Stabilne tempo akcji. Czego brakowało Wiedźminowi Netflixa?

filmomaniak.pl

Karol Laska

Stabilne tempo akcji

Wychodzi na to, że Wiedźmin zawiódł w jakimś stopniu na każdym froncie, bo poważny prztyczek w nos należy się też reżyserom. Przejrzałem sobie ich filmografie i wpadłem w niemałe zakłopotanie, bowiem są to doświadczeni rzemieślnicy z całą masą telewizyjnych produkcji na koncie. Może więc źródło problemu nie jest tak oczywiste, jak początkowo myślałem, ale pewien brak wyczucia przy konstrukcji odcinków to rzecz niezaprzeczalna. Epizod z dżinem rozpoczął się od mało angażującej scenki humorystycznej, by potem popaść w klimaty niemalże egzorcystyczne przeplatane wybuchowymi dialogami i wątkiem romantycznym. Owszem, dzieje się dużo, ale ten rozgardiasz nie służy nikomu (szkoda, że tak ważny dla opowiadań Sapkowskiego wątek został tak pokracznie przedstawiony).

Synonimem dłużyzn i niepotrzebnych powtórzeń fabularnych stała się też Aretuza, w której to Yennefer przez kilka pierwszych odcinków uczy się czarodziejskiego fachu. Jasne, że poszczególne sceny znacznie pomogły w nakreśleniu charakterów oraz motywów postaci, ale czy tego wszystkiego nie dało się przedstawić trochę płynniej? Bo w pewnym momencie zrobił się z tego pseudo-Hogwart, a wiele dialogów Yen z Tissaią de Vries czy Istreddem to czysta katorga. Nie chcę nawet wspominać o finale sezonu, który potwierdza tylko moją wcześniejszą tezę, że samą walką nie stworzysz czegoś sensownego.

SEKCJA PLUSÓW

Takim złotym przykładem tego, jak zawrzeć wszystko, co najważniejsze, w kilkudziesięciu minutach akcji, jest epizod pilotażowy pod tytułem Początek końca. To właśnie w nim jesteśmy świadkami genezy Rzeźnika z Blaviken. Wiedźmin przybywa do miasta, poznaje szereg drugoplanowych postaci, otrzymuje zlecenie, a potem mierzy się z problemem natury moralnej. Wszystko zwieńczone zostaje uzasadnioną fabularnie jatką i zapadającym w pamięć dialogiem z Renfri. Bez zbędnych dodatków i upiększaczy – tak tworzy się rasowe fantasy. Szkoda jedynie, że tej subtelności i wyczucia zabrakło w reszcie sezonu (z małymi wyjątkami).

Serial:Wiedźmin(The Witcher)

premiera: 2019dramatfantasyakcjaprzygodowy

Nowy sezon Sezonów: 4 Epizodów: 32

Wiedźmin opowiada historię tytułowego nieakceptowalnego przez społeczeństwo najemnego zabójcy potworów o imieniu Geralt, którego przeznaczenie nieoczekiwanie związuje z obdarzoną potężnymi mocami księżniczką Cintry, Ciri. Wiedźmin jest serialem fantasy stworzonym dla platformy Netflix, którego showrunnerką jest Lauren Schmidt (Daredevil, The Umbrella Academy). Produkcja została oparta na opowiadaniach i powieściach autorstwa polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego. Akcja tytułu toczy się w świecie, w którym magia i różne fantastyczne istoty są na porządku dziennym. Nie brakuje w nim również potworów zagrażających życiu bogu ducha winnych obywateli poszczególnych państw. Polowaniem na nie zajmują się tytułowi wiedźmini – zmutowani i śmiertelnie skuteczni wojownicy. Jednym z nich jest Geralt. Podczas swoich rozlicznych przygód napotyka on zarówno licznych wrogów, ale też przyjaciół, wśród których możemy wymienić chociażby barda Jaskra czy czarodziejkę Yennefer, w której się zakochuje. Pewnego dnia przeznaczenie splątuje go z Ciri, młodą dziedziczką tronu królestw Cintry. Niestety, po najeździe wojsk okrutnego Cesarstwa Nilfgaardu księżniczka jest zmuszona do ucieczki. Geralt rusza, by ją odszukać. W produkcji wystąpili m.in. Henry Cavill (Geralt z Rivii), Joey Batey (Jaskier), MyAnna Buring (Tissaia de Vries), Freya Allan (Ciri), Anya Chalotra (Yennefer z Vengerbergu), Anna Shaffer (Triss Merigold), Adam Levy (Myszowór), Jodhi May (Królowa Calanthe), Lars Mikkelsen (Stregobor), Kim Bodnia (Vesemir) oraz Eamon Farren (Cahir). Zdjęcia kręcono m.in. w Budapeszcie, Nowym Jorku, Podzamczu oraz na wyspach Gran Canaria i La Palma.

Serial The Witcher
Podobało się?

35

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Jak oceniasz serial Wiedźmin od Netflixa?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl