Mikrotransakcje wciąż testują naszą czujność. Siedem grzechów głównych wydawców gier

Dariusz Matusiak

Mikrotransakcje wciąż testują naszą czujność

Pisząc o najnowszym wynalazku NFT, nie sposób nie wspomnieć o starych, dobrych mikrotransakcjach w sklepikach gier. Trochę już się do nich przyzwyczailiśmy i pół biedy, jeśli obejmują jedynie elementy kosmetyczne zmieniające wygląd postaci czy obiektów w grach. Niestety, sporadyczne problemy nie dotyczą tylko zbyt wygórowanych cen, zwłaszcza w naszych realiach. Mogłoby się wydawać, że po aferze ze Star Wars: Battlefrontem 2 nie zobaczymy już tak brutalnych prób drenowania naszych portfeli, ale twórcy bądź wydawcy wciąż negatywnie zaskakują swoimi pomysłami.

Darth Vader za kasę – smutny przypadek Star Wars: Battlefronta 2

A co chodzi z tym Battlefrontem? Twórcy celowo zablokowali dostęp do znanych i lubianych postaci, zmuszając graczy do wielu godzin grindu, by je zdobyć, albo... do sięgnięcia po portfel i szybszego ich odblokowania za pieniądze. W efekcie można było sobie po prostu kupić „lepszą” postać do rozgrywek sieciowych, co było jawną mechaniką pay-to-win.

Skończyło się to nie tylko jedną z największych fal oburzenia w środowisku graczy, ale i zainteresowaniem kwestią mikrotransakcji wielu organów ustawodawczych w różnych państwach, które zapowiedziały przypatrzenie się im pod kątem prawnym. Electronic Arts, po mizernych próbach usprawiedliwiania się lub spuszczania z tonu, ostatecznie usunęło na pewien czas wszelkie mikrotransakcje. Balans rozgrywki został całkowicie przebudowany, a Battlefront II z czasem stał się całkiem niezłą grą. Szkoda tylko, że był do tego potrzebny internetowy i medialny szum.

Najnowszy przykład to niedawna premiera wyczekiwanego Gran Turismo 7. Dość powiedzieć, że cena pojedynczego samochodu w poprzedniej odsłonie cyklu wynosiła ok. 13 zł. Teraz taki opcjonalny zakup wymaga nabycia kilku paczek wirtualnych kredytów po 89 zł. Co więcej, możliwość zdobywania waluty podczas rozgrywki została w jednym patchu mocno zredukowana i dopiero wyjątkowo głośna fala oburzenia graczy sprawiła, że twórcy wycofali się z kontrowersyjnych zmian. Czy tego chcemy, czy nie, mikrotranskacje pojawiają się w coraz większej liczbie tytułów, często jako wymuszona opcja bez pomysłu na ciekawą zawartość sklepiku – i wszystko wskazuje na to, że będzie to stały element wielu gier.

Far Cry 6

Far Cry 6

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 7 października 2021

Informacje o Grze
7.0

GRYOnline

6.2

Gracze

7.1

Steam

7.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

49

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl