Cyfrowy cień Cthulhu, czyli spuścizna Lovecrafta w grach

Dzieła pióra H. P. Lovecrafta zdobywają dzisiaj popularność taką, jakiej nie miały za życia pisarza. Czy mity o przedwiecznych sprawdzają się jako tło fabularne gier wideo? Różnie z tym bywa.

Michał Włóczko

Weird fiction (podgatunek fantastyki z pogranicza horroru) to termin użyty po raz pierwszy przez Sheridana Le Fanu, a spopularyzowany przez H. P. Lovecrafta w jego licznych dziełach, w których starał się zasiać niepokój w sercach czytelników poprzez przemieszanie elementów fantastyki i horroru. Poza tym czytelnik często miał okazję zetknąć się ze znanymi mu z życia codziennego sytuacjami w zupełnie obcym otoczeniu, niejednokrotnie zamieszkałym przez niewyobrażalną istotę (niekoniecznie z krwi i kości i niekoniecznie jedną). Celem każdego słowa było wstrząsnąć i zdezorientować bardziej niż cokolwiek, z czym miało się wcześniej styczność.

„Najstarszym [...] uczuciem znanym ludzkości jest strach”

Lovecraft oparł większość swojej twórczości wokół mitologii tzw. Przedwiecznych – przerażających istot, które narodziły się w odmętach kosmosu eony przed nastaniem ludzkości. Każdy z Przedwiecznych, według teorii pisarza, miał zostać przedstawiony w tajemnej księdze znanej pod nazwą Necronomicon. Mitologia Cthulhu jest na tyle uniwersalna, że autorzy różnych dzieł mogą wykorzystywać ją w swoich pracach. Czy sprawdza się także w grach wideo?

Przez samo patrzenie na takie widoki mam koszmary... - 2018-02-02
Przez samo patrzenie na takie widoki mam koszmary...

Autorzy gier wideo często wprowadzali do swoich produkcji elementy uniwersum stworzonego przez Lovecrafta. Fani jego twórczości mogą odnaleźć posągi Przedwiecznych, wzmianki o Necronomiconie, a nawet lokacje bezpośrednio związane z postacią pisarza. Również uczucie nieustannego strachu generowanego przez atmosferę gry może być uznane za zaczerpnięte z jego dzieł. Uwaga! Niektóre z poniższych przykładów zawierają spojlery.

„Dzieci zawsze będą bały się ciemności”

Pierwsze dwa przykłady pokazują, że motywy z mitologii Lovecrafta mogą pojawić się jedynie w pewnych fragmentach rozgrywki, sprawiając, że fani Przedwiecznych poczują się jeszcze bardziej swojsko, gdy podczas zabawy natkną się na elementy pochodzące z książek ich ulubionego pisarza. Posiada je np. Fallout 4 – najbardziej wyróżnia się wśród nich misja dotycząca rodziny Cabotów. W przeciwieństwie do innych lokacji w grze dom należący do tej familii jest niebywale czysty, niemal sterylny. Niepokój rodzi się, gdy gracz po raz pierwszy wchodzi w interakcję z jej członkami – okazuje się, że mają oni ponad 400 lat! Najstarszy z rodu wyruszył w XIX wieku do Arabii celem odnalezienia starożytnego artefaktu, co stanowi wyraźne nawiązanie do niejakiego Abdula al-Hazreda.

Fani Lovecrafta znają go jako tego, który odnalazł wspomniany wyżej Necronomicon, zyskując w ten sposób nadzwyczajne moce, które w końcu doprowadziły go do obłędu. Zgadnijcie więc, co spotkało głowę rodu Cabotów? Oczywiście jego rodzina stała się praktycznie nieśmiertelna, jednak okupił to szaleństwem wywołanym przez siły pochodzące z kosmosu.

Zanotować na przyszłość: POD ŻADNYM POZOREM nie szukać starożytnych artefaktów, których odnalezienie może skutkować nieśmiertelnością. - 2018-02-02
Zanotować na przyszłość: POD ŻADNYM POZOREM nie szukać starożytnych artefaktów, których odnalezienie może skutkować nieśmiertelnością.

Sympatycy Lovecrafta będący zarazem fanami serialu South Park na pewno kojarzą trzy odcinki, które łączyły ciągłe zgony Kenny’ego z mitologią Cthulhu. Trey Parker i Matt Stone pamiętali też o miłośnikach pisarza w grze South Park: The Fractured but Whole. Shub-Niggurath (lub Czarna Koza z Lasu z Tysiącem Potomstwa) stanowi jednego z najtrudniejszych przeciwników w całej rozgrywce. Jakby tego było mało, Shub-Niggurath (zostańmy przy tej nazwie, dobra?) zostaje wezwany przez swoich kultystów – motyw niebezpiecznych kultów przewija się przez całą twórczość Lovecrafta. Odkładając na bok czarny humor charakterystyczny dla serii South Park, jest to smakowity kąsek dla każdego entuzjasty Przedwiecznych.

Na rynku można również znaleźć takie gry, które próbują zbudować napięcie tak charakterystyczne dla dzieł Lovecrafta. Pewne MMORPG zatytułowane The Secret World idzie o krok dalej poprzez połączenie różnorakich teorii spiskowych dotyczących mitycznych stworów, tzw. urban legends, tajnych stowarzyszeń i wielu innych. Gracz jest rzucony w sam środek tego kotła rodem z horrorów, gdzie musi zmierzyć się nie tylko z Przedwiecznymi, ale również z innymi potworami inspirowanymi m.in. także twórczością Lovecrafta. Wyobrażaliście sobie kiedyś walkę z Illuminati, wilkołakami, zombiakami i potomstwem Cthulhu atakującymi nas w ciągu 10 minut? Nie? Koniecznie sprawdźcie tę pozycję.

Prawdziwa uczta dla fanów teorii spiskowych. - 2018-02-02
Prawdziwa uczta dla fanów teorii spiskowych.

A gdyby tak umieścić popularną fikcyjną postać w przerażającym świecie opartym na mitach o Przedwiecznych? Dokładnie coś takiego znajdziemy w grze Sherlock Holmes: The Awakened, gdzie tytułowy bohater, znużony rozwiązywaniem relatywnie prostych (przynajmniej dla niego) spraw, decyduje się na zbadanie serii porwań. Śledztwo doprowadza go do grupy kultystów oddających cześć samemu Cthulhu, którzy próbują przywołać tego Przedwiecznego celem oczyszczenia całego świata, począwszy od Londynu. W trakcie przygody gracze mogą obserwować, jak Holmes powoli popada w coraz większe szaleństwo przez ciągły pościg za kultystami, a w końcu i przez spotkanie z bestią o olbrzymich skrzydłach, śmiercionośnych szponach i przypominającej ośmiornicę twarzy.

South Park: The Fractured But Whole

South Park: The Fractured But Whole

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 17 października 2017

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

7.9

Gracze

8.5

Steam

8.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

11

Czy znasz twórczość H. P. Lovecrafta?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2018-02-02
19:26

DogGhost Generał

DogGhost
😢

Rety, a czemu taki krótki ten artykuł - przecież na ten temat można napisać znacznie więcej bez nużenia odbiorcy, a tu raptem 2 strony nie wyczerpujące w ogóle tematu ;( Szkoda, bo tematyka bardzo chwytliwa w ostatnich czasach, a o Klulu można czytać bez końca. ;)

Komentarz: DogGhost
2018-02-03
01:10

Lady_Turin Junior

😒

Słabiutki artykuł. Nie dotyka sedna rosnącej popularności weird fiction, nie tłumaczy, na czym polega specyfika gier inspirowanych twórczością HPL/cosmic horrorem (to, że nie składają się z jumpscare'ów jak większość współczesnego szajsu podającego się za horror, tylko straszą, kiedy ich nie widać, to trochę za mało). A to, że autor nie bąknął ani słowem o znakomitych produkcjach jak np. wszystkie Penumbry, tylko ograniczył ten tekścik do trzech gier na krzyż... no nie.

Komentarz: Lady_Turin
2018-02-03
03:33

berial6 Legend

berial6

Najgorsze jest to, że Lovecraft wcale nie byłby zadowolony z tego, co się odwala teraz z jego twórczością. "Rdzeniem" opowieści Lovecrafta jest to, że niemożliwym jest pojęcie, jak wyglądają Wielcy Przedwieczni. Ich nie da się zrozumieć, są spoza tego świata, dlatego połowa opisów 'monstrów' z jego opowiadań to w 90% 'przerażająca abominacja grozy i trwogi'. Bo narratorzy w jego historiach najzwyczajniej w świecie nie są w stanie ich opisać.

Dlatego w "Call of Cthulhu" strzelamy do Dagona z miniguna. Brawo.

Swoją drogą- Lovecraft nie chciał żadnej mitologii. Nigdy nie powiązał 'bóstw', a im głębiej by poszukać tym idiotyczniejsze się to wydaje (H.P nawet napisał list, w którym przedstawił ironiczne drzewo 'genealogiczne' Chtulhu... które potem wzięto niestety na poważnie).
Niestety, może z wyjątkiem Bloodborne'a i nachodzącej gry z nazwiskiem Lovecrafta w tytule, na rynku growym nie ma praktycznie żadnej produkcji, która potrafiłaby uchwycić przemyślenia Lovecrafta- a nawet i Bloodborne przecież w równej części bierze i od H.P. i od klasycznego horroru.

EDIT. po chwili przypomniałem sobie, że jeszcze bardzo dobrymi lovecraftiańskimi grami były przecież: amnesia, penumbra, sunless sea i darkest dungeon (chociaż tutaj nawiązania do lovecrafta są raczej na wyrost). Brak ktoregokolwiek z tych tytułów w artykule to żart...
No ale przecież Lovecraft to wcale nie opisywanie egzystencjalnego strachu przed kruchością gatunku ludzkiego, tylko 20metrowe monsta z mackami, prawda?

Komentarz: berial6
2018-02-03
14:30

zanonimizowany983828 Senator

@berial6
Niestety, może z wyjątkiem Bloodborne'a i nachodzącej gry z nazwiskiem Lovecrafta w tytule, na rynku growym nie ma praktycznie żadnej produkcji, która potrafiłaby uchwycić przemyślenia Lovecrafta- a nawet i Bloodborne przecież w równej części bierze i od H.P. i od klasycznego horroru.

Dlatego w "Call of Cthulhu" strzelamy do Dagona z miniguna. Brawo.

Po części się zgadzam, ale nie ze wszystkim. Bloodborne, w którym siecze się wrogów może być, ale strzelanie z działka do Dagona już nie, choć CoC:DCotE wygrywa klimatem z konsolową grą akcji. Jak już miałby być Darkest Dungeon to i można byłoby wrzucić Eleusis. W ogóle we większości gier horrorów można znaleźć odniesienia do dzieł Lovecrafta, ale tylko część gier można uznać za takowe, w których trzon rozgrywki stanowi podróż w głąb ludzkiej psychiki, strachu, czy też innych plugawych istot. Samo wrzucenie do gry istot z mackami nie sprawi, że gra będzie produkcją niczym spod pióra Lovecrafta.

Takich gier, które nawiązują do twórczości Lovecrafta jest na rynku trochę jak i w najbliższych 2 latach dostaniemy kilka konkretnych gier. Pomijam starocie jak Prisoner of Ice czy Shadow of the Comet. Nawiązania i świetny klimat jest w serii Darkness Within. Jest wspomniane Conarium, potem Euclidean, Splatterhouse a przede wszystkim wkrótce dostaniemy prawdopodobnie najlepszą pod tym względem Stygian: Reign of the Old Ones - horror RPG - na Steam dostępne jest już demo. Ponadto The Sinking City od Frogwares i wspomniane też w publikacji Call of Cthulhu. Lovecraft Tales raczej długo jeszcze nie wyjdzie. Podobnie H. P. Lovecraft's The Case of Charles Dexter Ward - o ile w ogóle, bo twórcy dłubią od kilku lat przy Asylum.

Komentarz: zanonimizowany983828

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl