Panie i Panowie - w tamtych czasach to studio Bethesda Softworks, dziś kojarzone z wykorzystywaniem przez lata tej samej, przestarzałej technologii, wyznaczało standardy, które z wypiekami na twarzy śledziła cała branża. Deweloperzy umiejętnie podkręcali ten hype publikując kolejne materiały filmowe.

Wszystko ma jednak swoją cenę - premiera Obliviona dla wielu graczy była momentem, który uświadomił im, jak bardzo przestarzały jest ich komputer. Liczba wątków forumowych z zapytaniami w stylu „czy pójdzie mi” była tak duża, że czasem ciężko było dogrzebać się do czegokolwiek innego. Powstała nawet specjalna aplikacja Oldblivion, umożliwiająca uruchomienie (to właściwsze określenie, bo z faktycznym graniem bywało różnie) dzieła Bethesdy na starszych kartach graficznych, które nie posiadały wsparcia dla nowoczesnych shaderów.

Rekomendowana konfiguracja:

  1. Procesor: Pentium 4 3 GHz
  2. Pamięć RAM: 1 GB
  3. Karta grafiki: GeForce 6600 lub lepsza
  4. Dysk twardy: 5 GB

88

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl