Wydawanie nieukończonych gier jako pełnoprawnych produktów. Siedem grzechów głównych wydawców gier

Dariusz Matusiak

Wydawanie nieukończonych gier jako pełnoprawnych produktów

Odkąd na rynku zadomowiło się pojęcie „wczesny dostęp”, twórcy zaczęli chyba za bardzo wykorzystywać naszą chęć do jak najszybszego zagrania w oczekiwany tytuł. Z jednej strony mamy bowiem świadomą decyzję zakupu gry oficjalnie opisanej jako „niepełna”, bez wszystkich zapowiadanych mechanik, co klarownie przedstawia jej karta na Steamie. A z drugiej – nadużywaną praktykę wydawania gier niby gotowych, niby skończonych, które szybko okazują się jakimiś niedorobionymi wersjami beta. Roi się w nich od błędów, a braki w zawartości tłumaczy się zaplanowaną strategią dodania jej w nadchodzących patchach.

Najgorsze jest to, że tego typu zagrywki stosują często wielcy wydawcy, teoretycznie mający środki, możliwości i doświadczenie, by odpowiednio się do każdej produkcji przygotować oraz pilnować etapów jej tworzenia. Dopiero po fakcie wychodzi na jaw, że takie projekty były zwykle źle zarządzane, bez spójnej wizji, z nierealnymi założeniami. Chęć odzyskania choćby części z zainwestowanych pieniędzy, dotrzymania terminów i umów sprawia, że takie gry i tak wypuszcza się na rynek pomimo faktu, iż nie są jeszcze gotowe. A to przecież ci najwięksi, najdłużej działający wydawcy powinni dostarczać najbardziej dopracowane produkcje.

No Man’s Sky – symbol przedwczesnej premiery

No Man’s Sky to chyba najbardziej znany przykład gry wydanej za wcześnie. Gracze otrzymali „indyka” pełnego błędów technicznych, bez zawartości obiecywanej w materiałach reklamowych, takiej jak np. tryb multiplayer czy ogromne statki kosmiczne.

Rozczarowani odbiorcy wprost oskarżali twórców z Hello Games o kłamstwa i celowe wprowadzanie ich w błąd. Tymczasem ci borykali się z wieloma trudnościami podczas procesu produkcji, łącznie z powodzią i zalaniem całego studia. Oczekiwania wobec tego umiejętnie reklamowanego przez Sony tytułu były niezwykle wysokie, a kolejne przekładanie premiery poskutkowało nawet grożeniem śmiercią głównemu projektantowi Seanowi Murrayowi.

Mimo kiepskiego startu twórcy nie poddali się i w kolejnych aktualizacjach wprowadzili obiecywane elementy. Z czasem No Man’s Sky stało się naprawdę dobrą grą, ale wymagało to sporo czasu. Być może po prostu ukazało się zbyt wcześnie?

Far Cry 6

Far Cry 6

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 7 października 2021

Informacje o Grze
7.0

GRYOnline

6.2

Gracze

7.1

Steam

7.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

49

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl