RNG – because f*ck you. Mechaniki z gier, których nienawidzimy 😡

RNG – because f*ck you

Podczas pierwszej prezentacji gameplayu z Baldur’s Gate 3 w trakcie PAX East szef studia Larian, Swen Vincke, próbował trafić stojącego blisko przeciwnika z łuku. Gra wyświetlała 95% prawdopodobieństwa. Publika wydała z siebie zduszony okrzyk, gdy jego postać chybiła.

Seria XCOM wzbudza we mnie zbyt wiele nienawiści i agresji, bym mógł spędzić z nią więcej niż trzy godziny. - Znienawidzone mechaniki - dokument - 2020-04-03
Seria XCOM wzbudza we mnie zbyt wiele nienawiści i agresji, bym mógł spędzić z nią więcej niż trzy godziny.

RNG było tą mechaniką, która skutecznie uprzykrzała mi czerpanie radości z XCOM-a i XCOM-a 2 (nawet pomimo faktu, że Jagged Alliance 2 uważam za jedną z gier mego życia). Wkurzałem się, gdy tzw. bogowie RNG pomiatali mną gorzej niż przedsiębiorca Janusz pracownikiem na śmieciówce. Ciśnienie podnosiły mi wszystkie moje pudła i trafienia krytyczne przeciwnika (na cheatach, na pewno!). Krzyczałem i kląłem, wznosząc ręce ku niebiosom: „Dlaczego nie mogę go trafić, on stoi metr ode mnie?!”.

No bo dlaczego? Tak po prawdzie – jeśli się nad tym zastanowić – to turowy system walki nie oznacza, że w świecie XCOM-a kosmici i ludzie są na tyle grzeczni, że spokojnie czekają na swoją kolej, by zaatakować. Nie, to raczej symboliczna konwencja – gracz wie, że wciela się tu w stratega o boskich wręcz zdolnościach wstrzymywania czasu i spokojnie może zaplanować swoją akcję, ale postacie w grze „myślą”, że walka odbywa się w czasie rzeczywistym. Innymi słowy – choć toczymy pojedynek iście szachowy, wyobrażamy sobie, że to dynamiczne starcie. Jeżeli podział na tury to tak naprawdę stop-klatka dynamicznej walki w real-timie, to nasze 95% przestaje aż tak mocno irytować. No bo wiecie: przeciwnik, który się porusza, nawet metr od nas, jest jednak trudniejszy do załatwienia niż statyczny kołek i łatwiej wybaczyć sobie pudło.

World of Tanks to gra, która w wymaganiach sprzętowych ma wpisane: stalowe nerwy. - Znienawidzone mechaniki - dokument - 2020-04-03
World of Tanks to gra, która w wymaganiach sprzętowych ma wpisane: stalowe nerwy.

RNG to koszmar nie tylko systemów walki – z pojęciem tym stykamy się również wtedy, gdy otwieramy skrzynkę z losowo generowanym sprzętem czy kupione za prawdziwe pieniądze skrzynki w CSGO. Dla graczy w World of Tanks RNG to zarazem zmora i zbawienie. Celując w bok prostopadle ustawionego do nas czołgu działem o dużym współczynniku penetracji, wiemy – jesteśmy przekonani – że uda nam się zadać obrażenia i przy okazji uśmiercić paru załogantów. Za chwilę mamy jednak „trafienie krytyczne za zero”, pocisk gdzieś wyparowuje, przeciwnik nie traci HP i w dodatku zyskuje pewność, gdzie jesteśmy.

Jeśli nie RNG, to co? Takie pytanie wypadałoby zadać. Bo choć RNG to jedna z najbardziej irytujących mechanik w grach, pozostaje też często sensownym wyborem. Ustawienie 100% szans na legendarny przedmiot w dropie w grze MMO oznacza, że ten przedmiot za chwile będą mieć wszyscy. I z lansu na serwerze nici.

KOMPUTER, PODAJ JAKĄŚ LICZBĘ

Dla człowieka koncepcja losowości jest zrozumiała. Zapytamy czteroletnie dziecko o losową liczbę, to jakąś nam poda, pierwszą, która przyjdzie mu do głowy. Komputer nie wie, co to jest „jakaś liczba” albo „losowy numer”. Nie będziemy się tutaj o tym rozpisywać, ale warto zgłębić ten temat na własną rękę. Odkryjemy wtedy chociażby, że w grach używa się generatorów pseudolosowych, a w generowaniu wyniku często pomaga zegarek naszego komputera.

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 13 lutego 2018
Kingdom Come: Deliverance - Encyklopedia Gier
8.3

GRYOnline

7.9

Gracze

8.4

Steam

7.2

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

75

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl